Waarom kantelen paarden met hun hoofd tijdens het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Waarom kantelen paarden met hun hoofd tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 16:32

Ik vroeg me dit af. De zoekfunctie is gebruikt, daar kon ik weinig op vinden.

Waarom doen paarden dit?

Captain

Re: Waarom kantelen paarden met hun hoofd tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:33

Het kan iets lichamelijks zijn, maar vaak is de ruiter in 1 hand te streng. :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 16:35

Maar stel nou, de ruiter is níet streng met één hand, is het dan automatisch een lichamelijk probleem? Of kunnen er nog andere oorzaken voor zijn?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:37

Denk hierbij aan:
- Ongemak door de ruiter of slecht passend tuig;
- Ongemak elders in het lichaam al dan niet door punt 1;
- Onbegrip, het paard snapt niet wat de ruiter vraagt;
- Ruis in de communicatie;

Dat zullen eigenlijk de vier belangrijkste oorzaken zijn.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:39

Scheef zijn kan ook een reden zijn.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:40

Vaak zijn (verborgen) wolfskiesjes de oorzaak.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:41

Pentax schreef:

Wat ik persoonlijk onder de noemer schuif "Ongemak elders in het lichaam al dan niet door punt 1".

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:01

scheefheid is wel een heel breed begrip natuurlijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:06

Pentax schreef:

Kan niet alleen een reden zijn, maar is de hoofd zakelijke reden!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 17:51

Ik stel deze vraag niet zomaar, mijn berijdpony heeft hier ook last van.

We zijn haar volgens de klassieke dressuur aan het trainen. Deze methode gaat in kleine stappen en dit werkt voor de pony het best. Het is een fjord. We doen conditietraining, werken aan de hand, werken met het barebackpad en noem het maar op, er is veel afwisseling.

Het 'probleem' is dat ze ontzettend dik is (ze is al een heel stuk afgevallen!) en daardoor het gewicht meezeult. Hierdoor is ze tevens kortademig. Ze heeft daardoor moeite om haar lichaam te buigen. We hebben erg goede begeleiding en doen niks waar ze niet klaar voor is, daar ligt het absoluut niet aan :)

We rijden met hoofdstel, maar soms ook bitloos (en soms met zadel, soms zadelloos). We rijden ook met langere teugels. We houden wel contact, maar dat is minimaal.

Het zadel past 100% zeker (boomloos), ik heb dus geen strenge had, haar gebit is goed. Ik denk dat het aan haar gewicht ligt, dat het voor haar niet prettig is om het mee te zeulen en dat ze daardoor gaat kantelen. (Ook is ze scheef, haar balans is niet optimaal).

We zijn hard aan het trainen, maar uiteraard wel met mate: we gaan niet verder dan zij aankan op het moment van de training :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:01

Als je goede les krijgt waarom stel je dan deze vraag op bokt?
Het kantelen van het hoofd is een aanleunings probleem en heeft dus te maken met scheefheid van het paard.
Let wel.... als er een medisch probleem is kan verkantelen ook gebeuren, maar dat is heel moeilijk te vinden en in 90% zal het het probleem zijn van de aanleuning en recht richten.
Dit is niet in een paar lessen op te lossen, daar gaan weken zo niet maanden training in zitten!
Dus.... als de instructeur er mee bezig is, geduld en dan komt het vast goed!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 19:33

Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe andere bokkers hier tegen aan kijken. En waarom zou ik geen vragen mogen stellen, omdat ik begeleiding heb? :)

Ik word goed begeleid door de eigenaresse, die kent haar door en door. We beseffen maar al te goed dat hier maanden en maanden trainen in gaan zitten. We zijn niet zomaar wat aan het aanklooien ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:14

Hoe draait ze het hoofd? Iets of echt heel overdreven?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:19

9vd10 keer aanleunings probleem overigens ook makkelijk op te lossen. Vaak gevolg van scheef paard, niet op de hulpen/eronderuit proberen te komen etc.
Wanneer doet e paard het?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:55

Meest voorkomende oorzaken: natuurlijke scheefheid van het paard, gebitsproblemen, rijtechnisch gaat er iets fout, slecht passend bit en/of zadel.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 09:19

@ Pentax

Laatst deed ik conditietraining met haar en onder het draven, aan een lang teugeltje, en toen kantelde ze. Ze kantelde wel, ik denk wat redelijk erg. Toen ik haar aanspoorde om actiever te gaan lopen, ging ze weer normaal lopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:37

Ik vind het helemaal geen gekke vraag, zeker niet gezien de verscheidenheid aan antwoorden die je krijgt en waarover ik zeer mijn twijfels heb.
Ik heb namelijk altijd geleerd dat kantelen een uiting is van je paard dat hij een oefening erg moeilijk vindt.
Mijn paard kantelt soms een beetje bij het wijken, alleen de kant die ze moeilijk vindt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:47

En waarom vindt ze het moeilijk? Omdat ze scheef is, last van haar gebit heeft, rijtechnisch? ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 07:53

Nikass schreef:
Ik vind het helemaal geen gekke vraag, zeker niet gezien de verscheidenheid aan antwoorden die je krijgt en waarover ik zeer mijn twijfels heb.
Ik heb namelijk altijd geleerd dat kantelen een uiting is van je paard dat hij een oefening erg moeilijk vindt.
Mijn paard kantelt soms een beetje bij het wijken, alleen de kant die ze moeilijk vindt.

Dit heb ik eigenlijk ook geleerd, als ik eerlijk ben.

Tja, er spelen meerdere factoren mee. Ze is scheef, ze vindt de oefeningen moeilijk, last van haar gewicht, zal rijtechnisch ook wel een deel meespelen. Maar alles gaat onder goede begeleiding.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:11

Het paardje dat ik rij kantelt het hoofd zodra ik m'n schouder iets te vast hou. Laat ik los, doet zij dat ook meteen. Zij doet het ook in stap aan een half lange teugel op de rechte zijde, onder de eigenares loopt ze rond L2/ M1- nivo zonder ooit iets met het hoofd te klooien.

Bij mij is het dus puur een rijtechnisch probleem. Een praktisch wel nuttig probleem, want je ziet en voelt meteen wanneer je te vast houdt, ook als je het zelf niet door hebt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:17

Reden is meestal natuurlijk scheefheid. Door het kantelen wil het paard zich ontrekken aan het ondertreden van het linker of rechter achterbeen. Je zult dus een stapje terug moeten doen en het betreffende onderbeen moeten trainen om sneller en krachtiger te worden om het kantelen eruit te krijgen. Reden kan ook zijn scheefheid van de ruiter die het paard met de hand belemmert om het achterbeen goed onder te brengen. Kantelen is nooit aan de voorkant op te lossen, dus strenger inwerken aan de voorkant werkt alleen averechts.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:22

Ben ik het niet mee eens. Kantelen kan ook aan de voorkant zitten en is derhalve ook daar op te lossen. Onze merrie zat wat vast in de nek, wrs veroorzaakt door een tot dan toe onopgemerkt gebitsprobleem. Gebitsprobleem verholpen, los gemaakt in de nek (osteo en los maken onder het zadel) en kantelen behoorde tot de verleden tijd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:24

Ben ik het idd ooik niet mee eens. Mijn paard doet het zo gezegd soms bij het wijken. Mijn instructeur heeft me geleerd de binnenteugel (waar ze zich aan onttrekt) er dan juist iets bij te houden. Bij de derde of vierde keer wijken is het dan over.

@aslo: natuurlijke scheefheid is natuurlijk vaak een reden, maar ik erger me er eerlijk gezegd aan dat er meteen weer een heel medisch circuit bij gehaald wordt. En oja, koop nog ff een nieuw zadel. :D
Je hebt vast gelijk hoor, zo bedoel ik het niet, maar imo komt iemand hier met een relatief klein rijtechnisch probleem en het wordt imo wel meteen een heel groot verhaal, dan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:47

Op zich kan het idd een relatief een klein probleem zijn, maar in een proef bijvoorbeeld wordt je er wel behoorlijk op afgestraft. Ook kan de oorzaak van het probleem dus heel elders liggen. Dan kun je trainen tot je een ons weegt, maar zonder resultaat. Er zijn heel veel paarden bezitters die het gebit van hun paard bijv. nooit na laten kijken. We hebben hier in de loop der jaren diverse paardjes op stal gehad en je wilt niet weten hoeveel van hen gebits problemen hadden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:57

Ik zeg ook niet dat je er niets aan moet doen, het is niet een onbelangrijk probleem.
En ja, het komt misschien omdat het voor mij onvoorstelbaar is dat mensen het gebit van hun paard niet standaard elk jaar of eens in de twee jaar laten doen. Maar als dat idd zo is, ja dan moet je wellicht daar beginnen.