probleempje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke97

probleempje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:28

Ik heb een probleem met rijden namelijk dat ik mijn voeten heel erg beweeg. Het lijkt dan net of ik de hele tijd aanspoor maar dat is niet zo. Mischien komt het omdat ik zwakke enkels heb... Maar ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen.

midgie

Re: probleempje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:43

Zet je je heupen niet vast?
Ga eens zonder zadel stappen en laat eens alles los , dan zul je merken dat je voeten ook stiller zijn , het heeft niks met ej enkels te maken, maar meer met je zit

Marieke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 16:58

Ik heb het eigenlijk alleen met draven. Ik heb geen eigen paard en op de manege kan ik niet zomaar zonder zadel gaan rijden, ik ben nog op zoek naar een verzorgpony maar die zijn best lastig te vinden! Dankje voor je reactie.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:01

Marieke97 schreef:
Ik heb geen eigen paard en op de manege kan ik niet zomaar zonder zadel gaan rijden,

Je kunt dit toch gewoon even voorleggen aan je instructeur? Bij ons wordt regelmatig zonder zadel gereden, is een goede oefening!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:06

Druk je je knieën genoeg tegen het zadel? Zit je niet ergens gespannen, bijv in je bovenbeen? :)

Marieke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 17:17

moet ik me dan meer ontspannen? :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:17

Wiebelvoeten :P zijn een teken van onbalans.
Zitles is níet krampachtig stilzitten. Het gaat juist om de ontspanning.
Ga rustig rechtop zitten; zorg dat je met schouders, rug en bekken goed rechtop zit en los/ontspannen zijn.
Je bovenbenen laat je ontspannen afhangen. Je knieën en onderbenen leg je aan (niet knijpen);hakken druk je wat naar beneden en ontspan je enkelgewricht.
Met lichtrijden maak je een soort kleine circelbeweging (rondje) met je heupen, niet op en neer zoals de meesten denken.
Probeer tijdens de draf je voor te stellen hoe je dit rondje maakt tijdens het lichtrijden.
Je enkel moet blijven veren.
Succes
Laatst bijgewerkt door senna21 op 15-03-12 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 17:19

Rumpleteaser schreef:
Marieke97 schreef:
Ik heb geen eigen paard en op de manege kan ik niet zomaar zonder zadel gaan rijden,

Je kunt dit toch gewoon even voorleggen aan je instructeur? Bij ons wordt regelmatig zonder zadel gereden, is een goede oefening!

Soms rjiden we aan het einde van de les eventjes zonder zadel maar niet vaak. Ik kan het vragen maar ik denk eerlijk gezegt niet dat het mag.

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:20

Zonder zadel mag bij ons op de manege ook niet meer sinds er ergens een meisje vanaf is gevallen en zo haar rug heeft gebroken. Haar ouders zijn toen een rechtszaak begonnen en hebben die gewonnen.
Maar misschien zou je wel een stuk zonder beugels mogen rijden? :)

Marieke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 17:23

senna21 schreef:
Wiebelvoeten :P zijn een teken van onbalans.
Zitles is níet krampachtig stilzitten. Het gaat juist om de ontspanning.
Ga rustig rechtop zitten; zorg dat je met schouders, rug en bekken goed rechtop zit en los/ontspannen zijn.
Je bovenbenen laat je ontspannen afhangen. Je knieën en onderbenen leg je aan (niet knijpen);hakken druk je wat naar beneden en ontspan je enkelgewricht.
Met lichtrijden maak je een soort kleine circelbeweging (rondje) met je heupen, niet op en neer zoals de meesten denken.
Probeer tijdens de draf je voor te stellen hoe je dit rondje maakt tijdens het lichtrijden.
Je enkel moet blijven veren.
Succes

dankjewel, ik ga het zeker doen. Ik laat nog wel even weten of het heeft gewerkt :)

Marieke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 17:24

Alyss_ schreef:
Zonder zadel mag bij ons op de manege ook niet meer sinds er ergens een meisje vanaf is gevallen en zo haar rug heeft gebroken. Haar ouders zijn toen een rechtszaak begonnen en hebben die gewonnen.

oh, wat naar! Ja, ik rij wel eens zonder beugels dan zit ik wel een stuk stiller met mijn voeten!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:25

zoekfunctie,, zijn al heel veel topics over ...

maarja; ik had dit ook heel erg. totdat ik helemaal opnieuw ging leren rijden, met ontspanning. Dus goed ontspannen zitten.
Rijdt je op een manege? met mijn ervaring is dat sws al veel moeilijker dan. omdat die paarden helemaal 'afgestompt' zijn en dus niet op de kleinste kuitdruk reageren. (mijn ervaring)

zonder beugels moet je niet gaan rijden, totdat je goed ontspannen zit. anders wordt het alleen maar erger.

succes !

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:26

Marieke97 schreef:
Alyss_ schreef:

oh, wat naar! Ja, ik rij wel eens zonder beugels dan zit ik wel een stuk stiller met mijn voeten!

Ja, het lijkt mij ook echt verschrikkelijk voor het meisje!

Houd je je benen dan stiller omdat je meer gaat 'klemmen'?
Of zou het dan misschien werken om je beugels langer te maken?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:30

Als je goed je hakken uitdrukt komt er wat meer spanning te staan op je voeten
waardoor je voeten minder gaan bewegen, althans dit lijkt me een goede oefening.
Ik heb er nooit last van gehad, dus kan best zijn dat het helemaal niet helpt.
Maar als ik even logisch nadenk, dan zou het toch voor een gedeelte moeten helpen.
En proberen kan altijd :)

Marieke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 17:31

oh, ik kon het niet zo gauw vinden sorry. Ik rijd inderdaad op een manege, en de pony's reageren niet op de kleinste kuitdruk nee. Ik moet vaak mijn zweep gebruiken... Maar zonder beugels heb ik er eigenlijk geen last van. Zo wordt het toch niet erger?

Alyss_ ALs ik mijn beugels langer maak denk ik dat ik uit mijn beugels schiet...

deruijter Ja inderdaad, proberen kan altijd! Dan is het toch juist niet handig als ik mijn beugels langer maak?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:45

zonder beugels ga je waarschijnlijk klemmen ;)
let maar eens op, volgende keer als je weer rijdt zonder beugels. probeer je benen dan helemaal te laten hangen.
beetje jammer dat je op een manege lest.. wat bij mij een hele goede balans oefening was; ik moest mn benen op een plek houden waar ik ze goed kon ontspannen (voor het zadel). Mijn instructrice longeerde het paard, en ik moest gewoon in balans blijven en op mijn zit letten, dat is op het begin toch nog wel ff lastig hoor ! maar dat kan niet bij een manegeles natuurlijk :\

maarja. mijn tip dus; probeer je lekker te ontspannen, niet je hakken te ver uitdrukken (het is NIET zo hoe verder naar beneden hoe beter. als je te ver doet, ga je je benen naar voren steken), ga mee met je paard. Jij moet kunnen voelen wanneer jouw paard zijn achterbeen naar voren doet (in stap iig). dat kan alleen als je je ontspant, als je gespannen zit kan je dat niet voelen.
het is erg lastig op het begin. daarom zou ik naar een goede instructrice op zoek gaan :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:50

Marieke lijkt me ook niet, want je doet je hak dan automatisch omhoog, omdat
je met de voorkant van je voet de beugel probeerd vast te houden.
Dus dan leer je eigenlijk de verkeerde houding aan, maar misschien moet
je vragen op welke manier je het dan oefent :)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:55

Paris_ schreef:
Druk je je knieën genoeg tegen het zadel? Zit je niet ergens gespannen, bijv in je bovenbeen? :)

eigenlijk mag je je knieen niet tegen je zadel drukken/leggen
omdat je dan meer belemerd word om met je kuiten te drukken

Marieke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 17:57

deruijter inderdaad dat dacht ik ook! :) aan mijn instructrice vragen? Kan het proberen!
_horselovee_ ik ga dan wel een beetje klemmen ja. Moet ik opzoek naar een andere manege? Ik wil nog wel een proefles nemen bij een andere manege om te kijken hoe het daar is. Mischien is daar betere begelijding.
picassojava oke dankjewel. Maar ik hoef mijn knieën toch ook niet helemaal naar buiten te drukken?

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:03

Marieke97 schreef:
deruijter inderdaad dat dacht ik ook! :) aan mijn instructrice vragen? Kan het proberen!
_horselovee_ ik ga dan wel een beetje klemmen ja. Moet ik opzoek naar een andere manege? Ik wil nog wel een proefles nemen bij een andere manege om te kijken hoe het daar is. Mischien is daar betere begelijding.
picassojava oke dankjewel. Maar ik hoef mijn knieën toch ook niet helemaal naar buiten te drukken?

ja dat is ook waar als je je tenen wat naar binnen draait en je kuiten tegen je paard houdt
zullen je knieen automatisch wat naar buiten gaan (er kan een platte hand tussen ongerveer) je mag je knieen niet klemmen
je voeten zullen ook stiller liggen dan

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:12

naar een andere manege weet ik niet. Ik zou gewoon helemaal niet meer naar een manege gaan :+
maar niet iedere manegeruiter heeft de zelfde kans als ik.. Ik ben hier ook pas net een maandje achter, en heb er heel erg in verdiept :)
misschien kan je op zoek naar een goede intstructrice met een leerpaard die leert rijden vanuit ontspanning? Heb ik ook gedaan,, maar toen vond ik een vz paard waar ik ook mee mag lessen :)

Marieke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 18:29

_horselovee_ Helemaal niet meer naar een manege :O daar moet ik eens goed over na denken... Ik kan wel een goede instructrice zoeken maar ik weet niet of er hier in de buurt een te vinden is, natuurlijk kan ik altijd kijken. Maar ik wil er wel op de fiets heen kunnen eigenlijk want anders moeten mijn ouders me de hele tijd brengen en ik weet niet of ze dat willen. Hoe vaak per week ging/ga je daarheen?

Marieke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 18:30

[/quote]
ja dat is ook waar als je je tenen wat naar binnen draait en je kuiten tegen je paard houdt
zullen je knieen automatisch wat naar buiten gaan (er kan een platte hand tussen ongerveer) je mag je knieen niet klemmen
je voeten zullen ook stiller liggen dan[/quote]
oke, dankjewel! Ik zal er eens op letten.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:39

@picassojava je moet je tenen toch juist een beetje naar binnen draaien?

Toen ik een jaar of 11 / 12 was heb ik met bierviltjes tussen mijn knieeën en het zadel
geoefend. Sinds dien is mijn gehele been minder gaan bewegen. Die hak uitrekken
is nooit moeilijk geweest, dus als je dat gaat oefenen zal je ook een stillere voet krijgen.

Marieke97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 18:41

oke, dus ik moet ontspannen zitten, mijn tenen iets naar binnen draaien en mijn hakken een beetje naar beneden duwen. Nog meer? :)