Hoi Bokkers, Ik heb vrijdag een onwijs lief paard ( e-pony ) gekregen, we hebben haar een maand op proef voor haar uit te testen. Zaterdag was ik gewoon met haar aan het stappen en vroeg een draf, dat deed ze prima. Het longeren ging toen ook super. Alleen bij het aandraven, bokte ze even. Maar ze stond een half jaar stil - als het niet meer is - dus dat vind ik normaal. Zondag, longeerde ik haar ook even en was het bokken er zo goed als uit. Later - tegen de avond - wou ik met haar met het haslter naast haar aandraven, maar toen deed ze haar hoofd omhoog en wou ze niet in draf. Maandag, - gisteren - hetzelfde, maar nu wou ze ook niet longeren en niet draven. Weer hetzelfde, hoofd omhoog, tegen trekken. Vandaag, had ik het weer geprobeerd, maar weer hetzelfde probleem. Ze kan draven en longeren, want ik heb het al met haar gedaan. We gaan de dierenarts, tandarts en hoefsmid laten komen, voor controle. Dan kan ik ook de dierenarts er even naar laten kijken, zodat hij misschien het antwoord wel weet.
Iemand tips ? Groetjes !
listiglistje
Geplaatst: 27-03-12 10:56
BILLENKOEK Pony is jou de baas en doet lekker waar ze GEEN zin in heeft
Wel rustig aan opbouwen, maar niet zomaar haar zin geven!!! gewoon consequent zijn: stap = stap, draven = draven, galop=galop en hu=ho
En als je het zelf niet kan (onervaren, niet kundig genoeg) een ervaren iemand erbij halen...
Natasja1986
Geplaatst: 27-03-12 11:02
herkenbaar
toen ik het paard ophaalde was het de eerste dagen ook prima, totdat meneer zich behoorlijk thuis begon te voelen op zn nieuwe plek en besloot mij eens uit te gaan testen. Ook niet meer draven en protesteren. Dus mijn tip is doorzetten! Wel heel goed dat je Hoefsmid etc laat komen om andere problemen uit te sluiten
Zeker je pony er niet voor straffen, het probleem ligt niet bij het dier. Je het haar nog maar net, laat het dier wennen aan zijn nieuwe omgeving en aan jou. Kan heel goed zijn dat jou hulpen te groot , probeer eens met je kleinste hulp te longeren, of neem een paar lessen in loswerk en grondwerk,, maar straf het dier niet het is geen uitproberen het is jou fout. Neem de tijd en neem les en verwacht niet te veel van een dier wat uit zijn vertrouwde omgeving gehaald is, soms kan het maanden duren voor een paard gewend is , maar dat ligt ook aan jou, word een leider en wees zacht maar duidelijk in je hulpen .
Misschien kun je nog even checken of het halster wel lekker zit, om dit evt uit te kunnen sluiten. Als ze erg getrokken heeft met longeren kan het zijn dat ze een pijnlijke plek ergens heeft. Of longeer je aan het bit? Als niet, dan kun je dat nog proberen. En vraag de vorige eigenaar naar zijn/haar ervaring. Laat deze desnoods naar je toe komen en het voordoen. Iig snel actie ondernemen, nu is ze nog op proef, als deze pony jouw de baas is kan het zijn dat jullie geen geschikte combi zijn. Succes!
Ik heb toen max. een kwartiertje met haar gewerkt, omdat ze al heel snel moe was. En al aan het zweten was. Ze stond volgens mij, 7 tot 8 maanden stil. In de wei heeft ze gedraafd. Gisteren - schiet het me even te binnen - is het 1 keer gelukt. Na eventjes draven, zette ik ze weer op stap en wou dan weer vertrekken in draf, maar toen deed ze het niet meer.
Kijk even goed maar even als ze plast of het mooi helder van kleur is. Mijn pony is spierbevangen geraakt vd stress vd verhuizing. Als je op zo'n moment doorrijdt dan gaat er een hoop kapot aan de spieren.
Ik zal er zeker op letten. Heb onlangs wel gezien, dat ze een wondje heeft boven haar wrilwrat, - nog van bij de vroegere eigenaar - misschien dat het daar ook mee te maken heeft ? Heb het ontsmet, als het helemaal opgedroogd is ga ik er iets aan smeren.
@ambre : maar ze stapt nog wel, hoor. Ik heb alleen opgemerkt dat haar achterhoeven haar voorhoeven bijna aanraken, het schilt geen cm.
Tigra_
Geplaatst: 27-03-12 16:18
Het eerste wat me opkomt is dat ze aan het testen is en grenzen verleggen. Als het paard verder gewoon normaal en gezond oogt en normaal loopt. Zou ik gewoon een stukje duidelijker zijn. Draf = draf. Krijg je het zelf niet voor elkaar laat dan even iemand met een zweepje achter haar aan gaan om haar te stimuleren aan de hand. Aan de longeerlijn hetzelfde ze zal en moet een stukje draven of ze nu wil of niet. Als je nergens geen teken van ongemak ziet zou ik toch echt wat duidelijker zijn.
Het is niet gelukt, als ik het zweepje erbij neem stapt ze achteruit en begint ze ontzettend zwaar te blazen.
Djilna
Geplaatst: 28-03-12 09:28
En als iemand anders schuin achter haar loopt met een zweepje als drijvende hulp? Op veilige afstand natuurlijk Al ze nooit geleerd heeft aan de hand te draven is het een kwestie van niet snappen..
Dus hulp door een extra persoon en duidelijk stemhulp gebruiken bij aandraven met longeren zodat dat ook gebruikt kan worden bij aandraven aan de hand.
Natasja1986
Geplaatst: 28-03-12 09:34
het blazen kan teken van protest zijn of lichamelijke klachten. Het beste is toch even advies van de dierenarts af te wachten als ik jou was.. Succes!
Ze is nu een maand op proef, dus ik wacht op wat de dierenarts zegt, is ze niet in orde kan ik haar nog altijd teruggeven. Als de da zegt dat ik ze moet laten keuren voor de nodige informatie doe ik dit wel hoor.
Ze heeft dit al gedaan, dus volgens mij begrijpt ze me wel.
Natasja1986
Geplaatst: 28-03-12 10:08
als ze het al gedaan heeft, kan het echt zijn dat ze je puur aan het uittesten is, in dat geval : streng en consequent optreden. Maar goed dat je de dierenarts laat kijken, ik ben benieuwd, laat je het weten?
Normaal gesproken als je een paard of pony koopt laat je EERST een aankoopkeuring doen en dan pas ga je de proefperiode in. Als er nl medisch wat mis is en je komt daar pas na een maand achter is het een stuk moeilijker aan te tonen dat het bij aankoop al aanwezig was + je hebt je misschien al gehecht aan het dier..
aeolusnr1
Volgens mij begrijpt ze jou echt niet. ik zou dit inrijden niet alleen doen, doe dit samen met een instructeur, neem dus les, mssn één maal per week , en die geeft dan oefeningen op die jij samen met het paard heel de week verder kan intrainen.