Wat is nu eigenlijk de "basis"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Wat is nu eigenlijk de "basis"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 13:59

Wat vinden jullie nu eigenlijk de wedstrijd dressuurbasis?

Je ziet zo vaak combinatie's die lekker wedstrijden rijden, en dan als ze verder komen, te horen krijgen, "goh, je basis is prut!"
Verder las ik laatst ook een topic, waar in de vraag was "waarom stoppen mensen in de Z" ook daar zijden verschillende mensen: Omdat de basis niet op orde is!
Dus nu ben ik benieuwt wat jullie onder "basis" vinden vallen, en wanneer, is de wedstrijd basis dus goed?

Ik wil zelf deze zomer B starten (niet voor het eerst hoor, maar heb met andere paarden nooit de kans gehad om verder door te rijden) En ik wil dit dus ook echt goed doen. Niet voor het zo bekende "plaatje"(met een valse knik en dergelijke onzin). Ik wil graag vóór ik start mijn zaakjes goed op orde hebben, zodat ik later niet vast loop! En ik niet "vals"rij. Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door MisticRider op 10-03-12 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Fennee

Re: Wat is nu eigenlijk de "basis"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:03

Ik vind de basis gewoon stap,draf,galop,rem en gas. En niet remmen door met je handen te trekken maar op je zit. Gas zie ik niet als keiharde beenhulpen en gaan maar zachte beenhulp , als ze daar niet op reageren een nog duidelijkere beenhulp. Nagefelijk zie ik voor wedstrijden ook een beetje als basis , voor een paard/pony die beleerd/ingereden word niet.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 14:09

En hoe bedoel je dat na geven dan? juist wat naar boven rijden, of laag ingesteld? wat is kwa nageven volgens jou de basis?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:15

Nou, ik zie het toch wel iets anders.

Remmen, gasgeven en sturen is voor mij een ingereden paard. Daar is nog niets basis aan, daar kan je op zitten maar verder niets.

Van een paard met een goede basis verwacht ik dat het voorwaarts denkt, los in zijn lijf is (uiteraard dus ook nageeflijk), eenvoudig om mijn binnenbeen buigt, dat ik zowel de achterhand als de schouder kan plaatsen, dat ik niet alleen overgangen kan maken, maar ook kan schakelen binnen een gang, dat het stil kan staan en dat ik het paard in verschillende houdingen kan rijden (bv zowel VWNW als meer in het horizontale evenwicht). Geloof dat dat het wel was.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:19

Inderdaad Esther, dat ben ik met je eens.

In mijn ogen behoort dit tot de basis: Ontspannen aanleuning, rechtgericht paard, altijd voldoende impuls, juiste stelling en buiging. Paard moet de hand van de ruiter volgen, daarbij zijn rug juist gebruiken en rechtgericht over 4 benen lopen met impuls.
Aanvulling is welkom, ben vast nog wat vergeten.

Simpel gas/rem/stuur heet zadelmak maken.

Wat klinkt het simpel en toch ontbreekt het bij zo veel ruiters/paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:22

De basis is voor mij nageeflijkheid van achteruit, een paard wat ontspant in de rug en zelf de aanleuning opzoekt. Rechtrichten vind altijd zo dubbel want geen enkel paard is helemaal recht. De hulpen op zit en been.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:24

Helemaal eens met danielle. En ik vind rechtrichten juist een van de belangrijkste dingen joolien.. Een paard kán recht worden met de juiste training.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:27

Als je voldoende aandacht besteed aan het rechtrichten, dan wordt je paard gewoon recht.
Dat ieder paard zijn voorkeur heeft is wat anders, maar ook in een B proef wordt verwacht dat jij je paard recht over de hoefslag en over de middellijn kan sturen.
Hoeveel dieren zie je wel niet lopen met stelling naar links/rechts over de hoefslag, dat is niet rechtrichten en dan ontbreekt er wel degelijk iets in je basis.
Veel ruiters zijn hier gewoon nalatig in, en beseffen ook niet hoeveel je voordeel je daar aan hebt.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:28

MisticRider schreef:
En hoe bedoel je dat na geven dan? juist wat naar boven rijden, of laag ingesteld? wat is kwa nageven volgens jou de basis?

Qua nageven is voor mij de basis van nageven, nagefelijk door ontspanning , VWNW en niet te veel met je handen hem naar beneden doen

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:32

daNiielle_ schreef:
...

En ik vind dat juist de basis, het kunnen rondrijden. Maar zoals ik al eerder zei vind ik ook nagefelijk rijden de basis. Kan je dat allemaal dan kan je ook aan stelling etc beginnen. Gezien je dan al weet hoe je moet rondrijden.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:37

Je hebt een basis in de opleiding van het paard, en de dressuur basis.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 14:38

daNiielle_ schreef:
Inderdaad Esther, dat ben ik met je eens.

In mijn ogen behoort dit tot de basis: Ontspannen aanleuning, rechtgericht paard, altijd voldoende impuls, juiste stelling en buiging. Paard moet de hand van de ruiter volgen, daarbij zijn rug juist gebruiken en rechtgericht over 4 benen lopen met impuls.
Aanvulling is welkom, ben vast nog wat vergeten.

Wat klinkt het simpel en toch ontbreekt het bij zo veel ruiters/paarden!

Zelf ben ik met rechtrichten al heel veel bezig geweest (paard was zo verschrikkelijk krom dat een banaan er niks bij was) hij liep letterlijk met zijn voorhand op de hoefslag en met zijn achterhand op de 3e! maar hoe weet ik nou of hij nu wel echt "recht" is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:39

Dat is zo, een paard kan recht worden, maar dat kan hij pas als hij op de juiste manier nageeflijk is, dus rechtstellen vind ik een gevoel van een goede basis.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:39

Danielle: Ja daar ben ik het ook weer mee eens.
Je hebt een wedstrijd basis,beleerbasis,springbasis etcetera. Maar voor alles moet je kunnen sturen,remmen en gassen.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 14:40

heb even aangepast!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:49

Een paard moet 'sporen' zoals ze dat noemen, en verder ben ik van mening dat iemand vanaf de grond jou het best kan vertellen wanneer je paard recht is. Dat gevoel moet je vasthouden en dan merk je later bij iedere verandering wel of je paard netjes recht onder je loopt, of dat hij bijv. de achterhand iets naar binnen plaatst, of andersom.

En voor een B proef... als jouw paard lekker ontspannen nageeflijk loopt en voorwaarts aan het been is, dat is het halve werk.

Ik ben wel benieuwd of er ergens een artikel te vinden is over wat nu werkelijk de basis is.
In mijn ogen is dat voor iedereen toch anders, het is maar net hoe hoog je de lat voor jezelf legt.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:26

TS: De wedstrijdbasis is het rijden van nette overgangen, nette figuren, schakelen in gangen , nagefelijk en het ontspannen en natuurlijk plezier :) Vind ik.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:52

Linnettaaaa schreef:
TS: De wedstrijdbasis is het rijden van nette overgangen, nette figuren, schakelen in gangen , nagefelijk en het ontspannen en natuurlijk plezier :) Vind ik.

Nou, als het goed is hoor je bij het opleiden van een paard toch echt geen verschil te maken tussen paarden die wel of niet wedstrijden moeten gaan lopen...Dan ben je echt niet goed bezig.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:00

De basis heeft voor mijn gevoel niks met wedstrijden te maken. Voor mijn gevoel houdt de basis in dat je weet hoe je verschillende "problemen" het betse kunt oplossen. Dat hoeft nog altijd niet perse goed te lukken, maar je mag in de basis al verwachten dat men weet welke richting het op moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:51

Dat is ook vaak het probleem, mensen focussen teveel wat er op wedstrijd wordt gevraagd en wordt de juiste basis vergeten.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 18:09

Ik zet het woord "wedstrijd" er bij omdat andere mensen dan denken dat ik zadelmak bedoel, ik ben dus benieuwt wat jullie als basis zien, maar dan bedoel ik dus niet rem/gas/stuur

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:14

de wedstrijd basis is B tot het zz-l, dat noemen ze ook basis.
kwa rijden vind ik basis nageven, gas, rem, en dat soort dingetjes, natuurlijk is het niet erg als een 3 jarige nog niet altijd evengoed nageeft. maar een 10 jarige die op nationaal nivo loopt moet wel echt voort nageven, aan het been zijn, remmen, enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:15

nicky_rilana schreef:
de wedstrijd basis is B tot het zz-l, dat noemen ze ook basis.
kwa rijden vind ik basis nageven, gas, rem, en dat soort dingetjes, natuurlijk is het niet erg als een 3 jarige nog niet altijd evengoed nageeft. maar een 10 jarige die op nationaal nivo loopt moet wel echt voort nageven, aan het been zijn, remmen, enzo

Bedoel je voor nageven?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:17

nee, sorry brabants. voort betekend dat hij het dan wel echt moet kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:18

nicky_rilana schreef:
nee, sorry brabants. voort betekend dat hij het dan wel echt moet kunnen

Oke, wat zie jij als nageven? Wat is volgens jou correcte nageeflijkheid?