Advies van ervaren wedstrijdruiters gevraagd: paard stopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monsterina

Advies van ervaren wedstrijdruiters gevraagd: paard stopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:20

Advies gevraagd van de ervaren wedstrijdruiters: paard stopt met lopen in de ring.

Nog nooit om advies op internet gevraagd, maar hoop dat jullie me kunnen helpen of een ander inzicht kunnen geven.
Het probleem: goeie merrie loopt tijdens de training en losrijden super, mits haar wanhopige hormonale huishouding niet in de weg zit. Zodra ik de wedstrijdring binnen kom, gooit ze de handrem erop, komt tegen de hand, sterk kortom ze loopt niet meer. Groet ik af, ga weer terug naar de losrijdbaan is er niks meer aan de hand, loopt ze weer als een zonnetje.
Jaja ik zie jullie vingers richting de letters: "spanning ruiter" gaan, maar dat is het niet. Ikzelf start meerdere paarden nergens last van. Start ik hc of volledig voor spek en bonen, vertoont ze dit gedrag ook.

Geprobeerd zijn al:
Stang en trens/ trens. Op s&t komt ze nog meer terug en vind haar in training fijner op trens.
Sporen wissel vlak voor proef
Hc met zweep
Op de wedstrijddag na de laatste starter de ring in voor spek en bonen.
Haver/voedingssuplementen/elektrolyten
Spanning ruiter uitsluiten.
Wedstrijdpauze
Veel afwisseling in het werk wordt ook gegeven.

Niks lijkt te werken heeft iemand nog een briljant idee of heeft hier ervaring mee?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:25

Ik ga toch voor jouw eigen spanning...
Ik heb 2 jaar zo gereden, precies zoals jij beschrijft. Ik kon m elke pas aanduwen... Ik was nog meer moe dan hem aan het eind van de proef.
Ik ben aan mijn zit gaan werken en heb hem zelf leren lopen. Het verbeteren van mijn zit heeft enorm geholpen. Mijn paard liet mij niet in de steek, maar ik hem!
2 weken terug heb ik een oefening gehad (jurycursus) en zie onderschrift. Ik hoef niet meer te klemmen en hij blijft lekker aan het lopen. Ik was ook nooit zenuwachtig op wedstrijd, nu nog steeds niet trouwens, maar ben me nu bewuster van mijn zit waardoor ik nu een goeie proef kan neerzetten.

Ik had ook echt alles geprobeerd, sporen, zweep, heet maken vlak voor de proef, proef uit mn hoofd. Vanalles. Dit heeft mij echt geholpen!

Edit: hoe loopt ze als je thuis een proefje oefent?

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:28

Balen zeg dat dit gebeurd, hoor wel vaker van zulke rare 'fratsen'. Gebeurt dit alleen op buiten wedstrijden?
Heb je de mogelijkheid om eventueel zelf een wedstrijdring uit te zetten buiten en hierin te trainen. Eventueel zelfs met de auto die bij de C staat als ware dat daar de jury in zit. En andere paarden die hier om heen 'losrijden'. En dan dat je zelf een aantal keer de ring in gaat. En dan blijven doorzetten. Niet gespannen en gefrustreerd worden als ze staakt!

Of als je binnen de mogelijkheid hebt, om 1 paard mee te nemen in de ring, en dan die weg te laten gaan, eerst samen rijden, en daarna diegene uit de ring.
Lastig is dat dit natuurlijk niet zomaar op een wedstrijd uitgevoerd kan worden....

Heel veel succes ermee, ik noem ook maar even wat losse tips! Hoop dat de oplossing snel komt voor je!

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:35

Vicky_88 schreef:
Ik ga toch voor jouw eigen spanning...
Ik heb 2 jaar zo gereden, precies zoals jij beschrijft. Ik kon m elke pas aanduwen... Ik was nog meer moe dan hem aan het eind van de proef.
Ik ben aan mijn zit gaan werken en heb hem zelf leren lopen. Het verbeteren van mijn zit heeft enorm geholpen. Mijn paard liet mij niet in de steek, maar ik hem!
2 weken terug heb ik een oefening gehad (jurycursus) en zie onderschrift. Ik hoef niet meer te klemmen en hij blijft lekker aan het lopen. Ik was ook nooit zenuwachtig op wedstrijd, nu nog steeds niet trouwens, maar ben me nu bewuster van mijn zit waardoor ik nu een goeie proef kan neerzetten.

Ik had ook echt alles geprobeerd, sporen, zweep, heet maken vlak voor de proef, proef uit mn hoofd. Vanalles. Dit heeft mij echt geholpen!

Edit: hoe loopt ze als je thuis een proefje oefent?

Ik heb zitlessen extra genomen maar ook dat lijkt het niet te zijn. Op mijn andere wedstrijdpaarden is er niks aan de hand. Met thuis proeven oefenen idem dito, geen vuiltje aan de lucht. Het gaat fout bij ax binnenkomen tijdns de wedstrijd, dan komt die kop erop en ik kan het vergeten. Ook de proeven uit het hoofd starten helpt niet, wel voor mijzelf, zo rijdt ik bewuster, maar met haar kom ik niet aan rijden toe....

Talishe

Re: Advies van ervaren wedstrijdruiters gevraagd: paard stopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:38

Rij je ook wel eens thuiswedstrijden? of zijn die er niet bij jou op stal? Is het op wedstrijd veel drukker dan bij jullie op stal? Er moet toch iets anders zijn dat die spanning veroorzaakt. Welk niveau rij je, aangezien je het over S en T hebt. Heeft ze al veel wedstrijd ervaring?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:40

Dany94 schreef:
Balen zeg dat dit gebeurd, hoor wel vaker van zulke rare 'fratsen'. Gebeurt dit alleen op buiten wedstrijden?
Heb je de mogelijkheid om eventueel zelf een wedstrijdring uit te zetten buiten en hierin te trainen. Eventueel zelfs met de auto die bij de C staat als ware dat daar de jury in zit. En andere paarden die hier om heen 'losrijden'. En dan dat je zelf een aantal keer de ring in gaat. En dan blijven doorzetten. Niet gespannen en gefrustreerd worden als ze staakt!

Of als je binnen de mogelijkheid hebt, om 1 paard mee te nemen in de ring, en dan die weg te laten gaan, eerst samen rijden, en daarna diegene uit de ring.
Lastig is dat dit natuurlijk niet zomaar op een wedstrijd uitgevoerd kan worden....

Heel veel succes ermee, ik noem ook maar even wat losse tips! Hoop dat de oplossing snel komt voor je!

Er wordt bij ons op stal wedstrijd gehouden en daar doet ze het ook. Jouw ideeen van haar voor het lapje houden en doen alsof zijn ook geprobeert....geen effect.
Haal ik er andere paarden bij, is ze acuut hengstig en helemaal geen land meer mee te bezeilen....
Ik ben al 3 jaar bezig met doorzetten en moet zeggen dat de lol er wel vanaf gaat. Het is zonde want het IS een goed dier...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:40

is het een idee om te vragen aan de vereniging waar je lid bent hc te starten en vooraf de jury het probleem uit te leggen? dat geeft je de kans om het paard er eens gewoon doorheen te rijden. ik ga wel met de meesten mee dat het ergens echt wel met jouw eigen spamnning te maken heeft maar jij zal er ook doorheen moeten. en dan door de wedstrijdring kunnen rijden terwijl de jury het probleem kent kan je helpen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:41

Wat doet ze als je haar wel aanpakt, dus hc met zweepje start bijvoorbeeld? Krijg je ze dan wel aan de gang?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:43

Talishe schreef:
Rij je ook wel eens thuiswedstrijden? of zijn die er niet bij jou op stal? Is het op wedstrijd veel drukker dan bij jullie op stal? Er moet toch iets anders zijn dat die spanning veroorzaakt. Welk niveau rij je, aangezien je het over S en T hebt. Heeft ze al veel wedstrijd ervaring?

Rijd nu voornamelijk thuiswedstrijden juist voor de training. We zijn kleinschalige stal en is niet echt druk te noemen tijdens wedstrijd. Ze heeft wedstrijdervaring heb haar van b tot het z2 gereden met een pauze van veulen en blessure (2jaar)
Tja iets moet de oorzaak zijn maar ik zou niet meer weten wat....

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:44

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:45

doet ze dit ook bij iemand anders? als ze dit dan ook doet, kan het zijn dat zijzelf miss last heeft van spanning..
mijn paardje ging ook super veel staken als ik in de bak (thuis) wou rijden.. maar wanneer ik dr op het harde reed, kon ze heel nageefelijk en zelfs opgericht lopen.. ze bleek te weinig zelfvertrouwen in de bak te hebben.. ze sloeg dan ook compleet dicht met de rem erop.. Ik heb dr toen eerst zelf maar eens in de bak los laten lopen en vervolgens erop, maar haar dan wel sterren laten kijken.. en op den duur heb ik steeds wat meer gevraagd.. nu loopt ze stukken al super, maar soms gaat het nog wel eens fout..
kortom: miss heeft ze wel een beetje gebrek aan zelfvertrouwen? Is ze een onzeker paard, of juist heel dominant?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:49

knollentuin schreef:
is het een idee om te vragen aan de vereniging waar je lid bent hc te starten en vooraf de jury het probleem uit te leggen? dat geeft je de kans om het paard er eens gewoon doorheen te rijden. ik ga wel met de meesten mee dat het ergens echt wel met jouw eigen spamnning te maken heeft maar jij zal er ook doorheen moeten. en dan door de wedstrijdring kunnen rijden terwijl de jury het probleem kent kan je helpen

Ook deze optie geprobeerd maar ze blijft het vertikken. Sterker nog bijna elke wedstrijd die ik de afgelopen 3 jaar gestart heb zijn hc gestart. Ga ik met de jury naar het losrijdterrein is er niks meer aan de hand. Losrijden met veel paarden maakt haar onrustig (hormonaal) dus rijdt nooit met meer dan 3 combinaties los.

Ik dacht echt ook meteen het ligt aan mij, heb zelfs sportpsych, rustgevende pillen/druppels de hele mikmak geprobeerd maar het werkt niks. Met hc starten zou je toch ook geen spanning moeten hebben. Met mn andere paarden merk ik ook niks aan mezelf.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:50

_Esther_87_ schreef:
Wat doet ze als je haar wel aanpakt, dus hc met zweepje start bijvoorbeeld? Krijg je ze dan wel aan de gang?

Nee ze sluit zich gewoon af. Kom ik weer op losrijdterrein dan is ze gepikeerd dat de zweep gebruikt is en duurt het weer even voordat er weer ontspanning is

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:52

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:52

en als iemand anders het eens met haar probeert? je instrukteur bv? daarnaast hoor ik je steeds over hormonale verhaal, als dat echt zo heftig is bij je merrie is het dan een idee om daar eens naar te laten kijken/? een suplement dat de hormoonspiegel nivelleert of een knikker laten plaatsen?

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:53

gewoon even iets heel geks hoor .. aangezien je bijna alles gebruikt hebt.
misschien als ze de handrem in de ring erop gooit eraf gaan en in de ring de longe er aan gooien. (als daar natuurlijk een mogelijkheid voor is. Geen idee of het zal werken.

Doet ze dit trouwens ook op buitenconcours?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:54

Candeletta schreef:
doet ze dit ook bij iemand anders? als ze dit dan ook doet, kan het zijn dat zijzelf miss last heeft van spanning..
mijn paardje ging ook super veel staken als ik in de bak (thuis) wou rijden.. maar wanneer ik dr op het harde reed, kon ze heel nageefelijk en zelfs opgericht lopen.. ze bleek te weinig zelfvertrouwen in de bak te hebben.. ze sloeg dan ook compleet dicht met de rem erop.. Ik heb dr toen eerst zelf maar eens in de bak los laten lopen en vervolgens erop, maar haar dan wel sterren laten kijken.. en op den duur heb ik steeds wat meer gevraagd.. nu loopt ze stukken al super, maar soms gaat het nog wel eens fout..
kortom: miss heeft ze wel een beetje gebrek aan zelfvertrouwen? Is ze een onzeker paard, of juist heel dominant?

Met een ander erop doet ze het inderdaad ook. Vertrouwen in haar eigen buiten en binnenbak heeft ze wel, anders loopt ze in de training niet gewoon prima.
Ze is dominant naar paarden, naar mensen super lief, niet onzeker.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:55

monsterina schreef:
_Esther_87_ schreef:

Nee ze sluit zich gewoon af. Kom ik weer op losrijdterrein dan is ze gepikeerd dat de zweep gebruikt is en duurt het weer even voordat er weer ontspanning is

Mmz, wat nu in mij opkomt is dat ze het dus niet bewust doet, dat er echt een reden voor is buiten dat ze eigenwijs is. En jaja, paarden klieren niet en doen het er niet om, maar er zijn wel degelijk paarden die afslaan in de ring omdat ze simpelweg weten dat ze dan de kans hebben om niets te doen. Dit paard klinkt niet alsof ze in die categorie valt.

Heb je de mogelijkheid om (bv als laatste starter) eens gewoon in de ring rond te rijden, te stappen desnoods, net zolang tot ze ontspant en jouw weer toelaat? Of begin met samen wandelen door de ring (en ja ik zie hoe stom het klinkt haha). Rijd de ring in, stap een rondje, draaf een rondje en stap af en geef haar een appeltje...Noem nu maar even wat gekke opties maar je snapt het idee misschien wel. Maak het leuk, maak het ontspannen, probeer je paard zich weer open te laten stellen.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:58

monsterina schreef:
Candeletta schreef:

Met een ander erop doet ze het inderdaad ook. Vertrouwen in haar eigen buiten en binnenbak heeft ze wel, anders loopt ze in de training niet gewoon prima.
Ze is dominant naar paarden, naar mensen super lief, niet onzeker.

maar met witte hekjes geeft dit toch iets anders..
heeft ze een keer een vervelende ervaring meegemaakt in de ring?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:59

bente_ schreef:
gewoon even iets heel geks hoor .. aangezien je bijna alles gebruikt hebt.
misschien als ze de handrem in de ring erop gooit eraf gaan en in de ring de longe er aan gooien. (als daar natuurlijk een mogelijkheid voor is. Geen idee of het zal werken.

Doet ze dit trouwens ook op buitenconcours?

Tja die heb ik nog niet geprobeerd, maar zou zij het dan niet zien als een onttrekking van de arbeid? Zovan ik stop en mag aan de longe. Kan het wel eens proberen dat zeker! Bedankt!

Op buitenwedstrijd vertoont ze eenzelfde gedrag, en daarbij komt dan ook nog haar hengstigheid. Aangezien ik toch niet kan winnen van de hormonen (ook alles grprobeerd maar dat is weer een ander dingetje) en wil haar die extra stress niet aandoen, dus "start" ik haar voorlopig alleen thuis.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:01

Heb je al eens Moodymare of regumate geprobeert,wordt ze misschien ook wat rustiger van als haar hormonen wat meer onder controle zijn en kan de spanning beter afvloeien bij haar en is ze wat meer gefocust op haar werk ipv omgeving.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:02

Wat gebeurd er als iemand bij je op stal een proefje gaat voorlezen? Het is een gewoonte die erin geslopen is en die je zal moeten doorbreken. Misschien een paardengedragstherapeut om advies vragen? Denk aan Balingehof of Emiel Voest?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:04

Pfoeh, frustrerend zeg...
Is het misschien mogelijk om eens voor of na een wedstrijd van losrijbak naar ring te gaan en weer terug?

Overigens heeft het natuurlijk niets te betekenen dat andere paarden het niet doen, elk paard is anders. Misschien is deze net wat gevoeliger voor spanning. Als het niet jouw spanning is dan is het wel haar eigen spanning omtrent moeten presteren, een paard voelt hoe dan ook dat het voor het echie is (je hoort immers ook vaak het tegenovergestelde; dat paarden zich plotseling gaan uitsloven als het om een wedstrijd gaat). Misschien is het geen kwestie van staken maar van 'paardenplankenkoorts'.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 22:05

Mmz, wat nu in mij opkomt is dat ze het dus niet bewust doet, dat er echt een reden voor is buiten dat ze eigenwijs is. En jaja, paarden klieren niet en doen het er niet om, maar er zijn wel degelijk paarden die afslaan in de ring omdat ze simpelweg weten dat ze dan de kans hebben om niets te doen. Dit paard klinkt niet alsof ze in die categorie valt.

Heb je de mogelijkheid om (bv als laatste starter) eens gewoon in de ring rond te rijden, te stappen desnoods, net zolang tot ze ontspant en jouw weer toelaat? Of begin met samen wandelen door de ring (en ja ik zie hoe stom het klinkt haha). Rijd de ring in, stap een rondje, draaf een rondje en stap af en geef haar een appeltje...Noem nu maar even wat gekke opties maar je snapt het idee misschien wel. Maak het leuk, maak het ontspannen, probeer je paard zich weer open te laten stellen.[/quote]

Sorry ik klink echt heel betweterig en vind jullie input echt top! Maar indd ook de gezelligheid en leukigheid heb ik geprobeerd....indd alleen wandelen, springen, koekjes, knuffels, verlichte zit galopperen. Ze loopt bijna dagelijks in die bak en ze vind werken an sich leuk, maar niet in die witte hekjes....

knollentuin

Re: Advies van ervaren wedstrijdruiters gevraagd: paard stopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:07

ik mis eigenlijk je reactie over mn post wbt de hormonen? heb je daar al eens naar laten kijken