Ten einde raad!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

Ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 15:25

Hallo allemaal,

Na een half jaar prutsen ben ik echt te einde raad met mn paard ik heb haar nu iets langer dan een half jaar maar het gaat echt niet zo als ik het zou willen zien! Het is een schat van een paard met een gouden karakter (zeker in de omgang) maar met het rijden is ze gewoon niet zo eenvoudig. Ze schud gewoon heel veel met haar hoofd toen we haar kochten deed ze het van de spierpijn toen is het een tijdje overgeweest en liep ze geweldig maar het zeker de laatste maanden is ze alleen maar meer gaan schudden ze schud als je de teugel vast pakt als je hem loslaat als ze loopt als ze nageefelijk loopt.Ik wordt er gewoon helemaal gek van ik dacht eerst dat het aan mij lag maar ik rijdt nog twee andere paarden en daar gaat het zo goed mee en die lopen gewoon eenvoudig en ontspannen, ik heb daar nooit problemen mee. (voor het idee ik zit nu met deze paarden op l niveau ik krijg ook vaak complimenten over mn stille hadn) Maar met mn eigen pony lukt het gewoon niet! Ik heb alles al geprobeerd van voorwaarst rijden tot meer controle over het paard, losser vast houden tot goede verbinding, van met goed recht op twee teugels tot met je binnnen been naar je buiten hand toe rijden, ik heb alles geprobeerd ik heb 4 instructeurs ( 1 dressuur les op de club 1 spring les op de club, 1 prive les met de andere paarden die ik rijd,1 waarvan ik iedere zaterdag prive les van heb) ze komen iedere keer weer met een ander idee gaan er zelf op zitten maar dan doet ie het ook nog steeds......... Ik weet het gewoon echt niet meer een martigaal en elastiek heb ik al geprobeerd maar als je maar iets lucht geeft duwd ie met vollevaart zn hoofd omhoog als ie nageefelijk loopt knikt ie de hele tijd hij is sind 3 dagen ook scheef........

Ik zal zo even een filmpje op zoeken op youtube voor het idee (ben dat zelf niet)
De dierenarts heeft naar zn rug/ en zadel gekeken de tandarst is geweest maar die heeft toen ie vervelend werdt het ergste weg gehaald, dus wil mijn vader (ik ben 16) er nog even een andere tandarts naar laten kijken en desnoods laten verdoven.
En anders naar een soort trainings centrum sturen (zou dat een oplossing zijn?)
Of als we er helemaal niet uit komen wil mn vader hem verkopen, omdat het gewoom echt niet goed gaat en met dan andere pony`s. Maar ik wil er eerst nog alles aan proberen om een oplossing te vinden! Want het is gewoon een schat van een paard, alleen van het rijden wordt ik de laatste tijd niet zo blij maar ik hoop dat we daar een oplossing voor vinden!

Als iemand een oplossing weet/ een goede trainings stal/ of iemand die mij met dit probleem goed kan helpen (ongeveer in het midden van het land) zou ik dat graag willen weten ! Owja ik was het bijna vergeten rubbere bit heb ik geprobeerd eerder reed ik met een dubbel gebroken bit heeft niets geholpen. En bitloos rijden vind ik geen optie omdat ze gewoon het ook op een bit kon een poos geleden.

Ik hoop dat jullie een gouden tip hebben want het is zo ervelend als weet dat je het wel kan en je met andere paarden gewoon fijn kan rijden en dan kom je met je eigen pony nergens, vorig jaar startkaart aan gevraagd maar nu het zo slecht gaat alles maar weer afgezegt.

Hier de filmpjes:http://www.youtube.com/watch?v=p8zv9qqW6E0&feature=context&context=G2074cd8AUAAAAAAAZAA (deze is ook van een bokker maar deze stond op youtube dus ik hoop dat ik deze mag gebeuren als voorbeeld dan :o )
http://www.youtube.com/watch?v=cYh0Ovca ... re=related

http://www.youtube.com/watch?feature=fv ... hkuUonIRWg
Laatst bijgewerkt door dressuur518 op 29-03-12 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Paperboy

Re: Ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:38

Wat vervelend zeg, heb je al gedacht aan een allergie. Bij ons is een paard die een stof allergie heeft en net zo schud met haar hoofd tijdens het rijden. Dit paard is van het stro af en krijgt ander hooi of nat hooi.
Met rijden zo je eens zo'n neusnetje kunnen proberen.... Mischien eens laten testen in een kliniek.....

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 15:49

Paperboy schreef:
Wat vervelend zeg, heb je al gedacht aan een allergie. Bij ons is een paard die een stof allergie heeft en net zo schud met haar hoofd tijdens het rijden. Dit paard is van het stro af en krijgt ander hooi of nat hooi.
Met rijden zo je eens zo'n neusnetje kunnen proberen.... Mischien eens laten testen in een kliniek.....

Wij hebben alleen een buiten bak en doet ze het ook als het heeft geregend, ze staat wel op sto en krijgt hooi van ons eigen land maar hoe zou het dan komen dat ze een poosje wel fijn liep? (paar maanden geleden) want toen stond ze natuurlijk ook op stro en reden we in de zelfde bak!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:51

dressuur518 schreef:
Paperboy schreef:

Wij hebben alleen een buiten bak en doet ze het ook als het heeft geregend, ze staat wel op sto en krijgt hooi van ons eigen land maar hoe zou het dan komen dat ze een poosje wel fijn liep? (paar maanden geleden) want toen stond ze natuurlijk ook op stro en reden we in de zelfde bak!

minder pollen in de lucht?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 15:57

[quote="danamuts"]
[quote="dressuur518"]
[quote="Paperboy"]

minder pollen in de lucht?

de laatste keer dat ze fijn liep was einde van de zomer zo rond oktober en vorige maand of twee maanden geleden heeft ze ook nog wel een weekje redelijk gelopen, maar toen had ik wel (een best loshangend) elastiek er aan dus zou dat dan nog wel te maken hebben met pollen?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:13

ik zo eens zo'n netje proberen. Ik vergelijk het even met hooikoorts, dat is bij mijn broer nu weer in volle hevigheid bezig. In dec / januari toen alles weer in bloei schoot had hij ook veel last. Dus inderdaad van eind september tot half / eind december nergens geen last van gehad.

Netje kun je op veel plaatsen kopen, en kost niet al te veel (google maar op net relief)

ff stomme vraag misschien, maar doet ze het ook in een donkere binnenbak, of in het donker?

quincy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:08

het eerste wat ik dacht was ook allergie maar ik weet het anders ook niet??

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 18:15

eh ze doet het wel in de binnenbak maar in het donker ik zou het niet weten?! Hihi ik kan dr natuurlijk ook niet zien in het donker hoezo dan?

Ik kan zo`n neusnetje zeker proberen, maar wat verklaard dat dat ze bij de kleinste druk en het kleinste beetje ruimte die ik op de teugel geeft ze met de hoofd omhoog gaat?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:17

Als je nu eens een film van jezelf plaatst, daar kunnen mensen meer op zien dan op een voorbeeld. Elk paard en elke ruiter is anders. Een paar weken geleden had je nog veel moeite met je handen dus misschien doe je onbewust toch iets wat niet goed valt bij je pony/paard.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:21

Is je paard behandeld door een osteopaat/fysio,zou best een blokkade kunnen zijn.
Er is een bokker die zich erg verdiept heeft in Head shaking.Misschien kun je daar eens op zoeken.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 19:46

bigone schreef:
Als je nu eens een film van jezelf plaatst, daar kunnen mensen meer op zien dan op een voorbeeld. Elk paard en elke ruiter is anders. Een paar weken geleden had je nog veel moeite met je handen dus misschien doe je onbewust toch iets wat niet goed valt bij je pony/paard.

Ja dat klopt omdat iedereen allemaal voorbeelden gaf waaraan het zou kunnen liggen een iemand zij het zou aan je hand kunnen liggen dus ging ik daar aan werken maar dat leverde geen resulaat ook zeggen mijn instructeurs dat ik mn handen gewoon goed houd, maar ik probeer alles uit om er maar achter te komen wat het is dus vandaar dat ik daar een topic over had. En mijn andere paarden schudden ook niet met hun hoofd dus ik denk niet dat het daar aan ligt! Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken morgen ofzo!

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:52

Hier exact hetzelfde met een paard dat ik rijd, ben ook nog niet achter de oplossing, ben wel heel erg met recht rijden bezig en daar wordt het al wel wat beter van. Ook van boven tot onder nagekeken en alles was goed. Ik lees dus even mee voor eventuele tips

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:54

Mijn paard heeft pollenallergie,daardoor schud hij ook erg met zijn hoofd tijdens het rijden.
Zodra de lente weer begint en alles weer begint te bloeien krijgt mijn paard er last van,soms heeft hij er zo erg last van dat hij ook tijdens het rijden met zijn voorbenen begint te ''slaan'' naar zijn neus.
Ik rijdt altijd met een netje om zijn neus en vaak doe ik ook nog een klodder vaseline in zijn beide neusgaten,dat werd me ooit eens als tip gegeven en werkt voor ons ook goed.

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:58

heb je zijn oren ook nagekeken als een paard last heeft van zijn oor of oren kunnen ze ook met het hoofd gaan schudden.het kan dan zijn dat ie daar last van heeft.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:59

Die van mij vindt het wel heel vervelend als je bij zijn oren komt maar uiteindelijk staat hij het wel toe, je ziet er verder niets bijzonders aan trouwens. Wat zou het kunnen zijn met zijn oren dan?

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:03

kan een oorontstekking zijn of een irritatie,verstopte oor is ook nog mogelijk teveel aanmaak van oorsmeer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:07

Ts, het kan voor je instructeurs wel lijken alsof je je handen goed houd maar het gaat om het gevoel, soms zijn het hele kleine dingen. Hiermee wil ik niet zeggen dat het aan je rijden/handen ligt maar zien en voelen zijn echt twee totaal verschillende dingen, als ze gelongeerd word met bijzet wat doet ze dan, schud ze dan ook alle kanten op.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:08

Dit klinkt als een allergie, zeker gezien ze een tijdje terug goed liep en nu erg met haar hoofd schud. Ik zou aan de DA vragen of hij op allergiën zou kunnen testen

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:10

Bigone, mag ik hier ook even op reageren (aangezien ik ook met dit probleem zit, sorry TS, wil je topic niet stelen hoor :) ?) Die van mij doet het met longeren in het begin wel maar dan heeft hij in de gaten dat hij echt "vast" zit zeg maar en dan houd het wel op en loopt hij redelijk rustig met zn hoofd. Wij hebben met bijzet en met de pasoa set gelongeerd, bij beide hetzelfde verhaal.

Edit...Die van mij heeft het trouwens altijd gedaan, soms wel in mindere mate maar toen reden we wel wat intensiever moet ik zeggen
Laatst bijgewerkt door tammiebels op 29-03-12 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:11

TS: ik heb je een PB gestuurd. Als er medisch echt niets mis is zou ik je kunnen helpen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:16

ehm toch ff de andere tandarts afwachten maar tegelijk kunnen paarden ook hun tiks hebben he. maar die tandarts zou ik zeker laten doen wie weet wat tie nog vind en latemn verdoven dan ook. succes.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:51

Onrustige handen geeft natuurlijk een onrustige aanleuning en het ene paard is daar gevoeliger voor dan het ander.
In ieder geval kun je het pollenet proberen en de vaseline in de neus.
Maar ook het goed voorwaarts rijden hoe vervelend ook even niets om het schudden geven. Gewoon van achter naar voren rijden, proberen goed over de rug en hoofd hals iets lager. Wel de nagevelijkheid vragen maar er nog even niets om geven dat je die niet krijgt. En heel veel afwisseling inbrengen. Je zegt dat je L bent dan denk ilk dus aan de tempowisselingen, wisselingen tussen de verschillende gangen, slangenvoltes, volte vergroten verkleinen, wijken, schoudervoor, dat soort werk.
En echt waken dat achter actief is en blijft.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:03

Check even het Centraal Headshaking Syndrome topic, daar is veel info te vinden. Eerst nagaan of het tanden/oren/voorhoofdholte/rug o.i.d. is, zo niet dan kan het een overprikkeling vd zenuwen in het hoofd zijn door instabiele eerste nekwervel. Sterkte!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:21

bij mijn paard precies hetzelfde! Eerst schudde ze nooit met haar hoofd, de laatste maanden pas. Ik denk dan gelijk dat het iets rijtechnisch is...
Mijn instructrice zegt dat ik haar goed vooruit moet laten lopen, flink aandrijven en naar voren rijden. Na enkele minuten is het dan inderdaad afgelopen. Verder zegt ze dat ik haar flink moet laten werken zodat ze geen tijd heeft om "flauwekul" uit te halen.
Het lijkt wel te werken, misschien heb je er ook iets aan?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:55

Mocht het een allergie zijn dan:
kan dat zomaar verschijnen ( jij gaf aan dat ze een aantal weken goed gelopen heeft)
Ik had ook een paard met hooiallergie, dat houdt in dat de paarden niet tegen stofdeeltjes kunnen die in hooi en stro voorkomen ( vooral in een slechte kwaliteit voer komt dit voor), door het paard op vlas of zaagsel te zettten en het hooi 24 uur in het water te leggen gaat het over. Maar je moet wel al het stro en hooi uit de stal halen.

Maar eerlijk gezegd vindt ik het niet echt op een allergie lijken, mijn paard begon er ook bij te hoesten en had veel slijmvorming.

als je een filmpje plaatst wil ik er zeker wel even na kijken.