Vossendame Guarneri (Sunny x Flemmingh) hc gestart! (B)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Vossendame Guarneri (Sunny x Flemmingh) hc gestart! (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 20:04

Hallo :)

Vandaag heb ik na enig over gehaald te zijn een wedstrijdje gereden in de B. Had al en tijd geen wedstrijd meer gereden maar het begint door vanmiddag toch wat te kriebelen, dus we gaan maar eens kijken voor een startkaart.
Enigste wedstrijd ervaring als combinatie is onderling L1, dat is altijd prima gegaan met leuke punten. Guarneri is een 7 jarige merrie ( Sunnyx Flemmingh), ik heb haar nu ruim een jaar alweer. Niveau van trainen is soms nog net B waardig (zie filmpje van de proef, dan snap je het wel.. :') ) En soms loopt ze echt super en dan (heb ik het gevoel althans) dat ik dikke winst ga rijden in de M. Maar over het algemeen trainen we +/- L.

Zijn bezig met mijn zit (rug klachten, had ik vandaag ook last van, is moeilijk voor mij dan om recht te zitten en benen stil te houden). Verder op het scherp maken van mijn linkerbeen, buiging, over de rug heen, meer op achter en de overgangen terug. Ze heeft neiging om rechts vast te houden.

Tijdens de proef was ze.. een klein beetje bang voor de hoek :+ (valt nauwelijks op, maar ik zeg het toch maar even..) Dit heeft veel invloed gehad op een aantal oefeningen. Was daardoor iets gespannen en kwamen bepaalde oefeningen niet helemaal lekker uit de verf. Middenstap kan zij toch wel erg goed over het algemeen en nu was het iets wat krabbelig. Hals strekken, tsja, Neri was weri met hele andere dinge bezig, mijn fout ook. Had het beter voor moeten bereiden ipv in 1 keer losgooien, ja dan is het ook wel erg uitnodigend. Maar hè, paard was niet de enige met zenuwen..

Losstappen, paard doet het top, ik moet beter zitten
Afbeelding

Same story. Typische Neri-foto, ze kijkt stiekem toch nog om haar heen
Afbeelding

Wilde het persé op mijn zit doen, paard doet het wederom super, net niet helemaal vierkant maar dat kan ik wel door de vingers zien
Afbeelding

Ze buigt niet echt bepaald
Afbeelding

Aah schattig!
Afbeelding

Paard en ruiter waren moe..
Afbeelding

Je word toch gewoon bij als je dat hoofdje ziet! <3
Afbeelding

Proef+stukje losrijden

p.s: nieuw zadel is ook onderweg

unicorn_kiss

Re: Vossendame Guarneri (Sunny x Flemmingh) hc gestart! (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:13

Ziet er goed uit, heel vriendelijk ook.
Zou alleen iets meer letten op stelling in de wendingen
succes nog

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:14

Mooi paard en netjes gereden! En dat ze bang is voor de hoek valt zoals je al zij bijna niet op.. :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 20:58

Dankje wel!
Had heftigere reacties verwacht. Buiging en stelling is een gevoelig puntje ja, probeer het langzaam op te rekken, misschien iets te langzaam.. Ze is ook nog te scheef. Ach, we gaan er aan werken aankomende keer dat we gaan rijden!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:12

Ik dacht bij die eerste foto; :wow: wat doet mijn paard daar?? Lijkt er echt op!

Zonde dat ze die hoek zo eng vond, dat rijdt natuurlijk niet echt lekker. Tip: probeer haar wat meer bij elkaar te rijden, zwaar zitten en meer met je benen erbij rijden zonder dat ze harder gaat. In de training en met losrijden veel (kleine) voltes afwisselen zodat ze lekker soepel wordt en veel schakelen, zodat ze op jou gaat letten en je meer controle krijgt. Succes!

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:08

leuke combi zijn jullie :j . je rijdt idd vriendelijk, maar ik zou persoonlijk je teugels iets korter pakken en je handen niet omhoog doen als ze schrikt. voor de rest ziet het er leuk uit en jullie komen er wel :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 22:37

Nou nou xSiep, jou vosmerrie mag er wezen! maar ik ben het met je eens. Losrijden op het filmpje was de eerste minuten van het stappen en het draven. Vader moest ook nog een lezer scoren voor mij :')

bo123, Ja ik voel vooral in het begin niet zo goed aan wanneer ze te lang zijn. Als ze te lang zijn wil ik wel eens gekke halen maken met mijn handen, zie je ook wel een beetje erin terug. Wanneer ze korter zijn door ik er altijd alles aan om niets te doen met mijn handen. Rijtechnisch gezien kan ik beter meer contact nemen ja. Handen omhoog doen is een vervelend iets wat ik ooit heb aangeleerd bij mezelf, ga er op letten. Dankjewel verder! :)

kaars1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:47

Een paar kleine tips: tenen naar binnen en benen lang maken. hoofd proberen hoog te houden alsof je hoogmoedig bent zeg maar. teugels hadden iets korter gemogen, wel houd je je handen netjes stil.
Meer stelling vragen. Toch vind ik dit een nette proef en zijn jullie een leuke combi.
Jullie komen er wel!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 22:51

Benen is lastig, ik heb rugklachten waardoor mijn bekken soms wat verkrampt voelt en ik mijn benen wat op trek en de bewegingen niet geheel kan verwerken, daarom bewegen ze ook zo afschuwelijk als ik doorzit :')
Maar op mijn goede dagen let ik er wel op :D Maar ik ben het met alles eens en dank je wel!

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:02

Je zit heel erg op de achterkant van je dijbenen. Het zou al schelen als je met wat langere beugels gaat zitten en je beenpositie door een goede instructeur laat goedleggen.

Verder denk ik dat je veel meer moet werken aan het beter aan het been zijn. Hij is naast dat hij niet naar voren denkt ook erg bot op je been. Daardoor kun je hem niet fijn laten nageven en zet ie je af en toe buitenspel.

Zelf zou ik thuis nog een tijdje met goede instructie door oefenen voor je nog een keer B start. Maar je paard echt L klaar hebben voor je start.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:06

Danique_G schreef:
Benen is lastig, ik heb rugklachten waardoor mijn bekken soms wat verkrampt voelt en ik mijn benen wat op trek en de bewegingen niet geheel kan verwerken, daarom bewegen ze ook zo afschuwelijk als ik doorzit :')
Maar op mijn goede dagen let ik er wel op :D Maar ik ben het met alles eens en dank je wel!

Omdat hij nog niet genoeg door zijn lijf beweegt, laat ie je ook minder fijn zitten. Als je daar goed aan werkt, zal het zitten je stukken makkelijker af gaan :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:27

Ze is erg gevoelig op de zithulpen, oefen ik ook veel mee. Maar zij kan niet ontspannen als ik last van mijn bekken/rug heb. Doordat mijn rug onderin scheef staat zit ik altijd iets meer op rechts, hoewel ik altijd mijn best doe om recht te zitten. Als ik net de bak in rij voor de proef kun je ook zien dat ik een heel klein beetje scheef zit. Door het scheef zitten en vroeger een hele slechte houding te hebben gehad, heb ik wel eens last van de spieren in mijn heup en bekken. Spieren zullen na verloop van tijd wel weer recht trekken (hoop althans dat het mijn spieren zijn die ik voel). Door het verkrampen enz, mis ik een bepaalde verfijnde controle over mijn benen, ik kan dan net niet zoals op goede dagen dat extra beetje been geven om haar even wakker te maken. Daardoor is zij iets wat afgestompt. Geluk heb ik wel weer dat zij goed reageerd op gewichtshulpen maar dat is weer lastig omdat mijn been en gewichtshulpen tegenstrijdig zijn. Ik zou eigenlijk links om meer op links moeten zitten, doe ik dat, luistert zij direct tien keer beter naar mijn been. Niet dat ik mijzelf wil verdedigen dat zij niet aan mijn been is (voornamelijk links) maar ik denk dat dit wel handig is om te weten (ook voor toekomstige mensen die willen reageren, hoop ik althans)

Ik ga wel eens aan de longe zonder beugels en teugels voor mijn zit en beenhulpen. Beugels langer doen heb ik ook wel eens aan gedacht maar als ik naar mijn zadel kijk, kom ik dan niet in gevecht zegmaar met mijn kniewrongen?

En verder ben ik het er wederom mee eens! :)

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:37

Het is niet zo zeer dat ze voor de zijwaartse beenhulp reageert, maar ze `denkt ` niet voorwaarts. Ze is niet op twee benen naar voren als jij been geeft. Daardoor loop je zo tegen dat scheve aan. Zonder die voorwaartse drang valt er niet veel recht te richten.

Succes!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 10:55

Ik ben het er mee eens dat ze wat meer aan het been mag dmv (schijn)overgangen en tempowisselingen. Ik ben het er niet mee eens dat er geen voorwaartse drang is, deze is er wel alleen in mindere mate als zou moeten. Bepaalde dingen kwamen simpelweg niet lekker uit de verf door spanning. Ik vind haar zelfs minder voor de zijwaartse hulpen dan voor de voorwaartse hulpen door het buigen, op achter komen enz.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:00

Je gebruikt een mooie hals lengte.
En dat je de lengte in moet korten nee zeker niet.

Hier zouden meer ruiters een voorbeeld aan moeten nemen zeker met het losrijden.
Als je je handen wat hoger houdt dan gaat ze haar buikspieren gebruiken en vanuit haar rug lopen en zal ze haar rug en nek spieren op de juiste manier gebruiken.
(Het paard moet zijn buikspieren aanspannen om de rug te ontspannen. Pas dan kan de achterhand ondertreden en zal het paard nageeflijk zijn. Alleen een recht gericht paard zal gelijke aanleuning op beide teugels nemen en zal zich laten verzamelen en oprichten) :j
Ze is dan ook beter stuurbaar en zal een stuk fijner/losser aanvoelen en dit helpt ook weer in het recht maken(omdat je zelf al zegt dat ze scheef is)
Wil je ook de tip meegeven echt naar voren te kijken, rij bijvoorbeeld een rechter lijn en kijk waar je heen rijdt zo voel je welke kant zij op gaat en jij stuurt haar dus recht.
En dan loopt ze maar een keer niet nagefelijk ach so be it daar is het een B proefje voor dat komt vanzelf(oefenen). :j

Ik denk dat als je haar op deze lengte even los rijdt met je handen wat hoger.
Dan ben je straks zo de B weer uit.

Ooja en nog een tip: 2x staan ipv 1x staan zit (super oefening)

Succes, jullie zijn een leuke combinatie. :9

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 23:10

Hihi dankjewel :)

Ze heeft veel moeite met het aanspannen van de buikspieren, ze doet het wel eens in stukjes maar qua bespiering is dit nog een beetje zwaar voor haar. En als ik heel eerlijk ben, ik ben nog heel erg mijn gevoel aan het ontwikkelen en de fijne kneepjes in de dressuur, maargoed dat vind ik persoonlijk een levenslang proces, elke dag leer ik nog bij doordat dit zo'n fijn paard is om mee te werken, ook in karakter (op het angstige na := ) Ik denk dat ze een beetje moeite heeft met haar rug, maar daar gaan we haar binnenkort een extra handje mee helpen. Hoe, weet ik nog niet precies omdat ik al snel uit kom in de alternatieve geneeskunde waar ik als biologie kneus niet bepaald fan van ben.. :') Maargoed, als zij er baat bij heeft dan zal ik mijn trots wel een klein beetje opzij schuiven.

Maar we rekken het allemaal stukje bij beetje op aanspannen van de buik met weinig oprichting is ook heel lastig. Teminste (heb nu plaatje van anatomie van een paard voor me) dan lijkt het dat als de buikspieren worden aangespannen, dan bolt de rug zodat de lange rugspier strakker staat. Waardoor SI-gewricht bolt en de achterhand/bekken kunnen kantelen (zal vast een fout inzitten, heb alleen een plaatje voor, zuig alles uit me duim nu) Wat ik dus in dit vage verhaal probeer te zeggen, in deze situatie is er toch altijd een mate van oprichting met oprekking van de lange rugspier bij een correcte aanspanning van de buikspieren. Kan er dan bij een aanleuning zoals (noem maar wat.. ) foto 1 wel een hele duidelijke (zal vast altijd wel een beetje kunnen) aanspanning van de buikspieren zijn?

Hoe bedoel je trouwens 2x staan ipv 1x staan zit?

Pff bericht is weer veel te lang :+

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:32

Danique ik vind het goed gegaan!
En om heel eerlijk, vind ik haar reactie op het juryhokje nog best meevallen :+ (als ik vergelijk met hoe ze nog wel eens reageert op der omgeving :P )
Ik vind je een heel stuk de goede kant opgaan! Iets meer aan je been mag ze wel zijn ja, en de overgangen terug en tempowisselingen. Ik denk als je dit, in combinatie met de rechtgerichtheid en jou eigen ontspanning goed onder controle hebt, dat je al een heel eind bent, maar dat gaat natuurljk niet over een dag ijs :P
Maar daar gaan we wel even mee aan de slag voor de 25e

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:23

Wat een mooi paardje! :)

Ik vind dat je paard iets actiever mag lopen, maar verder vind ik het er heel erg netjes en vriendelijk uit zien.

SandyFuture

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:52

Goed gedaan hoor!!

Hij ging goed door die hoek en goed dat je m beloonde!!

Als Tip voor de trainingen thuis wil ik je mee geven om m lekker van achter naar voren te rijden, dan gaat hij namelijk meer dragen dan stuwen(duwen) met zn achterbenen.
Hij zal makkelijker nagevelijk te rijden en zal minder die duikbeweging maken!

Om dit te bereiken veel overgangen(bij geen reactie zeer consequent denk aan zweepje, hoe consequenter je bent hij fijner je paard aan de hulpen zal zijn) en als hij voor jou gaat denken door bijv al in de hoek in galop aan te willen springen, ga je een andere oefening doen (wijken, gebrokenlijn-->werkt ook goed als je vaak op de diagonaal middendraf doet) dit om te verkomen dat hij het heft in handen neemt!Blijf ze verassen!

Nou ik heb een heel verhaal gemaakt en ik hoop dat je er wat mee kan!

Heel veel succes!
En lekker zo doorgaan!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:59

zeer gped hoe je hem beloonde na de paar keer geschoken te zijn in de hoek
je paard dan he ;)
verder topppie hoor zie geen makementen
wel iets minder lange teugel :)
ga zo door

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:51

Haha Evy, zit een kern van waarheid in :P Maar we gaan dus volgende keer weer lekker werken in de les begrijp ik? :D

Ik ga zo naar mijn paard en dan gaan we weer eens lekker d'r dikke billen aan het werk zetten :)

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:24

Zoals al vaker hier gezegd, mag je paard inderdaad meer aan je been zijn. Ze mist wat impuls, en lijkt op momenten met redelijk stijve achterbenen te lopen.
Probeer ze tijdens het inrijden goed over de rug te laten lopen, laat haar hals echt goed vallen en neusje richting grond, terwijl je ze wel voorwaarts houdt (maar niet rennerig).
Eventueel kan je ook eens balkjes gaan lopen, zodat ze iets meer plooit in de gewrichten van haar achterbenen. Niet dat ze dat daarom dan ook in de gewone dressuurlessen dadelijk gaat doen, maar het is wel een goede mobilisatie van die gewrichten. Verder veel (schijn)overgangen, met telkens licht contact vooraan, en heel consequent zijn op beenreactie.

Dit zijn werkpuntjes, maar het algemene beeld ziet er zeker niet verkeerd uit hoor! Goed op weg! :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 18:39

Dankuwel :D
Binnenkort gaan we weer wat balkes lopen en lieve lage sprongetjes maken voor de afwisseling en ter bevordering van het ruggebruik. Ik zelf denk dat die stijve achterbenen wel wegtrekken. Al helemaal omdat ze pas het laatste half jaar beter word bereden (mijn rug is vaak een spelbreker geweest en daar heeft zij gevoelig op reageerd) dus het is allemaal nog niet op en top soepel en helemaal opgerekt, maar met haar rug gaan we haar binnenkort een extra handje helpen en we gaan ook een beter liggend zadel kopen.
Neusje richting de grond ben ik voorizichtig mee tijdens het rijden, omdat zij het met haar achterhand het niet allemaal kan bijbenen omdat die nog niet sterk genoeg is. Als haar neus te laag over de grond gaat valt ze op de voorhand en wil soms dan nog wel eens takt verliezen. ik voel het nog niet altijd aan onder het zadel of zij op de voorhand valt (extreme gevallen wel) Daarom ga ik niet lager als op het filmpje. Met het longeren wel, maar als zij haar achterhand verliest drijf ik bij en dan zie ik liever een iets hogere aanleuning met een goede achterhand. Koppie zakt dan vanzelf wel (meestal)....

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:05

Danique_G schreef:
Hihi dankjewel :)

Ze heeft veel moeite met het aanspannen van de buikspieren, ze doet het wel eens in stukjes maar qua bespiering is dit nog een beetje zwaar voor haar. En als ik heel eerlijk ben, ik ben nog heel erg mijn gevoel aan het ontwikkelen en de fijne kneepjes in de dressuur, maargoed dat vind ik persoonlijk een levenslang proces, elke dag leer ik nog bij doordat dit zo'n fijn paard is om mee te werken, ook in karakter (op het angstige na := ) Ik denk dat ze een beetje moeite heeft met haar rug, maar daar gaan we haar binnenkort een extra handje mee helpen. Hoe, weet ik nog niet precies omdat ik al snel uit kom in de alternatieve geneeskunde waar ik als biologie kneus niet bepaald fan van ben.. :') Maargoed, als zij er baat bij heeft dan zal ik mijn trots wel een klein beetje opzij schuiven.

Maar we rekken het allemaal stukje bij beetje op aanspannen van de buik met weinig oprichting is ook heel lastig. Teminste (heb nu plaatje van anatomie van een paard voor me) dan lijkt het dat als de buikspieren worden aangespannen, dan bolt de rug zodat de lange rugspier strakker staat. Waardoor SI-gewricht bolt en de achterhand/bekken kunnen kantelen (zal vast een fout inzitten, heb alleen een plaatje voor, zuig alles uit me duim nu) Wat ik dus in dit vage verhaal probeer te zeggen, in deze situatie is er toch altijd een mate van oprichting met oprekking van de lange rugspier bij een correcte aanspanning van de buikspieren. Kan er dan bij een aanleuning zoals (noem maar wat.. ) foto 1 wel een hele duidelijke (zal vast altijd wel een beetje kunnen) aanspanning van de buikspieren zijn?

Hoe bedoel je trouwens 2x staan ipv 1x staan zit?

Pff bericht is weer veel te lang :+

Als de buikspieren aanspannen en de rug bolt komt te staan, gaat de lange rugspier net meer ontspannen. Er komt meer beweging in de rug en het paard gaat 'over de rug' lopen. Het SIgewricht daar ga je niet veel beweging in krijgen, tenzij je paard iets heel ernstig mankeert ;) Ik neem aan dat je bedoelt dat het bekken kantelt door het aanspannen van de buikspieren.

Bij paarden waar de achterhand nog niet sterk genoeg is, moet je dus zeker niet teveel oprichting gaan vragen, want als de achterhand niet voldoende stuwt en de buikspieren niet voldoende aanspannen (en het paard dus niet voldoende 'draagt'), ga je bij oprichting alleen maar het wegdrukken van de rug krijgen. (En net het heel hard aanspannen van de lange rugspieren)
Best veel voorwaarts-neerwaarts laten werken, achterhand actief houden (je moet het gevoel hebben dat je paard echt wil lopen, je hand gaat zoeken, zonder dat ze gaat wegrennen). Hoe sterker de achterhand en de draagkracht van je paard, hoe meer oprichting je kan krijgen. Maar wel steeds hoofd-halshouding voldoende blijven afwisselen.

Edit: En om je paardje te 'helpen' met haar rug, kan je altijd eens een osteo laten langskomen. Dit is lang niet zo zweverig als je denkt. Wil je gerust de wetenschappelijke uitleg geven van waarom dit de rug van je paard kan verderhelpen, maar dat zou ons teveel offtopic brengen ;)

Succes!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:40

Ja dat staat er een beetje vaag, met lange rugspier strakker worden bedoelde ik dat het werd opgebold en dat het strakker kwam te staan. Staat er niet zo mooi beschreven.

Maar ik neem aan dat er toch wel genoeg beweging inzit om de 'bolling' van de rug over te kunnen brengen op de bekkens?

O nee wil ook zeker geen oprichting vragen maar ik zag het als een soort hefboom, of wipwap. Als kontje daald stijgt het koppie. Ik hou de wipwap nu het liefst zo veel mogelijk horizontaal en wissel af van houding in de wipwap. Maar wat ik het allerliefste wil is dat ze met de aanleuning in de proef loopt met een achterhand waar je u tegen zegt! :D

Zou u mij dan een pb daarover willen sturen? Dommer kan ik niet worden en kennis is tenslotte macht :)