ervaringen met bokkende paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

ervaringen met bokkende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:23

hoi allemaal,
ik rij een ontzettend leuk paard voor iemand,
maar die heeft nog weleens zijn momenten :+
meneer steekt dan zijn kop tussen zijn voorbenen en gaat met ene bolle rug bokkend de bak door :Y)
het is opzich goed uit te zitten maar hoe krijg ik hem eruit?
op zo'n moment helpt been geven niet en als je een flinke tik geeft met de zweep gaat ie ook niet voorwaarts }>
iemand ervaring met zulke draken :D

paard heeft geen pijn enz ......

vuurneon

Re: ervaringen met bokkende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:26

Van te voren even losgooien? Of aan de lijn zetten?
(of hopen dat de voorjaar snel uit de kop gaat :') )

Tijdens het rijden, direct op een volte zetten en maar afwisselen. Hem zo bezig houden dat ie geen tijd heeft om zo gek te doen :D

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:28

(Ben je zeker dat het geen pijn is? Alles nagekeken: rug, tanden, nek, bloed, zadel, bit)
Als een paard in de buiging is kan hij niet bokken. 1 rugspier is lang en de andere kort en voor het bokken maakt hij 2 rugspieren (beide kanten dus) lang.
Maar telkens in de buiging rijden heeft ook geen enkel nut voor de training.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:37

ik longeer hem altijd van te voren !
nee ik weet zeker dat het geen pijn is,
aan de dubbele longe haalt ie ook weleens van die geintjes uit namelijk :+

buiging is wel een goede,
na een aantal bokken boog hij zelf af naar links en toen kon ik hem ook omzetten,
normaal zou ik zeggen voorwaarts maar dat lukt niet echt met deze :')

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:19

ik heb besloten om het paard niet meer te berijden,
ik ben gisteren bijna met mijn gezicht op de bakrand geklapt dus ga er niet meer op .....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:20

Wow.... Wat eng zeg!
Kun je inderdaad beter voor veiligheid kiezen nu je net weer hersteld bent!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:23

ja het is erg jammer maar hij bokt zo gemeen gewoon :( helaas,
degene die in de bak stond zij ook van als ik jou was zou ik er niet meer opstappen hij bokt gewoon met zijn kop tussen zen voorbenen dus......

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:27

Hoofd omhoog trekken en gas er op. Niet zo fijn voor het paard, maar ach, dat is bokken voor jou ook niet. Voorwaarts houden helpt vaak het best, maar als hij echt duikt de boel omhoog trekken.

Mits paardlief geen medische issues heeft natuurlijk.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:43

zoals ik net al vermeld heb stap ik er niet meer op :)
hij heeft geen medische problemen maar ik ga niet verongelukken voor iemand anders zijn paard

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:48

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 22:53

ik snap dat jullie het goed bedoelen maar ik ben er nu al zo vaak bijna afgevlogen (en ik heb een hele vaste zit),
dat is het risico gewoon niet meer ga
iedereen die in de buurt woont e heel vast zit is welkom om hem eens uit te proberen ik krijg het er iig niet uit helaas

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 23:07

dat is het probleem dus colette je voelt het niet aan komen ,
en hij is vliegensvlug
hij springt eerst aan de voorkant omhoog en gaat dan met bolle rug bokkend door,
als ik de kop omhoog probeer te trekken word het erger want dan kropt hij zich gewoon met zijn kin op de borst op ,
gas geven lukt mij gewoon niet is hij gewoon te vlug voor,
zelfs de pro ruiters waar ik bij op stal staan (en die zitten vastgelijmt)
willen er niet op ....
zegt wel genoeg denk ik .....

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:47

Slim hoor! Das ook mijn regel, ik wil niet dood gaan op andermans paard. Daarnaast weiger ik problemen op te lossen die een ander er weer in rijdt.

Bedoel je trouwens het bokken dat ook in mijn profielfilmpje terug te vinden is? Onderste filmpje, van Camaro. De mijne kan ook opstijgen en uberbol worden...

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:01

Het is verstandig van je om te stoppen als het echt niet meer gaat.
@shirleyp Wow, hoe je paard bokt in dat filmpje. Dat heb ik echt nog nooit zo gezien.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:04

Mijny schreef:
@shirleyp Wow, hoe je paard bokt in dat filmpje. Dat heb ik echt nog nooit zo gezien.

Uitzitten ging ook niet :D Hij heeft idd talent... Hij was daar zelfs nog ongetraind en slap, was bij het inrijden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 13:40

shirleyP
ja hij bokt precies :oo hetzelfde ja helaas :(

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:06

;) Jammer hoor.
Maar het is altijd belangrijk om heel te blijven!
Het is de truc om het paard aan te gaan voelen, op het punt voordat hij wilt gaan bokken moet je hem voorwaarts rijden.
Als je voorwaarts gaat rijden als hij aan het bokken is ben je in principe al te laat

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:23

Ik heb mijn paard het bokken als volgt afgeleerd:
Aan de longe, toen ie nog niet zadelmak was, bokte hij soms wel eens fel. Vanuit het principe: 'een paard beloon je met rust', 'strafte' ik hem door elke keer als hij bokte, hem minimum 20 à 25 toeren in galop te laten doen, totdat ie zoiets had van 'toe, mag ik alsjeblieft terug naar draf of stap??'
Ik zette hem, direct als ie bokte, onmiddellijk in galop, hield hem vrij kordaat een tijdje in galop (geen sukkelgalopje, maar goed door laten galopperen) en stelde me heel 'streng, hard' op. Nadien terug in draf of stap zetten, je lichaam terug zacht laten worden,en daarna rust geven en belonen. Als je dit een paar keer herhaald, weet je paard van 'oh oh als ik bok, moet ik hard werken, dus houdt ik me wel koest!' Sindsdien heeft hij het nooit meer gedaan, niet aan de longe, niet onder het zadel.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:19

miezelke schreef:
Ik heb mijn paard het bokken als volgt afgeleerd:
Aan de longe, toen ie nog niet zadelmak was, bokte hij soms wel eens fel. Vanuit het principe: 'een paard beloon je met rust', 'strafte' ik hem door elke keer als hij bokte, hem minimum 20 à 25 toeren in galop te laten doen, totdat ie zoiets had van 'toe, mag ik alsjeblieft terug naar draf of stap??'
Ik zette hem, direct als ie bokte, onmiddellijk in galop, hield hem vrij kordaat een tijdje in galop (geen sukkelgalopje, maar goed door laten galopperen) en stelde me heel 'streng, hard' op. Nadien terug in draf of stap zetten, je lichaam terug zacht laten worden,en daarna rust geven en belonen. Als je dit een paar keer herhaald, weet je paard van 'oh oh als ik bok, moet ik hard werken, dus houdt ik me wel koest!' Sindsdien heeft hij het nooit meer gedaan, niet aan de longe, niet onder het zadel.

Dan moet je hem wel kunnen houden aan de longe. Probeer dat maar eens met een trekpaard.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:32

Ow mijn lieveling kan ook exact zo bokken als die van shirley haha. Maar die doet het echt nog omdat hij zo jong is en dan nog heel fris is het is niet zo zeer om mij eraf te krijgen want hij gaat gewoon door ook als ie mij al 100 meter terug is verloren haha. Uitzitten is inderdaad bijna onmogelijk! En vaak gaat het ook zo snel dat je niet echt het besef hebt om dat hoofd omhoog te trekken! Maar slimme keuze om te stoppen als het niet je eigen paard is en hij het zo vaak doet. Mijn paard heeft het tot nu toe nog maar 1 keer onder de man gedaan voor de rest altijd aan de longe.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:33

Verstandige beslissing om mee te stoppen :-) Het is het niet waard om je nek te breken op andermans paard. Laat de eigenaar het maar lekker oplossen en dan kan jij er weer op over 1 jaartje ofzo als hij braver is.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:37

Verstandig om dan te stoppen. Het is niet je eigen, en is niet de bedoeling dat je door andermans paard mss in een rolstoel beland :n
Hij bokt dus echt uit vuiligheid om niet te werken? Dat is vrij lastig om dat er weer uit te krijgen..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:26

fijn dat mensen het snappen dat ik er niet meer op ga !

ja hij doet het echt uit vuiligheid ja,
ook als ik hem aan het werk zet aan de dubbele longe doet hij het en dan sla ik hem soms naar voren met de zweep :oo maar dan weet hij dat het geen nut heeft om te bokken want er zit toch niemand op zijn rug die kan vallen :j

tsja ik blijf hem lekker loswerken aan de longe en lekker vrijspringen af en toe

ik kan ook niemand zo gek krijgen om erop te gaan ze vinden hem te gemeen bokken .....

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:39

ik had ook zon paard vroeger mijn instructrice zei tegen mij dat ik een goeie lange zweep moest kopen en telkens als hij dat deed hem een kledder op zijn kont moest geven . netzo lang tot hij stopte

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:44

Ja een leuk paard he tot het bijna misgaat en dan wil je stoppen, ik vind dat alleen maar verstandig van je.

Ik ben blij dat je nu ermee stopt, het is het niet waard om een bokkend paard voor iemand anders te rijden, laat de eigenaren het maar zelf doen.

Jij had je nek of rug wel kunnen breken.

Ik heb een hekel aan bokkende paarden, daar stap ik dan ook nooit op.

Ik rij alleen op paarden die helemaal gezond zijn en geen pijn hebben en die normaal doen.

Paarden die bokken uit vreugde en jolligheid is anders vind ik en dat vind ik dan niet erg, dat zijn geen erge bokken, maar zulke paarden laat ik altijd en elke dag los zodat ze lekker kunnen uitleven en spelen met de andere paarden en zoveel mogelijk lekker naar buiten, dan heb je echt geen last van bij het rijden, dan weten ze bij een mens moeten ze zich gedragen en in zijn vrije tijd mag hij zoveel gek doen en spelen als ie wil en dat weten ze.