Rijden na veulen en na jaren rust?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ankje11

Rijden na veulen en na jaren rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 11:23

Ik heb 2 vragen:
1: Ik ben benieuwd wanneer je weer mag beginnen met het rijden van een merrie als ze een veulen hebben gehad.
Hoeveel maanden na de bevalling mag dat eigenlijk?

En dan had ik nog een 2e vraag.
Een paard van 26 jaar die al een tijd niet gereden is, en waar dat nu weer opgepakt gaat worden. Hoe pakken jullie dat aan?

ponyparadijs

Re: Rijden na veulen en na jaren rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:27

Mijn merrie heeft tot 1 dag voor bevallen gewoon 'gewerkt' en is dus ook heel kort na de bevalling weer aan de slag gegaan. Was uit eindelijk op dag 4 of 5.
Merrie heeft wel 'zwangerschaps verlof' gehad in de zin van rustiger werken laatste week alleen maar stapwerk gedaan. Ze had geen puf meer om te draven of galoperen.

26 jaar en weer op willen pakken? Dan moet je heel rustig beginnen.
Staat het paard buiten? Of op stal. Want dat maakt een groot verschil

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 11:33

ponyparadijs schreef:
Mijn merrie heeft tot 1 dag voor bevallen gewoon 'gewerkt' en is dus ook heel kort na de bevalling weer aan de slag gegaan. Was uit eindelijk op dag 4 of 5.
Merrie heeft wel 'zwangerschaps verlof' gehad in de zin van rustiger werken laatste week alleen maar stapwerk gedaan. Ze had geen puf meer om te draven of galoperen.

26 jaar en weer op willen pakken? Dan moet je heel rustig beginnen.
Staat het paard buiten? Of op stal. Want dat maakt een groot verschil

4 of 5 dagen erna vindt ik een beetje kort. Deze merrie heeft ook al een tijd vakantie, dus ik denk dat dat niet goed komt.

De 26e jarige staat overdag buiten, s`nachts binnen. Ik wou ook beginnen met longeren.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:05

Dat heb je er natuurlijk ook niet bij gezegd.
Ik zei al die van mij heeft niet stil gestaan.
Als je de merrie al stil hebt gezet voor de bevalling zou ik haar pas weer met een maand of 3 gaan op pakken, dan kan je haar namelijk beginnen met longeren zonder veulen.
Waarom ben je gestopt met rijden met deze merrie?

Het oudere paard kan je dan beginnen met een kwartiertje longeren. Niet bijgezet maar gewoon los om conditie te kweken. En dat uit bouwen tot een 40 minuten, kijk naar het paard wanneer hij aangeeft dat hij meer aan kan.
Kan je hem 40 minuten zonder dat hij vermoeit is longeren. Dan kan je hem gaan bijzetten of berijden.
Dat wel weer korter doen dan. 20 minuten.
Let op dat je die oudere paarden meer moet in stappen om ze warm te lopen.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 14:35

ponyparadijs schreef:
Dat heb je er natuurlijk ook niet bij gezegd.
Ik zei al die van mij heeft niet stil gestaan.
Als je de merrie al stil hebt gezet voor de bevalling zou ik haar pas weer met een maand of 3 gaan op pakken, dan kan je haar namelijk beginnen met longeren zonder veulen.
Waarom ben je gestopt met rijden met deze merrie?

De merrie is niet van mij maar is niet gereden wegens tijdgebrek. Nu ga ik haar oppakken zodra het mogelijk is.

ponyparadijs schreef:
Het oudere paard kan je dan beginnen met een kwartiertje longeren. Niet bijgezet maar gewoon los om conditie te kweken. En dat uit bouwen tot een 40 minuten, kijk naar het paard wanneer hij aangeeft dat hij meer aan kan.
Kan je hem 40 minuten zonder dat hij vermoeit is longeren. Dan kan je hem gaan bijzetten of berijden.
Dat wel weer korter doen dan. 20 minuten.
Let op dat je die oudere paarden meer moet in stappen om ze warm te lopen.

Bijgezet gaan we denk ik sowieso niet doen. Wordt ie kreupel van, oorzaak wordt onderzocht!!!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:22

ik ben vorig jaar ook een week na de geboorte van het veulen weer gaan rijden hoor (en dat ga ik dit jaar weer doen. Natuurlijk wel rustig aan, net zoals de laatste maand van de drachtigheid....

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 14:57

Persoonlijk vindt ik een week na de geboorte wel heel snel. Is dit ook aan te raden als de merrie al een tijd stil staat?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:07

Dat is heel persoonlijk. Waarom vindt je het snel?

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:14

Ik heb mijn merrie ook snel opgepakt na het veulenen. De eerste dag al even de straat uitgestapt (aan de hand uiteraard - en onder zwaar protest :o ). Vanaf dag 4 kort gelongeerd en vanaf dag 10 lieverlee weer opgestapt.
Mijn doelstelling was dat ik zowel merrie als veulen direct liet wennen aan het scheiden. Zo wennen ze beiden aan hun dagelijkse ritme en gaf het geen enkel probleem om op pad te gaan of het veulen achter te laten in stal.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 15:16

Zo snel kan een merrie toch niet 100% herstellen? Ik heb ook al gehoord dat je na 3 maand pas weer mag beginnen. Ik bedoel, wij mensen gaan toch ook niet al na 1 week weer naar de sportschool?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:17

Hoe lang heeft de 26 jarige al niets meer gedaan?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:21

Mijneheeft tot dag voor gelopen en dag erna weer verder. Dus gewoon doorrijdenalleen kun je geen z proef meteen rijden ;) of springen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:22

Ankje11 schreef:
Zo snel kan een merrie toch niet 100% herstellen? Ik heb ook al gehoord dat je na 3 maand pas weer mag beginnen. Ik bedoel, wij mensen gaan toch ook niet al na 1 week weer naar de sportschool?

Maar waarom vraag je het dan?

Overigens zijn paarden in het wild gedoemt tot lunch voor roofdieren als ze niet direct weer opstaan en weg kunnen rennen.
De vergelijking met mensen is dus een beetje vreemd.

Ik ben van mening dat een getraint paard makkelijker bevalt en waarom zou je dan niet weer na een dag of 2-3 weer beginnen? Rust roest, Mits je rekening houdt met de omstandigheden kan je gewoon weer vlak na de geboorte gaan rijden hoor.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:23

colette_007 schreef:
Mijneheeft tot dag voor gelopen en dag erna weer verder. Dus gewoon doorrijdenalleen kun je geen z proef meteen rijden ;) of springen

Aangepaste beweging dus!! Net als bij die van mij. En je merrie heeft er onder geleden?
Of je veulen? Nee toch?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:26

ik zou merrie en veulen na een week dat ze bevallen is alleen soms even scheiden van elkaar,dus even wandele met de merrie en als veulen iets ouder is even wandelen met veulen.en pas weer echt met de merrie aan het werk gaan als ze 2a3 mnd verder is.het oude paard dat vind ik moeilijk,kijk vooral naar het paard.ook omdat je zegt dat hij bv kreupelt als je hem bij zet,ergens is het dan niet helemaal goed.dus ben voorzichtig met zo'n ouder paard

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:27

Als het paard kreupel gaat lopen als ze wordt bijgezet heeft ze waarschijnlijk artrose in haar nek of rug. Je moet je afvragen of het dan nog eerlijk is om er ooit nog op te gaan zitten. Als je het toch per se wilt proberen, vraag dan bijvoorbeeld advies aan een dierenarts of chiropractor of osteopaat.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:30

Nee joh die ging week erna al op wedstrijd (l1/2). Veulen kende het en ging niet eens mee naar binnen Bleef bij andere merries in de wei ;).

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 15:34

GamblersCup schreef:
Hoe lang heeft de 26 jarige al niets meer gedaan?

Hoelang weet ik niet precies. Moet ik even navragen.

nicolanca schreef:
Als het paard kreupel gaat lopen als ze wordt bijgezet heeft ze waarschijnlijk artrose in haar nek of rug. Je moet je afvragen of het dan nog eerlijk is om er ooit nog op te gaan zitten. Als je het toch per se wilt proberen, vraag dan bijvoorbeeld advies aan een dierenarts of chiropractor of osteopaat.

Even goed lezen, dit betreft de hengst. Ik heb al gezegd dat ik niet precies weet hij het kan maar dat het wel onderzocht wordt!
De andere zinslose reacties ga ik niet op in.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:35

colette_007 schreef:
Nee joh die ging week erna al op wedstrijd (l1/2). Veulen kende het en ging niet eens mee naar binnen Bleef bij andere merries in de wei ;).

Zo doe ik het ook altijd. Afhankelijk van het niveau kunnen ze met een maand alweer op wedstrijd.
Veulens zijn daardoor met afspenen ook zo veel makkelijker.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:36

Ankje11 schreef:
De andere zinslose reacties ga ik niet op in.

Welke zinloze reacties?
Ik heb er nog geen zinloze tussen zien staan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:40

de mijne ging na een paar dagen al aan de hand mee van het erf af.
2 wkn na de bevalling terug rustig beginnen longeren (veulen op stal, zodat die niet meeloopt), en kijken wat ze zelf aangeeft.
vanaf een week of 3-4 er terug op, en beginnen met stapritjes van 20 minuten, met wat stukjes draf ertussen.
na 2 maand ging ze terug mee naar de manege, met lichte trainingen (in totaal dan 2 uur onder het zadel, 3 uur gescheiden van veulen, training een uur stappen op het verharde, en halfuur tot een uur max licht piste werk, veel stapwerk)

Juicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:31

Gewoon eerste een tijdje rustig beginnen met longeren na de bevalling, daarna kun je het rijden langzaam aan weer oppakken. Zoiets heeft gewoon iets tijd nodig.

En wat betreft het andere paard, zou ik gewoon heel rustig beginnen met rijden, of misschien zelfs eerst beginnen met longeren. Dan kan het paard er weer een beetje in komen. Maar houd er wel rekening mee
dat een paard van 26 geen M kan rijden. Ga dan recreatief rijden, dat is waarschijnlijk ook het leukste voor je paard.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 14:39

Juicey schreef:
Gewoon eerste een tijdje rustig beginnen met longeren na de bevalling, daarna kun je het rijden langzaam aan weer oppakken. Zoiets heeft gewoon iets tijd nodig.

En wat betreft het andere paard, zou ik gewoon heel rustig beginnen met rijden, of misschien zelfs eerst beginnen met longeren. Dan kan het paard er weer een beetje in komen. Maar houd er wel rekening mee
dat een paard van 26 geen M kan rijden. Ga dan recreatief rijden, dat is waarschijnlijk ook het leukste voor je paard.

Bedankt voor je antwoord. Voor de hengst lag het al in de planning om met longeren te beginnen. Wedstrijden en serieus trainen gaan we sowieso al niet doen.
Met de merrie wou ik ook beginnen met longeren, ik weet niet hoe ze op zadel e.d gaat reageren.

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:50

Ik en een Vriendin zijn ook op een merrie van 25jaar gesprongen twee weken voor de bevalling en ze had een half kaar niet gereden we hebben ee. Half uur ongeveer gereden en maximum 5 minuutjes gedraaft twee weken na de bevalling ben ik ook weer op haar gegaan natuurlijk wel heel rustig geweest maar ze pakte dit heel goed op
En dit allemaal zonder zadel dan nog
Maar je moet er ook aan denken natuurlijk dat elk paard anders is

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:01

Begrijp ik nou goed dat de merrie 26 is en een veulen heeft? Of haal ik 2 verhalen door elkaar?

Een veulen zogen is topsport. Zeker als het veulen een maand of 2/3 is. Als je dan ook nog wil rijden, kun je zo'n oud paard nooit in conditie houden. Eerlijk gezegd, al los van het veulen, moet je imo een 26 jarige niet weer oppakken. Rijden kun je ze op die leeftijd prima, zij het aangepast werk en als je het blijft doen, Maar als ze al lange tijd niets meer hebben gedaan, is het niet eerlijk om ze weer in het werk te zetten. 26 is gewoon stokoud voor een paard, hoewel sommige bokkers je willen laten geloven dat dit een heel normale leeftijd is. De enige tip die ik je kan geven is: zoek een jonger bijrijdpaard en ga met deze merrie (en haar veulen) lekker kroelen en genieten van haar oude dag.

Als het gaat om een andere merrie met veulen: ik wachtte altijd een week of 6. Dan is het veulen zelfstandiger en mams relaxter om weg te gaan. Overigens waren mijn merries binnen no time weer in conditie.