Jong paard slecht aan het been en accepteert zweep niet goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Jong paard slecht aan het been en accepteert zweep niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 12:53

Ik heb sinds half december een nieuw paard, een nu 3,5 jarige ruin.
3x in de week rij ik een klein half uurtje.
Hij reageert slecht op het been sinds een tijdje. Door overgangen te rijden krijg ik hem wel scherp aan het been qua aandraven maar dan is het doordraven het probleem/
Ook het aanspringen in galop is moeilijk maar dat vindt hij zelf natuurlijk ook :)

Nou is het voor de hand liggend om hem een tik met de zweep te geen maar daar is hij niet zo van gecharmeerd en dat uit zich in een bok. Hoe harder je een tik geeft hoe hoger hij bokt.

Nou is het probleem dat ik niet een flinke tik durf uit te delen aangezien ik bang ben dat ik eraf val.
Ik zoek dus een oplossing om hem wel beter aan het been te krijgen zonder zweep.

Al heb ik natuurlijk het idee wel dat hij prima doorheeft dat ik niet zo'n held ben :)

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:00

Hoi Adin,

Wat ik begrijp is jouw 3,5 jarige ook groot? Ik rij zelf een nu vierjarige van 1.80m. Dit paard was in het begin heel fijn te rijden maar nu krijgt hij wat bespiering en last van zijn lijf. Hij is wel goed aan het been maar kwam wat terug in zijn lijf en wilde na een wending ook gaan bokken. En doordat ik hem dan ook een tik gaf verstrakte hij alleen maar en kreeg ik ook een grote bok. Eerst hebben wij hem aangepakt door op het moment dat hij wilde gaan bokken veel met je stem te werken, dus streng zijn en hem aan de voorkant ook streng te vertellen dat dit niet mag. Op het moment dat hij dan weer wilde gaan bokken was na een paar keer streng met de stem zijn, dit opgelost.

Wij zijn er achter gekomen dat hij gewoon heel veel moeite had met zijn grote lichaam en om de achterhand onder te brengen. Wij hebben dit opgelost door tijdelijk niet te rijden maar te longeren. Wij hebben een groot vierkant uitgezet met lint en hindernispalen en in de hoeken een pionnetje. Zo moest hij zijn lichaam gaan gebruiken om te buigen om de pionnetjes. Nu hij wat sterker is begin ik weer met rijden en is het probleem al een stuk minder.

Het kan natuurlijk zijn dat het bij jou niet zo is. Maar je moet je niet vergissen wat een impact het rijden voor zo'n groot lichaam heeft.

Heel veel succes met je paard!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:02

Wat heeft je instructie aan? Neem aan dat je hulp hebt bij zo'n jong paard? Zit je het paard misschien wel onbewust heel erg tegen te werken met je zit/houding, en gaat je paard daardoor niet voorwaarts? Je kunt namelijk heel tegenstrijdige hulpen geven zonder het direct door te hebben. Of wellicht zegt je been voorwaarts, maar je hand "ho"?

Adin

Re: Jong paard slecht aan het been en accepteert zweep niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 13:11

ik let in ieder geval goed op wat ik met mijn handen doe. Hij mag van mij ook prima met zijn hoofd "in de lucht" lopen als hij maar voorwaarts gaat, dus tegenwerken doe ik niet.
Aan mijn houding valt vast bij de spijkeren.
Mijn instructrice vindt dat ik een tik moet geven, maar dat durf ik dus niet goed, of in ieder geval niet duidelijk genoeg.

hij is 1.75 dus inderdaad groot.
Longeren doe ik niet heel vaak omdat ik hem niet onnodig wil belasten op voltes met zijn lengte.
Ik snap het buigen bij de pionnetjes niet goed...

Ik twijfel zelf soms gewoon of het een klein beetje uitproberen is, of dat er iets anders is.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:16

Ik zet de pionnetjes twee meter uit de hoek, zodat hij tussen de hindernispaal en het pionnetje door moet, en dus zijn lichaam moet buigen. Grote paarden hebben vaak de neiging om hun balans te houden in de wending door hun lichaam naar binnen te laten vallen.
Je moet de cirkel wel echt groot genoeg maken en 1 of 2 keer in de week longeren en gewoon in stap en draf.

Zelf heb ik super goede begeleiding van mijn man :) en daar heb ik geluk mee. Hij is heel erg goed met jonge paarden. Ik hoop dat je er uit komt. Misschien zou je iemand anders een keer kunnen vragen om op hem te rijden?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 13:20

ik heb niet zo'n man helaas :)

dat kan inderdaad wel maar wil ook graag het zelf kunnen doen :)
het is jammer dat ik angstig ben maar dat gaat voorlopig niet over vrees ik.
Ga je longeertip zeker proberen!

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:26

Adin schreef:
ik heb niet zo'n man helaas :)

Je mag hem wel een keer lenen ;)

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:26

Juist wel op de aanleuning letten. Een paard wat met zijn hoofd in de lucht loopt en niet goed door zijn lijf kan bewegen hierdoor kan ook niet voorwaarts gaan.
verder kun je juist in een lager basistempo gaan schakelen met een groot paard. Op die manier leer je hem wel aan je been te reageren zonder dat je hem over het tempo heen jaagt. Hierop zal hij waarschijnlijk reageren door te verstrakken en doordat ze verstrakken kunnen ze weer niet naar voren reageren. Zeker grote paarden die zich afsluiten hebben hier last van. Bovendien belast je zo'n paard ook te veel als je ze dan juist naar voren jaagt. Ze worden door het kleine schakelen in lager tempo vanzelf sterker en kunnen dan ook weer makkelijker voorwaarts. Let op dat als ze voorwaarts gaan dat hij dan juist niet snelle kleine passen gaat maken, maar zijn passen verruimt.
Wat betreft het wat angstig zijn met een jong paard, dat kan wel eens lastig zijn. Zeker wanneer ze gaan uitproberen. je zult dan dus slimmer moeten zijn dan je paard en andere oplossingen moeten zoeken om toch te krijgen wat je hebben wilt.
Let wel goed op dat je je benen ontspannen houdt. ALs je hierin te veel spant kun je ook de voorwaartse beweging van je paard blokkeren.

Adin schreef:
ik let in ieder geval goed op wat ik met mijn handen doe. Hij mag van mij ook prima met zijn hoofd "in de lucht" lopen als hij maar voorwaarts gaat, dus tegenwerken doe ik niet.
Aan mijn houding valt vast bij de spijkeren.
Mijn instructrice vindt dat ik een tik moet geven, maar dat durf ik dus niet goed, of in ieder geval niet duidelijk genoeg.

hij is 1.75 dus inderdaad groot.
Longeren doe ik niet heel vaak omdat ik hem niet onnodig wil belasten op voltes met zijn lengte.
Ik snap het buigen bij de pionnetjes niet goed...

Ik twijfel zelf soms gewoon of het een klein beetje uitproberen is, of dat er iets anders is.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:31

Wat mijn lesgever deze week vertelde was het volgende:
Hij zij als je de motor ( de achterhand) aan het werk zet en vervolgens aan de voorkant de boel losgooit ( dus het paard kan alle kanten op met het hoofd) loopt de energie zo weer uit het paard. Vergelijk het met een luchtbed zonder stop.

Ik heb zelf een groot paard van 5 wat ook een ruin is en hij kan ook heel traag zijn.
Waar ik bij mijzelf achter kwam is dat ik steeds meer ging drijven, en dat is nu net de fout.
Dan raken ze afgestompt op het been.

tijdens de les dinsdag heb ik lekker mijn benen tegen het lijf van het paard laten hangen en verder niets gedaan, alleen been hulp gegeven wanneer het paard terug zakte in tempo. Luistert hij niet naar het been, gaf ik hem een flinke schop en kreeg ik dan nog geen reactie dan een keer met de sporen. Net zo lang tot hij door had dat hij niet zo traag mocht zijn. Daarnaast gebruik ik inplaats van sporen ook gewoon een zweep.

Ik zou toch aanraden om proberen van je angst af te komen, dit heeft het paard namelijk zo door. En wanneer je een paard niet tijdig afstraft gaat het van kwaad tot erger.

Wat is eigenlijk de reden van die angst?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 16:20

Ik zou best graag een handige man lenen :)

de reden van mijn angst is dat ik 2,5 jaar geleden gevallen ben en daarbij een gecompleerde open elleboog breuk heb opgelopen. Ik rij nog steeds maar zodra het spannend wordt blokkeer ik en wil ik er af. Weet mezelf wel een schop onder mijn kont te geven en toch door te gaan maar helemaal ontspannen is het dan niet meer.
Dit paard is wel ontzettend braaf alleen nu dus even dit probleem.
Ik probeer ook mijn benen te laten hangen en alleen te drijven als het nodig is, maar op het moment is het steeds nodig. Een flinke tik met de zweep en ik krijg vliegles :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:33

Ja dat is inderdaad heel vervelend dat je door zoiets angstig bent geworden en dat is natuurlijk ook heel begrijpelijk.

Heb je dan ook het idee dat je zelf niet vast in het zit? Wanneer dat zo is zou je eerst zitles kunnen nemen dat je wat zekerder van je eigen zit bent.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:08

En als je je instructrice er eerst op laat rijden en daarna jij? Als je op die manier wat zeker wordt van jezelf, kun je dat proberen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:04

Je zegt nu is het eigenlijk steeds nodig want hij wil niet vooruit "beenhulpen" bedoel ik hier.
Op deze manier ben je je paard aan het trainen om dus jouw beenhulpen te negeren, je bent nu perfect bezig hem dit zo aan te leren, dus zo nog even volhouden en je krijgt hem geen meter meer voouit.
Goeie instructie nemen is hier gewoon een noodzaak, ook de lesopbouw mssn eens vanuit een heel andere kant gaan bekijken, de leefwereld van het paard, hoe denkt een paard, hoe leert een paard, stel je de juiste vraag, en stel je die ook op de goede manier, begrijpt het paard wat je vraagt, ..... en zo kan ik nog een hele reeks verder opnoemen.
Dus privéles en benader het eens van een heel andere kant. Wel inzet en doorzettingsvermogen gebruiken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:12

3.5 jaar , wat verwacht je dan?
Wat is je voorbereiding geweest?
Snapt het dier wijken voor druk, een jong dier kun je rijden zonder druk van je been, als je alleen maar je zit optilt lopen ze al en als je terug gaat zitten stoppen ze, maar ik zou het rustig aan doen met zo,n jong dier en zeker geen grote hulpen gaan gebruiken, neem les van iemand die weet waar ze mee bezig is en ik zou eerst met he grond,los en hand werk starten zodat het dier weet wat je van hem wil dan is het een stu makkelijker om het vanaf de rug uit t eleggen en uietraard moet je zelf ook weten waar je mee bezig ben dus een stukje theorie is ook altijd handig

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:15

Dit is echt ontzettend standaard waar je tegen aan loopt.
Ten eerste moet een paard een zweepje net als het been leren snappen, dat komt niet vanzelf en hij snapt het duidelijk niet.
Ten 2e is voorwaards gewoon zwaar en zeker niet goed voor het lichaam om dit zonder goede aanleuning te doen.
Ten 3e kan hij prima in een groei fase zitten en dan zijn paarden gewoon moe.
Grote kans dat je veel te veel zit te klemmen met je been.

Enige oplossing, voorlopig enkel onder begeleiding rijden met iemand die ervaring heeft met inrijden.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 10:01

midgie schreef:
3.5 jaar , wat verwacht je dan?
Wat is je voorbereiding geweest?
Snapt het dier wijken voor druk, een jong dier kun je rijden zonder druk van je been, als je alleen maar je zit optilt lopen ze al en als je terug gaat zitten stoppen ze, maar ik zou het rustig aan doen met zo,n jong dier en zeker geen grote hulpen gaan gebruiken, neem les van iemand die weet waar ze mee bezig is en ik zou eerst met he grond,los en hand werk starten zodat het dier weet wat je van hem wil dan is het een stu makkelijker om het vanaf de rug uit t eleggen en uietraard moet je zelf ook weten waar je mee bezig ben dus een stukje theorie is ook altijd handig

Hij snapte het voorheen ook wel hoor, ben niet achterlijk en hou dus zeker rekening met zijn leeftijd, ook omdat hij 1.75 is. Overigens is hij helaas ook langer onder het zadel dan zou moeten.
Gister heeft iemand anders gereden en was hij wel voorwaarts. Het ligt er dus toch aan dat hij waarschijnljk voelt dat ik niet doorpak en daarom hoef hij niet een tandje harder te lopen.
Ik zal toch moeten proberen iets standvastiger over te komen denk ik.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:41

Hm hij heeft natuurlijk een groot lichaam en kan last hebben van spieren.
Maar dat hij dus wel voorwaarts loopt bij een ander, geef mss aan dat je hem toch onbewust wel tegenhoud? Hoef niet eens met je handen te zijn maar met je lichaamsspanning.

Ik heb dit ook gehad met mn jonkie, ik zat er in het begin onbewust erg te knijpen met mn knieen en soms wel met mn rechterhand begrensde dat hij het oko niet meer snapte.

Toen zei mn instructrise; Ga gewoon even lekker zitten, teugels op maat en ontspan.
Toen kwam zij met de longeerzweep aan, ze stond gewoon in de midden van de bak, geen gezwaai met de longeerzweep niks, en ineens liep mijn paard SUPER voorwaarts en knalde hij er zo een middendraf uit. Hij kan het dus wel, alleen ik moet leren loslaten en op mn gat te gaan zitten en ontspannen met mn lijf.
Onbewust hield ik hem toch tegen :j terwijl dat dus absoluut niet mijn bedoeling was.

Misschien eens proberen?

Daarna voelde ik oko beter zijn bewegingen aan en kon ik meer loslaten, en toen is het een hele poos goed gegaan, tot mijn laaste val :D

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:47

waarschijnlijk ben je al ene tijdje niet consequent geweest.....

want als je jong paard gelijk bij 1e keer niet voorwaarts gaan op been , een tikje bij geeft, gebeurd het bokken niet...

op houden van drijven.. paard aan draven, been bij paard kangs hangen...verliest hij tempo, .....been, nog x been en tik.....dit consequent volhouden...

als je dit zelf niet kan, zal je iemand op je paard moeten zetten die dit wel kan...

jong paard doorrijden is gewoon heel consequent zijn....

en dat laatste ontbreekt er bij heel veel mensen aan....

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:50

sigrid1182 schreef:
want als je jong paard gelijk bij 1e keer niet voorwaarts gaan op been , een tikje bij geeft, gebeurd het bokken niet...

Niet helemaal eens.. mijn paard geeft je echt een rodeo als je hem echt een tik geeft met een zweep.
Daarbij waren we eindelijk zover dat ik uberhaupt een zweep in mn hand kon houdne met het rijden, maar dat is ook in zn beleerperiode hem niet geleerd (Ik zelf hem hem niet beleerd overgens!!)
Dus dat kan ook nog een issue zijn ;)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 14:25

dat over het bokken ben ik het ook niet mee eens.
Denk vooral dat het het consequente gedeelte is. Ik durf niet een tik te geven en ben dus niet consequent.
ga dinsdag weer rijden en heb me echt voor genomen wat meer lef te hebben :)

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:33

Misschien kan je hem voorlopig en/of tussendoor longeren in plaats van rijden? Op een correcte manier bijzetten en in een vlot actief tempo laten bewegen in alle gangen, met veel overgangen. Op deze manier zal zijn bespiering verbeteren én zal hij respect voor jouw hulpen krijgen omdat je ze dan wel consequent uit durft te voeren. Dit komt het respect onder het zadel ook ten goede.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 14:35

Ik longeer 1x per week omdat ik niet zo weg ben van hem steeds op een volte te laten lopen.
Het gaat vooral om de been hulp en die kan ik niet oefenen als ik er niet op zit
Gister ging het dus wel goed en was ie zelfs lastiger terug te nemen dus ik ga dinsdag zelf weer eens proberen. Tot die tijd heeft hij vrij en ga ik 1x longeren

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:06

Adin schreef:
dat over het bokken ben ik het ook niet mee eens.
Denk vooral dat het het consequente gedeelte is. Ik durf niet een tik te geven en ben dus niet consequent.
ga dinsdag weer rijden en heb me echt voor genomen wat meer lef te hebben :)

zo lang je zelf maar weet waar de fout ligt, ben je al een heel eind....

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:34

probeer indd vaak te longeren en misschien een keer met een stootteugel om dan kan hij minder gemakkelijk bokken en gewoon doorzetten die tik als hij gaat bokken en anders een keer een spoortje om doen ,, alleen dat zou ik niet te snel aanschaffen aangezien het een jong paard is en hij nog vanalles moet leren,

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:43

Sporen zijn niet om je paard voorwaarts te rijden of bokken af te leren. Stootteugel raad ik helemaal af, jonge dieren kunnen daar volledig van in paniek raken, met alle gevolgen van dien. Ik raad je aan om consequent te zijn en lekker met instructies door te rijden, komt allemaal goed.