Wie kan mij helpen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samira_baco

Wie kan mij helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 16:16

Hooi
ik heb een nrps X arabier pony van 1.50 m echt een schat van een pony :D
ik rij altijd recreatief buiten met hem want sta gestald bij een boer met koeien die geen bak heeft
dit is echter geen probleem want mijn pony houd heel erg van de buiten ritten
maar nu is mijn probleem elke keer zodra we een buiten rit maken begin ik altijd eerst rustig met stappen
dan gaan we stuk draven gaat ook allemaal goed maar zodra ik wil galopperen gaat het mis
hij springt goed in galop en galoppeerd dan rustig en dan opeens gaat hij er als een race paard vandoor
dan galoppeerd hij echt heel hard en dan ga ik rustig achterover zitten trek ik zachtjes aan de teugels en praat ik
heel rustig en zeg ik hoo maarja dit helpt dus echt niet hij blijft dan door racen dan trek ik wat harder aan de teugels
niet te hard want wil ze mond niet stuk trekken maar ook dit helpt niet dan probeer ik hem naar een andere kant te
sturen in de hoop dat hij dan stopt maar dit helpt dus ook niet :\
ik rij met een gewone dressuur hoofdstel en met een enkel gebroken bit en een dressuur zadel geen zweep of watdan ook
wie kan mij helpen :? wie weet er een manier om hem weer terug naar draf te krijgen als hij in keiharde ren galop gaat ?
of iets wat mijn pony extra inhoud tijdens de galop dat hij niet ineens harder kan?
hier wat foto`s van mijn pony en dan kunnen jullie zien wat hij tijdens rijden draagt ik hop echt dat iemand me kan helpen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

antje_vip

Re: Wie kan mij helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:19

Heb je al geprobeerd om kleine stukjes te galopperen? Dus terugnemen voordat hij er vandoor gaat.

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 16:21

antje_vip schreef:
Heb je al geprobeerd om kleine stukjes te galopperen? Dus terugnemen voordat hij er vandoor gaat.

ja dat heb ik heel vaak geprobeerd maarja dat helpt dus ook niet hij blijft het gewoon doen
en soms spring hij van uit stap in galop hij doed het heel onverwachts en het blijkt dat hij
het bij de vorige eigenaar ook gedaan heeft die heb ik echter ook gebeld om raad
maar zij zegt je meot hem laten gaan heb ik ook een keer gedaan maar nooit meer want hij
stopt gewoon niet

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:24

Gewoon voor eerst niet galloperen. Tot jij je zeker genoeg voelt, en dan beginnen met écht maar hele kleine stukjes.

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 16:27

Pluttersput schreef:
Gewoon voor eerst niet galloperen. Tot jij je zeker genoeg voelt, en dan beginnen met écht maar hele kleine stukjes.

dat zou ook een idee kunnen wezen
een vriendin van mij raadde me een mexicaanse hoofdstel aan
ze zegt door de mexicaanse neusriem wordt de druk op de neus harder
en dat je daarmee ook beter een paard kan inhouden is dit zo ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:30

Mijn tip is een stevige. ik ken dit gedrag en zodra het optreedt gooi ik de paarden gelijk om, zodat ze niet weg kunnen. Maakt me niet uit, of tegen een boom, hek tegen ander paard (we rijden vaak met zijn tweeën en paarden kennen elkaar goed). Maar ze mogen absoluut niet eigen tempo bepalen laat staan er van door gaan.
Waar je eens op moet letten is het volgende. Vaak zie ik dat een van mijn paarden (met andere ruiter) erop eigen tempo gaat bepalen. Dan kan in stap zijn of in draf. Maak niet uit. Als ik dan nieuwe ruiter waarschuw: "he is testing you", en die ruiter gelijk corrigerend optreedt blijft hij braaf. Als ruiter het laat gaan kan ik de klok erop gelijk zetten dat hij er van door probeert te gaan en dus langszij probeert te komen. Dan vang ik hem op met mijn leid paard en kan hij dus ook geen kant meer op.
Zorg dus dat iedere stap van jou is. Ook het tempo van de gang. Dat dwing je dus af als het ware. Je paard moet gewoon altijd luisteren en dat leer je hem ook heel duidelijk. Omdat paarden soms ook stout zijn heb je het omgooien (dus heel klein op de volte gelijk omgooien links of rechts). Ook al doet het zeer maakt me niets uit. Ik rijd mijn paarden op mijn pinken, maar als paardje er van door wil gaan gooi ik haar om en pech als dat zeer doet in de mond. En dat doet het ook wel hoor, want dat merk ik aan het schudden als het voorbij is. Maar gehoorzaamheid gaat voor zachtjes zijn in de mond! Voordeel van mijn aanpak is dat ik twee super gehoorzame paardjes heb die ik in alle gangen altijd (in principe) kan rijden. Soms gaat het mis (een keer per jaar en grijp ik in). Hopelijk heb je iets aan deze tips. Succes ermee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:32

Ergens gaan staan dat je hem in elk geval dressuur matig kan gaan trainen, met les!
Ik denk wel dat ik weet waar jou pony altijd gaat galoperen en dat zijn de lange rechte stukken, waar jij hem laat gaan.
Ga volgende keer met je buiten rit alleen stappen, hou dat vol tot je voelt dat hij zich hier ook ontspant en wacht op jou hulp.
Dan pas kleine stukjes draven, maar hou wel de controlle.
Pas als dat in orde is kan je de galop weer eens proberen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:33

Mexicaans hoofdstel heeft geen zin, dan ga je alleen maar symptoombestrijden. Dit komt duidelijk vanuit het paard zelf, niet gaan klooien met zwaarder bit of ander hoofdstel, zorgen dat je het gedrag onder controle krijgt :)

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 16:34

Pluttersput schreef:
Mexicaans hoofdstel heeft geen zin, dan ga je alleen maar symptoombestrijden. Dit komt duidelijk vanuit het paard zelf, niet gaan klooien met zwaarder bit of ander hoofdstel, zorgen dat je het gedrag onder controle krijgt :)

ja was het ook zeker neit plan exstra teugels en dergelijke vind ik allemaal onzin
ik bedoel vind ook al erg om hard aan de teugels te moeten trekken wil zen mond
absoluut niet stuk maken door het trekken aan zen bit

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:36

pien_2010 schreef:
Mijn tip is een stevige. ik ken dit gedrag en zodra het optreedt gooi ik de paarden gelijk om, zodat ze niet weg kunnen. Maakt me niet uit, of tegen een boom, hek tegen ander paard (we rijden vaak met zijn tweeën en paarden kennen elkaar goed). Maar ze mogen absoluut niet eigen tempo bepalen laat staan er van door gaan.
Waar je eens op moet letten is het volgende. Vaak zie ik dat een van mijn paarden (met andere ruiter) erop eigen tempo gaat bepalen. Dan kan in stap zijn of in draf. Maak niet uit. Als ik dan nieuwe ruiter waarschuw: "he is testing you", en die ruiter gelijk corrigerend optreedt blijft hij braaf. Als ruiter het laat gaan kan ik de klok erop gelijk zetten dat hij er van door probeert te gaan en dus langszij probeert te komen. Dan vang ik hem op met mijn leid paard en kan hij dus ook geen kant meer op.
Zorg dus dat iedere stap van jou is. Ook het tempo van de gang. Dat dwing je dus af als het ware. Je paard moet gewoon altijd luisteren en dat leer je hem ook heel duidelijk. Omdat paarden soms ook stout zijn heb je het omgooien (dus heel klein op de volte gelijk omgooien links of rechts). Ook al doet het zeer maakt me niets uit. Ik rijd mijn paarden op mijn pinken, maar als paardje er van door wil gaan gooi ik haar om en pech als dat zeer doet in de mond. En dat doet het ook wel hoor, want dat merk ik aan het schudden als het voorbij is. Maar gehoorzaamheid gaat voor zachtjes zijn in de mond! Voordeel van mijn aanpak is dat ik twee super gehoorzame paardjes heb die ik in alle gangen altijd (in principe) kan rijden. Soms gaat het mis (een keer per jaar en grijp ik in). Hopelijk heb je iets aan deze tips. Succes ermee.

IK mag aan nemen dat jij ( 57) even meer ervaring hebt dan TS (17!) ! Dit kan helemaal fout gaan als het niet op de juiste manier word uitgevoerd!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:36

Mexicaans hoofdstel heeft niets met teugels te maken, maar idd met druk op de neus. Dat zou ik zeker neit doen. En zijn mond stuk trekken door aan het bit te hangen is natuurlijk nooit leuk, maar op zo'n moment moet je zorgen dat je paard terug komt.
Om dit te voorkomen moet je dus idd zorgen dat je paard zijn gedrag aangepakt wordt, zorg dat je hem voor de rest ook goed onder controle hebt, en kijk dan nog een keertje naar de gallop :)

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 16:41

Pluttersput schreef:
Mexicaans hoofdstel heeft niets met teugels te maken, maar idd met druk op de neus. Dat zou ik zeker neit doen. En zijn mond stuk trekken door aan het bit te hangen is natuurlijk nooit leuk, maar op zo'n moment moet je zorgen dat je paard terug komt.
Om dit te voorkomen moet je dus idd zorgen dat je paard zijn gedrag aangepakt wordt, zorg dat je hem voor de rest ook goed onder controle hebt, en kijk dan nog een keertje naar de gallop :)

nee maar veel zijden ook je moet thiedemann of martingaal gebruiken dus daarom zij ik dat ik het niet van plan was en met extra teugels bedoelde ik dat dus

yazz142

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:43

als je,je paard nou is klein laat draven en van daar zou je iets sneller kunnen draven en dan kun je oefenen om je tempo van je zelf te houden je moet maar blijfen oefenen en zeker er iets van laten merken als hij gewoon in galop aan springt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:47

Bij een mexicaanse neusriem heb je geen extra teugels. Bij heel veel scherpere bitten trouwens niet!
Leren met je paard omgaan en als hij er echt vandoor gaat buiten, dan eerst eens zorgen dat je hem in de bak goed onder controle hebt.
Je brengt n.l niet alleen jezelf, het paard, maar ook andere weg gebruikers in gevaar!!!
Dus je kan er wel 5 bitten ingooien, maar dat neemt het probleem niet weg!!!!

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 16:49

aerdenhout1 schreef:
Bij een mexicaanse neusriem heb je geen extra teugels. Bij heel veel scherpere bitten trouwens niet!
Leren met je paard omgaan en als hij er echt vandoor gaat buiten, dan eerst eens zorgen dat je hem in de bak goed onder controle hebt.
Je brengt n.l niet alleen jezelf, het paard, maar ook andere weg gebruikers in gevaar!!!
Dus je kan er wel 5 bitten ingooien, maar dat neemt het probleem niet weg!!!!

nee dat weet ik gelukkig is het plekje waar ik altijd rijd
elke dag heel rustig er komen minstens 1 of 2 mensen langs en dat was het
de meeste zitten in de andere bossen

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:50

je zou een magtinggaal kunnen proberen
wat je ook kunt doen is hem van te voren longeren zodat ie al een beetje zijn energie kwijt is

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 16:50

horlynnses schreef:
wat je ook kunt doen is hem van te voren longeren zodat ie al een beetje zijn energie kwijt is

dat lijkt me ook een hele goede :D
Laatst bijgewerkt door samira_baco op 25-03-12 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:52

Ja joh... kan je paard lekker op gaan hangen en nog sneller gaan!!!
Ik haak nu af, succes met je paardje!

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 16:54

aerdenhout1 schreef:

waar heb jij het over dan ?
ik vond het een goed idee om hem van te voren te longeren
niet over die martingaal hoor

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:58

aerdenhout1 schreef:
pien_2010 schreef:

IK mag aan nemen dat jij ( 57) even meer ervaring hebt dan TS (17!) ! Dit kan helemaal fout gaan als het niet op de juiste manier word uitgevoerd!

Wat kan er dan fout gaan Aerdenhout? Ik geef deze tips niet om ongelukken te veroorzaken. Dus dit is een serieuze vraag. En op welke manier moet je het volgens jou dan uitvoeren wil het goed gaan? Kan ik ook weer van leren.
Ik ben het helemaal eens met jouw tips. Tevens galopperen wij vaak niet als het niet kan omdat de paarden te fris zijn. Of beter gezegd als de ruin ons schoffie te fris is.
Maar soms lijkt alles super onder controle en gebeurt het toch onverwacht. Ik ken dit gedrag wel van onze merens. Volgens mij is een arabier ook een intelligent paard en mag je daar ook wel eens streng tegen optreden. Dus nogmaals heb helemaal niet de intentie om ongelukken te veroorzaken.
Martingaal heeft geen zin want je moet dit dressuurmatig kunnen oplossen in principe. En daar werk je aan in de les en later in het bos. Ook nog een tip is als alles rustig lijkt om op een paadje met bochten erin te galopperen.
Enne, je maakt me nog een paar jaar ouder dan ik al ben ;( .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:01

lady_lover16 schreef:
aerdenhout1 schreef:

waar heb jij het over dan ?
ik vond het een goed idee om hem van te voren te longeren
niet over die martingaal hoor

Ging over het bericht voor jou over de martingaal dus!!

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:03

Ga je steeds op hetzelfde stuk galopperen?
Ik zou gewoon inderdaad eens een keer alleen in stap en draf blijven. De galop hoef je niet altijd te doen, ook al is het een fijne gang, vooral met een buitenrit..

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 17:03

aerdenhout1 schreef:
Ging over het bericht voor jou over de martingaal dus!!

ow dacht dat je het voor mij bedoeld had sorry :o

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 17:04

supermamma schreef:
Ga je steeds op hetzelfde stuk galopperen?
Ik zou gewoon inderdaad eens een keer alleen in stap en draf blijven. De galop hoef je niet altijd te doen, ook al is het een fijne gang, vooral met een buitenrit..

nee galoppeer elke dag op een andere stuk

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:11

ik ken het zo erg :o Ik heb er nu gelukkig geen last meer van, maar het kwam bij mij echt omdat ik niet genoeg dressuurmatig bezig was, zodra ik dat weer 2 weekjes deed, heb ik weer genoeg kontrole :P En wij hebben ook geen bak, gewoon een groot veld zoeken en vooral met schakellen bezig zijn :)