Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ponyparadijs schreef:Mijn merrie heeft tot 1 dag voor bevallen gewoon 'gewerkt' en is dus ook heel kort na de bevalling weer aan de slag gegaan. Was uit eindelijk op dag 4 of 5.
Merrie heeft wel 'zwangerschaps verlof' gehad in de zin van rustiger werken laatste week alleen maar stapwerk gedaan. Ze had geen puf meer om te draven of galoperen.
26 jaar en weer op willen pakken? Dan moet je heel rustig beginnen.
Staat het paard buiten? Of op stal. Want dat maakt een groot verschil
ponyparadijs schreef:Dat heb je er natuurlijk ook niet bij gezegd.
Ik zei al die van mij heeft niet stil gestaan.
Als je de merrie al stil hebt gezet voor de bevalling zou ik haar pas weer met een maand of 3 gaan op pakken, dan kan je haar namelijk beginnen met longeren zonder veulen.
Waarom ben je gestopt met rijden met deze merrie?
ponyparadijs schreef:Het oudere paard kan je dan beginnen met een kwartiertje longeren. Niet bijgezet maar gewoon los om conditie te kweken. En dat uit bouwen tot een 40 minuten, kijk naar het paard wanneer hij aangeeft dat hij meer aan kan.
Kan je hem 40 minuten zonder dat hij vermoeit is longeren. Dan kan je hem gaan bijzetten of berijden.
Dat wel weer korter doen dan. 20 minuten.
Let op dat je die oudere paarden meer moet in stappen om ze warm te lopen.
). Vanaf dag 4 kort gelongeerd en vanaf dag 10 lieverlee weer opgestapt.
of springen Ankje11 schreef:Zo snel kan een merrie toch niet 100% herstellen? Ik heb ook al gehoord dat je na 3 maand pas weer mag beginnen. Ik bedoel, wij mensen gaan toch ook niet al na 1 week weer naar de sportschool?
. GamblersCup schreef:Hoe lang heeft de 26 jarige al niets meer gedaan?
nicolanca schreef:Als het paard kreupel gaat lopen als ze wordt bijgezet heeft ze waarschijnlijk artrose in haar nek of rug. Je moet je afvragen of het dan nog eerlijk is om er ooit nog op te gaan zitten. Als je het toch per se wilt proberen, vraag dan bijvoorbeeld advies aan een dierenarts of chiropractor of osteopaat.
colette_007 schreef:Nee joh die ging week erna al op wedstrijd (l1/2). Veulen kende het en ging niet eens mee naar binnen Bleef bij andere merries in de wei.
Juicey schreef:Gewoon eerste een tijdje rustig beginnen met longeren na de bevalling, daarna kun je het rijden langzaam aan weer oppakken. Zoiets heeft gewoon iets tijd nodig.
En wat betreft het andere paard, zou ik gewoon heel rustig beginnen met rijden, of misschien zelfs eerst beginnen met longeren. Dan kan het paard er weer een beetje in komen. Maar houd er wel rekening mee
dat een paard van 26 geen M kan rijden. Ga dan recreatief rijden, dat is waarschijnlijk ook het leukste voor je paard.