"Lachen" tijdens het rijden, pijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

"Lachen" tijdens het rijden, pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:22

Hoi bokkers,

Ik heb sinds vijf jaar een kwpn ruintje, hij heeft me alles geleerd.
Maar nu we samen al heel ver zijn gevorderd, heb ik gemerkt op sommige rijfoto's dat hij altijd zijn tanden laat zien.
Hij doet zijn mond niet echt openen maar trekt zijn lippen gewoon omhoog.

Hier een voorbeeldje,

Afbeelding

Hier doet hij het wat minder,

Afbeelding

We laten zo snel mogelijk een tandarts komen, in het geval er toch iets met zijn gebit zou zijn.
Hij is tenslotte al 22...
Maar zou het kunnen dat hij pijn heeft? Hij doet dit tegenwoordig ook bij het longeren, zelfs als hij geen hoofdstel aan heeft maar enkel een halster.
Heeft er iemand tips en/of ervaringen?

Bedankt!

Maureen95

Re: "Lachen" tijdens het rijden, pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:23

dat doet hij omdat hij het bit pijn vind doen! zaag je?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:24

Maureen, hij doet het ook met halster zegt ze.

Je bent wel vrij streng in je handen, maar gezien ie het ook aan halster doet, kan het een 'tikje' zijn geworden, maar kan ook dat ie last heeft van gebit. Even controle is dus wel handig :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:25

maureen16 schreef:
dat doet hij omdat hij het bit pijn vind doen! zaag je?

Nee, mijn instructrice zegt ook dat ze niet weet hoe het komt... ik let er zeker op dat ik niet zaag, en ik heb altijd begeleiding bij het rijden. bij het longeren doet hij dit ook, zelfs zonder bit.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:29

MelanieB schreef:
Maureen, hij doet het ook met halster zegt ze.

Je bent wel vrij streng in je handen, maar gezien ie het ook aan halster doet, kan het een 'tikje' zijn geworden, maar kan ook dat ie last heeft van gebit. Even controle is dus wel handig :j

Waren we van plan omdat hij ook al op leeftijd is... volgens mij is het dan sneller gebeurt, een probleem met het bit :)

Heb ook net een foto gevonden waar hij het niet doet, op dezelfde dag,

Afbeelding

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:43

Misschien kan hij de druk op zn neusbeen niet goed hebben?
Heb je al eens probeerd om de neusriem weg te laten?Als hij het dan niet doet weet je waar het probleem zit.Misschien kun je het dan oplossen door er een bontje om de neusriem te doen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:46

funnyhorses schreef:
Misschien kan hij de druk op zn neusbeen niet goed hebben?
Heb je al eens probeerd om de neusriem weg te laten?Als hij het dan niet doet weet je waar het probleem zit.Misschien kun je het dan oplossen door er een bontje om de neusriem te doen.

Zou ik kunnen proberen inderdaad...en sowieso wat zachter met mijn hand.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:50

Ik denk niet dat het een tik is hoor,paard geeft te kennen dat er iets niet helemaal lekker zit.
Gewoon even alles nagaan dan kom je er wel achter wat het is.
Gaat vast goed komen.

Trouwens ik vind dat hij er nog mooi uitziet voor zn leeftijd,leuk paardje hoor! <3

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 10:54

funnyhorses schreef:
Ik denk niet dat het een tik is hoor,paard geeft te kennen dat er iets niet helemaal lekker zit.
Gewoon even alles nagaan dan kom je er wel achter wat het is.
Gaat vast goed komen.

Trouwens ik vind dat hij er nog mooi uitziet voor zn leeftijd,leuk paardje hoor! <3

hopelijk :D
En dankje :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:06

sommige mensen steken ook hun tong uit als ze wat aan het doen zijn, of zich in ieder geval inspannen, kleine afwijking misschien. :(:)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 11:06

Zou niet zijn eerste afwijking zijn 8)7

Bubbles8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:13

Als hij het ook met het halster aan doet, zal het misschien aan de druk op de neus liggen - de pony heeft wel duidelijk ergens last van, door een tandarts laten controleren is een goed idee. Met een zachtere hand rijden ook, of een keertje bitloos proberen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 11:25

Dan heb je toch zeker druk op de neus?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:57

Die van ons doet het met bit, bitloos en zelfs op neckrope. Waarom? Geen idee. Neusriem (van mexicaan tot zonder) hebben niks uitgehaald, hij wil dat gewoon graag doen. Hij gaat het ook meer doen naarmate hij meer ontspant. Ik zie het altijd maar als overdreven kauwgedrag (tandarts kon hier ook geen zinnig antwoord op geven, paard is verder geheel inorde!)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:42

Nou, dan hebben we allebei een paard met een "afwijking" *\o/*

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 19:40

Heb gisteren nog even foto's gemaakt, en ben erg zacht geweest met mijn handen.

Afbeelding

Hoe gaat het nu denken jullie? Is het zo beter?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:44

De mijne doet het ook, met druk op de teugel, zonder druk op de teugel, maar ook gewoon aan het halster. Zijn volle broer doet trouwens precies hetzelfde.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 19:46

Roxx schreef:
De mijne doet het ook, met druk op de teugel, zonder druk op de teugel, maar ook gewoon aan het halster. Zijn volle broer doet trouwens precies hetzelfde.

Ik vind het ook maar iets vreemd... maar probeer hem ervan af te helpen :)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:50

Tja, als je niet weet wat de oorzaak is wordt dat misschien wat lastig. Die van mij heeft z'n hele gebitje gerenoveerd, dus daar ligt het niet aan. Aangezien hij het ook doet als ik de teugel helemaal los heb ligt het ook niet aan een onrustige of te strakke hand. Aan een los halster zonder druk op de neus doet hij het ook wel eens, dus dat is het ook niet. Het hoort gewoon bij hem, dus ik maak me er net zo druk om. Het kan alleen wel eens nadelig zijn in de proef omdat het al snel lijkt alsof je veel spanning hebt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 20:59

Roxx schreef:
Tja, als je niet weet wat de oorzaak is wordt dat misschien wat lastig. Die van mij heeft z'n hele gebitje gerenoveerd, dus daar ligt het niet aan. Aangezien hij het ook doet als ik de teugel helemaal los heb ligt het ook niet aan een onrustige of te strakke hand. Aan een los halster zonder druk op de neus doet hij het ook wel eens, dus dat is het ook niet. Het hoort gewoon bij hem, dus ik maak me er net zo druk om. Het kan alleen wel eens nadelig zijn in de proef omdat het al snel lijkt alsof je veel spanning hebt.

Ik laat sowieso de tandarts nog een keer langs komen, moet toch gebeuren. Misschien ontdekt hij dan eventuele haken ofzo... Afwachten hé :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:36

IK zou ten eerste een andere instructrice nemen, als zij jou leert rijden dan doet ze dat fout , je rijd met te veel druk,dus het paard wil dara vanaf en kan niks anders dan zijn lippen van mekaar doen want zijn mond is dicht gesnoerd door een sperriem , het paard zijn nek is te kort heeft geen ruimte om te stellen dus ook geen ruimte om te ademen en te slikken ,
Dus zoek iemand anders , haal de sperriem eraf en geef het dier een meter meer teugel als je rijd, dan is je probleem over, jij bent in dit geval dus het probleem,

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:40

ik vind dat ie al iets beter kijkt en eruitziet. echt die zachte hand is nu hoe dan ook van belang en eigenlijk altijd. :j

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:47

Als u zelf gemerkt hebt dat u een goed resultaat krijgt met een zachtere hand, dan lijkt het logisch dat u dat ook in het vervolg doet. Maar of het helpt om de lipbewegingen weg de krijgen, betwijfel ik. In de loop van de jaren ben ik tot het inzicht gekomen dat sommige paarden dat doen en andere niet.
Paarden die ruw en strak gereden werden, eng in de nek en met aangesnoerde neusriem deden het niet. Als het echt zo is Midgie met zoveel zekerheid zegt dat al uw problemen de schuld zijn van de lesgever, dan moet het ook zo zijn dat de paarden die ik in het begin van deze alinea beschreven heb, allemaal dezelfde lipbewegingen moesten tonen. Nou en dat was niet het geval.
Begrijp mij goed; als men met een vriendelijke hand kan volstaan, heeft dat zeker de voorkeur, ongeacht de vreemde lipbewegingen. En wat die lip-acrobatie betreft, zou ik meer waarde hechten aan wat Roxx, Princesj of Montijansen schrijven.

Vreemd dat een paard dat ademnood zou hebben op 19jarige leeftijd, noch steeds niet dood is omgevallen. Bij zuurstof gebrek ziet men eerst een blauwe toch. Daar hoor ik de ts niet over. Naar mijn weten is er een groot wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het gebruik van 'n bit, 'n aangesnoerde neusriem en het slik en adem gedrag van een paard in arbeid. Ten eerste ademt een paard door de neus, dus alleen als de neusriem te strak is aangetrokken en de neusgaten dicht trekt wordt de ademhaling verhinderd. En daarnaast stelde Hilary Clayton vast dat paarden met een bit in de mond evenveel of meer slikten in vergelijking met bitloos gereden paarden.

@Midgie
Dus voor dat u weer mensen de stuipen op het lijf jaagt met doem-verhalen, denk na over wat u schrijft. Het lijkt wel alsof u plezier schept in het in de grond stampen van anderen, want van die foto's kunt u die bezwarende beweringen niet halen. Ik vind het heel moedig van de TS zich zo bloot te stellen aan kritiek, zeker als je ook nog mag verwachten dat er zulk ongefundeerde kritiek komt als de uwe. Dit bericht is zo onvriendelijk geschreven als uw bericht aan Heleennn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:45

Het gaat niet om de neus, maar om de ruimte bij de kaak, als die te nauw is word er een hoop belangrijke dingen samen geperst, miss eens verdiepen in de anotomie van het paard, ik schep er geen plezier in mensen in de grond te stampen, maar probeer hun op een miss wel een te duidelijke manier bewust te maken dat ze met een levend wezen bezig zijn die ook gevoel en zijn trots heeft.
En als een instructrice het niet weet over te brengen waar het probleem ligt vraag ik me af waarom ze les geeft

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:56

Dan gaat U ervan uit dat het een probleem is, dit paard is !9 jaar en dat dit al jaren. Bovendien loopt het paard nergens in een te enge hoek van het kaak en nek gewricht, onzin dus!

Men moet wel een enorme dunk van zichzelf hebben om andere mensen de les te gaan spellen over ethiek en paarden, juist terwijl de TS zelf uit bezorgdheid over haar paard dit hier voordraagt. Iemand die dat doet is zich zeker bewust van haar verantwoording, daar hoeft u niet na te trappen.
U weet niet wat de instructrice heeft gezegd, dus kunt u er ook niet over oordelen. Maar ik heb in verschillende berichten al gelezen dat dit advies uw voorkeur heeft; verander van lesgever. Wat moet men hiervan denken?