Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:02

Beetje rare titel maar was nogal moeilijk om er een korte zin van te maken :)

Met rijden beloon ik m'n paard vaak met m'n stem, "braaf, goedzo".
Ook met buitenrijden spoor ik m'n paard aan met m'n stem en beloon ik haar met bv schouderklopje als ze langs iets engs is gegaan.

Juist 'slecht gedrag' zoals wegspringen, negeer ik helemaal.
Beloon m'n paard weer als het daarna goed gaat.

Nu heb ik ook wel gehoord, dat anderen het precies andersom doen.
Dus ongewenst gedrag met rijden corrigeren (niet voorwaarts bijvoorbeeld) en bij goed gedrag doe je niks.
Zodat het paard weet, dat hij het goed doet als je niks doet en neutraal bent.
Dit schijnt voor paarden wel heel duidelijk te zijn.

Ik heb daar nooit zo bij stilgestaan, maar werkt het één beter dan het ander?
Het tweede lijkt me alleen zo 'zakelijk' :o

Daantjee12

Re: Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:04

Ik doe eigenlijk het zelfde als jou. Belonen als het goed gaat, stem of schouderklopje, even stappen met lange teugels etc..Als ze ergens van schrikt stil zetten en er opnieuw langs, doet ze het dan wel goed dat beloon ik haar weer :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:05

Zover ik weet zit de waarheid daar een beetje tussenin.

Echt schrikken: Negeren
Klieren: Corrigeren
Rust: Belonen

Oftewel, niet belonen als het paard langs iets spanneds is gegaan en nog staat te huppelen, maar pas als het paard weer echt ontspannen is en zich al weer op de 'road ahead' richt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:05

Ik vind belonen nu net heel belangrijk tijdens het rijden. Mijn eigen paardje 4 jaar raakt er zo gemotiveerd van. Vanals ze die "flink zo" hoort zie je de oortjes naar voren gaan en doet ze nog beter haar best en het is ook een duidelijk positief moment tijdens het rijden zowel voor ruiter als voor het paard.
Wel vind ik dat slecht gedrag ook gecorrigeert moet worden, maar een beloning als het dan wel goed gaat vind ik net zo belangrijk.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:08

Hangt er vanaf.
- Als de cue bevestigd is, hoef je niet meer telkens te belonen. De eerste keer dat je je eigen veters strikt, roepen je ouders hoe knap je wel niet bent en krijg je een dropje, maar na een tijdje strik je "gewoon" zelf je veters zonder dat je ouders elke dag dat je de deur uitgaat zeggen: "wauw, heb je wéér zelf zo goed je schoenen aangetrokken". Als gedag bevestigd is, maak je de opdracht moeilijker, en beloon als dat stapje verder wordt gezet, of net die seconde sneller wordt gereageerd. Je verhoogt de criteria voor een beloning, maar beloont dus niet meer voor hetgeen je paard al kent.
- Bij ongewenst gedrag kun je gebruik maken van het leerprincipe extinctie: dat is dat genegeerd gedrag verdwijnt.
- "Niets doen" om onbevestigd gedrag te bevestigen zoals jij beschrijft lijkt me een extreem ongelukkig voor een paard. Krijgt straf 'ie als hij iets fout doet (dat heet dan "corrigeren"), en als hij het goed doet is de "beloning" dat hij geen straf krijgt. Léúke manier van werken....
Laatst bijgewerkt door Elanor op 14-04-12 21:17, in het totaal 8 keer bewerkt

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:08

Ik denk toch dat het belonen heel belangrijk is, het paard dat ik nu rijd krijgt hier heel veel vertrouwen van en wordt er ook veel gelukkiger van dan als ik niks tegen haar zeg

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:09

Ik ben van mening
bv het vervelende gedrag negeren:
Verscheelt erg per paard en wanneer het paard het doet is enz.
Ik rij 1 paard daar negeer ik het ook van omdat het straffen averrechts werkt en het erger wordt.
Gewoon verder rijden waar ik mee bezig was.
Hij heeft ook een trauma gehad en wat minder verleden.
Zoals een deken af doen vind hij al heel eng en kan hij echt door het lint gaan en springt met rijden nog weleens aan de kant enz
Je kan een paard ook met je stem corrigeren zeg bv let op maar dan iets je stem verzwaren.

Goed gedrag beloon ik altijd. Gewoon even inderdaad praten zoals inderdaad goed zo of braag hoor of kriebel bij de manen of ff een klopje op de hals.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:16

Xyris schreef:
Zover ik weet zit de waarheid daar een beetje tussenin.

Echt schrikken: Negeren
Klieren: Corrigeren
Rust: Belonen

Oftewel, niet belonen als het paard langs iets spanneds is gegaan en nog staat te huppelen, maar pas als het paard weer echt ontspannen is en zich al weer op de 'road ahead' richt.

Ja, inderdaad.
Ik ga vaak alleen naar buiten, ook om bij de buitenbak van de vereniging te komen.
De dam af rijden, en het eerste stukje langs de weg, stapt ze heel langzaam.
Klieren is het niet, maar gewoon het punt dat ze van de andere paarden wegmoet.
Met corrigeren (zweepje, aandrijven) blijft ze stilstaan en kom ik niet verder.
Ik beloonde haar toen, als ze toch de dam wou afstappen en alleen langs de weg wilde.
En dat doet ze nu zonder problemen.
En ik accepteer maar, dat het eerste stukje langzaam gaat, tot we de bocht om zijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:29

Als mijn paard iets goed doet, beloon ik hem. Doet hij iets verkeerd, ligt het eraan wát. doet ie iets vertkeerd omdat ie het niet snapt? negeren en opnieuw beginnen. Doet hij iets verkeerd, wat een gevaarlijke situatie op kan leveren, of waarvan je weet dat hij er onderuit probeert te komen, dan krijgt hij wel een correctie van mij.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:34

Ongewenst gedrag wordt hier gecorrigeerd. Je paard heeft de grens nodig. Het is afhankelijk van het gedrag hoe het wordt gecorrigeerd.

Goed gedrag wordt beloond! Daar leren ze het snelste van :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:47

Wat flauw om "ongewenst gedrag" te corrigeren. Het paard doet het altijd goed. Als je niet het resultaat krijgt dat je verwachtte ligt dat ofwel aan je rijden, ofwel kán een paard (fysiek of mentaal) niet doen wat je vraagt of hij begrijpt je niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:04

Onder ongewenst gedrag versta ik ook het bijten of happen naar de baas. Is het flauw om dat te corrigeren? :+ Flauw voor jezelf ja :D

Daarnaast heeft corrigeren een nogal negatieve klank, maar dat hoeft het niet te zijn. Een paard wat gaat vooruit gaat ipv opzij op een eenzijdige kuitdruk, wordt rustig (!) terug gezet en daarna doen we het nogmaals. Als het wel opzij gaat wordt het beloond. Zo werkt bij ons het corrigeren en belonen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:11

Elanor schreef:
Hangt er vanaf.
- Als de cue bevestigd is, hoef je niet meer telkens te belonen. De eerste keer dat je je eigen veters strikt, roepen je ouders hoe knap je wel niet bent en krijg je een dropje, maar na een tijdje strik je "gewoon" zelf je veters zonder dat je ouders elke dag dat je de deur uitgaat zeggen: "wauw, heb je wéér zelf zo goed je schoenen aangetrokken". Als gedag bevestigd is, maak je de opdracht moeilijker, en beloon als dat stapje verder wordt gezet, of net die seconde sneller wordt gereageerd. Je verhoogt de criteria voor een beloning, maar beloont dus niet meer voor hetgeen je paard al kent.
- Bij ongewenst gedrag kun je gebruik maken van het leerprincipe extinctie: dat is dat genegeerd gedrag verdwijnt.
- "Niets doen" om onbevestigd gedrag te bevestigen zoals jij beschrijft lijkt me een extreem ongelukkig voor een paard. Krijgt straf 'ie als hij iets fout doet (dat heet dan "corrigeren"), en als hij het goed doet is de "beloning" dat hij geen straf krijgt. Léúke manier van werken....

Helemaal mee eens. Als mijn paard echt kliert zet ik haar op de plaats.. als ze aan het stuntelen is met een oefening die ze best wel kent negeer ik het.. en voor de twee passen die ze wel goed doet wordt ze beloond. Als de algehele oefening beter gaat maken we het weer een stapje moeilijker en beloon ik pas als ze net dat beetje extra geeft.

Als ze door het belonen veel oefeningen uit gaat voeren die ik niet gevraagd heb dan "negeer" ik het en stuur ik haar er uit en rijd ik haar gewoon "naar voren" (echt corrigeren of straffen lijkt me onlogisch omdat ze juist heel gemotiveerd is).. als ze fijn ontspant beloon ik haar op stem. En na een aantal voltes of oefeningen of overgangen vraag ik WEL die ene oefening.. maar dan wel met een bepaalde hulp.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:12

Goede nieuwe dingen belonen, goede bevestigde dingen doe ik niets mee, maar bevestigde dingen die super gaan worden wel beloont (zeker als het iets lastigs is), niet helemaal super uitgevoerde dingen worden herhaald met een duidelijkere hulp (en als het goed gaat wel beloont), ongewenste dingen worden gecorrigeerd (keer weg springen, hulp negeren, niet stil willen staan) en echt stoute dingen wodren nog steviger gecorrigeerd (denk aan een hap of een trap).

Het is dus niet alleen belonen, negeren of straffen. Maar iedere situatie en ieder moment vraagt zijn eigen aanpak.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:58

Senz: het eruit weg rijden versta ik ook onder corrigeren :) ze doet iets wat je niet wilt en ook al doet ze super haar best, je zult richting aan moeten blijven geven. Dat bedoel ik met: corrigeren heeft vaak een negatieve klank, maar dat hoeft lang niet altijd :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 19:00

Ik ben een keer op een trainingsstal geweest, waar ik een sessie zag van een 3 jarige merrie.
Die werd keuringsklaar gemaakt.
Paard was nog helemaal groen, kende nog niks, ook geen longeren o.i.d.
De merrie werd los in een ronde longeerkraal gezet, en de trainer dreef het paard met de longeerzweep naar voren.
Het leek heel hard, maar scheen het niet te zijn?
Als de merrie bleef draven, deed de trainer niks. Dat was dus de beloning voor het paard.
Zodra de merrie in tempo vertraagde of wilde omkeren, knalde hij hard met de longeerzweep richting de merrie.
Dit is wel een bepaalde manier van trainen die vaak wordt gebruikt.

Stembeloningen werden juist helemaal niet gewaardeerd, omdat je het paard dan afleidde, in de war maakte.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:01

mika11 schreef:
Ik ben een keer op een trainingsstal geweest, waar ik een sessie zag van een 3 jarige merrie.
De merrie werd los in een ronde longeerkraal gezet, en de trainer dreef het paard met de longeerzweep naar voren.
Als de merrie bleef draven, deed de trainer niks. Dat was dus de beloning voor het paard.
Zodra de merrie in tempo vertraagde of wilde omkeren, knalde hij hard met de longeerzweep richting de merrie.

Stembeloningen werden juist helemaal niet gewaardeerd, omdat je het paard dan afleidde, in de war maakte.

En hoe worden menpaarden beleerd dan? Deze moeten helemaal op de stem zijn, anders kun je er niets mee voor de wagen ;) Liever een paard op de stem beleerd dan op andere hulpen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:03

Ik gebruik altijd mijn stem eigenlijk.. zeg al gauw braaf of juist :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:08

Ik gebruik heel veel stem hulp. Maar ben ook een menner en geen ruiter. Zonder stem zou ik nergens zijn, zou het zelfde zijn als rijden zonder zit en benen.

Vanaf veulen af aan is het aan de hand al stem comando's er bij geven. Mijn jonge pony's stappen en draven netjes op comando aan de hand, iets waar ik in het werk een hoop plezier van heb.

roos9wilmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:11

[/quote]
Ja doe ik ook wel eens!Maar je moet ook laten zien dat jij de baas bent! :j
Als ie iets goeds heeft gedaan dan mag je hem/haar belonen! /3 en iets liefs zeggen! :D

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:18

Ik ben ook voor belonen! Het bevestigd alleen maar dat het paard het goed doet.
Er zit 1 maar aan..... soms krijg je spraakverwarring bij wisseling van eigenaar en dus wisseling van gewoontes.....Als ik tegen m'n nieuwe paardje 'braaf' zei, stopte hij acuut met alles; dat was kennelijk aan hem geleerd als: 'genoeg, einde oefening, morgen weer verder'.... :j
(inmiddels ben ik maar overgestapt op 'goed zo'..... :o )

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 19:20

Ja, dat is wel zo.
Als ik les heb, en mijn insctuctrice zegt: Goedzo!!
Dan wil m'n paard meteen ontspannen en halsstrekken.
Terwijl ik zelf nooit Goedzo gebruik en daarna m'n paard laat halsstrekken. :')

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:26

roos9wilmpje schreef:

Ja doe ik ook wel eens!Maar je moet ook laten zien dat jij de baas bent! :j
Als ie iets goeds heeft gedaan dan mag je hem/haar belonen! /3 en iets liefs zeggen! :D[/quote]

Huh? Volgens mij moet je eerst dit topic lezen ipv lukraak reageren.. je opmerking suggereert dat ik niet of nauwelijks aan mijn paard vertel waar de grens ligt. Als je even terug leest dan.zie je dat dat niet het geval is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:27

mika11 schreef:
Ja, dat is wel zo.
Als ik les heb, en mijn insctuctrice zegt: Goedzo!!
Dan wil m'n paard meteen ontspannen en halsstrekken.
Terwijl ik zelf nooit Goedzo gebruik en daarna m'n paard laat halsstrekken. :')

Goed zooo klinkt als hoooo!

Daarom zeg ik braaf of juist :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:27

mika11 schreef:

Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een paard een ander paard beloonde dmv schouderklopjes en braaf, braaf, braaf te zeggen ?

Geloof het niet, een paard beloond een ander paard door niets meer te doen.

Dus bovenstaande beschrijving is de beste beloning.
Niets meer doen.

Voor aangespannen gebruik je een paar korte stem commando's.
Stappen, draf, galop en ho
Die stem commando's heb je het paard geleerd tijdens het longeren en werken met de dubbele lijn.
Dus dan zeg je elke keer tijdens aanleren, draf, en met de zweep drijf je naar draf.
Totdat het paard het stemgeluid van draf associeerd met te gaan draven.

Alle andere woorden die je zegt zijn alleen maar afleidend.