pien_2010 schreef:Het gevoel hebben dat je fout bezig bent met je paard is erg vervelend. Je zegt dat je een lui paard hebt. Een flegmatiek paard rijden is altijd lastig. Ik ken het. Een aantal tips: neem hem regelmatig mee naar buiten en laat hem KM maken, daar wordt hij sterk van en houdt voor jou de lol van het rijden er in want deze paarden worden erg voorwaarts richting stal. Gebruik dat voorwaarts om hem allerlei oefeningetjes te laten doen. Je kunt bij een lui paard beter twee keer kort rijden per dag dan een keer heel lang. Maak het spannend voor hem in het werk dat je aanbiedt. Laat hem maar gerust eens oefeningen doen die boven zijn kunnen liggen, b.v vanuit stap of stilstand in galop aanspringen, kort galopperen en weer terug. Heel veel afwisselingen rijden is belangrijk bij deze paarden en zeer goed loswerken. Loswerken in stap doe je door veel wijkoefeningen. Lees daarop maar eens de samenvatting na van het klassieke topic dat ook bovenaan ergens (discussies?) bij rijtechnisch staat.
Belangrijk is ook veel overgangen rijden als je paard hebt losgewerkt, stap, draf, stap draf en stil staan. Weg draven, galopperen (kort stukje) en stap. Met onze flegmatiek paard deed ik heel af en toe een super scherp spoortje aan, maar dan moet je wel goed kunnen rijden want alsmaar prik - prik moet je dus net niet doen. Dat werkt averechts. Maar soms scherp spoortje is net om de puntjes op de "I' te zetten zonder dat je zelf er zo moe van wordt. Later hebben we dit alleen nog gedaan bij show rijden of wedstrijden.
Het is dus zaak om dit paard scherp aan het been te krijgen. Dus benen stil, rustig aan laten liggen en als je hulp geeft gelijk reactie krijgen (afdwingen). Houdt lijntje heel kort. Beter één keer stevige tik als dat je alsmaar hem vooruit loopt te duwen want dat werkt niet. Jouw paard weet hoever hij met je kan gaan. B.v. als mijn man met ons flegmatiek paard naar buiten gaat dan sukkelt hij eerst een half uur voordat er wat sjas opkomt. Als ik hem pak, zijn we 200 meter verder en hij loopt kwiek voorwaarts te knabbelen op zijn bit. Het naar beneden komen vind ik geen doel op zich. Pas als je paard actief is van achteren kun je hem fijntjes aan de teugel rijden. Richt je daar maar niet te veel op want juist deze paarden die al moeite hebben met de motor aan te krijgen straffen je af als je met veel druk rijdt. Dat doet pijn in hun rug en daar worden ze slomer en slechter van omdat je op die manier niet aan de teugel hoort te rijden. Hoe je wel aan de teugel moet rijden is neit via internet over te dragen want daar moet je les voor nemen en dat is dus even geen optie. Dus koppie eruit en niet naar beneden. Succes verder met je paardje.
Ik wil je alvast bedanken voor de enorme tips die je mij hebt gegeven! Gisteren heb ik met hem een buitenrit van ongeveer 4/5 uur gemaakt.. met nog een pauze erbij ook he, natuurlijk was hij onder de indruk van alles. Als we aan mijn huis kwamen was hij erg ontspannen, hebben we nog wat in het veld gereden en het ging echt vlotjes
Ik probeer ook voor afwisselingen te zorgen ja, ik maak veel overgangen ook van stap naar galop en heb hem zelfs eens vanuit stilstand in galop gekregen, hier deed hij echt actief mee en bleek hij het leuk te vinden
Ook laat ik hem wat lage sprongetjes springen (vroeger meer) maar ik wil dus eerst aan mijn dressuur werken!
Toen ik de eerste lessen nog nam (springlessen) had mijn instructeur eens op mijn paard gestapt en hem in galop een serieuze tik gegeven met de zweep, die les had ik geen zweep meer nodig
Maar aangezien ik dit niet erg durf te herdoen.. Spoortjes heb ik wel eens gebruikt, maar dit hielp niet.. Ik voelde niet echt een verschil, hij liep precies alleen maar ongemakkelijker..
Wat je misschien wel moet weten, ik denk wél dat het in zijn aard zit, maar vroeger is hij 2 jaar een soort van manege paard geweest, reden er alleen maar kinderen op die benen en benen geven zonder het te beseffen
Maar nu is hij daar al drie jaar vanaf dus denk niet echt dat het daaraan zou kunnen liggen, misschien ligt het ook wel aan mijn houding.. ben zelf meestal niet zo actief. Ik probeer daar wel wat verandering in te steken, maar echt bedankt!