Dressuur, of paard beter fokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Dressuur, of paard beter fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:45

Vraag die in mij op kwam toen ik mijn paard stond te longeren gisteren. Ik rij dressuur om vrantwoord lange/intensieve bosritten te kunnen maken. Omdat paarden immers niet gemaakt zijn om mensen te dragen.
Maar waarom bestaan er na zoveel duizenden jaren dan nog steeds geen paarden die gemaakt zijn om mensen te dragen (zonder training van bepaalde spiergroepen, fysio en osteotherapie). Die oersterke ruggen hebben, sterk beenwerk, goede conditie, en een goede dragende achterhand?

Anoniem

Re: Dressuur, of paard beter fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:49

Omdat mensen moeten leren rijden?

Paarden zijn perfect geschikt voor wat ze normaal gesproken doen, ze kunnen over allerlei terrein sjouwen, ze kunnen zelf heel goed weten wat ze kunnen eten en wat niet, alleen moeder Natuur heeft ze nooit bedacht om mensen te dragen.....

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:52

Yamcha schreef:
Omdat mensen moeten leren rijden?

Paarden zijn perfect geschikt voor wat ze normaal gesproken doen, ze kunnen over allerlei terrein sjouwen, ze kunnen zelf heel goed weten wat ze kunnen eten en wat niet, alleen moeder Natuur heeft ze nooit bedacht om mensen te dragen.....

Moeder natuur heeft zo veel dingen niet bedacht die wij toch als mens zijnde gecreëerd hebben :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:56

eigenlijk vind ik het helemaal geen stomme vraag. Moeder natuur heeft de mopshond ook niet uitgevonden. Al eeuwenlang worden o.a. honden gefokt op een uiterlijk wat hen geschikt maakt voor het doel, zoals bv tekkels oorspronkelijk zo zijn gefokt om in holen te jagen. Dikbilstieren worden geproduceerd vanwege de optimale vleesproduktie etc etc

Dus ja... waarom is de mens er nog niet in geslaagd om de onverwoestbare mensendrager te fokken? Best een interessante stelling--:)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:01

Klopt, maar wij hebben ze tegenwoordig om er achter te zitten, of er op. Iets waar vaak problemen bij komen, denk aan ruggen die slap zijn, niet stabiel genoeg etc.
Er word ook gefokt op snelheid, mooi gangwerk etc. Waarom dan niet op een beter algemeen paard waar weinig geknutsel aan nodig is. Een die je beleerd en die krachtig en nuchter genoeg is om gewoon een rondje mee te rijden zonder bang te hoeven zijn op verpesten, kissing spines etc.

Waar is het fout gegaan als er voor het zadelmak maken al een osteo nodig is om er uberhaupt op te rijden. Na zoveel jaar domesticatie en gecontroleerde fok zou je toch wel kunnen verwachten dat paarden inmiddels wel gemaakt zijn om op te rijden?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:04

Het lijkt me dat dat dan te koste gaat van het atletische en rijdbare. Een paard dat sterk gebouwd is (neem de gemiddelde koudbloed) zijn vaak minder soepel te rijden en komen vaak wat souplesse en uithoudingsvermogen te kort voor de hogere sport.

Ik vind bijvoorbeeld een trekpaard aardig in de buurt komen wat jij omschrijft, maar Z dressuur of springen word knap lastig...

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:05

Interessante stelling, ik volg even.

Het heeft vast te maken met de anatomie, dat als het paard een 'vastere' rug heeft, aangepaste achterhand..., hij niet meer vlot kan bewegen?
Daar weet ik helaas te weinig van.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:07

Pentax schreef:
Vraag die in mij op kwam toen ik mijn paard stond te longeren gisteren. Ik rij dressuur om vrantwoord lange/intensieve bosritten te kunnen maken. Omdat paarden immers niet gemaakt zijn om mensen te dragen.
Maar waarom bestaan er na zoveel duizenden jaren dan nog steeds geen paarden die gemaakt zijn om mensen te dragen (zonder training van bepaalde spiergroepen, fysio en osteotherapie). Die oersterke ruggen hebben, sterk beenwerk, goede conditie, en een goede dragende achterhand?

Als je dan toch gaat beginnen, ik wil graag een leeuw in chihuahua formaat :D

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:16

Haha ik denk toch dat het een groot deel gaat om vooral goed en correct rijden!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:24

Hmmm misschien wil de mens teveel? Een paard wat overal inzetbaar is? En misschien gaat het fokken daarop ten koste van de kracht? Trekpaarden hebben trouwens niet per definitie een sterke rug, geschikt voor het dragen van mensen, volgens mij?
Die van mij heeft iig veel geleden van een slecht zadel en scheef lopen onder de vorige eigenaar.

Of misschien gaat de fok op een sterke rug ten koste van andere eigenschappen? Of krijgen we een dikbilpaard met tafelrug wat we niet mooi vinden?
*probeert zich voor te stellen hoe een paard met oersterke rug en achterhand eruit zou zien*

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:30

S_en_Z schreef:
Als je dan toch gaat beginnen, ik wil graag een leeuw in chihuahua formaat :D

U vraagt, wij draaien... :D
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Brainless op 07-03-12 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:31

_O-

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:47

Das geen leeuw das een rat

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:58

Blijkbaar zijn wij mensen niet geinteresseerd in onverwoestbaar ;)

Andere dingen zijn belangrijker, hoogbenig, snel, lenig, dat zijn allemaal dingen die niet perse bijdragen aan stevigheid. Aan de andere kant wordt er niet veel gefokt met niet-functionerende dieren (itt tot bij veel rashonden), dus ernstige ingefokte afwijkingen zal je niet tegenkomen bij paarden.

Misschien is het probleem ook niet genetisch, maar een uitkomst van omgevingsfactoren.
Hoe sterk het paard ook gefokt is; zet hem 24 per dag op stal in de stront, slecht voer, slecht zadel, slechte ruiter en je hebt een kreupel paard.
Zolang al die factoren nog verschillen, is het heel moeilijk te bepalen of bepaalde dingen genetische aanleg zijn en er is dus ook moeilijk op te fokken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:59

Ehm, het paard heeft er van formaat hond (eohippus) tot huidig paard 45 miljoen jaar gedaan... Mensen zitten net een paar eeuwen op paarden. Hoe had hij dat moeten doen dan?

We hebben net door selectie de paarden groter gekregen (10 jaar terug was een groot paard nog 1.65, nu gemiddeld 1.70). Op ruggen hebben we nog nooit geselecteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:03

Annemeik schreef:
Ehm, het paard heeft er van formaat hond (eohippus) tot huidig paard 45 miljoen jaar gedaan... Mensen zitten net een paar eeuwen op paarden. Hoe had hij dat moeten doen dan?

We hebben net door selectie de paarden groter gekregen (10 jaar terug was een groot paard nog 1.65, nu gemiddeld 1.70). Op ruggen hebben we nog nooit geselecteerd.

:)*

Dat is het!

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:06

Is een tijgermug ook goed?
Afbeelding

:brr:

Sorry off-topic..!

Ik volg dit ook even, interessante discussie!

Ik denk dat paarden over het algemeen sterk genoeg zijn om ons rond te dragen en oefeningen met ons te doen. Van nature dan. Als ik naar de indianen kijk, en dat is toch een natuurvolk dat vroeger en nu ook nog wel in echte harmonie leefde met mens en dier, het paard hen toen ook al overal naar toe gebracht.

Volgens mij is paardrijden vooral een kwestie van de juiste balans en harmonie en mag het geen problemen opleveren voor het dier.

Wat ik zelf een paar belangrijke "voorwaarden" vind is dat je onder andere:

- NIET te jong begint in te rijden, de rug is als laatste volgroeid dus een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad;
- ZELF in balans bent, en dus ook tijdens het rijden je paard niet uit zijn balans brengt;
- Zelf niet te zwaar bent;
- Je paard niet overvraagt met oefeningen;
- Je genoeg kennis van het rijden maar ook van de anatomie en dergelijke hebt.

En zo zijn er nog veel meer "voorwaarden" toe te voegen aan dit lijstje...

Ik ben van mening dat de ruiter en zijn gebruik van het paard over het algemeen de meest belangrijke factor zijn die een paard kunnen maken of breken. Als je paard met een "mankement" geboren is, bijvoorbeeld een weke rug of scheve stand van de benen, dan is het verstandig om de voorwaarden voor het rijden aan te scherpen. Dus ofwel helemaal niet rijden omdat het nooit goed kan zijn voor het paard, ofwel alleen een ruiter laten rijden die aan bijvoorbeeld bovenstaande punten voldoet en juist wel kan zorgen dat het paard in goede conditie, sterker en pijnvrij kan rondrijden.

@ Annemeik: Daar heb je wel een goed punt. Omdat over het algemeen natuurlijke selectie weinig meer voorkomt omdat wij geen paarden rijden uit wilde kuddes, fokken we zelf met fokprogramma's en is het wel een erg goed idee om inderdaad op onder andere een krachtige rug te fokken en wat minder of het hoofd wel fijn genoeg is (bijvoorbeeld). Maar zijn er dan helemaal geen fokkers die zich juist wel richten op een krachtig paard wat goed allround te rijden / mennen is?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:17

Verto schreef:
@ Annemeik: Daar heb je wel een goed punt. Omdat over het algemeen natuurlijke selectie weinig meer voorkomt omdat wij geen paarden rijden uit wilde kuddes, fokken we zelf met fokprogramma's en is het wel een erg goed idee om inderdaad op onder andere een krachtige rug te fokken en wat minder of het hoofd wel fijn genoeg is (bijvoorbeeld). Maar zijn er dan helemaal geen fokkers die zich juist wel richten op een krachtig paard wat goed allround te rijden / mennen is?

Particulier misschien, maar dan is dat meestal voor eigen gebruik. Stallen fokken voor de sport. En dan vooral op uiterlijk/bewegingen, niet op rijeigenschappen. Veel van de fokmerries van grote fokkers waren (tot een paar jaar geleden, voor de ibop/eptm) niet eens zademak. Er word zelfs niet gekeken naar karakter, is een hengst een piep-beest maar kan hij goed bewegen of heeft een hoge exterieur score wordt deze gewoon goedgekeurd.

Allround is ook een fokrichting bij het kwpn. Het is dressuur/springen/gelders/tuig. En dat heeft allemaal zo zijn eigen eigenschappen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:25

Ik denk ook dat het groter fokken van paarden niet per definitie een voordeel is. Voor zover ik weet, zijn de compacte paarden juist sterker. Net als bij honden, speelt waarschijnlijk het uiterlijk een te grote rol. Wij mensen schijnen nogal eens prioriteiten te stellen aan uiterlijke kenmerken die functioneel minder handig zijn. (kijk maar naar de hondenfokkerij en naar idd het groot gefokte sportpaard)'

Volgens mij is een compacte rug sterker dan een lange rug, maar laat minder toe wat men in de sport wil zien? Is het dat misschien?

Je krijgt daardoor wellicht het 'sport' uiterlijk, waar niet alleen de mensen voor vallen die daadwerkelijk prof in de sport zijn, maar ook alle would-be anky's. Als dan een dergelijke bouw wel geschikt is om de scoren, maar minder om jan met de pet erop te laten klungelen, heb je een recept voor problemen.

Misschien is het zo dat er wel degelijk paarden zijn met sterke rug en een stevige bilpartij van nature, maar dat ze minder mooi bewegen en ogen en daarom al afvallen en derhalve niet in de fok worden gebruikt? Dwz dat er dus meer op sportmodel wordt gefokt, ook als dat model per definitie minder geschikt is voor de huis- tuin- en keukenruiter, omdat dat het plaatje is wat mensen in hun hoofd hebben? En raak je de robuuste, onverwoestbare kneuter aan de straatstenen niet kwijt omdat mensen de kwaliteiten niet zien?

Ik weet het natuurlijk ook niet hoor.. het is maar gewoon een theorie.
:)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:27

Ik zeg ook niet dat groter fokken een voordeel is, ik zeg dat als je je concentreert op het fokken van een bepaald kenmerk dit sneller gaat dan die 45 miljoen jaar ;-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:30

snap ik. Ik haalde het eigenlijk alleen aan als voorbeeld van fokken wat de mens graag ziet, maar minder functioneel is voor de taak die het paard wacht. ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 20:44

Als 'we' dit (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1607951&) in een aantal jaar kunnen fokken, kunnen we toch ook de goede kant op fokken?
Warmbloed paarden die niet elk jaar een nieuwe blessure of ziekte hebben, die gewoon kunnen wat we van hen verlangen. Het zal misschien wat minder sportief worden, maar dan heb je tenminste nog wat aan je paard.

Waarom zijn sobere paarden over het algemeen minder vaak ziek?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 07:56

Oh verschrikkelijk.. even een blik in dat topic geworpen en spontaan misselijk geworden.

Sobere paarden hebben wellicht een sterker gestel, maar zijn wel weer gevoeliger voor de problemen die welvaart met zich meeneemt.

Maar ik denk dat de mens nu eenmaal plaatjes in het hoofd heeft van een ideaalbeeld (wat dan ook nog kan veranderen) en dat alles daaraan onderworpen moet worden, incl welzijn.

Kijk naar katten. Ik heb al 50 jaar katten. Nooit getrubbel mee gehad. Maar ik ken ook mensen met raskatten, die altijd bij de d.a. zitten. Veel problemen hebben dan met fok te maken.
Bekijk honden. Naar de problemen die de extreem platte neus met zich meeneemt, of die bolle ogen. Problemen van het dier dus.
En kijk naar de mens. Hoeveel vrouwen hebben zich in de loop der eeuwen gepijnigd om aan ideaalbeelden te voldoen? En waarom hebben zoveel meiden anorexia? Ideaalbeeld op de catwalk?

Ik bedoel maar... ik denk dat de mens een voorkeur heeft voor het creeeren van vormen/uiterlijkheden die per definitie niet functioneel zijn, maar in een plaatje moeten passen wat ook nog een keer veranderd. Over het algemeen naar de extreme kant verandert.
Misschien heeft de mens de voortdurende neiging om zichzelf te bewijzen? Om te laten zien wat ze kunnen en een beetje scheppertje te spelen?
En daarbij functionaliteit en welzijn uit het oog verliezend---

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:01

De paardendie oersterk zijn, weinig voedsel nodig hebben en erg oud worden zij er wel. Denk aan rassen als de shet en de ouderwetse fjord. Maar die vinden we niet mooi genoeg dus fokken we op ongezonde dingen die we mooi noemen. Met andere woorden die zaken die ts noemt vinde we als paarden community niet belangrijk genoeg...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:07

ik wel :)