Ikzelf rij nu bijna 4 jaar paard waarvan de eerste 3 jaar op een manege gereden te hebben. Begin juni afgelopen jaar ben ik gestopt met de manegelessen en mocht ik fries Fenna bij gaan rijden. Ik rij haar sindsdien zo'n 2 à 3 keer per week en we hebben tevens 1x per week privéles.
Fenna is een 17 jarige overbouwde merrie met enigzins een holle rug (http://i916.photobucket.com/albums/ad2/ ... C_0474.jpg)
Ze is van zichzelf al een vrij lang paard en zo loopt ze voornamelijk ook onder het zadel. Ik heb nog veel moeite om haar wat meer bij elkaar te rijden.
Verdere probleempjes waar we tijdens het rijden nog tegenaan lopen zijn:
Ik ben nog te lief, niet consequent genoeg en reageer vaak nog iets te laat, waar Fenna weer van profiteert, erg eigenwijs / sterk kan zijn en de leiding overneemt, waardoor ik weer teveel 'mee ga rijden'. Ook vindt ik het nog erg lastig dat Fenna het ene moment erg traag is, maar het volgende moment onder mij uit rent (wel weer erg leerzaam
)Verbeterpuntjes voor mijzelf zijn er nog meer dan genoeg, zo heb ik vaak nog wat moeite met mijn balans en duik wat voorover. Ook trek ik mijn benen nog teveel op.
Overige punten als armen bij elkaar, handen rechtop, wiebelbenen stiller houden, hakken en tenen probeer ik tevens in de gaten te houden.
We rijden geen niveau, puur recreatief. Foto's staan niet geheel in volgorde en zowel in- als uitstappen hebben we uiteraard gedaan maar hier zijn geen foto's van gemaakt.

Hier maakt ze zich sterk en wil niet halthouden, mijn reactie heel fout: teveel aan de teugels terugtrekken / hangen

Trots op dit beeld (voor ons doen)
een stukje doorzitten in een erg rustig drafje (anders kan ik niet meer zitten
)

Hier rent ze dus wat onder mij vandaan

Galop gaat al steeds iets beter, Fenna loopt al netjes naar mijn idee (nu ik nog
)

En voor een nog duidelijker beeld hier een filmpje van ons rijden. Filmpje is wel van afgelopen november maar behalve een nieuw zadel is het beeld over het algemeen nog niet veel veranderd. http://www.youtube.com/watch?v=ahfjNRGr ... re=related
Tips zijn uiteraard van harte welkom want er valt nog meer dan genoeg te leren
)