Cacharell Shamane x Landfrieden @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superlise

Cacharell Shamane x Landfrieden @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 19:21

Hallo,

Omdat het vandaag zulk mooi weer was heeft emma (yesorno op bokt) Cassie en mij maar weer eens op de foto gezet. Cacharell is een bijna 5 jarige merrie, afstamming van Shamane x Landfrieden (van Landgraf I). Ik heb cas in juni helemaal groen gekocht, ze kende echt niks en er mochten wel wat spekkies aan :P We hebben nu een paar keer B gestart wat redelijk goed gaat, ik wil graag tot en met de outdoorkampioenschappen B blijven rijden om vervolgens door te trainen en in het M1 verder te gaan. Maargoed we hebben dus nog even de tijd.

Een groot minpunt dat mij meteen opviel toen ik de foto's/filmpjes zag is dat ik echt belabberd zit, ik moet echt mijn schouders naar achter houden en niet bol drukken, mijn handen moeten zo nu en dan een stuk lager, ik moet voor me kijken en mijn benen moeten minder wiebelen. Qua cas moet ik meer werken aan tempo controle en zo nu dan mag ze wel wat lager ingesteld lopen.

Tips zijn welkom, maar houdt er rekening mee dat ze nog vrij baby is voor een bijna 5 jarige.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vooral op de filmpjes vind ik mij vrij slecht zitten, hier wordt aan gewerkt maar tips zijn welkom :)

Yesorno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:32

Ziet er echt goed uit, veel vooruitgang vergeleken een paar maanden terug.
Mooie combinatie zo en leuk in het roze gestoken. Schouders naar achteren is al heel wat denk ik :)

Zo kunnen jullie weer saampjes toe werken aan het volgende fotomoment ;)

Laura1982

Re: Cacharell Shamane x Landfrieden @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:21

daar hebben we nicole!! ik heb laatst toen ik met kim mee was jullie al mogen bewonderen.
Ik vind dat ze het erg goed doet! wat ik toen al tegen je zei probeer te voorkomen dat ze gaat huppelen bij het aandraven! verder vind ik jullie een top combi!!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:37

Een erg mooi paard! Het lijkt alleen wel of ze steeds onder je vandaan probeert te lopen. Ik heb met mijn
paard hetzelfde probleem (gehad) Door veel overgangen en tempo wisselingen te rijden heb ik haar geleerd
onder mij te blijven en te wachten.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:34

Dat klopt inderdaad, maar ik rij haar nu nog steeds ondanks haar loperigheid vooruit, ik wil niet puur op hand gaan terug rijden wat wel snel gebeurt wil je haar terug krijgen dus rijd ik liever míjn tempo maar dan wel op ietwat hoog tempo. Zoals je ook kunt zien bij de galop gaat dat ook nog vrij hard, ze heeft de kracht nog niet op gesloten en terug te rijden en aangezien ik dus volkomen tegen sloom op de voorhand sukkelen ben heb ik dit als tussen oplossing (overigens alles op aanraden/overleggen met mijn instructeur).

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:35

Ik weet precies waar je het over hebt. Ben hier ook altijd met mijn eigen paard aan bezig geweest. Maar na
een winterstop was ineens het kwartje bij d'r gevallen en reageert ze erg goed op mijn zit.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:35

wat heb jij een goede houding op je paard zeg! +:)+ Heel mooi paardje!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:38

Joline_ schreef:
Ik weet precies waar je het over hebt. Ben hier ook altijd met mijn eigen paard aan bezig geweest. Maar na
een winterstop was ineens het kwartje bij d'r gevallen en reageert ze erg goed op mijn zit.

Ja precies daar ga ik ook vanuit, dat je het vanzelf ''tegen komt''. Zit er niet te veel overin, liever eentje die wil lopen dan eentje ie je vooruit moet trappen haha!

Bedankt!!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:39

Laura1982 schreef:
daar hebben we nicole!! ik heb laatst toen ik met kim mee was jullie al mogen bewonderen.
Ik vind dat ze het erg goed doet! wat ik toen al tegen je zei probeer te voorkomen dat ze gaat huppelen bij het aandraven! verder vind ik jullie een top combi!!

Grappig dat je ook op bokt zit! Ja het huppeltje komt wel goed, beetje sterker worden, en ik ga er niet te veel op hameren dan wordt het echt ''het huppeltje''. Bedankt voor je berichtje!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 07:28

ja ind niet teveel de nadruk op leggen komt vanzelf goed als ze sterker van achter wordt!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:33

ziet er tof uit hoor!
vind je helemaal nietzo belabert zitten!
mooi je handen niet te hoog
je mag haar wel ietsmeer inhouden vond het eerste filmpje dat ze in de galop nogal onder je door loopt!
maar je rijdt hij heel vriendelijk en hebt goed je beugels lang!
ga zo door

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 02:26

ziet er goed uit! en je hebt echt een gaaf ding onder je kont!! probeer wat rechter op te zitten. je benen en handen zijn goed alleen hang je nog wat naar achter.. maar daar was je al mee bezig dus helemaal goed!!

__Jojo__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 08:17

Heey Nicole!! Hij gaat echt super zo te zien! Hij krijgt al echt veel meer expressie in zn gangen! Gaat gewoon echt een superpaardje worden;)!

En als je nog 1 x zeurt over je houding kom ik je persoonlijk door elkaar rammelen!!!!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 15:05

Bedankt voor de reacties, klopt dat ik inderdaad een soort van mijn mijn rug bol zit en daardoor achterover hang maargoed ik ga wel weer even een weekje à la ''borstjes vooruit, lipjes getuit'' rijden :')

Zo geweldig zit ik niet jorien, dat jij nou doet alsof dat wel zo is haha, het moet perfect ja :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:29

superlise schreef:
Laura1982 schreef:

Grappig dat je ook op bokt zit! Ja het huppeltje komt wel goed, beetje sterker worden, en ik ga er niet te veel op hameren dan wordt het echt ''het huppeltje''. Bedankt voor je berichtje!

Het huppeltje is geen kwestie van sterker worden, het betekent dat ze niet goed aan je been is. Mooi werkpuntje dus.

SandyFuture

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:50

Jou paard lijkt erg op mijn paard!! /3

Afstammeling landgraf 1 Consult x Atlas Bavaria

Je bent goed bezig!
Ondanks dat je paard af en toe te hoog tempo heeft probeer m af en toe goed terug te rijden (zoek die grens maar eens op)
Want dan moet hij aan t werk! (als het moeilijk word is het makkelijk om harder te gaan)

Heel veel succes met trainen en je wedstrijden!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:52

superlise schreef:
Laura1982 schreef:

Het huppeltje is geen kwestie van sterker worden, het betekent dat ze niet goed aan je been is. Mooi werkpuntje dus.

Oke, leg eens uit, ze is namelijk super snel op mijn been.. Vaak té snel waardoor ze onder mij schiet. Ze reageert té veel/te snel, dat noem ik anders dan ''niet aan het been'' meer ''nog te explosief op mijn hulpen''.

Overigens bijzonder dat je weet wat voor huppeltje het is aangezien deze niet te zien is in de filmpjes, Laura1982 weet over wat voor huppel wij het hier hebben ze, zij heeft mij namelijk zien rijden. Maar ik sta open voor je commentaar, wat ik overigens niet zo snel aan neem van iemand die mij tips geeft over iets wat niet te zien is maar wie weet kan ik me er toch in vinden :)
Laatst bijgewerkt door superlise op 18-03-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:57

Sandyfuture bedankt! Ik ben zeker ook bezig met de grensjes op zoeken, ik blijf zeker niet continu zo rijden maar ik heb een tijdje terug een te grote stap terug genomen in tempo en nu probeer ik een beetje via een middenweg door te trainen, met stukjes terug maar ook stukjes gewoon ''simpel'' vooruit.
Laatst bijgewerkt door Coby op 19-03-12 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op inmiddels verwijderde post verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 07:48

superlise schreef:
Yamcha schreef:

Oke, leg eens uit, ze is namelijk super snel op mijn been.. Vaak té snel waardoor ze onder mij schiet. Ze reageert té veel/te snel, dat noem ik anders dan ''niet aan het been'' meer ''nog te explosief op mijn hulpen''.

Overigens bijzonder dat je weet wat voor huppeltje het is aangezien deze niet te zien is in de filmpjes, Laura1982 weet over wat voor huppel wij het hier hebben ze, zij heeft mij namelijk zien rijden. Maar ik sta open voor je commentaar, wat ik overigens niet zo snel aan neem van iemand die mij tips geeft over iets wat niet te zien is maar wie weet kan ik me er toch in vinden :)

Ik heb dat huppeltje vaak genoeg gezien, dus kan wel raden waar het over gaat, ben niet achterlijk hoor :D Laura omschrijft het heel netjes, een huppetje bij het aandraven betekent dat het paard niet aan je been is, en niet voorwaarts genoeg denkt, en dat moet je niet verwarren met wegschieten, want dat is vluchtgedrag. En dat is ook wat ik zie, een paard dat wegschiet door jouw drijvende zit en je wiebelende benen.

Zo explosief op je hulpen is ze niet, als je op het filmpje kijkt hoevaak je onbewust been geeft, en hoe gespannen je benen liggen, vind ik dat ze eigenlijk lang niet elektrisch genoeg aan je been is, en dat veroorzaakt ook het huppeltje, als ze echt elektrisch en explosief aan het been is, was je over de bakrand gevlogen :D
Je hebt voortdurend spanning in je bovenbenen en je kuiten, en je zit op de achterkant van je bovenbenen, ipv op de binnenkant (en daardoor geef je eigenlijk voortdurend been, zonder dat je het zelf door hebt).
Dus dat is de eerste tip: op de binnenkant van je bovenbenen zitten, benen lang maken en laat die spanning erin los. En dan idd aan je been maken. Wegschieten mag niet (al denk ik dat dat heel wat minder zal zijn als jij er ontspannener op zit, en dus geen onbedoelde hulpen geeft) dus opvangen, en terugzitten, vergeet daarbij niet goed diep uit te ademen en je kaak loslaten.
En als je been geeft, ook reactie eisen, en geen hulpen geven als het niet nodig is. Je hoeft paarden niet te babysitten, lopen kunnen ze prima zelf, sommige mensen ondersteunen haast elke stap met been. Dat zie ik jou niet doen, waarvoor mijn complimenten, maar je bent niet consequent in je hulpen. Geef alleen maar been als je ook echt sneller of actiever wilt, en nooit blijven drijven, reageert het paard niet, tik erbij, en wel direct. Anders maak je je paard dood voor het been.
Wat soms ook goed wil helpen, is praten, je paard even voorbereiden, je zegt bijvoorbeeld: bij C gaan we in draf. Geef een heel klein kneepje in de teugels, maak het paard alert op je (ik praat heel veel, en ik zeg ook echt: let op! dat werkt als een trein) en controleer even of ze wel op je reageert, of ze wel bij jou is met haar hoofd (ook paarden kunnen afgeleid zijn). Je controleert of alles bij jou los is, of je geen spanning hebt in benen of armen, of je schouders, heupen en hakken in één lijn zijn, en of je been losjes ontspannen afhangt, en vlak voor C laat je je buitenteugel iets wat trillen, en tegelijk dat je je beenhulp geeft zeg je: in draf! en dan moet ze ook echt aandraven, direct en actief. Het idee erachter is dat ze meer op je focussen, en niet schrikken van de onverwachte hulp, en omdat ze alert zijn op je hulpen (en dus echt aan de hulpen staan) zal het paard ook sneller reageren.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 10:15

Oke, ik moet zeggen dat ik het een bijzonder verhaaltje vind, maar ik zie er zo nu en dan wat in zitten. Ik ben het niet met je eens dat ik teveel drijf, want ja mijn benen zwiepen maar dit lijkt alles behalve op hoe ik been geef. Dat benen zwiepen komt omdat ik met een lui en los been rijdt, want als ik er (voor mijn gevoel) juist spanning op zet zijn ze een stuk minder zwieperig maar zit ik gespannen. Wel ben ik het eens met dat ik niet op mijn binnen'bovenbeen zit maar op de onder/buitenkant, dit kan ik even niet anders ivbm mijn zadel. Zadel is te smal geworden van voor waardoor de voorkant iets omhoog ligt en als ik dus ''normaal'' zit ik alles behalve fijn op dat zadel zit. Vanavond komt de zadelmaker, dus ik hoop dat ik hier weer snel mee aan de slag kan want je merkt dat je zo'n rare zit snel als gewoonte gaat zien. Ik heb ook een beetje het idee dat ik daarom mijn schouders ook bol trek, en mn heupen te veel naar achter kantel.

Maar dat van de huppel en mijn been kan ik me toch niet zo goed in vinden, van de week ga ik weer naar les, zal het eens vragen wat het is :)

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 07:35

superlise schreef:
Dat klopt inderdaad, maar ik rij haar nu nog steeds ondanks haar loperigheid vooruit, ik wil niet puur op hand gaan terug rijden wat wel snel gebeurt wil je haar terug krijgen dus rijd ik liever míjn tempo maar dan wel op ietwat hoog tempo. Zoals je ook kunt zien bij de galop gaat dat ook nog vrij hard, ze heeft de kracht nog niet op gesloten en terug te rijden en aangezien ik dus volkomen tegen sloom op de voorhand sukkelen ben heb ik dit als tussen oplossing (overigens alles op aanraden/overleggen met mijn instructeur).

ik wou ook zeggen dat je wat te hard ging vooral in galop, maar hier uit begrijp ik het :) je hebt echt een pracht paard! mag je heel trots op zijn :)
succes verder

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:08

Bedankt voor je berichtje, ik ben ook erg blij met peerdie :D

jenniexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:08

Ik vind je niet slecht zitten hoor, en je hebt een mooi paard ! Alleen met galop was het tempo wel hoog, maar verder leuk ! :)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:35

Ik vind zelf dat je soms nog wat gespannen met je armen en benen zit, daarnaast hang je wat naar achteren op sommige foto's. Dat huppeltje heeft mijn paard ook gehad toen die nog wat jonger was, gewoon veel overgangen oefenen en juist rustig niet erin later vallen. Zie dat dat in galop ook gebeurd, gebrek aan kracht bij die jonge paarden, gewoon even trainen. Ik vind ze voor de rest best goed actief hoor. Ze mag van mij omdat ze nog niet zo lang onder het zadel is wat ronder of stukjes afwisselen in de hoofd hals houding.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 20:50

klopt dat ik wat gespannen op met mijn armen zit, daardoor trekt mijn rug ook bol en ga ik in mijn benen hangen sommige stukjes. Al voel ik dat dan wel weer snel waardoor ik mijn benen wel weer los kan laten maar mijn armen en dat rug bol trekken is nog niet geweldig. Ik heb nu een leenzadel (eigen zadel is naar de zadelmaker) en moet zeggen dat ik daar alweer een stuk rechter in zat omdat het dieptepunt in het zadel weer klopte.

Bedoel je dat ze ronder naar beneden toe in gesteld mag worden? Dat is een lastig stukje, ik schuif nu eerst wat uit naar beneden af en toe en probeer van uit daar uit weer de neus iets terug te krijgen want lang-laag-rond krijg ik nog niet helemaal top, lang-laag gaat wel goed nu.