Combinatie klassiek/engels met AdB methode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RosaNur

Combinatie klassiek/engels met AdB methode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 12:58

Ik rijdt al een dik jaar met plezier een fries voor iemand anders, eigenlijk zorg ik voor de hele verzorging van het paard.

Wegens financiële problemen van de eigenaresse wilde ze een bijrijder erbij nemen die zou betalen, omdat ik het simpelweg nog even niet kan opbrengen.

Ik rijdt zelf klassiek/engels en ben heel erg gericht op het juist reageren op hulpen en het paard zowel hoog als laag in ontspanning laten lopen enz.
Daarnaast wil ik dit jaar officieel gaan starten en begin nu eindelijk een beetje knoppen op het paard voor mezelf te ontwikkelen, nu pas worden we een echte combinatie.
Nu krijgen we er dus een bijrijder bij en die moet en zal perse via de Antoine de Bodt methode rijden en ik heb het maar uit te zoeken...

Ik ben hiermee best wel in mijn gezicht geslagen, ik ben helemaal een met dit paard en het voelt ook echt als mijn eigen paard, maar mijn advies willen ze niet aannemen om mij hun te begeleiden...

Ik ben bang dat dit fout gaat lopen omdat ik van de tandarts nog niet lang terug heb vernomen dat deze methode vrij hard in de mond is, nou rijden er meerdere mensen bij ons op stal via de methode en echt fan ben ik er niet van, omdat je een paard ook zachtzinniger op zijn buitenschouder kan zetten.(is mijn mening, maar ook ervaring) Bovendien ben ik van mening dat dit paard hier totaal geen baat bij zal hebben. En tevens heb ik het eindelijk voor elkaar om haar zowel hoog als laag inderdaad met ontspannen rug te laten lopen en ik ben bang dat het via deze weg voor mij een eeuwige klus gaat zijn.

Nu is mijn vraag wat vinden jullie van deze situatie? wat zou je doen? ( ik heb wel wat inbreng bij de eigenaresse omdat zij vind dat ik er gewoon veel meer vanaf weet dan zij)
En wat vinden jullie van de combinatie van deze twee rijstijlen? kan dat wel met 1 paard? zonder dat het verward gaat worden. Ik ben bang dat het teveel gaat worden. (het gaat om een merrie van 19)

Anoniem

Re: Combinatie klassiek/engels met AdB methode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:09

Tja helaas heb je er niks over te zeggen. Persoonlijk ben ik ook geen adb fan, maar ik denk dat je het wel kan combineren.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:52

Er zijn geen twee verschillende rijstijlen tussen engels of AdB.
AdB geeft zijn methode(rechtrichten) een eigen naam maar goed paardrijden begint altijd met rechtrichten. AdB is een gewoon een slimme gozer die net doet of hij het ei van Columbus heeft uitgevonden.
Rechtrichten hoort gewoon bij goed paardrijden, sterker nog, het is de basis van paardrijden. Niet meer en niet minder. :j

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:12

Zowiezo ben ik het al niet eens met het hard in de mond zijn, ik rij mijn paard ook via de les van de Bodt en mijn hand is stiller dan menig andere ruiter.
En ben op het punt aan beland dat je geen verschil meer ziet tussen het engelse en AdB.
Wat ik er mee wil zeggen is dat je ( noem het maar) de rijstijl niet af moet kraken maar de uitvoering die de ruiter er aan geeft.
Een harde hand is van de ruiter niet van de instructeur, geef zelf les en hoevaak ik al moet zeggen dat de ruiter niet zo hard moet zijn in de handen.
En Dhr. de Bodt is geen slimme "gozer" hij kan er ook niks aan doen dat sommige ruiters hun paard niet rechtrichten, en als het paard klachten heeft bij hem komen, hij verteld idd niks nieuws in de paarden wereld (het staats zelfs in boeken van 25 jr geleden), alleen sommige ruiters wisten het niet, of waren het vergeten.
Maar goed terug naar jouw vraag, het kan prima samen als jullie doel en uitvoering het zelfde is, de natuurlijke beweging ongedwongen onder de ruiter tonen.
Zodra dit niet het zelfde is dan zal het botsen.
M.a.w. als jij het paard rond rijdt door je hand te begrenzen en "te spelen" en de bijrijder rijdt het paard in de voorwaards neerwaartse tendens door hem recht te sturen zal het zeker botsen.
Het zou nog beter zijn als jullie openstaan voor elkaar, ga kijken bij elkaar en vraag waarom je dingen doet, en neem mee wat je mee kan nemen, i.p.v. elkaar af te keuren.
Ik kijk ook bij andere ruiters, sommige dingen kan ik mij niet in vinden en sommige dingen probeer ik uit.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:58

Ik ga met labionics mee: sta open voor andere inzichten, je bent nooit te oud/jong/goed om te leren. Stommer word je er nooit van.
Beschouw het niet als een aanval. Ik denk dat het zoiezo goed is om je goed voor te laten lichten over de methode AdB. Ik rij sinds oktober op deze methode en het heeft mij persoonlijk - en mijn paard - enorm geholpen. Een paar zaken die je noemt in je openingspost herken ik niet. Althans, dat is niet wat ik leer van mijn instructeur. Ik leer juist het tegenover gestelde van een harde hand, maar dat neemt niet weg dat ik mijn paard niet kan of mag doorpakken op een moment dat dat gewenst is.

Alles begint met balans van je paard, horizontaal én verticaal. Pas als je paard goed in balans en ontspannen is kan er nageeflijkheid komen. Ik leer om hierbij geduld te hebben tot het paard zich ontspant, juist níet door trekken en rukken of "het in de krul trekken". Wanneer mijn paard goed nageeflijk is, kan ze enorm snel op hulpen reageren, ook op beenhulpen. Als je paard heel scheef is, kun je wel baat hebben bij het op de buitenschouder zetten.
Maar idd, wanneer jullie heel verschillende manieren van rijden hebben kan dit misschien verwarrend werken voor het paard in kwestie, al wil ik hiermee niet zeggen dat de ene rijstijl slechter of juist beter is. Je moet doe wat voor jou werkt. Dit is ook de reden dat ik er voor heb gekozen om mijn paard 3 weken vakantie te geven (ik ben wegens omstandigheden niet in staat om haar nu te rijden) in plaats van voor even een ruiter erop te zetten met een heel andere techniek.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:53

Ik heb op mijn vorige bijrijdpaard die nu met pensioen is ook AdB gereden. Het is helemaal geen ruk- en plukwerk, en je hoeft ook helemaal niet hard met je handen te zijn. De mensen bij jou op stal zullen het wel fout doen, want als je het op een goede manier doet ben je juist heel zacht met je handen en trek je totaal niet.

De AdB methode is denk ik prima te combineren met 'normaal'. Het is eigenlijk ook niet een hele andere rijstijl, maar de nadruk wordt gewoon heel erg gelegd op het rechtrichten. Misschien is het een idee om zelf eens een lesje AdB te nemen? Bij de Both zelf of misschien bij Nakita de Boer?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:02

AdB rijdt volgens mij toch klassiek? Hij heeft zelf les gekregen van grote klassieke leermeesters. Het enige wat hij doet is het paard in balans brengen door het correct recht te richten en een gelijke aanleuning te nemen. En hard in de hand? No way! Harde hand veroordeelt AdB. Hij ziet het ook als een paard met harde hand gereden wordt en dan krijg je het om de oren van hem.
Ik heb een paar clinics van hem gevolgd en ik begrijp de materie nu beter, hoe een paard fysiek kan voelen en daar op reageert, waarom het zo reageert, etc.

Dus wat dat betreft kan het alleen maar interessanter voor je worden.
Het lijkt me alleen beter dat je een ander bijrijdpaard zoekt. Want heel deze toestand met bijrijder erbij, de manier waarop je opzij geschoven wordt, dat zou mij ook niet aanstaan. Lekker zelf een paard kopen, of anders een ander bijrijdpaard zoeken. Die zijn heus wel te vinden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:54

Even afgezien van van AdB doet en wat jij doet. Ik dnek dat het voor een paard heel verwarrend is wanneer ruiter A op een heel andere manier rijdt dan ruiter B, zeker omdat jij de ambitie hebt om wedstrijden te gaan rijden. Jullie zijn straks beiden druk het paard van alles te leren maar wat jullie afzonderlijk van elkaar doen zou best wel eens tegen elkaar in kunnen druisen.
Met 2 ruiters op 1 paard rijden kan best wanneer jullie hetzelfde doel voor ogen houden en dat op dezelfde manier gaan realiseren. Maar als jullie daar onderling andere ideeen over hebben dan kan het niet anders dan dat het voor het paard bijzonder verwarrend en frusterend moet zijn.

MissBehave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:47

Misschien toch eens gaan samenzitten met de andere bijrijdster om samen een regeling te treffen.
Zoals PinkyPie & Labionics al zeiden, sta open voor andere ideeën.

Ikzelf ben voorstander van AdB en denk dat je zeker baat zal hebben bij het toepassen van zijn methodes..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:52

Wat bij betreft is AdB 'normaal'. Misschien ziet het er een beetje vreemd uit als hij met een heel scheef paard aan t werk is maar naar mate het paard recht is (wat voor elke ruiter de basis zou moeten zijn) is AdB ook 'gewoon'. Hard in de mond vind ik hem zeker niet, ik les erg veel bij Antoine zelf en ik moet absoluut niet zitten trekken aan mijn paard z'n mond en zie zelfs vergeleken met andere ruiters dat ik vrij licht in m'n hand ben.

Misschien dat jullie toch samen een middenweg kunnen vinden. Ik kan me voorstellen dat jij je nu een beetje op je tenen getrapt voelt, maar je paard zal niet slechter worden van methode de bodt.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 11:38

Even ter duidelijkheid. Eigenlijk heb ik niks tegen de methode, maar meer tegen het feit dat wat zij uitoefend meer op onkunde neerkomt en dan nog te eigenwijs is begeleiding van mij aan te nemen.

Ik doe dit paard alsof ze van mij is, al meer dan een jaar, iedere dag heb vanaf vorig jaar conditie moeten opbouwen vanaf 0 omdat ze stil had gestaan en ze is er enorm op vooruit gegaan. Ze is van een zielig hoopje helemaal opgeleefd en de eigenaar is mij er echt heel dankbaar voor en ze betekend dan ook zodanig veel voor me alsof ze van mij is. Daarnaast heb ik zelf ook nog een pony en zij ook een paard, dus daar is het helemaal niet om te doen.

Het komt erop neer dat ik haar al een jaar train, veel bereikt heb en iemand er een loopje mee probeert te nemen en niks van mij aan wil nemen. (zij is dus een puber van 17, stronteigenwijs en ik 24 en ken dit paard op m'n duimpje)
Bovendien omdat ik wil starten wil ik ook overeenstemming en omdat zij minder kundig is vindt eigenlijk dat ze wel begeleiding van mij aan moet nemen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:43

Ik snap je probleem. Dit staat allemaal helemaal los van welke methode ook.

WAar het hier om draait, is dat iemand iets om zeep aan het helpen is wat jij hebt opgebouwd en daarbij ook nog eens te eigenwijs is om iets van jou aan te nemen.

Je hebt de volgende keuzes:
- je stopt met dit paard te rijden
- je praat met de eigenaresse en stelt haar voor de keuze: deze bijrijdster of jij maar niet allebei want alle energie die jij er nu in gaat stoppen wordt teniet gedaan door de andere bijrijdster en daar heb je zeer terecht geen zin in
- je ondergaat de hele situatie lijdzaam en stelt verder geen eisen en raakt bijzonder gefrustreerd zonder dat je nog verder komt met het paard.

Kies maar.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:49

Dan zou ik maar eens gaan praten met de eigenaar van het paard. Als het zo is dat jij al veel bereikt hebt met dit paard dan wil ze je vast niet kwijt als ruiter.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:58

Je kan niet betalen om bij te rijden maar wel voor een startkaart?

Dan lijkt het mij kiezen of delen:
- Stoppen met dit paard
- Even het starten laten en gaan meebetalen

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 11:59

Abacab schreef:
Dan zou ik maar eens gaan praten met de eigenaar van het paard. Als het zo is dat jij al veel bereikt hebt met dit paard dan wil ze je vast niet kwijt als ruiter.

Dat wil ze ook niet... heeft ze afgelopen week nog uitgesproken

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 12:00

Princesj schreef:
Je kan niet betalen om bij te rijden maar wel voor een startkaart?

Dan lijkt het mij kiezen of delen:
- Stoppen met dit paard

Probleem is wel zo dat ik net enkele maanden mijn eigen huisje heb en op dit moment het nog even niet kan, ik heb wel al geopperd dat ik dat zo snel mogelijk voor elkaar wil hebben dat ik het wel kan betalen, als ik door de eerste berg rekeningen heen ben :S

Ik heb hier wel echt alles voor over...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:01

Princesj schreef:

Als je dat paard niet kwijt wilt, dan is dat ook nog een optie.
Ik denk dat al die frustraties met die bijrijder dat geld toch niet waard zijn?

Oh, ik zie nu dat je sinds kort een huis hebt. Ja, dan zit je inderdaad krap.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:07

Ik ben geen AdB fan dat voorop gesteld. MAAR .... Ik sta op een stal waar ongeveer 50% op die manier rijdt. En van die 50% rijdt ongeveer 50% met naar mijn mening te veel druk in de hand. Maar dat is net zo veel als de 'normale' ruiters. Dat ligt dus echt aan de ruiter niet aan de manier van rijden.

Wat ik je kan aanraden (als eigenaar van een paard met bijrijdsters) is een goed gesprek met de eigenaress. Helaas is het zo dat veel 17 jarige denken de wijsheid in pacht te hebben.
MAAR sluit je ook niet af voor iets wat je niet kent. Ik neem aan dat die andere bijrijdster een instructeur heeft (een AdB instructeur?) kijk eens naar een les van die persoon. En probeer er van te leren.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:01

Het paard is nog steeds niet van jou dus uiteindelijk beslist de eigenaar zelfs hoe en wie er gereden wordt op haar Fries...
Dat kind van 17 en stronteigenwijs... Sorry hoor, maar ik ben ook 17! Het betekent niet dat 17 jarigen onverantwoordelijk zijn voor hun beesten? Tja iedereen die nog niet volwassen genoeg is en nog geen 20 jaar is geweest die hebben geen wijsheid en kloten maar wat aan met een paard. Dat vind ik zo'n onzin!?
Oke, veel pubers die denken dat ze het wel weten, zijn eigenwijs, maar ik vind niet dat een aantal van jullie iedereen over een kam moeten scheren?
Ik rij ook op de AdB methode... Ik vind dat deze methode je eerst laat zien hoe het lichaam van een paard werkt, en je daarop je oefeningen afstelt.
En niet dat je maar aan die mond blijf knijpen of als dat niet lukt er een hulpteugel aanhangt zoals heeel veel doen! Waat kennis eindigt, beginnen de hulpteugels.

Waarom zoek je dan niet een eigen paard? Daar kan je over belissen zoals jij het helemaal wilt hebben? Je hebt wel geld voor officiele wedstrijden, dat is toch ook niet gratis?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:15

Als iemand jouw paard zo weet te verbeteren Caro, ben je die persoon eigenlijk méér verschuldigd dan dat je er nog iemand bij haalt die alle energie die ze er in gestoken heeft om zeep helpt.

Jij zou het ook niet leuk vinden als jij van een paard een leuk rijpaard weet te maken omdat je de nodige tijd er in steekt, en dan komt er een 13 jarige en die wil alles op haar manier doen, je ziet en je weet bij ervaring dat dit geen goede uitwerking gaat hebben, en jouw werk die je erin gestoken hebt wordt teniet gedaan.

Wat je zegt over AdB ben ik wel met je eens. Laten begrijpen hoe het lichaam van een paard werkt, en waarom het vervolgens reageert zoals het reageert.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:45

Maar wie zegt nou dat die energie weer omzeep wordt geholpen?
Want TS baseert dat op het feit dat dit meisje op de AdB manier rijdt. Terwijl ze het meisje naar mijn weten nog niet hebt zien rijden.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:53

Hoe kan je nou oordelen over de AdB metode als je zelf nog nooit op deze metode heb gereden? Ik rij zelf ook op de AdB metode en heb heeft mij en me haflinger erg geholpen.
En jij vind dat de metode hard in de mond is. Maar dat ligt natuurlijk aan de ruiter die er op zit. Als je klassiek/engels rijdt kan je ook hard in de mond zijn. Dus dat zegt niks over de metode de bodt. Bij de metode doe je altijd iets met een logische reden vind ik. Dus eigenlijk kan je niet oordelen over deze metode. Vraag eens aan je stalgenoten waarom ze dat zo en zo doen.

Ik vind dat je met de eigenaar van het paard moet overleggen wat zij wil. Het is tenstotte haar paard en zij bepaald altijd nog wat zij het beste voor haar paard vind. En ik vind het een beetje raar dat je wel geld bijleg voor wedstrijden maar de eigenaar niet betalen. Dat is toch een beetje een omgekeerde wereld :P

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:01

In principe moet er helemaal geen tegenstellng zijn tussen klassiek en AdB. Het rechtrichten van AdB is een basisonderdeel van klassiek. Als zij het niet goed uitvoert dan zou ik aan haar vragen of ze dan niet les kan nemen van een officiele AdB instructeur.
Dat is het nadeel van een bijrijdpaard, je kan helaas niet zelf beslissen wie erop komt.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:09

Langcara schreef:
Als iemand jouw paard zo weet te verbeteren Caro, ben je die persoon eigenlijk méér verschuldigd dan dat je er nog iemand bij haalt die alle energie die ze er in gestoken heeft om zeep helpt.

Jij zou het ook niet leuk vinden als jij van een paard een leuk rijpaard weet te maken omdat je de nodige tijd er in steekt, en dan komt er een 13 jarige en die wil alles op haar manier doen, je ziet en je weet bij ervaring dat dit geen goede uitwerking gaat hebben, en jouw werk die je erin gestoken hebt wordt teniet gedaan.

Wat je zegt over AdB ben ik wel met je eens. Laten begrijpen hoe het lichaam van een paard werkt, en waarom het vervolgens reageert zoals het reageert.

Uh pardon? een 13 jarige die alles op haar eigen manier wilt doen? Sorry hoor maar dat is absoluut niet waar. Ik denk dat de eigenaresse nog steeds zelf bepaald wie er rijdt. De nieuwe bijrijder waarom het gaat is geen 13 maar 17 en wil best overleggen?
Ik ken deze 2 wel, meer wil ik er niet over kwijt want ik ga me er niet teveel mee bemoeien :)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:13

Alleen nog even over de AdB methode in het algemeen. Topicstarter weet niks van de methode af, staat er al bij voorbaat niet voor open?
Over het hard in de mond. Wat vind je dan precvies hard? Wat heb jij gezien dat een ruiter hard doet?
Want imo is kneepjes in de mond om die kop maar naar beneden te trekken, nog VEEL harder dan wat je met de AdB methode doet!

Verdiep je eerst in de methode voor je er nee tegen zegt :)