Elanor schreef:Hangt er vanaf.
- Als de cue bevestigd is, hoef je niet meer telkens te belonen. De eerste keer dat je je eigen veters strikt, roepen je ouders hoe knap je wel niet bent en krijg je een dropje, maar na een tijdje strik je "gewoon" zelf je veters zonder dat je ouders elke dag dat je de deur uitgaat zeggen: "wauw, heb je wéér zelf zo goed je schoenen aangetrokken". Als gedag bevestigd is, maak je de opdracht moeilijker, en beloon als dat stapje verder wordt gezet, of net die seconde sneller wordt gereageerd. Je verhoogt de criteria voor een beloning, maar beloont dus niet meer voor hetgeen je paard al kent.
- Bij ongewenst gedrag kun je gebruik maken van het leerprincipe extinctie: dat is dat genegeerd gedrag verdwijnt.
- "Niets doen" om onbevestigd gedrag te bevestigen zoals jij beschrijft lijkt me een extreem ongelukkig voor een paard. Krijgt straf 'ie als hij iets fout doet (dat heet dan "corrigeren"), en als hij het goed doet is de "beloning" dat hij geen straf krijgt. Léúke manier van werken....
Helemaal mee eens. Als mijn paard echt kliert zet ik haar op de plaats.. als ze aan het stuntelen is met een oefening die ze best wel kent negeer ik het.. en voor de twee passen die ze wel goed doet wordt ze beloond. Als de algehele oefening beter gaat maken we het weer een stapje moeilijker en beloon ik pas als ze net dat beetje extra geeft.
Als ze door het belonen veel oefeningen uit gaat voeren die ik niet gevraagd heb dan "negeer" ik het en stuur ik haar er uit en rijd ik haar gewoon "naar voren" (echt corrigeren of straffen lijkt me onlogisch omdat ze juist heel gemotiveerd is).. als ze fijn ontspant beloon ik haar op stem. En na een aantal voltes of oefeningen of overgangen vraag ik WEL die ene oefening.. maar dan wel met een bepaalde hulp.