wat vinden jullie van mijn rij/spring techniek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxanoukxx1

wat vinden jullie van mijn rij/spring techniek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 19:15

de titel zegt het al een beetje ik zou graag willen horen wat jullie van mij rij/spring techniek vinden en wat ik hier aan kan verbeteren en wat jullie vinden van hoe mijn paarden springen en lopen.

ik heb zelf soms het idee dat mijn paarden niet goed uitkomen tijdens het springen door mijn houding ofzo, en tijdens het dressuur rijden, vind vooral mijn fries het lastig om 1 tempo te rijden en dit voornamelijk bij de galop, mijn kwpn-er vind het lastig om nagevelijk op zijn achterhand te lopen en loopt daardoor dus ook vooral op zijn voorhand.
ik heb nu tijdelijk geen les meer vanwege dat ik niet te zwaar mag trainen omdat ik last heb van mijn knieen, en nu rijd ik dus veel in het bos maar daar zijn hindernissen dus daar kan ik nog wel een beetje oefenen en ook rond de hindernissen kan ik een beetje proberen dressuur te rijden.

http://img35.imageshack.us/img35/1642/img1223dl.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/83 ... ingen.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/35/img1223dl.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/83 ... 96096.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/82 ... 51riv.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/252/img3889d.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/585/img3661ab.jpg/

het zijn oudere foto's dus ondertussen gaat het al wel beter met rijden
Laatst bijgewerkt door xxanoukxx1 op 11-04-12 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Re: wat vinden jullie van mijn rij/spring techniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:21

Leuke paarden, vind je alleen erg streng in je hand, je martingaal op foto 1 zit te strak en je hangt naast je paard boven de sprong

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 19:26

MarjanB schreef:
Leuke paarden, vind je alleen erg streng in je hand, je martingaal op foto 1 zit te strak en je hangt naast je paard boven de sprong

oke dankje wel voor je commetaar, met de foto dat ik naast het paard hang kwam het was best hoog voor mijn fries dus zat te kijken of ze het haalde, maarja dat is natuurlijk nog steeds geen excuus dan.

wat ik doe qua paardrijden heb ik mezelf aan geleerd (vandaar dat het niet perfect is ) ik heb dan wel een paar maandjes geleden les gehad , maar nu niet meer vanwege mijn knieen. bedankt voor je reactie

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:27

ik vind je erg streng in je hand lijken, probeer wat meer op zit/been te rijden. :j
soms gewoon even je ogen dicht doen en je concentreren op het paard.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:30

xxanoukxx1 schreef:
MarjanB schreef:

oke dankje wel voor je commetaar, met de foto dat ik naast het paard hang kwam het was best hoog voor mijn fries dus zat te kijken of ze het haalde, maarja dat is natuurlijk nog steeds geen excuus dan.

wat ik doe qua paardrijden heb ik mezelf aan geleerd (vandaar dat het niet perfect is ) ik heb dan wel een paar maandjes geleden les gehad , maar nu niet meer vanwege mijn knieen. bedankt voor je reactie

Alstu! En als je knieën het weer doen gewoon weer gaan lessen!

xAronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:26

Ik vind het er nog best netjes uit zien als je dit jezelf hebt aangeleerd. Probeer alleen wel wat meer naar achter te zitten, want je zit bijna tussen ze oren. Probeer ook naar voren te blijven kijken en je handen mee te geven als je over de sprong gaat. Over je handen is al gezegd, mag inderdaad minder streng. En ik weet natuurlijk niet wat er met je knie is maar als dat weer beter is zou ik als ik jouw was wel weer les nemen. Dan leer je veel meer want dit zijn meer moment opnames. Veel succes veder!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:42

vanaf de foto's te zien ben je heel erg streng met je handen... je lijkt ze vast te zetten op je bovenbeen, je zet je handen ook erg breeduit .
ik zou sowieso les gaan nemen, liefst ook dressuurmatig
dressuur is toch de basis, en dan bedoel ik echt niet dat je Z ruiter moet zijn om je paard te kunnen rijden, maar een paard correct nagefelijk rijden doe je niet met je handen, poaard heeft juist van voor de ruimte nodig om zijn lijf goed te kunnen gebruiken .

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:49

op zich heb je een goede houding met het gewone rijden, al mag je je handen iets meer bij elkaar houden en hoger houden.
Tijdens de sprong gooi je je bovenlichaam veel te veel, niet een klein beetje, maar echt te veel naar voren en opzij.
Hierdoor breng je je paarden helemaal uit balans.
Probeer gewoon op je kont te blijven zitten en tijdens de sprong licht mee te gaan met je bovenlichaam, alleen een klein beetje naar voren zodat je kont uit het zadel komt.
Het zijn wel leuke paarden hoor, succes!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:07

Op de eerste foto lijkt het alsof je je hand vast zet. Je gebruikt een hackamore daarnaast ook op de verkeerde manier. Hij zit veelste laag naar mijn idee en daarbij ben je te streng. Bitloos is niet altijd veel vriendelijker voor het paard... Wanneer je gaat lichtrijden lijkt het ook alsof je je aan je teugels gaat ''hangen'' om je lichaam te ondersteunen... Probeer een tijdje te rijden zonder contact op je teugels, heirdoor leer je een beter onafhakelijke zit te creeren...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:58

niet naast je paard gaan hangen. Houd je bovenlichaam 'recht' en niet zo gebogen.
En ik raad je aan om een cap op te doen.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:14

Inderdaad je handen, het komt erg streng over nu op de foto.
En draag de volgende keer een cap, en goede laarzen of jophurs met het rijden.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:12

Als ik heel eerlijk ben, vind ik dat jij teveel gericht bent op de camera, zeker op foto 1 zie je dat. Terwijl je je handen te vast houdt, en je tenen naar buiten gaan. (En cap he ;)) Dit vind ik een storend beeld.
Het springen vind ik echt geen fijn beeld geven, geen goede houding, probeer je paarden iets meer ruimte te geven. Zeker de foto met de zwarte, het gaat niet om de hoogte op foto's, je kijkt te veel naar beneden, dit hindert het paard!

Verder heb je bij de dressuur een supermooie rughouding.
Ik denk dat als jij gewoon meer ontspannen gaat rijden dat er mooiere foto's uit komen, want je paarden zijn echt heel leuk! :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 07:19

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van HAW verwijderd. Graag alleen reageren wanneer je iets kan bijdragen aan de eerdere reacties wbt rijtechnisch commentaar.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 18:03

johanna_ schreef:
Inderdaad je handen, het komt erg streng over nu op de foto.
En draag de volgende keer een cap, en goede laarzen of jophurs met het rijden.

handen ben ik mee eens , cap niet en waarom ''goede laarzen'' de laarzen die ik aan heb op de foto had ik de dag daarvoor nieuw gekocht dus dat snap ik helemaal niet ze zijn helemaal op maat laten maken

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 18:04

GewoonNoor schreef:
Als ik heel eerlijk ben, vind ik dat jij teveel gericht bent op de camera, zeker op foto 1 zie je dat. Terwijl je je handen te vast houdt, en je tenen naar buiten gaan. (En cap he ;)) Dit vind ik een storend beeld.
Het springen vind ik echt geen fijn beeld geven, geen goede houding, probeer je paarden iets meer ruimte te geven. Zeker de foto met de zwarte, het gaat niet om de hoogte op foto's, je kijkt te veel naar beneden, dit hindert het paard!

Verder heb je bij de dressuur een supermooie rughouding.
Ik denk dat als jij gewoon meer ontspannen gaat rijden dat er mooiere foto's uit komen, want je paarden zijn echt heel leuk! :)

oke bedankt voor de tips.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:36

men bedoelt de foto's waarop je schoenen ipv laarzen aan hebt.

Heb je een reden om geen cap te dragen?

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:00

suikermeisje schreef:
men bedoelt de foto's waarop je schoenen ipv laarzen aan hebt.

Heb je een reden om geen cap te dragen?

ja ik vind een cap niet lekker zitten ;)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:06

Cap beslis je natuurlijk zelf, maar in enkele gevallen kan je 't je leven wel redden. Brave paarden kunnen ook wel eens struikelen of vallen, dus rijden op een braaf paard is geen reden om geen cap op te zetten. :) Schoeisel van 'tzelfde.

Ik vind het er ook niet zo fijn uitzien. Je hebt je handen naar mijn denken te vast en te laag. Derder is je dressuurhouding wel in orde. :) Verder kan je best gewoon recht blijven zitten op de hindernis, zo scheef gaan hangen brengt je paard helemaal uit balans en zal hij waarschijnlijk ook veel sneller de balk tikken of slecht neerkomen. Je hoeft ook helemaal niet zo ver uit je zadel te komen.

Ik vind je Fries trouwens erg leuk! Ik ben niet zo voor Friezen maar de jouwe is echt leuk :+

Veel succes! :Y)

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 15:52

jumpiewumpie schreef:
Cap beslis je natuurlijk zelf, maar in enkele gevallen kan je 't je leven wel redden. Brave paarden kunnen ook wel eens struikelen of vallen, dus rijden op een braaf paard is geen reden om geen cap op te zetten. :) Schoeisel van 'tzelfde.

Ik vind het er ook niet zo fijn uitzien. Je hebt je handen naar mijn denken te vast en te laag. Derder is je dressuurhouding wel in orde. :) Verder kan je best gewoon recht blijven zitten op de hindernis, zo scheef gaan hangen brengt je paard helemaal uit balans en zal hij waarschijnlijk ook veel sneller de balk tikken of slecht neerkomen. Je hoeft ook helemaal niet zo ver uit je zadel te komen.

Ik vind je Fries trouwens erg leuk! Ik ben niet zo voor Friezen maar de jouwe is echt leuk :+

Veel succes! :Y)

bedankt voor je tips!
en ook bedankt voor je leuke commetaat :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:37

Wat toevallig, ik heb jou wel eens gezien in het bos van Soest en op school. :))

Ik vind het er leuk uit zien, maar probeer echt beide paarden meer ruimte van voren te geven en lekker been erbij. Probeer, zoals al eerder gezegd, je handen niet laag en strak te zetten, maar doe eens gek en hou ze een stuk naar voren. Hierbij niet een grote boog in je teugels laten komen, maar wel verbinding houden. Ga lekker op je benen en zit rijden (voor zover dat lukt met je knieën) en gebruik je handen alleen als ondersteuning. Als het paard wil trekken, niet terugtrekken, maar been.

En probeer met springen hetzelfde, handen naar voren, denk zelf ook naar voren, zodat je er niet naast gaat hangen.

Succes!

GoldenFame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:51

Ten eerste, ik vind je paarden erg mooi!

Verder wat eerder vermeld al is, let op je handen, het lijkt ook wel of je je pink niet onder de teugels langs laat lopen, maar de teugels echt volledig in je vuist neemt(dat kan schijn zijn), maar daradoor lijk je nog streger in je hand.
Verder is je Cap een eigen keus, maar zeker met springen kan een paard een misstap maken of de sprong niet halen, en dan kan het jou erge schade aanbrengen.
Verder zeker bij het springen niet naar beneden naar de sprong kijken maar recht vooruit, dan blijf je recht boven je paard, en breng je je paard ook niet uit balans.

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:11

xLoki schreef:
Wat toevallig, ik heb jou wel eens gezien in het bos van Soest en op school. :))

Ik vind het er leuk uit zien, maar probeer echt beide paarden meer ruimte van voren te geven en lekker been erbij. Probeer, zoals al eerder gezegd, je handen niet laag en strak te zetten, maar doe eens gek en hou ze een stuk naar voren. Hierbij niet een grote boog in je teugels laten komen, maar wel verbinding houden. Ga lekker op je benen en zit rijden (voor zover dat lukt met je knieën) en gebruik je handen alleen als ondersteuning. Als het paard wil trekken, niet terugtrekken, maar been.

En probeer met springen hetzelfde, handen naar voren, denk zelf ook naar voren, zodat je er niet naast gaat hangen.

Succes!

echt hhahha oke grappig dat je mij wel eens hebt gezieen.. opzich rijd ik verder in hert bos enzo altijd met redelijk losse teugels hoor, maar wilde voor de foto haar natuurlijk ff netjes laten lopen haha maar bedanktt vooor je tips :)

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:11

ik zal wel ff een keer nieuwe goede foto's maken ook dit zijn soms ook wel oude foto's

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:37

Ik vind het erg leuke paarden, maar ik vind dat je ontzettend streng rijd!
Probeer met het springen niet in elkaar te duiken, maar je lekker lang te maken, dat gaat een stuk makkelijker!
En op de 2e springfoto zit je heel erg diep met je hoofd, probeer boven de manenkam te blijven me je lichaam.

De eerste dressuur foto's, tjaa, ik vind je ook daar weer erg streng. Hier zal ik niet verder op in gaan.
Wat mij wel stoort zijn je voeten, je steekt ze ontzettend naar voren. Het zou door het zadel kunnen komen, maar ik heb toch het idee dat het aan je zit ligt, probeer je benen meer naar achteren te leggen, dus 'op de singel'.

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:33

meegaan met je handen!
Jy zegt dit:
ik heb zelf soms het idee dat mijn paarden niet goed uitkomen tijdens het springen door mijn houding ofzo, en tijdens het dressuur rijden, vind vooral mijn fries het lastig om 1 tempo te rijden en dit voornamelijk bij de galop, mijn kwpn-er vind het lastig om nagevelijk op zijn achterhand te lopen en loopt daardoor dus ook vooral op zijn voorhand.
ik heb nu tijdelijk geen les meer vanwege dat ik niet te zwaar mag trainen omdat ik last heb van mijn knieen, en nu rijd ik dus veel in het bos maar daar zijn hindernissen dus daar kan ik nog wel een beetje oefenen en ook rond de hindernissen kan ik een beetje proberen dressuur te rijden.

* Als je fries het moeilijk vind om 1 tempo te rijden: Ga dan niet springen! Eerst de dressuur onder de knie hebbben
* Je kwpner vind het moeilijk om nagevelijk op de achter hand te lopen? Zorgt dat je dit eerst je paard leert

Maar je moet echt leren je handen mee te nemen je rukt gewoon in de mond van je paard!!!!