Wedstrijd met manegepaard Dixie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Wedstrijd met manegepaard Dixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 18:15

Hallo :wave:

Vanmorgen had ik eindelijk weer eens wedstrijd op de manege. Ik reed weer op Dixie en dit keer voor het eerst in de F14, dit is vergelijkbaar met L1. Ons vorig topic: [RT-HAW] Wedstrijd met Dixie

Dixie is een manegepaard en echt mijn grote schat! Ik heb een enorme klik met haar en rijd gelukkig bijna elke week op haar.
Ze is liever lui als moe, een echte diesel. Moet eerst even opwarmen en dan gaat met veel moeite de moter werken. Ons grote punt is dan dus ook het voorwaarts rijden, een snelle reactie op me been.
Vandaag deed Dixie goed haar best. Had tijdens het inrijden nog wel een paar goeie bokken om me oren, maar de moter was aardig aan.

Punten waar we aan moeten werken:
* De reactie op me been moet echt nog veel beter! In een les heb ik dit uiteindelijk wel voor elkaar maar hier gaat wel wat tijd overheen. Als ze goed aan me been is knallen we er ook zo een goede middengalop uit, dit was vandaag niet voldoende. Ook gaat het wijken dan veel beter.
* Halsstrekken mag beter.
* Ik mag mijn benen nog stiller houden, ik ben hier de laatste tijd al erg mee bezig.
* Hakken uitdrukken wil ook niet altijd goed lukken, maar hier ben ik ook al goed mee aan het oefenen.

Oh ik had de proef trouwens gehaald met 214 punten (vanaf 210 heb je promotiepunt)

Hier het filmpje:

Groetjes Linda

stalxpaard

Re: Wedstrijd met manegepaard Dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:29

Je mag over het algemeen een stillere houding proberen aan te nemen. Doordat je je hakken niet helemaal goed uitdrukt zijn je benen erg onrustig. Als je bij iedere pas blijft drijven word hij zeker lui aan het been. Probeer je handen ook wat stiller te houden dan ziet de aanleuning er een stuk rustiger uit. Verder vind ik het er goed uit zien. Leuk paard!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 18:33

Het lijkt alsof ik elke pas aandrijf doordat me onderbenen dus teveel bewegen, maar dit is niet zo. Ik ben er al heel erg mee bezig om ze stiller te houden, maar dit gaat nog niet zo makkelijk. Ik moet er echt elke pas aan denken om ze stil proberen te houden en me hakken uit te drukken. Als iemand hier tips voor heeft hoor ik dat graag!

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:33

Ik stoor me inderdaad ook een beetje aan je benen maar voor de rest vind ik het echt een super beeld.

Je hebt haar goed aan het lopen :).

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:44

Ik vind dat het een heel netjes beeld geeft. Ik vind het heel knap dat je met een manegepaard zo een proef rijdt. Zegt ook wel iets over de manege waar je rijdt, is natuurlijk heel positief als je je manegepaarden zo erbij hebt lopen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 12:48

Uppojono schreef:
Ik vind dat het een heel netjes beeld geeft. Ik vind het heel knap dat je met een manegepaard zo een proef rijdt. Zegt ook wel iets over de manege waar je rijdt, is natuurlijk heel positief als je je manegepaarden zo erbij hebt lopen.

Dankje :D Ik ben ook enorm blij met me instructrice, ze helpt ons de laatste tijd heel goed om echt een stapje verder te gaan!

Heeft iemand nog tips om die benen van mij stiller te houden??

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:31

ziet er over het algemeen wel goed uit alleen je benen zijn wel een beetje storend probeer daar gewoon veel mee te oefenen dus als je aan het rijden bent echt bewust op je benen gaan letten. leuk paard :)

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:33

Heel vaak zonder beugels gaan rijden :) zitlessen; zitspieren kweken!

't Ziet er goed uit hoor verder!

Misschien kun je de hoeken wat meer doorrijden?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:36

_Linn_ schreef:
Het lijkt alsof ik elke pas aandrijf doordat me onderbenen dus teveel bewegen, maar dit is niet zo. Ik ben er al heel erg mee bezig om ze stiller te houden, maar dit gaat nog niet zo makkelijk. Ik moet er echt elke pas aan denken om ze stil proberen te houden en me hakken uit te drukken. Als iemand hier tips voor heeft hoor ik dat graag!

Je drijft elke pas aan, alleen doe je dat niet bewust en denk je dat je het niet doet.
Filmpjes liegen niet, en je drijft echt elke pas. Misschien niet bewust, maar je doet het wel.
Ik herken dit probleem heel erg, heb dit ook erg lang gehad. Wat bij mij erg hielp was mijn beugels 2 gaten korter doen. Dit voelt in het begin heel erg raar, maar hierdoor kan je je hakken uitdrukken en dan ligt je been opeens stiller (echt waar!). Dus ik zou zeggen, probeer het gewoon een keer, meteen 2 gaten korter (dus niet eerst één gat!). Je kan ze altijd weer langer maken als het echt niet gaat, maar je moet het wel echt willen proberen.
Verder ziet het er trouwens erg netjes uit, zeker voor een manegepaard!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:38

Ziet er erg netjes uit! Je hebt het paard fijn aan het lopen. :) Alleen is het wel echt goed om wat aan je benen te doen. Gewoon meer zonder beugels rijden of vragen of je instructrice hier extra op wil letten of hier nog goede tips voor weet. Ik heb namelijk heel goed gekeken en toch spoor je onbewust aan. Juist hiervan word je paard traag aan het been!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:45

Is dit een manege paard dan hebben ze daar echt mooie paarden ik sta er van te kijken en ben blij te zien dat het zo ook kan. Verder vind ik het een goede proef hoor en de dingetjes die jezelf zegt ben je je bewust van dus das al helemaal goed. +:)+

Appelflap445

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:53

Ik vind het er al heel netjes uitzien! Let alleen wel op dat je met wijken je voorhand voor houd, en niet eerst je achterhand meeneemnt. Hierdoor zal je paard tijdens het wijken ook actiever worden. Wat hiervoor ook helpt is direct na het wijken als je in de hoek/op de hoefslag aankomt gelijk aan te galloperen. Het paard focust hierdoor beter op je hulpen.
Probeer ook de aanleuning tijdens je middendraf iets stiller te houden. Het paard heeft de nijging om zijn hals rechter te maken hier.
Ik zou proberen de overgang van galop naar draf wat minder op de voorhand te maken, dit kan je doen door zodra je terug in draf zit gelijk een paar passen middendraf te doen. Maar de galop zelf ziet er al netjes uit!
Verder ben ik het eens met het commentaar wat hiervoor is gegeven.
Natuurlijk is het moeilijk om met een manegepaard deze dingen te oefenen omdat je in een les rijd en niet zelf maar wat kan gaan doen, en daarbij rijd je niet elke dag op dit paard. Ik hoop dat je er alsnog iets aan hebt!
Heel veel succes :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:57

Gefeliciteerd met je punt. :D Dixie is een fijn paard zag ik, zit volgens mij ook erg lekker.
Heeft zeker potentie om hoger te komen. Je weet je eigen punten en volgens mij stond er genoeg commentaar op je protocol. ;)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 20:53

Wauw wat een commentaar opeens, thnx!! Ik ga even iedereen bij langs:

@ NumeroUno: klopt, me benen storen mij ook echt heel erg. En zoals ik al eerder zei moet ik hier ook echt elke pas om denken om ze stil te houden. En oke, een vrouw kan meerdere dingen tegelijk, maar als je ook nog op je mederuiters, je handen, de halshouding van je paard, het voorwaarts rijden enz enz enz, dan is het soms moeilijk om allemaal tegelijk te doen :P

@ Verto: zou meer zonder beugels rijden helpen? Want ook zonder beugels kan ik drijven toch?

@ 44Myrthe44: als ik me beugels korter doe dan kom ik met me knie voor het zadel uit, dit is dan toch ook niet goed? En hoe lang zou ik dan met kortere beugels moeten rijden? Totdat ik ze daar op die positie stil(ler) kan houden en dan weer langer doen?

@ MyHorseGirl: ik heb laatst aan me instructrice al gevraagd of ze me erop wil attenderen als ik het weer doe en ook of ze hier tips voor had en toen zei ze oefenen oefenen oefenen. Maar is moeilijk....

@ Franka75: jepp Dixie is een manegepaard. Ik vind haar qua dressuur het mooiste lopen van alle paarden. Ze lopen zeker niet allemaal zo hoor :P Ik kan enorm fijn met dr werken en ik weet al haar knopjes te vinden. Weet je die nog niet te vinden dan loopt ze zo niet voor je hoor. Ze is echt liever lui dan moe en sloft graag gewoon chill de baan rond op haar eigen tempo.

@ Appelflap445: klopt, wijken is nog zeker niet ons beste onderdeel. Al doet ze het al stukken beter als eerst, maar omdat ze het moeilijk vind gooit ze snel die achterhand voor. Als ik haar echt goed aan me been hebt gaat het wijken ook goed, dan houd ze ook meer impuls, die is hier in de proef ver te zoeken. Tijdens me proef kan ik natuurlijk niet zomaar aangalopperen na het wijken, maar in de les zou ik het eens proberen! Dat van de middendraf klopt ook. Al was ik al blij dat ze het uberhaupt zo goed deed (het moest uitgestrekte draf voorstellen trouwens :P) omdat ze dus niet altijd lekker aan me been is. En tuurlijk heb ik iets aan je commentaar! Het liefste wil ik haar voor mezelf hebben en dan elke dag lekker trainen, maar helaas...

@ Bellatrix: Dixie zit idd als een huis! Kan er wel 3 uur op doorzitten als het moet :P En ik denk idd ook dat als ze echt goed dressuurmatig getraind wordt elke dag dat ze idd ver kan komen! Het Z zal ze niet halen, maar het M1 zou toch moeten lukken. Zoals ik hierboven ook al zei zou ik haar dolgraag willen hebben, misschien komt dat op een dag nog en als het dan zover is gaan we het halen in de dressuur! :P

Zo dat was me update, lang verslag! :P

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:01

Ik heb bij mijzelf gemerkt dat ik een betere balans heb als ik meer juiste spierontwikkeling in rug, buik en bovenbenen heb, omdat ik vanuit daar veel stiller en rustiger kan blijven zitten. Dan hoeven mijn onderbenen niet meer mee te hobbelen om in evenwicht te blijven.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:15

Hee lin,
Aller eerst vind ik dat ze goed vooruit is gegaan qua tempo, ze loopt een stuk actiever en het wijken/middendraf is veel duidelijker geworden :j
Ik ga er inderdaad in mee dat je benen wat onrustig zijn, ik denk dat zonder beugels rijden inderdaad wel nut heeft omdat je dan je benen goed lang moet houden en je geen steun meer hebt in je beugels.
Het lijkt ook op de filmpjes (maar kan het niet heel duidelijk zien), alsof je haar te snel weer omstelt tijdens het 'door een S van hand veranderen'. Je zou wat meer tijd kunnen nemen om haar netjes om te stellen op de middenlijn en dán pas de bocht verder af maken, nu lijkt het alsof ze te snel omgestelt wordt en daardoor bijna meteen de bocht in valt.
Ik vind dat jullie wel enorm vooruit zijn gegaan!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 21:20

@ Verto: ik sport nu ook in de sportschool en train daar ook al die spiergroepen dus dat zou dan ook al moeten helpen. Maar ik ga ook gewoon zonder beugels rijden vrijdag! Wil misschien ook tweede helft zonder zadel gaan rijden, ligt er een beetje aan hoe Dixie zich gedraagd :P

@ Ella: ik kan bij die door S van hand veranderen niet verder doorrijden want ik rijd ze richting de A en C en mag daarbij dus niet op de hoefslag komen. Maar ik snap wat je bedoelt.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:28

Nee dat snap ik, maar gewoon zodra je rechtstelt weer doorstellen naar de andere kant, nu wordt ze nauwelijks eerst recht. Snappie :) Ziet er wat gehaast uit zo, maar ze is in iedergeval wel lekker actief nu!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:08

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 17:15

Heeft iemand verder nog tips voor me?
Heb afgelopen vrijdag een poos zonder beugels gereden en merkte dat ik daarmee nog wel mag oefenen! Ging af en toe teveel op me doos zitten (deed 's avonds onder de douche ook goed pijn :P) en trok me bovenbenen wat op waardoor ik teveel ging klemmen. Ga hier zeker dus nog verder mee oefenen!

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:11

probeer je te concentreren op je benen, hou ze stil :)

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:18

_Linn_ schreef:
Heeft iemand verder nog tips voor me?
Heb afgelopen vrijdag een poos zonder beugels gereden en merkte dat ik daarmee nog wel mag oefenen! Ging af en toe teveel op me doos zitten (deed 's avonds onder de douche ook goed pijn :P) en trok me bovenbenen wat op waardoor ik teveel ging klemmen. Ga hier zeker dus nog verder mee oefenen!

Goed bezig! Behalve dan die pijn daarna, das wat minder :')

Ben benieuwd of je na veel oefenen uiteindelijk een hele stabiele zit zal ontwikkelen en daarmee je onderbenen gelijk een stuk stiller kan houden.

Had je wel momenten dat je zoiets had van: Nou zit ik echt volledig in balans en mijn paard loopt ook superontspannen?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 22:06

@ Verto: ja heel af en toe voelde ik wel een fijn momentje, maar vooral de galop voelde opeens anders aan. Maar ik ga er gewoon vaker mee oefenen en dan komt het wel goed.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:42

Gaaf, ik ben benieuwd hoe je vordert :)

Veel plezier!

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:24

over die benen: wat ik bij mezelf merk is dat het van de zadels afhangt, op de manege kan ik ze nooit stilhouden hoe vlak de gangen ook zijn... op mijn verzorgpaarden zit ik helemaal stil, zelfs als ze zich sterk maken en heel hoog opwerpen bij de draf,
en inderdaad is zonder beugels rijden een goed idee... vroeger deed ik dat altijd op een bepaald lespaard maar die is verkocht en al de andere zitten niet zo makkelijk, daar hobbel je zo af :')