pijn bij mond hoeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

pijn bij mond hoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 19:30

hoi bokkers
ben er eindelijk achter waarom mijn paard met z`n hoofd schud! ze heeft namelijk erg last van dr mond hoeken! ze heeft er geen wonden zitten maar ik mag er zeker niet aan komen! en er zit een soort eelt op. ik heb dit pas vandaag ontdekt, wat kan ik hier aan doen? ik rijdt altijd al met bit ringen wel ben ik af en toe streng met mn hand en trek ik stoms aan ze mond (ja ja ik weet het domme ikke :+ ) en ze heeft dus een dubbel gebroken bit met bit ringen er aan! nou heb ik er wat zalf op gesmeerd maar dat is er omdat ze de hele dag staat te eten zo weer af! dus wie weet een oplossing voor dit probleem? een ander bit /zalf /zachtere hand?? het gekke is dat ze soms hele stukjes fijn kan lopen zonder met dr hoofd te schudden! wie heeft er een oplossing voor mij? of ervaring? want ik heb dit bij geen ander paard (ik rijdt op t moment 2 paarden) mee gemaakt! dus ik denk dat dit paard er gewoon er gevoelig voor is! bitloos rijden vindt ik echt helemaal niks en zou het echt heel erg graag op een andere manier oplossen!

tips zijn dus heeel erg welkom!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:33

Mijn paard head het ook en de oplossing was bitloos daar wil je niet aan maar soms is wel even een oplossing.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 19:37

marleen_usar schreef:
Mijn paard head het ook en de oplossing was bitloos daar wil je niet aan maar soms is wel even een oplossing.

wat bedoel je met "even"? en als ik dan tijdelijk bitloos zou gaan rijden (waar ik idd niet echt op zit te wachten) komt het dan niet terug als ik er weer een bit in doe?

ineminne96

Re: pijn bij mond hoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:40

wat is dat nu voor een vraag: je zegt dat je soms hard bent met je handen en je vraagt of je zachtere hand moet krijgen ? Natuurlijk!
Past het bit goed ? Soms zorg je ook met de sperriemen of juist met de bitringen dat het bit vervelend schuurt/knelt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:41

Je kan het altijd even proberen. Die anderd een ander bit waar geen biteingen aan zitten.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:51

de oorzaak van de pijn wegnemen en dat is de strenge hand, daar kan je gelukkig zelf veel aan doen en je gaf al aan het op een andere manier op te willen lossen, dat is stap een in ieder geval.
Zoek instructie die je hierbij kan helpen, neem ook je bit en je hoofdstel onder de loup, is het bit niet te scherp en hangt het wel correct in de mond bijv. Dubbel gebroken is niet zacht maar werkt scherp in en dan nog met een strenge hand vind ik het nogal heftig voor zo'n paardenmond.
Ik hoop dat je je realiseert dat dit door je eigen toedoen is gebeurd en dat is niet van de ene op de andere dag, je moet je manier van rijden drastisch omgooien, succes

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 19:53

inepeet schreef:
wat is dat nu voor een vraag: je zegt dat je soms hard bent met je handen en je vraagt of je zachtere hand moet krijgen ? Natuurlijk!
Past het bit goed ? Soms zorg je ook met de sperriemen of juist met de bitringen dat het bit vervelend schuurt/knelt

ja dat ik minder hard met mn hand moet zijn snap ik idd zelf ook wel ;) maar dat heeft er dus ook met de pijn in de mond hoeken te maken ?! de sperriem zit gewoon dat er nog 4 vingers tussen zitten en die zit ook niet op het punt waar het pijn doet, en over de bit ringen kunnen die ook gaan schuren dan? want zijn toch juist omm zacht te zijn voor de mond en ze zijn ook van rubber?! bit heb ik trouwens bij haar gekocht maar ze is altijd gevoelig op dr mond geweest maar de laatste maanden is het steeds erger geworden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:54

Eerst en vooral leren rijden en dat bit omwisselen voor een ongebroken trensje. Dubbelgebroken is behoorlijk streng en knijpt/duwt overal waar het maar kan.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:57

Ik denk idd dat het komt door strenge hand..

en dan is bitloos neit de beste manier, met bitloos kan je een paard even veel pijn doen als met bit..
sws is trekken nooit de manier (om te stoppen).

Dus zoek een goede instructeur / instructrice.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 20:00

garny95 schreef:
de oorzaak van de pijn wegnemen en dat is de strenge hand, daar kan je gelukkig zelf veel aan doen en je gaf al aan het op een andere manier op te willen lossen, dat is stap een in ieder geval.
Zoek instructie die je hierbij kan helpen, neem ook je bit en je hoofdstel onder de loup, is het bit niet te scherp en hangt het wel correct in de mond bijv. Dubbel gebroken is niet zacht maar werkt scherp in en dan nog met een strenge hand vind ik het nogal heftig voor zo'n paardenmond.
Ik hoop dat je je realiseert dat dit door je eigen toedoen is gebeurd en dat is niet van de ene op de andere dag, je moet je manier van rijden drastisch omgooien, succes

ja klopt dankje wel voor de tips! heb instructie maar die is deze week helaas op vakantie en lessen op de club gaan niet door ivm rhino dus ik heb ook even niemand die me kan helpen! maar morgen staat in de planing om te rijden of is het beter voor de mond om rust te hebben ? of kan ik beter mn rubber bit gebruiken / bit ringen er af halen?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 20:01

Bizzybijtje schreef:
Eerst en vooral leren rijden en dat bit omwisselen voor een ongebroken trensje. Dubbelgebroken is behoorlijk streng en knijpt/duwt overal waar het maar kan.

wat voor bitje is dan het beste ? rubber ongebroken heb ik nog wel liggen, of is zo`n bit zonder bit ringen zo`n hele rechte zeg maar beter?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 20:02

en helpt het om die zalf er op te smeren?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:04

rubber moet je alleen doen als het paard schuimt.
Het is niet zo zacht als het lijkt. gaat schuren en kan brandwonden veroorzaken als het paard niet schuimt..

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:07

Ik zou even niet rijden en het even rust geven door geen bit in te doen.

Heb je zelf weleens een scheurtje in je lip of mondhoek gehad toen je weerstand wat minder was? En dan een hapje willen nemen van je broodje, maar PATS daar springt je mondhoek weer open? Auw-auw....

Zoiets zal je paard nu ongetwijfeld ook voelen. De mond en de lippen zijn erg gevoelig, en zeker bij een paard. Je zou voor de grap ook eens je wijsvingers in je eigen mondhoeken kunnen doen, en ze dan hard naar achteren trekken. Dat voelt waarschijnlijk niet prettig :) en voor je paard ook niet.

Voor jou is het denk ik heel belangrijk om te gaan werken aan een veel rustigere en zachtere handhouding en zorgen dat je niet meer (per ongeluk) in de mond trekt. Train op rijden vanuit je zit en vergeet die teugels eens :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:07

Ga voor even bitloos rijden, in die tijd leer jij normaal je handen stil te houden en mee te gaan met de bewegingen van het hoofd (en dus niet tegen te werken wat je nu alleen maar doet als je streng bent), neem dus GOED les.. En als je dan over een paar maandjes er weer een bit in gooit is haar mondje weer wat geheeld en kan jij er weer een bit in gooien..

Als je dan toch bitloos eens wilt proberen ga dan voor een degelijke kaptoom (van de academische rijkunst), daar kun je echt heel goed dressuur matig mee rijden!

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:15

de preek met het zachtere handje enz enz heb je al wel gehad. Maar ik zou toch eerst wel proberen om het te laten helen. Even met halter of kaptoom longeren en twee keer daags dun laagje vaseline erop. Mond geneest altijd heel snel. Wellicht daarna eens zonder sperriem of met een lage neusriem rijden en na het rijden steeds met een natte handdoek ofzo de mondhoeken schoonmaken. Zelf wel goede ervaring mee gehad (mijn paard kreeg de wondjes niet in de mondhoek, maar net aan de buitenkant). Wie weet..
Succes ermee.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:16

IK zou maar heel snel leren rijden dan, idd eerst bitloos totdat jij weet hoe je technisch goed een paard rijd, want het is toch wel een kwalijke zaak dat je paard zere mondhoeken heeft, miss ook eens gaan lezen wat een bit doet en waarvoor je een bit eigenlijk gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:31

Ongebroken watertrens ;). Dus gewoon RVS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:24

Een bitloos hoofdstel neemt de oorzaak niet weg en zal het probleem alleen maar verplaatsen... Dan krijgt ie straks een bult op de neus van de harde hand.
Als jij zo'n sterke hand hebt moet je hard aan de gang om te leren met zachte hand te rijden en dit drastisch omgooien.
Er zou toch een lampje moeten gaan branden als je paard zo last van de mond heeft. Dus ga bij jezelf te raden en verander je rijstijl.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:23

Bizzybijtje schreef:
Ongebroken watertrens ;). Dus gewoon RVS

Dat is bij een harde hand ook niet echt fijn lijkt me, ruiters met een harde hand zouden eigenlijk helemaal niet op een paard mogen zitten, klinkt cru maar ze hebben echt geen idee wat ze in hun handen hebben, helaas zie ik heel vaak foto,s op bokt voorbij komen van paarden met een glimlach en dat is niet omdat ze blij zijn en dan staat vaak als commetaar bij ziet er netjes uit, dus dat zegt ook weer wat over die ruiters

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:37

buiten de ongebroken trens is er al naar de tanden gekeken ?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 08:02

ja er is naar de tanden gekeken, en ja natuurlijk ga ik hard aan mijn rijstijl werken maar hoe kan ik daar aan werken als ik heb paard rust moet geven ?? ik kan wel bitloos gaan rijden maar behalve dat ik eigleijk over 3 weken wedstrijd heb wat natuurlijk niet het belangerijkste is dat brgrijp ik ook wel maar denk ik ook dat ik het probleem dan verplaats! kan ik gewoon door trainen en dan vooral aan mn handen werken en zalf er op smeren in combinatie met ander bit uit proberen sperriem/bitringen eraf? ze schuimt trouwens altijd! maar een paar dagen geleden stond ze na het rijden ook te gapen dus toen wist ik ookal dat ik veelste hard met mn hand was geweest! ik kan haar anders ook deze week even rust geven en dan zaterdag als mijn lesgeefster weer terug is van vakantie met haar aan de slag gaan. maar ik weet niet of dat zin heeft ???

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:06

Hoe hoog zit je bit? (heb je evt. hier een foto van?)
En maak je het bit wel grondig schoon? (niet enkel een plons water er over heen := )

Je kan bitloos ook als afwisseling zien. Dit is enorm goed voor je eigen hand, je bent veel meer bewust van je houding en je hand ophoudingen.

Zelf zou ik de bitringen (rubbers) er af halen, en een nieuw bitje aanschaffen, die helemaal schoon is.

Succes :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 08:12

EngeltjeS schreef:
Hoe hoog zit je bit? (heb je evt. hier een foto van?)
En maak je het bit wel grondig schoon? (niet enkel een plons water er over heen := )

Je kan bitloos ook als afwisseling zien. Dit is enorm goed voor je eigen hand, je bent veel meer bewust van je houding en je hand ophoudingen.

Zelf zou ik de bitringen (rubbers) er af halen, en een nieuw bitje aanschaffen, die helemaal schoon is.

Succes :)

ik zal vandaag even een foto maken van hoe de mondhoeken er uit zien het bit en hoe het bit in dr mond hangt
ik heb het bit bij haar gekocht maar ook toen had ze al last van gevoelige kale mondhoeken het bit is trouwens goud en ik weet niet hoelang het al gebruikt wordt,maar schoonmaken doe ik idd met water en dan haal ik al er vbuil eraf, hoe zou ik dat anders moeten doen dan ?
bitringen ga ik er voor het verschil zeker even af halen maar volgens mij had ik ze er juist omgedaan zodat de wonden weg gingen maar dat heeft dus niet heel veel geholpen!

foto`s komen er dus vanmiddag aan !

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:15

Zit het eelt trouwens aan de binnen of buitenkant?

Ik maak mijn bit iedere dag schoon met een schuursponsje. Zo ben ik er zeker van dat het echt goed schoon is.