Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

_Zsazsa_ schreef:Ik denk eerder aan iets simpelers dan de rest. Het is vaak ook een gebrek aan impuls. Als jij je paard in draf goed voor elkaar hebt, en je wilt in galop en je rijd onder het tempo heb je ook kans dat ze met het aanspringen uit elkaar vallen en dus niet meer nageefelijk zijn.
Probeer wat vaker aan te springen vanuit een correcte voorwaartse draf, en bij het aanspringen zwaar zitten, meegeven en meteen voorwaarts galopperen. Zorgen dat je goede verbindingen houd met het aanspringen.
Dit zou idd ook kunnen zijn. _Zsazsa_ schreef:Ik denk eerder aan iets simpelers dan de rest. Het is vaak ook een gebrek aan impuls. Als jij je paard in draf goed voor elkaar hebt, en je wilt in galop en je rijd onder het tempo heb je ook kans dat ze met het aanspringen uit elkaar vallen en dus niet meer nageefelijk zijn.
Probeer wat vaker aan te springen vanuit een correcte voorwaartse draf, en bij het aanspringen zwaar zitten, meegeven en meteen voorwaarts galopperen. Zorgen dat je goede verbindingen houd met het aanspringen.
maar goed, dat kan, maar andere zaken kunnen ook meespelen. En voor een goede impuls moet een goede aanleuning (van achter naar voor) al zijn bevestigd imo. 

s6801881 schreef:Met een hulpteugel los je de oorzaak van het gedrag niet op, je voorkomt alleen dat hij het gedrag kan uiten. Het is dus symptoombestrijding en nooit de (langdurige) oplossing.
Een van de mogelijkheden is een lichamelijke oorzaak: Heeft hij pijn, zit hij ergens vast, en -heel belangrijk- pas het zadel (nog steeds)?
Als je lichamelijke oorzaken hebt uitgesloten (dat kan onder andere door naar contraindicaties te zoeken bij longeren, pasvorm zadel navoelen etc.) weet je dat de oorzaak bij jou ligt, en dus rijtechtnisch moet worden opgelost. Ik heb zelf een paard gereden die een hupje maakte en met het hoofd omhoog kwam als ze aanspringt vanuit de voorhand. Dan is het een kwestie van in draf goed van achter naar voren rijden en ook vanuit die gang aanspringen. Dan is het van groot belang dat je ook die overgang correct ondersteund, vanuit je hand, maar ook zeker vanuit je zit. De oorzaak kan ook een stap terug liggen, en dat de draf ook nog niet in correcte aanleuning (van achter naar voor gereden, over de rug) wordt gereden. Dan moet je eerst in draf aan de aanleuning werken. Wat ook nog een optie is is dat je je paard overdonderd met je vraag. Dan is het voorbereiden van de overgang de oorzaak. Ten slotte kan de manegehulp "binnenteugel van de hals buitenteugel tegen de hals" op de manegemanier ook dit beeld geven omdat veel manegeruiters het paard dan overdreven naar binnen vragen en daardoor uit balans vragen. Hetzelfde geld wanneer jouw houding niet goed is, als jij uit balans zit haal je je paard uit balans, en bij een gang waar de goede balans zo belangrijk is kan dit beeld worden gezien.
Eigenlijk is het van belang dat je bij dit soort problemen een instructrice erbij hebt die je aanwijzingen kan geven. Over het algemeen is ervaring bij het oplossen van problemen een must, als je onderweg niet nog meer problemen wilt veroorzaken.
RobinBuck schreef:ja ik kan wel filmpje sturen.. maar als ik hem los laat in de bak en hij dan gaat galoperen is dr niks aan te zien. alleen als ik rijd, en op het moment dat hij met de voorbenen het sprongetje naar de galop maak zegmaar, gaat het hoofd omhoog. de aller 1tse keren dat ik reed ging hij met zijn hoofd ook nog helemaal mee met de beweging van de galop. dus is nu niet meer zo. ik krijg hem ook nog niet helemaal goed aan de teugel, dit ook een beetje omdat ik bitloos rijd denk ik... weet iemand daarvoor ook nog tips?

XLeandrosX schreef:Ik had het filmpje niet gezien toen ik reageerde maar ik zou eerst eens zonder spoortjes en netter aanspringen in de galop. Ik zou heel veel overgangen gaan rijden met hem. Het filmpje is wel heel kort om ook een goed oordeel te kunnen geven.