Trainen met Fries Fenna na 'winterstop'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reegle

Trainen met Fries Fenna na 'winterstop'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 00:18

Voor diegene die ons nog niet kennen, hier eerst even een mooie portretfoto van mij en Fenna:

Afbeelding

Ikzelf rij nu bijna 4 jaar paard waarvan de eerste 3 jaar op een manege gereden te hebben. Begin juni afgelopen jaar ben ik gestopt met de manegelessen en mocht ik fries Fenna bij gaan rijden. Ik rij haar sindsdien zo'n 2 à 3 keer per week en we hebben tevens 1x per week privéles.

Fenna is een 17 jarige overbouwde merrie met enigzins een holle rug (http://i916.photobucket.com/albums/ad2/ ... C_0474.jpg)
Ze is van zichzelf al een vrij lang paard en zo loopt ze voornamelijk ook onder het zadel. Ik heb nog veel moeite om haar wat meer bij elkaar te rijden.

Verdere probleempjes waar we tijdens het rijden nog tegenaan lopen zijn:
Ik ben nog te lief, niet consequent genoeg en reageer vaak nog iets te laat, waar Fenna weer van profiteert, erg eigenwijs / sterk kan zijn en de leiding overneemt, waardoor ik weer teveel 'mee ga rijden'. Ook vindt ik het nog erg lastig dat Fenna het ene moment erg traag is, maar het volgende moment onder mij uit rent (wel weer erg leerzaam ;) )

Verbeterpuntjes voor mijzelf zijn er nog meer dan genoeg, zo heb ik vaak nog wat moeite met mijn balans en duik wat voorover. Ook trek ik mijn benen nog teveel op.
Overige punten als armen bij elkaar, handen rechtop, wiebelbenen stiller houden, hakken en tenen probeer ik tevens in de gaten te houden.

We rijden geen niveau, puur recreatief. Foto's staan niet geheel in volgorde en zowel in- als uitstappen hebben we uiteraard gedaan maar hier zijn geen foto's van gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Hier maakt ze zich sterk en wil niet halthouden, mijn reactie heel fout: teveel aan de teugels terugtrekken / hangen :')
Afbeelding

Afbeelding

Trots op dit beeld (voor ons doen) *D een stukje doorzitten in een erg rustig drafje (anders kan ik niet meer zitten :+ )
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Hier rent ze dus wat onder mij vandaan
Afbeelding

Afbeelding

Galop gaat al steeds iets beter, Fenna loopt al netjes naar mijn idee (nu ik nog :P )
Afbeelding

Afbeelding

En voor een nog duidelijker beeld hier een filmpje van ons rijden. Filmpje is wel van afgelopen november maar behalve een nieuw zadel is het beeld over het algemeen nog niet veel veranderd. http://www.youtube.com/watch?v=ahfjNRGr ... re=related

Tips zijn uiteraard van harte welkom want er valt nog meer dan genoeg te leren O:)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:31

Hoi ik vind dat je helemaal niet zo slecht rijd hoor ik rijd niet beter, misschien alleen wat meer teugelcontact tijden galop dus ietsje korter, Wel zie ik bij jou veel spanning ook op foto van je gezicht. en een soort spanning tussen ruiter en paard, vind je het soms eng af en toe?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 07:09

franka75 schreef:
Hoi ik vind dat je helemaal niet zo slecht rijd hoor ik rijd niet beter, misschien alleen wat meer teugelcontact tijden galop dus ietsje korter, Wel zie ik bij jou veel spanning ook op foto van je gezicht. en een soort spanning tussen ruiter en paard, vind je het soms eng af en toe?

Meer teugelcontact? Dus trekken? Of het paard korter nemen? Zijn twee verschillende dingen.

Reegle

Re: Trainen met Fries Fenna na 'winterstop'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 12:49

Ik vind het absoluut niet eng hoor haha, is denk ik een stukje concentratie en ik vindt het gewoon nog lastig op zoveel tegelijk te moeten letten.

Ja het paard korter nemen moet ik inderdaad proberen, maar Fenna houd vooral van erg lang lopen, dus zelfs teugels iets korter pakken helpt nog geen 5 minuten aangezien Fenna ongemerkt toch wat gaat hangen en ik dan de teugels onbewust weer laat vieren..

Deirdre2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:05

Hee, het is een goed begin hoor. Wat ik leer is mijn handen hoog te houden.
Niet in de lucht natuurlijk, maar wel goed boven de schoft.
Veel mensen hebben namelijk de neiging om de handen vast te zetten op de schouders en zo het paard aan de teugel te laten lopen. Wat echter bedoeld wordt met aan de teugel is dat het paard geheel in een ontspannen houding loopt. Daarnaast zal ik het paard niet te kort pakken, want ook dan ga je hem dwingen. De kunst is om beide te ontspannen. Maak daarnaast de oefeningen ook niet te lang en doe even wat anders tussen door om haar daarna weer op te kunnen pakken.
Veel plezier met het rijden verder!! :D

Deirdre2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:06

Ps. houdt je handen ook rechtop tijdens het rijden, zo kan je namelijk minder snel de teugels gespannen vast pakken. Zo zie ik het namelijk op de foto's!
Maar friesen zijn volgens mij nog best moeilijk om goed te rijden :p
Laatst bijgewerkt door Sica op 08-03-12 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd, edit knop gebruiken aub

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:16

Eerlijk gezegd vind ik het een fijn beeld om naar te kijken ookal heb je haar nog niet helemaal bij elkaar gereden. Er zit lengte in de hals en dat zie je niet vaak bij een fries! :)

feline_nanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:08

Heel fijn beeld, je rijd haar leuk. Leuke combi!
Ik rijd ook een pony die je heel moeilijk bij elkaar rijden, mijn instructrice heeft uitgelegd dat je eerst takt moet houden, ook al is ze traag, en als ze snel gaat is ook prima zolang je je teugels maar op maat houdt. Dan gaan we op de volte eerst recht maken en vervolgens licht inbuigen / stelling vragen. Ik rijd 2 pony's en de een vind het fijner om eerst groot te beginnen en vervolgens kleiner te maken en bij de andere (die ook erg scheef is) om eerst op klein te beginnen. Verder als je voelt dat je zelf ontspannen bent, ga liedjes zingen, heel raar maar het werkt.

En als je die takt kan houden zal het voor haar waarschijnlijk makkelijker zijn om naar beneden te gaan, het zijn maar rechtrichtoefeningen, maar ik denk wel dat je het kan gebruiken.
Overigs let ook op dat je hakken mooi omlaag blijven, je handen zelf dragen, iets boven het zadel en mooi rechtop.

Kijk maar wat je hiermee doet, succes in ieder geval :)

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 20:26

Bedankt voor de tips, ik ga ze meenemen en weer flink oefenen morgen tijdens de les :D Handen rechtop houden probeer ik aan te denken maar dat blijkt nog erg lastig te zijn nu ik de foto's terug zie :+
(mocht iemand tevens nog tips hebben voor een betere balans, die zijn ook zeeeer welkom :j)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:22

Misschien zou je je beugel nog een gaatje langer kunnen doen? Je drukt je nu uit het zadel en je zit niet in het dieptepunt, als ik het zo vanaf de foto's zie. Als jij netjes in het zwaartepunt van het zadel zit, kan je paardje makkelijker ontspannen. Vind jullie trouwens een leuke combinatie!!

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 18:09

@ Imitador: bedankt, ik zal het eens proberen alleen of het veel succes heeft weet ik niet, want ik trek nu al regelmatig zodanig mijn benen op (vooral tijdens de overgang draf-galop) dat ik nog geregeld mijn stijgbeugel verlies :') (al kan ik zonder beugels op de een of andere manier wel weer beter op mijn kont blijven zitten :+ )

loesiecookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:10

Leuke combi, zitten al hele goede stukken tussen! Veel tips zijn al gegeven en veel verbeterpunten geef je zelf ook al aan, dus dat laat ik even achterwege.
Wel heb ik nog tips voor je voor het oefenen van balans: probeer eens stukjes met je ogen dicht te rijden. In het begin misschien een beetje spannend, maar zo kan je gelijk voelen of je recht zit en corrigeer je jezelf automatisch.
Je geeft zelf al aan dat je zonder beugels beter op je kont kan blijven zitten, het is ook een hele goede oefening om af en toe lekker zonder beugels te rijden. Heel goed voor je zit, en ik denk dat je dan ook een stuk minder je benen zal optrekken. Misschien een idee om dat ook zo af en toe te oefenen.

Ik hoop dat je er wat mee kan, veel succes in ieder geval en veel plezier nog met Fenna!

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:42

Loesiecookie: Bedankt voor je tips, dat met ogen dicht rijden klinkt als een goede tip en zal ik zeker eens proberen, ben heel benieuwd of dat helpt :D
Zonder stijgbeugels is inderdaad wel een goede oefening om mijn benen lang te houden en ik kan dan wel beter op mijn kont blijven zitten, maar in draf is dat weer een ander verhaal, dan stuiter ik zowat van mijn paard af zonder beugels :')

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 03:22

houding,houding,houding..... let op de houdingspunten, oor,schouder,heup,hak ----> 1 LIJN. In balans recht boven op de paard zitten. Begin bij jezelf dan zal je paard ook fijner gaan lopen.

Omdat jij uit balans bent uit jou paard dat weer in rennen en dan weer terug komen in tempo..

Verder is het wel heel goed hoe dat je dat hals zo mooi op lengte houdt.

Je hebt een tip gekregen om je beugels een gaatje langer te doen, persoonlijk zou ik dit zelf niet doen omdat je dan nog minder steun hebt en nog meer voor jou gevoel uit balans bent, dus wat gebeurd er dan je gaat meer in de teugels hangen om in balans (en stevig) op je paard te kunnen zitten.

Hoop dat je er wat mee kan :) ik bedoel het uiteraard allemaal goed.

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 13:43

Davina21: begrijp ik dat je het goed bedoelt en ik wil ook graag leren, daarom plaats ik ook dit topic ;)
Dat van de houding alles op 1 lijn snap ik theoretisch wel, alleen als ik aan het rijden ben lukt het nog niet om dat ook echt toe te passen, maar ik doe mijn best :D
Als jij vind dat ik de beugels beter niet langer kan maken omdat ik dan minder steun heb (wat ikzelf ook dacht:) wat kan ik dan wel doen om een betere balans te krijgen?

Envy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:55

Wat mij opvalt op de foto's en in de video zijn je "pianohandjes", let goed op dat je ze rechtop houd. Verder mag je je ook wel wat meer richten op het naar voren rijden. Zorg dat als je weg draaft, hij ook echt actief weg draaft. Hij sukkelt nu een beetje waardoor hij zn achterhand niet goed gebruikt (waardoor je m ook minder goed kan uitzitten). Rijd veel tempo wisselingen en houd m vooral actief, goed aan het been. Je bent goed op weg. Als je echt meer wilt leren kan je ook nog lessen nemen. Suc6 verder hoor ;)

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 16:08

Envy09: bedankt voor je tips, ik probeer al wel zoveel mogelijk tempowisselingen te maken en Fenna meer aan mijn been te krijgen maar ben daar zelf helaas nog niet zo consequent mee en dat kan dan ook nog veeeel beter :j Die pianohandjes zijn inderdaad ook echt een probleem waar ik goed op moet letten _-:(
Les heb ik al, maar was daarnaast wel eens benieuwd naar andere meningen, tips en bruikbare oefeningen voor mijn (balans)probleempjes die ik tijdens de zelfstandige rijmomenten kan uitproberen ;)

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:14

Laat iemand die jij vertrouwd je paard longeren met jou er op. Knoop in de teugels en eerst even zonder de teugels in je handen, stappen, draven, galoperen, overgangen maken. Gaat dat goed dan ga je naar stap 2: voeten uit de beugels en dan weer opnieuw stappen,draven,galoperen en overgangen maken. Gaat dat goed na een aantal keren rij dan af en toe eens zonder zadel....
En het is belangrijk dat je voldoende les neemt van een gediplomeerd instructeur zodat hij of zij jou goed kan helpen bij het op je juiste wijze rijden van jou paard en het vinden van jou balans.
Je bent volgens mijn ontzettend leergierig dus je komt er wel....

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 18:24

Davina21: Dankjewel voor je extra uitleg / oefening, ik zal dat zeker gaan proberen (als een stalgenoot of de instructrice me daarbij dan wil helpen tenminste ;) )
Ik ben inderdaad erg leergierig en doe goed mijn best om steeds een beetje beter te gaan rijden :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:57

mij valt op dat je paard in daf iets onder haar tempo loopt, ze mag imo iets actieve draven. Verder zit je in galop nogal naar voren. Verder ziet het er netjes uit hoor!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:35

Tip voor meer balans/druk op de beugels: 2 keer staan, 1 keer zitten tijdens het lichtrijden. Je zult dan merken dat je je voeten verder naar achteren moet plaatsen en meer vanuit je voeten moet gaan staan. Je klemt nu naar mijn idee nog teveel met je bovenbenen waardoor je te gespannen zit met je bovenlichaam. Het zal is in het begin een hele gekke en rare oefening (let vooral niet op het paard, die zal ook denken wat doet ze nou allemaal?) maar iedereen die ik ken die het heeft gedaan heeft er echt baat bij gehad :)

Probeer echt te 'gronden' met je voeten, het gevoel dat je echt contact hebt met de beugels. Dit zit 'm niet zozeer in het hakken uitdrukken (wat vaak resulteert in het afsteken van het onderbeen naar voren en uit balans raken) maar vooral in het hebben van het gevoel dat je gewicht op je voorvoet valt. :j

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:20

Amaryllis: klopt helemaal dat ik mijn bovenbenen nog teveel aanspan, bedankt voor je tips, ik zal er morgen tijdens mijn les aan denken en dat eens uitproberen :D

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:36

zier er goed uit
voral haar nagefelijkheid is super
je moet wel ietsmeer naar achteren met je rug in de draf, stap en galop
of ligt had aan haar rug dat je daar moeite mee hebt?
verder ietsmeer je handen hoog en elebogen naast je lichaam
ga zo door je hebt een lieve fries

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 15:15

hackny: Bedankt voor je complimentjes en tips, als ik haar netjes actief aan het lopen heb op mijn tempo dan kan ik haar makkelijker uitzitten, maar ik duik zowieso wel wat voorover (vooral in draf en galop) dat is dus ook een aandachtspuntje :j

Het is een super lieve fries, altijd braaf wat voor rijfout ik ook maak, maar daarom niet minder leerzaam want zodra ik ook maar een seconde mijn concentratie verlies stopt zij er ook mee en neemt de leiding weer over :')

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:59

licht het aan mij, of zag het eruit alsof je in de verkeerde galop zat? :')

Ziet er verder wel netjes uit.. rij veel overgangen en tempowisselingen.