Flo en ik, we gaan vooruit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Flo en ik, we gaan vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 21:35

We zijn nu dik 2 weken verder dan dit topic: [RIJ-ITP] We zijn weer onderweg! Stapje voor stapje naar??? en naar mijn idee gaan we super vooruit. Er is nog heel veel werk te doen, maar.. we zijn hard aan het leren. Daarom nu ook weer HAW en geen RITP, want alle tips zijn welkom.

Ons niveau.. nog niks eigenlijk, puur basis. Doel? Ik hoop ergens dit najaar L1 niveau te kunnen bereiken en wellicht als we er klaar voor zijn te gaan starten daarin. Flo(rentino) is een 8-jarige ruin, laat gecastreerd, laat ingereden en eigen fokproduct. Als veulen nationaal kampioen NRPS (beetje pochen mag toch? Ben ik wel een beetje trots op haha). Onze geschiedenis, voor wie dat nog niet weet, is te lezen in het linkje dat hier boven staat.

Werkpunten:
Ik ben voor mijzelf aan een hele nieuwe rijstijl begonnen. In het verleden heb ik met vorige paarden altijd op de LDR manier les gehad en getraind, maar ik ben sinds een tijdje om naar het meer op lengte rijden. Dit is voor mij nieuw en ik moet er mijn weg in vinden, maar het bevalt me ontzettend goed.

Ik ben nog wat balans aan het zoeken, omdat deze ruin veel meer schwung in zijn draf heeft dan mijn andere paard, gaat al beter dan in het begin, maar is nog wel een werkpunt. Belangrijkste is dat ik deze balans niet in zijn mond wil zoeken. Daarom zie je op sommige foto's een los teugeltje. Daar moet meer contact komen, maar dat kan zodra ik zeker weet van mijzelf dat ik van hem afblijf aan de voorkant en niet ga plukken.

Flo heeft heel snel de neiging om te kantelen en ik ben er steeds mee bezig om er geen gehoor aan te geven en in mijn hoofd recht, recht recht recht te denken zeg maar :).

Galop was er vandaag nog niet bij, dat hoop ik vrijdag voor het eerst weer mee te kunnen pakken, maar alles op zn tijd. Vertrouwen is het belangrijkste.

Nou hier komen ze dan:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier ben ik echt trots op!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

klaar!
Afbeelding

voor wie het leuk vindt om te vergelijken, dit is mijn andere paard in een recent topic: [RT-HAW] Thuis @ work L
Laatst bijgewerkt door Muronia op 28-03-12 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Re: Flo en ik, we gaan vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 21:46

Ik heb de reden daarvan uitgelegd in het openingstopic? Maar wellicht kun je je reactie even toelichten.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:57

Even in je vorige topic gespiekt.. daar zag je hem soms nog wat omhoog komen, wat spanning.. dat zie ik hier helemaal niet terug!
Je rijdt echt heel erg vriendelijk, super! +:)+ Dat even ten eerste!

Ook erg goed dat je hem op lengte rijdt, ik zie liever soms geprongeluk de teugels nét in een boogje, dan dat geruk en gepluk aan de voorkant. Motor moet van achteren komen, goed bezig. Maar op enkele foto's (foto 3 bijvoorbeeld) zie ik hem wat duiken. Moeilijk te zien of hij hangt, maar hij neemt je wel wat meer naar voren. In het geval dat hij gaat hangen; teugels naar voren (niet loslaten) en been. Zakken mag, hangen op jou = niet!

Verder erg weinig op aan te merken. Hakken uitdrukken, schouders naar achteren, tussen de oren van je paard door kijken en soms je handen iets meer rechtop.

Hele leuke combinatie! Heel fijn om naar te kijken. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:42

Ik sluit me aan bij het commentaar hiervoor, heel fijn om te zien. Vriendelijk, relaxed beeld :j

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:45

probeer je rug iets rechter te houden, en misschien een gaatje korter
maar je gaat echt vooruit *\o/*

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:11

Wat knap van je dat je weer opzoek bent naar het vertrouwen en vergeleken met het vorige topic zie ik op de foto's al veel meer vertrouwen. Ik sluit me dan ook helemaal aan bij de commentaren die er al staan. ga zo door.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:21

ik reageer niet vaak, maar wat rijd jij vriendelijk zeg! Ik zie alleen hier en daar wat kippenvleugeltjes ;), oftewel, je ellebogen mogen wat meer aansluiten. Verder komt het denk ik helemaal goed!
Ben wel benieuwd wat de reden is dat je op een andere rijstijl bent overgestapt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 10:57

Sjee, bedankt zeg voor de reacties!

Of hij gaat hangen.. ik denk het eigenlijk niet. Ik krijg geen kilo's gewicht in mn handen als hij zo zakt en hij "kakt ook niet in" erbij, oftewel, hij blijft keurig in 1 tempo doorgaan en zakt niet terug. Dat zie je vaak als ze in de hand gaan hangen. Voor nu hou ik het er op dat hij contact zoekt met mijn hand wanneer hij zo zakt. Maar dat zal de komende weken denk ik wel blijken. Ik durf het nog niet met zekerheid te zeggen. Dat zakken doet hij (helemaal uit zichzelf) ook nog maar sinds een paar dagen. Daarvoor was ik vooral bezig met mijn benen en liet ik het hoofd een beetje voor wat het was.

Kippenvleugeltjes, hahahaha!! Die had ik nog niet gehoord, maar je hebt helemaal gelijk hoor! Verder moet ik sowieso nog meer aan mijn houding denken. Ik geef nu een beetje overdreven beenhulpen (bewust) en dat moet ook veel meer verfijnd worden. Schouders terug idd (maar dat ben ik, wil niet dat men mn dikke buik ziet haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:02

Dat is ook wat hij doet, hij zoekt je hand op, je ziet het ook in de mooie ronde boog in zijn hals, hij legt zélf de onderkaak tegen het bit en neemt je hand mee.

http://i269.photobucket.com/albums/jj47 ... ia/060.jpg

Vind dat je hier ook echt goed ziet dat hij de buikspieren mooi aanspant, je krijgt er zóveel fijner lichaamsgebruik van!
En dan kun je gaan miepen over dat hij meer op de achterhand moet enzo, maar als ik zie waar je was, en ook met Wainonia, en ik zie dit plaatje, dan ben ik alleen maar waanzinnig trots, en vind ik het ontzettend gaaf om te zien. Supereerlijk gereden!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:28

Ech een hele vooruitgang!
Vind je vriendelijk rijden, soms lijk je nog wat gespannen in lichaamshouding.
Probeer je ellebogen bij je te houden en wat rechtop te zitten :j, schouders naar achteren.

Lekker zo doorgaan! Komt volgens mij heelmaal goed met jullie 2!

Dreamdust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:04

Wauw wat rijd je hem vriendelijk en ontspannen! Hij reageert er erg goed op zo te zien!
Probeer je schouders naar achteren te doen, je hakken wat lager te houden en je handen iets hoger houden. Verder ziet het er al goed uit!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:30

Wat loopt hij lekker! Je rijdt ook vriendelijk :)
Denk om je benen, probeer ze lang te maken en je hakken uit te drukken!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 09:05

Dank jullie voor de tips! Ik ga er om denken (schouders, ellebogen langs mn lichaam, hakken laag). Is mijn beugel-lengte goed zo of zouden ze een gaatje korter moeten?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:28

Jaaa, look at them go!!! zoveel ontspanning en rust en vriendelijkheid, wie had dat ooit gedacht met die geschiedenis, van zo'n amazone word ik nu echt blij!!!!
Zo knap dat je de knop hebt omgezet, en dat je doorzet daarin, echt super.
Ik vind dat je je beugellengte gewoon zo mag laten hoor, als je lekker zit voor je gevoel is het toch goed?
Hij zakt idd mooi naar je hand toe, en krijgt van jou ook de kans om je hand mee te nemen, op de een na laatste foto kun je ook goed zien dat ie er plezier in heeft, hij blijft lekker doorsjouwen, en gooit zelf zijn binnenachterbeen er lekker bij onder, dat komt natuurlijk door de ruimte die je geeft met je binnenhand, pas op dat ie dit zakken niet tot in het extreme gaat doen, maar dat komt wel goed denk ik.
Edit, die schouders kun je trouwens gewoon netjes naar achteren doen hoor, geeft helemaal geen verkeerd beeld, no worries!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:31

Heb in je andere topic ook gereageerd ;).

Dit ziet er wederom erg ontspannen en mooi uit. Op dit paard heb je qua houding alleen meer de neiging naar voren te vallen. (zal zeker ook te maken hebben met de hoeveelheid schwung in draf). Je mag op dit paard trotser zitten, je maakt je schouders af en toe een beetje rond.
Verder je hakken iets meer uitdrukken en daarbij je onderbenen een beetje naar voren leggen. Je trekt je hakken op en ook nog je onderbenen naar achteren. (En dat staat ook in verband met het naar voren vallen!)
Probeer je op allebei de bovenstaande puntjes tegelijk te focussen, omdat deze zeker verband houden met elkaar.

Het is zeker een mooi beeld en een vooruitgang ten opzichte van de vorige keer!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 08:37

@ freeride dank je wel!

@ BernetteO dank je, ik weet idd dat ik daaraan moet werken, maar het zit hem denk ik in mijn balans. Ik voel dat ik soms echt even moeite moet doen daarvoor en daarom ga ik wat klemmen. Balans vinden is denk ik stap 1, dan kan ik aan mn houding gaan werken :j

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:14

mooi paard heb je toch!
je zit al minder naar voren en je beugels zijn mooi lang wel iets minder je handen uit elkaar
ga zo door! ik zie al goede verbetering

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 20:23

Bedankt voor de reacties! Ik heb nu eigenlijk even een domper gehad, ging te mooi denk ik :(. Vanmiddag lekker weer met hem aan de slag, ik begin altijd met grondwerk en longeerwerk, voordat ik opstap. Zo ook vandaag. Niks aan het handje, dus ik stap op en we gaan aan de slag. Ik vond hem al wat gespannen aanvoelen, maar toen ik aandraafde ging het even niet goed. Meneer begon te bokken (en dat doet ie hoog ALS ie het doet). Wel uitgezeten, maar ik zat te trillen als een rietje. Ik wou niet opgeven, dus doorstappen en na wat links en rechts begon ie weer te huppen. Toen heb ik voor mijn gevoel iets doms gedaan, ik ben namelijk afgestapt. Zag het even niet meer zitten ermee. Dat zit me nu helemaal niet lekker.. enerzijds heeft hij nu gewonnen, maar ja, anderszijds.. misschien was ik er wel af gedonderd als ik door was gegaan en dan waren we weer helemaal bij punt nul beland terwijl we net zo lekker weer onderweg waren. Ik baal er echt van dat dit nu moest, omdat ik net wat dapperder begon te worden met hem...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:24

pfff, dat afstappen is toch juist een goede beslissing als je 't effe niet meer ziet zitten na zo'n bokpartij, alleen de vraag is wat je toen deed, 'm afgezadeld, of dan nog maar een tijdje grondwerk gedaan?
En wat doe je precies als grondwerk? BTW, hier zijn ze ook allemaal wat heftiger, koude nacht geweest en dan zo'n lentezonnetje, gieren de denkbeeldige hormonen doro die lijven he ;)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:20

Leorah schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik heb nu eigenlijk even een domper gehad, ging te mooi denk ik :(. Vanmiddag lekker weer met hem aan de slag, ik begin altijd met grondwerk en longeerwerk, voordat ik opstap. Zo ook vandaag. Niks aan het handje, dus ik stap op en we gaan aan de slag. Ik vond hem al wat gespannen aanvoelen, maar toen ik aandraafde ging het even niet goed. Meneer begon te bokken (en dat doet ie hoog ALS ie het doet). Wel uitgezeten, maar ik zat te trillen als een rietje. Ik wou niet opgeven, dus doorstappen en na wat links en rechts begon ie weer te huppen. Toen heb ik voor mijn gevoel iets doms gedaan, ik ben namelijk afgestapt. Zag het even niet meer zitten ermee. Dat zit me nu helemaal niet lekker.. enerzijds heeft hij nu gewonnen, maar ja, anderszijds.. misschien was ik er wel af gedonderd als ik door was gegaan en dan waren we weer helemaal bij punt nul beland terwijl we net zo lekker weer onderweg waren. Ik baal er echt van dat dit nu moest, omdat ik net wat dapperder begon te worden met hem...

vind ik heel slim van je hoor, als het je echt te gek word gewoon kappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:26

Leorah, niet zo streng voor jezelf hoor!
En weet je: paarden denken helemaal niet in winnen of verliezen, dat is meer óns idee erbij. Ik heb het ook weleens gehad, en dat ik er ook niet meer op wou, en dan stapte ik die keer erna erop, en denk je dat paard er een probleem van maakte? Helemaal niet! Die ging gewoon verder waar we de laatste leuke keer gebleven waren. En dan werd het veel leuker dan dat ik dacht. 't Probleem is vaak dat jij je negatieve gevoel meeneemt de volgende keer, daar reageren ze op. Als jij gewoon gaat rijden en je gaat er van uit dat het leuk wordt, dan wordt het dat ook.

Zíj maken er geen probleem van, dat doen wij....... don't worry, girl! Komt best goed.

KimAFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:36

Mooie verbetering vergeleken met je vorige topic!
Je rijd erg vriendelijk, probeer wat trotser op je paard te gaan zitten!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 14:38

Bedankt, ik was de afgelopen 2 dagen erg druk met werk. Vanmiddag ga ik weer naar stal, dus we zullen zien. Ik ga gewoon weer rijden, ben benieuwd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 13:34

Nou, gisteren weer aan de slag geweest met Flo. Hij was wat schrikkig door de wind, dus ik heb hem wat langer aan de longe gehad, zodat hij even goed uit kon rennen. éénmaal opgestapt was er niks meer aan de hand en ik ben heel erg blij dat het gewoon weer net zo ging als de keer van de foto's uit dit topic. Weer iets overwonnen nu dus.. Ik heb geleerd dat hij ook wel eens een jolige bui kan hebben, maar ook hoe ik daar een volgende keer mee om zal gaan. Niet meteen naar stal brengen, maar desnoods vanaf de grond nog even aan het werk zetten als ik het niet vertrouw om te blijven zitten.

Nu hang ik er alleen steeds nog tegenaan hoe ik en wanneer ik galop mee ga nemen onder het zadel. Tot nu toe steeds alleen stap/draf werk gedaan, waarbij de draf toch wel steeds wat meer wordt (even afgeszien van die ene keer dan), dus op zich zou het wel moeten kunnen denk ik.. Ik weet alleen niet of hij gaat bokken met het aanspringen omdat het zo lang is geleden haha.. pfff, muts ben ik ook!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:00

Leorah schreef:
Nou, gisteren weer aan de slag geweest met Flo. Hij was wat schrikkig door de wind, dus ik heb hem wat langer aan de longe gehad, zodat hij even goed uit kon rennen. éénmaal opgestapt was er niks meer aan de hand en ik ben heel erg blij dat het gewoon weer net zo ging als de keer van de foto's uit dit topic. Weer iets overwonnen nu dus.. Ik heb geleerd dat hij ook wel eens een jolige bui kan hebben, maar ook hoe ik daar een volgende keer mee om zal gaan. Niet meteen naar stal brengen, maar desnoods vanaf de grond nog even aan het werk zetten als ik het niet vertrouw om te blijven zitten.

Nu hang ik er alleen steeds nog tegenaan hoe ik en wanneer ik galop mee ga nemen onder het zadel. Tot nu toe steeds alleen stap/draf werk gedaan, waarbij de draf toch wel steeds wat meer wordt (even afgeszien van die ene keer dan), dus op zich zou het wel moeten kunnen denk ik.. Ik weet alleen niet of hij gaat bokken met het aanspringen omdat het zo lang is geleden haha.. pfff, muts ben ik ook!

oke ik zou het even bij draven houden!
en anders effe aan de longe !