Te ver in stijgbeugels galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariel1

Te ver in stijgbeugels galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 08:16

In de galop heb ik altijd mijn voeten te ver in de stijgbeugels in draf en stap niet.
Probeer wel,te oefenen maar gaat toch op een of andere manier vanzelf.
Dit is op zich niet echt hel probleem, maar wel dat als ik de overgang naar draf maak ik
dus eerst mijn benen weer goed in de stijgbeugels moet krijgen, waardoor de overgang er nooit mooi uit ziet. Iemand tips?

Anoniem

Re: Te ver in stijgbeugels galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:18

haha het is net of ik mezelf een topic zie openen.

Ik heb ook van dat probleem last dus lees even mee, maar je moet goed druk bewaren op de bal van je hiel. En lekker ontspannen te blijven.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:19

Mijn dochter had dat ook en bij haar hielp het om de beugels wat korter te doen

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:22

Houd de beugel goed onder de bal van de voet en druk je hakken naar beneden.Dan kan nooit je voet diep de beugel in gaan....succes!

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 08:24

Beugels korter heb ik aan gedacht maar in stap en draf heb ik,mijn benen heel mooi.
Probeer wel om druk te houden en als we galopperen liggen mijn benen wel stil maar gewoon te verin de stijgbeugels.. Het is echt de overgang terug waar ik er dus een rommeltje van maak. Omdat ik eerst mijn benen weer goed in de stijgbeugels moet doen.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:29

Ik denk dat je jezelf 'vastknijpt' met je bovenbenen/knieeën. Dit omdat je zegt dat je het is stap in draf niet hebt. Probeer je daarom te ontspannen en je benen lang te houden.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 10:49

Nou stijgbeugels korter is niet de oplossing. Zojuist geprobeerd maar is niet de oplossing..

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:51

Oefen de galop misschien eens zonder beugels? Dan kun je bijna niet meer klemmen.

Vooral rustig, ontspannen blijven zitten, benen een beetje laten afhangen zeg maar :P en tenen optillen!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:52

Is de galop wel in correct evenwicht? Als een paard op de voorhand is heeft een ruiter, zeker in galop, de neiging voorover de vallen, het been komt dan achter de rechte lijn naar beneden te liggen, met als gevolg dat je je beugels verliest. Het kan ook zijn dat je je onbewust aanklemt met je bovenbenen. Dan is het de kunst om juist ontspannen en rechtop te blijven zitten op je zitbeenknobbels.

Verlies je trouwens beide beugels, of juist eerder die aan de binnen- of buitenhand?

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 11:00

Het paard loopt prima ook netjes in evenwicht. En ik verlies niet echt mijn stijgbeugels, in galop heb ik mijn voeten te ver in de stijgbeugels (schuiven denk Ik vanzelf verder er in) als ik de overgang terug rij dan zitten mijn voeten dus niet fijn in de stijgbeugels en moet ik ze goed doen, hierdoor ben ik,teveel bezig met mijn voeten en is het een beetje een rommelig gezicht... Lastig uitleggen eigenlijk:)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:01

Komt door klemmen van de bovenbenen. Dus meer ontspannen in de galop en meegaan in de beweging ipv jezelf vastklemmen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:58

Oh, ik ben er met de kop ook niet bij. Het kan inderdaad dan niet zo snel komen doordat het paard niet in balans loopt :o wat wel kan is dat je in galop meer de neiging hebt tot een stoelzit. Heb je misschien ook een aantal rijfoto's? Dat lijkt me handig als we me tje mee willen denken.

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:28

Hai hai,

Hier hetzelfde probleem.... :n

Ik heb een Haflinger en die komen al zo moeilijk in galop en als ik dan eenmaal goed in galop zit kom ik erachter dat ik met mijn voeten bij 'door' de beugels heen zit. Niet erg mooi om te zien. Ook gebruik ik sporen dus zo gaat ze alleen maar harder omdat ik mijn hakken niet naar benden kan duwen.

Beugels korter maken heb ik al geprobeerd, dat helpt niks.
Ik heb gehoord dat de blokjes die in de beugels zitten ook in anti-slip te verkrijgen zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast hartelijk bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:30

Ontspannen en hakken uitdrukken.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:40

StefanieT schreef:
Ik denk dat je jezelf 'vastknijpt' met je bovenbenen/knieeën. Dit omdat je zegt dat je het is stap in draf niet hebt. Probeer je daarom te ontspannen en je benen lang te houden.

dit denk ik ook, het kan ook zijn dat je beugels gewoon te lang zijn (maar als ik zo lees is dat niet het geval).
probeer eerst gewoon lekker ontspannen te zitten op je paard en goed je hakken uitdrukken (niet te ver want dan schiet je voet eruit)

ik wens je veel suc6!

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:01

Helpt het misschien om eens rustig zonder zadel te rijden. Of eventueel alleen je beugels uit te doen en er dan gewoon op te letten dat je je voeten netjes bij het paard z'n buik houd? Als dit lukt proberen of je je hak naar beneden kan drukken en daarna je beugels weer in te doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:13

Ga je mischien onbewust in galop meer in een foutushouding zitten. Dis dat je je benen een klein beetje optrekt en een beetje in elkaar kruipt. Dat is een natuurlijke reactie op het uitbalans raken als je op een bewegend ding zit.
Draai je hele been, dus vanaf je heup een tikkie naar binnen. Laat je knie afhangen, gewoon niks mee doen. Je voeten correct in de beugels en dan proberen zo min mogelijk gewicht op je te voeten zetten. Dat lukt natuurlijk niet, maar dan gebruik je wel precies de juiste spieren om jezelf goed op te kunnen vangen. Doordat je gefixeerd bent op zo min mogelijk gewicht op je voeten terwijl je knie zo gedraaid ligt blijft je voet juist op de juiste plaats. Grappig hè.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:39

Lang maken, ontspannen en steun houden in de beugels. Waarschijnlijk ga je met je benen klemmen waardoor de druk op de beugels minder word.

padylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 21:36

mischien is het een idee om je voeten al voor de overgang terug naar de draf goed in de stijgbeugels te doen.
dat probeer ik dan toch, ik heb namelijk ook het zelfde soort probleem. maar heb er nog maar nouwelijks last van. het veranderde in de loop der tijd, toen ik meer ervaring kreeg.
veel suc6

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:24

Probeer eerst eens zonder beugels te gaan galopperen aan bijvoorbeeld de longe. Zo leer je ook dat je zonder stijgbeugels netjes moet blijven zitten.
Als dat goed gaat doe je je stijgbeugels is. Zo ben jij niet teveel afhankelijk van je stijgbeugels, en dan krijg jij een stevigere zit, zo kan je beter stil blijven zitten, en zoek jij geen steun meer in je beugels. Zitten, zitten, zitten op je KONT! Tuurlijk je beugels zijn ook belangrijk. Maar klein beginnen! (:
Dat andere komt later wel..

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:19

Wat bij mij bleek te helpen was dat mijn nieuwe laarzen een beetje een anti-slip zool hebben. De rubberen beginnerslaarzen waarmee ik vroeger reed, waren best glad.
Of je je beugels ook als anti-slip kunt krijgen weet ik niet, maar het klinkt logisch!

Preludia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:21

Ik heb hetzelfde probleem, maar ik kreeg juist de tip om iets méér te klemmen. Want ik zit in galop altijd zo relaxt en meegaand mogelijk, maar doordat ik dus ook makkelijk wordt opgegooid, raken mijn voeten uit of juist verder in de beugels. Dus ik ben nu meer contact met m'n benen gaan maken, dat je iets 'vaster' op je paard zit, en dat ging al stukke beter! Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie daarvan vinden, omdat dit zo tegen het voorgaande commentaar in gaat! :)

nikkijoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:41

Ik weet niet wat er gebeurd is maar opeens schieten mijn voeten niet meer door de beugel in de galop. Ik begin wat langzamer en bouw de galop op zodat ik niet in een keer naar voren schiet. Dit werkt heel erg goed.

Bedankt voor alle tips! +:)+

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:35

floor69 schreef:
Wat bij mij bleek te helpen was dat mijn nieuwe laarzen een beetje een anti-slip zool hebben. De rubberen beginnerslaarzen waarmee ik vroeger reed, waren best glad.
Of je je beugels ook als anti-slip kunt krijgen weet ik niet, maar het klinkt logisch!

Klopt! Mijn laarzen waren aan de onderkant helemaal glad gesleten dus gingen mn voeten ook overal heen. Ik heb nu joppers gekocht en ik heb veel meer houvast.

Devennee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:37

hoe moet ik een topic plaatsen ik snap het echt niet kan iemand wat uitleg geven?