bij beenhulpen beugels kwytraken & paard voorwaarts rijde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaylangel

bij beenhulpen beugels kwytraken & paard voorwaarts rijde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 13:59

Hallo,

Ik heb een aantal vraagjes voor jullie allemaal!

Ik ben na een tijdje niet meer gereden te hebben weer gestart! doorvoor heb ik constant gereden en had ik dit probleem niet.
Wanneer ik bij een lui paard veel beenhulpen moet gebruiken raak ik constant myn beugels kwijt.
waardoor ik weer uit mijn doen en balans ben.
In galop kan ik me nog aardig opvangen omdat ik heel goed ontspannen kan zitten in galop.. maar ik draf word dit een ander verhaal. Ik ben dan de rest van myn controle kwyt en moet weer van voren af aan beginnen.
Heeft iemand tips voor een betere beenligging? betere houding? waardoor mij dit dit meer gebeurt? ook rijd ik met myn linker voet teveel met mijn tenen naar buiten toe... de rechter zit een stuk beter! tips tips tips please???

Ook het voorwaarts rijden van sommige luie paarden is voor mij erg moeilijk. Ik oet dan constant beenhulpen geven. terwijl mijn instructrise zegt zoveel mogelijk je benen stil houden, alleen wanneer het nodig is flink aansporen!
maar dan doe ik dat en 10 sec. later lopen ze weer in hetzelfde langzame ritme.
terwijl ik met zweep rij en er ook regelmatig mee bij tik wanneer een beenhulp onvoldoende werkt!

wie kan mij hier tips over geven thanxxxx everybody:D
Laatst bijgewerkt door kaylangel op 13-03-12 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Re: by beenhulpen beugels kwytraken & paard goed voorwaarts ryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:02

Je hebt je beugels dan of te lang, of je houd je voet niet goed. Je moet je hakken goed uitdrukken.

Anoniem

Re: by beenhulpen beugels kwytraken & paard goed voorwaarts ryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:03

Verander de Y eens in ij en wees consequenter in je hoofdletter gebruik..... dat maakt je bericht veel leesbaarder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:05

Als je je houding wilt verbeteren is zitles erg fijn. Wat bij mij ook helpt is een paar keer zonder beugels/zadel rijden, maar dan moet je wel voldoende goed al zitten om je paard niet al te veel te hinderen.

Zo te horen zijn de paarden niet goed aan het been, rijdt je toevallig op een manege? Wat ik zelf veel doe is overgangen, overgangen en nog eens overgangen rijden. Geef ik been dan wil ik ook reactie. Krijg ik die niet dan been en een tikje. Je hoeft niet hard te meppen, maar wel zo dat je iig reactie krijgt. Dan ontspan je gewoon en ga je actief door met rijden. Mijn paarden worden goed wakker van al die overgangen en ze reageren dan ook steeds beter op je beenhulpen. Verder consequent zijn.

Persoonlijk vind ik het wel vervelend lezen dat je alle ij's vervangt door een y.

kaylangel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:12

Pentax schreef:
Je hebt je beugels dan of te lang, of je houd je voet niet goed. Je moet je hakken goed uitdrukken.

beugels heb ik ook al geprobeert korter, langer te maken. Denk dat me voetligging niet goed is! hakken druk ik goed uit maar misschien heeft het te maken met het uitsteken naar buiten van me tenen? want rechts ligt beter en die verlies ik ook minder snel!

kaylangel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:14

Yamcha schreef:
Verander de Y eens in ij en wees consequenter in je hoofdletter gebruik..... dat maakt je bericht veel leesbaarder.

oahhh ja dat doe ik al zolang das beetje aangewend.. sorryyy;$

Anoniem

Re: bij beenhulpen beugels kwytraken & paard voorwaarts rijde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:19

Wen het maar weer af.

En wen je dan gelijk aan om in plaats van me voeten, mijn voeten, of m'n voeten te schrijven.

kaylangel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:23

capopjekop schreef:
Als je je houding wilt verbeteren is zitles erg fijn. Wat bij mij ook helpt is een paar keer zonder beugels/zadel rijden, maar dan moet je wel voldoende goed al zitten om je paard niet al te veel te hinderen.

Zo te horen zijn de paarden niet goed aan het been, rijdt je toevallig op een manege? Wat ik zelf veel doe is overgangen, overgangen en nog eens overgangen rijden. Geef ik been dan wil ik ook reactie. Krijg ik die niet dan been en een tikje. Je hoeft niet hard te meppen, maar wel zo dat je iig reactie krijgt. Dan ontspan je gewoon en ga je actief door met rijden. Mijn paarden worden goed wakker van al die overgangen en ze reageren dan ook steeds beter op je beenhulpen. Verder consequent zijn.

Persoonlijk vind ik het wel vervelend lezen dat je alle ij's vervangt door een y.

zitles hebben wij zeg maar 1 x per 2 maanden. stappen herhalen oefeningen doen. ja rij op een manege, niet alle paarden zijn daar allemaal even voorwaarts hoewel er wel genoeg tussen zitten.
Het klopt inderdaad als je van galop naar draf en dan gaat stappen,
dat je je paard daarna veel makkelijker vooruit krijgt! dit is inderdaad een goede tip! en ook consequent blijven drijven! bedankt!
ooahh jaa dat doe ik onbewust nu, haha doe dat al zolang dat ik zo vanzelf ga typen! denk dat het nu al beter leesbaar is zonder de y's!

kaylangel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:25

Yamcha schreef:
Wen het maar weer af.

En wen je dan gelijk aan om in plaats van me voeten, mijn voeten, of m'n voeten te schrijven.

dacht dat mijn vraag over paarden ging, en niet over nederlandse les?
heb je ook tips over mijn vragen of ga je alles wat ik typ verbeteren?
want dan vraag ik je om er gewoon niet meer heen te kijken aub, thanks ;)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:31

Soms lijkt het bokt-forum een grammatica forum..
Had zelfde probleem. Kwam bij mij omdat ik mijn benen optrok met aandrijven. Heb nu een dressuurzadel met diepe zit en dikke wrongen. Beugels meteen twee gaten langer en mijn benen blijven veel rustiger liggen en ik raak ook mijn beugels niet meer kwijt. Mijn benen zijn niet mijn sterkste punt dus voor mij is het een goede oplossing dat ik in de juiste houding wordt gedwongen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:32

Ik dnek dat jij van een goede instructeur privélessen moet nemen, want ik denk dat je teveel spanning in je bovenbenen hebt, en je lichaam verkrampt als je hulpen moet geven, en dus een structureel houdingsprobleem hebt.
En daar kan ik je hier wel tips voor geven, maar die gaan nergens op slaan zolang ik niet kan zien of je er ook wat mee doet op de manier die ik bedoel, je kunt me wel heel verkeerd begrijpen. Goede les lijkt me dus nuttiger.

kaylangel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:42

bethje31 schreef:
Soms lijkt het bokt-forum een grammatica forum..
Had zelfde probleem. Kwam bij mij omdat ik mijn benen optrok met aandrijven. Heb nu een dressuurzadel met diepe zit en dikke wrongen. Beugels meteen twee gaten langer en mijn benen blijven veel rustiger liggen en ik raak ook mijn beugels niet meer kwijt. Mijn benen zijn niet mijn sterkste punt dus voor mij is het een goede oplossing dat ik in de juiste houding wordt gedwongen.

haha kun je wel zeggen:P
ja echt heel vreemd want hoe meer ik erop ga letten hoe beter het gaat. Maar als ik me dan op iets anders concentreer bv. de gangen en de gelijkmatigheid. dan gaan mijn benen weer allerlei verkeerde kanten op!
terwijl ik wel weet dat ik het kan, want kan ze wel heel stil houden en goed me hakken uitdrukken!
eigenlijk zouden ze vastgelijmd moeten worden ofzo haha! het is misschien inderdaad een idee om maar eens een paar prive lessen te pakken en constant te worden gewezen op mijn houding. want daardoor loopt het paard ook een suk beter.. dat merk ik zelf ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:48

Denk ik wel hoor, kost ff wat, maar dan heb je ook wat :j

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:59

Ja een paar goede zitlessen kunnen nooit kwaad. Wij moeten soms in de les een half de beugels uitdoen...heel erg leerzaam! En dan alles op de zit doen, aansporen, afremmen etc. Dan gaan je voeten vanzelf goed liggen en kun je ook niet je beugels kwijtraken. Je merkt pas dat het goed is om met wat langere beugels te rijden als je zonder beugels hebt gereden. Voor mij waren kortere beugels geen oplossing, zeker niet bij een paard dat je flink moet aansporen.

kaylangel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 17:42

Yamcha schreef:
Denk ik wel hoor, kost ff wat, maar dan heb je ook wat :j

jaa daarom, wil het graag leren.. want wanneer je zit goed is, kun je de rest ook zo makkelijk met je paard doen. dan gaat het al een stuk beter!

kaylangel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 17:52

bethje31 schreef:
Ja een paar goede zitlessen kunnen nooit kwaad. Wij moeten soms in de les een half de beugels uitdoen...heel erg leerzaam! En dan alles op de zit doen, aansporen, afremmen etc. Dan gaan je voeten vanzelf goed liggen en kun je ook niet je beugels kwijtraken. Je merkt pas dat het goed is om met wat langere beugels te rijden als je zonder beugels hebt gereden. Voor mij waren kortere beugels geen oplossing, zeker niet bij een paard dat je flink moet aansporen.

Ik heb inderdaad de neiging om met kortere beugels te rijden omdat ik dan beterr me beugels in kan houden.. met de bosritten doe ik dit zowiezo en met springen maar met de dressuur wil ik ze zelf altijd 2 gaatjes langer als wat ik ze heb. Maar dan heb ik constant problemen ermee! ook doorzitten lukt dan totaal niet, en dan wete ik dat ik met me handen ligt moet meebewegen en me bekken moet kantelen en met het ritme meegaan van het paard. maar als ik me beugels niet fijn aan me voeten heb kan ik dit totaal niet... ze worden zeg maar letterlijk van me voet af geschud! ook het aansporen is lastig!
wel is mijn zit verder goed, de paarden reageren goed op mijn zit, wanneer ik ga doorzitten om te gaan stappen verminderen ze gelijk in ritme.
En naar de galop verruimen ze hun draftempo al een stuk. Ook zit ik recht en in evenwicht op het zadel. het is nog best ingewikkeld alles tegelijk en goed te doen! haha

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:55

Waarschijnlijk zit je dan te klemmen met je benen en trek je ze op.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:59

Ik ben het met Yamcha eens, ik denk dat je met deze tips uiteindelijk het probleem niet kan oplossen, maar dat je een instructrice moeten zoeken die je kan helpen op het moment dat het mis gaat. Het kan zijn dat je je benen meer moet ontspannen, het kan ook zijn dat je te ver naar voren gaat zitten, het kan zelfs zo zijn dat je zadel niet past bij je lichaam. Daar komt bij dat een instructrice precies kan zien wat er gebeurd, in beweging wel te verstaan. En dat is vrij lastig op bokt. Overigens ik ben het ook met Yamcha eens dat je je Nederlands ook wel wat mag aanpakken. Op bokt gebruiken we namelijk gewoon ABN, een spelfoutje hier en daar oké, je verhaal moet wel leesbaar zijn, anders krijg je niet de reacties die je wilt hebben ;)

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:35

Citaat:
Ik heb inderdaad de neiging om met kortere beugels te rijden omdat ik dan beterr me beugels in kan houden.. met de bosritten doe ik dit zowiezo en met springen maar met de dressuur wil ik ze zelf altijd 2 gaatjes langer als wat ik ze heb. Maar dan heb ik constant problemen ermee! ook doorzitten lukt dan totaal niet, en dan wete ik dat ik met me handen ligt moet meebewegen en me bekken moet kantelen en met het ritme meegaan van het paard. maar als ik me beugels niet fijn aan me voeten heb kan ik dit totaal niet... ze worden zeg maar letterlijk van me voet af geschud! ook het aansporen is lastig!
wel is mijn zit verder goed, de paarden reageren goed op mijn zit, wanneer ik ga doorzitten om te gaan stappen verminderen ze gelijk in ritme.
En naar de galop verruimen ze hun draftempo al een stuk. Ook zit ik recht en in evenwicht op het zadel. het is nog best ingewikkeld alles tegelijk en goed te doen! haha

Volgens mij is dit niet zo'n goed teken, als jij gewoon gaat doorzitten moeten de paarden doorlopen, alleen als jij écht aangeeft dat ze terug moeten in tempo dmv een ophouding gaan ze terug in tempo. Let er eens op als je gaat doorzitten dat je niet onbewust aan de teugels gaat hangen, dit doen erg veel mensen.

kaylangel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 19:11

s6801881 schreef:
Ik ben het met Yamcha eens, ik denk dat je met deze tips uiteindelijk het probleem niet kan oplossen, maar dat je een instructrice moeten zoeken die je kan helpen op het moment dat het mis gaat. Het kan zijn dat je je benen meer moet ontspannen, het kan ook zijn dat je te ver naar voren gaat zitten, het kan zelfs zo zijn dat je zadel niet past bij je lichaam. Daar komt bij dat een instructrice precies kan zien wat er gebeurd, in beweging wel te verstaan. En dat is vrij lastig op bokt. Overigens ik ben het ook met Yamcha eens dat je je Nederlands ook wel wat mag aanpakken. Op bokt gebruiken we namelijk gewoon ABN, een spelfoutje hier en daar oké, je verhaal moet wel leesbaar zijn, anders krijg je niet de reacties die je wilt hebben ;)

is inderdaad een goede tip.. en inderdaad kunnen tips over de zit verkeerd worden opgevat voor mij en krijg ik er nog meer problemen door ofzo.. ik heb ook dat ik eerst goed zit en me verbeter maar dan naar voren zat in het zadel. Maar corrigeer dit wel weer! maar ik moet toch in 1x goed kunnen zitten en niet constant mezelf hoeven verbeteren. want wil me ook goed kunnen concentreren op het paard zelf! vooral bij de overgangen en voltes maken.
mijn verhala is toch leesbaar heb het ook verbeterd! en wil er ook verder niks over horen want ik schrijf gewoon nederlands, en geen chinees! en het gaat tenslotte over paarden niet ''hoe schrijf ik een verhaal zonder fouten'' ofniet dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:14

Je verhaal is nu veel leesbaarder.

Mocht je alsnog Nederlandse les willen hebben dan kan dat, uiteraard :)

Je blijft jezelf verbeteren, en dat is maar goed ook, maar goed zitten is wel een must, idd, anders zit je het paard én jezelf in de weg.........

kaylangel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 19:36

Anvisa schreef:
Citaat:

Volgens mij is dit niet zo'n goed teken, als jij gewoon gaat doorzitten moeten de paarden doorlopen, alleen als jij écht aangeeft dat ze terug moeten in tempo dmv een ophouding gaan ze terug in tempo. Let er eens op als je gaat doorzitten dat je niet onbewust aan de teugels gaat hangen, dit doen erg veel mensen.

bedoelde er ook mee wanneer ik wil gaan stappen, wanneer ik dan zelf aangeef wanneer ik wil gaan stappen of stil te staan. reageren ze heel goed op mijn zit! bedoel het meer zo.. nee mijn handwerk is niet perfect maar ik hand in ieder geval niet aan de teugels. hou voldoende contact maar ga er niet aan liggen zagen of dergelijke!

kaylangel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 19:40

Yamcha schreef:

Je blijft jezelf verbeteren, en dat is maar goed ook, maar goed zitten is wel een must, idd, anders zit je het paard én jezelf in de weg.........

dan zoeken we even ene topic met nederlandse les.. dan kun je me nederlands leren ok? ;)
ja doe ik ook constant, maar het slechte dan is dat ik me minder kan concentreren op me paard. En das ook heel belangrijk! want wil weten hoe die op alles reageert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:39

:D

Waar woon je? Ik weet iemand die daar heel goed in is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:10

kaylangel schreef:
Yamcha schreef:

dan zoeken we even ene topic met nederlandse les.. dan kun je me nederlands leren ok? ;)
ja doe ik ook constant, maar het slechte dan is dat ik me minder kan concentreren op me paard. En das ook heel belangrijk! want wil weten hoe die op alles reageert!

Als je de correcte houding hebt aangenomen moet je juist de beweging van je paard goed kunnen volgen en dus goed kunnen aanvoelen :) Zit je wel goed op je zitbeenknobbels?