Ik geef het op ... of toch niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Ik geef het op ... of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 12:08

De frustratie van de laatste maanden moet ik nu echt eens kwijt. Ik ben het beu om voor mezelf te moeten opkomen en van nergens een echte kans te krijgen.
Ik wil niet als een klager gezien worden, maar het zit me gewoon echt niet mee.
Rijd ondertussen al van mijn 8 jaar en ben nu 24. Van iemand die al zolang in de paarden zit (wel soms even tussenuit geweest door omstandigheden) verwacht je dan toch dat die al behoorlijk kan rijden, wel niet dus. Ik heb vroeger altijd les gehad en dat ging toen eigenlijk best goed en mocht toen ook gewoon op de wat moeilijkere gevallen enzo rijden en dat ging allemaal wel best. Nu sind een jaar wilt niets meer lukken. Ik heb toen zelf een 3 jarige gekocht en deze staat nu al paar maand op de weide om et herstellen van een blessure. Met mijn ondertussen 4-5 jaartje ging alles vrij goed ze werd door iemand zadelmak gemaakt en ik reed ze door. We konden goed uit de voeten. Ze was met 2 vingertjes te rijden, kon al wijken voor de kuit, schouder binnenwaart, mee op wandeling, een kleine sprong maken. Het ging net zo goed en dan die stomme blessure (tijdens wandeling gebeurt). Ondertussen wil ik wat bijleren, want kreeg met haar al niets meer van les, maar lessen dus zonder eigen paard. Ik wil na al die jaren niet gaan hobbelen op manege paarden, maar echt terug op niveau rijden, maar hier loopt alles mis. Steeds als ik een plaats vind om te lessen (privé) krijg ik een onervaren vaak stijf paard om mee rijden en mag ik dan gaan betalen om een paard te gaan scholen (attent maken op de hulpen, stijfheid uit rijden, etc) en dit ben ik gewoon beu, want daar schiet ik eigenlijk niets mee op en ik moet er nog voor betalen ook. Ik zou zo graag eens wat verder gaan geraken dan schouder binnenwaarts en sprongen van 60 cm, alles julie begrijpen wat ik bedoel ?
Heb nu het idee dat mijn enige mogelijkheid is om mijn paard te verkopen en een paard te kopen dat al goed geleerd is waarmee ik meteen aan de slag kan, maar mijn paard verkopen, nouja |(
Als ik mijn paard niet verkoop moet ik het maar eens gaan opgeven en gewoon recreatief gaan rijden zonder verdere ambities, iets dat mij eigenlijk zou opvreten, want ik heb al die jaren prima lessen gehad en veel geld aan uitgegeven, dan is dat allemaal voor niets geweest...

Joscaa

Re: Ik geef het op ... of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:12

Ze zijn moeilijk te vinden, maar er zijn mensen die les geven op hun eigen paard, dat zijn vaak de paarden die wel degelijk wat kunnen. :) Een Bokt oproepje zetten heeft misschien nut?
En verder, ja, als jij graag al verder wilt komen etc is het inderdaad misschien ook niet slim geweest om een 3 jarige te kopen... Moeilijke keuze,
succes met het zoeken. Een advertentie op marktplaats en bokt zou ik zeker plaatsen, succes! +:)+

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 12:20

Ik ben van belgie dus een bokt oproepje gaat mischien niet zo veel helpen. Ik vind soms wel interessante adressen op internet, maar die zijn dan meestal te ver of hebben op dat moment geen tijd om lessen te geven ...
Ergens heb je wel gelijk en had ik beter geen 3-jarige gekocht. Langs de andere kant had ze die blessure niet opgelopen dan konden we nu al kleine parcours rijden om ervaring op te doen en konden we zo gaan opbouwen. Weet zelf niet of haar blessure goedkomt. Ze staat op rust tot augustus en hierna zie ik wel hoe het gaat. Maar ondertussen krijg ik les op een pony (waar ik eigenlijk zelfs te groot voor ben) en natuurlijk leer ik wel iets bij, maar naar mijn zin is die situatie toch niet ideaal om echt verder te geraken. Eigenlijk zou ik voornamelijk graag meer wedstrijdervaring op doen en hierbij gepaste begeleiding vinden.
Laatst bijgewerkt door betadine op 02-04-12 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:20

Oke dat kan ik wel begrijpen, maar toch zal ik het proberen, er zitten meerdere uit België op Bokt natuurlijk, misschien dat er nét 1 tussen zit die je hiermee wilt helpen, al is de kans wel kleiner als dat je uit Nederland kwam natuurlijk. :*

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:22

soms zijn er wedstrijdruiters die zelf te veel paarden hebben en iemand zoeken om mee te trainen zodat alle paarden op niveau en in conditie blijven, soms krijg je dan ook de kans om op wedstrijd te gaan.

En idd vind het eerlijk gezegd dan ookniet zo'n hele slimme zet om een jong paard te kopen als je niet het geduld hebt er samen mee te groeien en te leren.
Verder zegt het niet kunnen van hogere oefeningen niets over je rijkunsten. Ikzelf rij nu het 3de jaar wedstrijden en zit nog altijd in de B en rij thuis maar tot op niveau midden, maar alles wat mijn paard kent, heb ik er zelf ingereden. Bovendien word ik gevraagd door anderen om hun paarden zadelmak te maken en in te rijden of in conditie te houden. Dus volgens jou redenering zijn al die mensen gek dat ze zo'n slechte ruiter op hun paard laten, want ik kan niet meer/beter dan een SB... EN er voor willen betalen

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 12:33

Neen dat bedoel ik helemaal niet. Ga jij zelf gaan betalen dan om iemand anders zijn paard te gaan beleren ?
Ik heb met mijn merrie wel geduld, ik zeg ook niet dat ik meteen in klasse zwaar wil belanden. Ik zoek gewoon correcte begeleiding om wat verder te geraken dan de doorsnee lessen die op maneges worden gegeven. Om oefeningen te kunnen leren die ik niet zo goed onder de knie heb enzo.
Met mijn merrie was ik eigenlijk tevreden. Vooral in dressuur was ze heel erg leergierig en werkwillig, maar ondertussen staat ze al sinds oktober stil en ik zou graag die tijd gebruiken om nieuwe dingen te leren en mijn huidige rijden een echte boost te geven...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:41

ik zou ook nooit naar een manege gaan, ik krijg de kriebels van die afgestompte paarden die eigenlijk alleen maar reageren op de stem van de instructeur. Bovendien slaag ik er altijd in om half te verongelukken met manegepaarden, terwijl ik met eigenaarspaarden weinig problemen heb.

Dus op zoek naar een bijrijdpaard of iets dergelijks.
En misschien een zoekertje op kapaza.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:45

petitparis schreef:
ik zou ook nooit naar een manege gaan, ik krijg de kriebels van die afgestompte paarden die eigenlijk alleen maar reageren op de stem van de instructeur.
Wat een vooroordelen spreek je hier uit en onzin klets je nu ?
Zat manage paarden waar alle knoppies opzitten, alleen het zichzelf ingraven en vliegen zit er niet op.... <<)
Ja sorry hoor, maar dit vindt ik zo'n dooddoener en geen recht doen aan honderden fris en fruitige manegepaarden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:48

dan mag jij de maneges in mijn buurt eens afdoen. Misschien dat er ondertussen verandering in gekomen is, maar dat was mijn ervaring 10 jaar terug en 7 jaar terug
en blijkbaar is dit toch ook het probleem waar de TS tegenaan loopt.

moet wel eerlijk zeggen dat toen ik in NL een keer gelesd heb, dat dit een heel andere ervaring was dan al die jaren op de manege bij mij in de buurt.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:51

Ik vind het geen gek idee om het jonge paard te verkopen en op zoek te gaan naar een wat meer ervaren paard waar je van kan leren en wedstrijdervaring mee op te doen.
Aangezien jouw ambitie meer sportgericht zijn.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 13:26

ja maar langs de andere kant vind ik het zo een vies idee om mijn merrie te verkopen omdat ze wat meer tijd nodig heeft + een herstellend paard krijg je niet zomaar weg...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 13:32

Peetstap ik ben het wel met petitparis eens hoor.
Ok er bestaan wel maneges waar er prima paarden staan om mee te rijden, maar naar mijn ervaring van de maneges heir in de buurt zijn het meestal oudere, ondervoede dieren die maar lopen te slenteren

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:36

Volgens mij missen jullie de insteek van TS een beetje?!?

Haar jonge (goede) paard staat met een blessure die nog enige tijd gaat duren, ts wil graag zelf in die tijd wat bijleren. Ts heeft dit geprobeerd op een manege maar kan geen goede aansluiting op haar rijnivo vinden en vraagt nu aan bokt om tips ideeen.
Juist of niet TS?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 13:43

juist ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 13:43

betadine schreef:
Neen dat bedoel ik helemaal niet. Ga jij zelf gaan betalen dan om iemand anders zijn paard te gaan beleren ?
Ik heb met mijn merrie wel geduld, ik zeg ook niet dat ik meteen in klasse zwaar wil belanden. Ik zoek gewoon correcte begeleiding om wat verder te geraken dan de doorsnee lessen die op maneges worden gegeven. Om oefeningen te kunnen leren die ik niet zo goed onder de knie heb enzo.
Met mijn merrie was ik eigenlijk tevreden. Vooral in dressuur was ze heel erg leergierig en werkwillig, maar ondertussen staat ze al sinds oktober stil en ik zou graag die tijd gebruiken om nieuwe dingen te leren en mijn huidige rijden een echte boost te geven...

Oh, nu begrijp ik het.

http://www.dwdewispelaere.com/en/dressa ... nce_2.html

Ik zou zeggen, neem contact op met hen, zij zullen waarschijnlijk wel fijne instructeurs weten met goede leerpaarden :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 14:03

Ik ga hen proberen bellen. Ze zijn wel ver van huis, maar mischien weten ze toch iets dat bij mij in de buurt is.
Ik kreeg hier ook tips voor een advertentie te plaatsen. Ik denk hier wel aan, maar een verzorgpaard zoek ik niet. Eerder een goed adres om te gaan rijden 1 à 2x per week met liefst correcte begeleiding. En ben wat bang dat als ik een advertentie plaats ik gewoon respons krijgen van mensen die gewoon iets bij willen verdienen en mij op weer een niet gereden paard zetten. Ik heb genoeg aanbiedingen om op groene paarden te gaan rijden, maar hier ben ik echt wel klaar mee momenteel. Ik hoop echt wat meer challenge te vinden en zo heb ik weer een hoop nieuwe ervaringen tegen de tijd dat mijn merrie terug aan het werk mag. Ik wil niet meer gaan betalen om op groene paarden te gaan zitten. Dit is heel voordelig natuurlijk voor de pensionhouder, maar eigenlijk niet heel eerlijk t.o.v. mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:12

Ik begrijp je heel goed.
Al kun je veel leren, juist van jonge paarden, omdat zij heel puur zijn in hun reacties op jouw hulpen, maar ik ben met je eens dat je daar niet voor zou moeten betalen, dat vind ik idd niet helemaal eerlijk.

Ik zou zeggen, neem contact op, en kijk wat zij voor je kunnen betekenen :)

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:18

Mag ik vragen van waar je bent?
Ik ben het niet eens met afgereden paarden en dergelijke.

Wij hebben een bedrijfje en in al onze lessen komen schouder voor, binnen, wijken keertwendingen voor en achterhand voor.
En dit alles op goed geschoolde paarden en gediplomeerde instructeurs.

Misschien iets voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:19

Dat is ook niet helemaal handig, lijkt me? Niet elke leerling is toe aan zulke oefeningen, zeker de keertwending is een zeer lastige :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 14:22

Omgeving liedekerke/denderleeuw.
Ik wil niet veel verder dan 15 km rijden voor les. Of als het echt iets heel leuk lijkt mischien wel iets meer dan :o

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:24

In jouw omgeving zou ik ook niet zo meteen iemand weten. (Ben zelf van omgeving Geel). Maar ik zal eens rond kijken. ;)

Ik ken er zelf een paar hele goede bij mij in de buurt, maar dat is natuurlijk veel te ver.
Laatst bijgewerkt door Stoof op 02-04-12 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:25

maar ik vind met een paard dat het kan en met de juiste begeleiding wel lukt.
Deze leerlingen krijgen het juiste gevoel, hoe het moet aan voelen.
Stel wij hebben een jong paardje we zetten het in de les, we beginnen met de basis wijken, Deze leerlingen weten hoe het moet voelen, rijden op hun gevoel. Want dit hebben ze nl. geleerd.
En niet we gaan eens aan die teugel trekken en dat been er tegen leggen.
Ik kan u zeggen mijn leerlingen ontwikkelen een super gevoel, maar dit kan alleen met de juise paarden.
En ze moeten correcte hulpen aanleren anders doen ze het ook niet

Colani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:26

Oke dit is een beetje uit onze richting maar hopelijk vind je de juiste begeleiding

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 14:30

Colani, dit is wat ik zoek. Paarden waarop ik het juist kan leren aanvoelen. Want keertwendingen en dergelijke heb ik nog maar zelden kunnen uitvoeren en dit wil ik graag allemaal duidelijk op een rijtje, de juiste hulpen, de juiste reactie hierop en de werkpunten enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:30

Spreek iets met elkaar af :D