Onder het rijden met mond klepperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XMandylover

Onder het rijden met mond klepperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 19:59

:) Hooj! :)
Ik had een vraagje:
1 van mijn verzorgpony's kleppert als je gaat rijden de hele tijd met haar mond.Haar mond gaat open en dicht,open en dicht,open en dicht.Zouden jullie weten wat dit is?
Vragen mogen altijd gestelt worden,wel liever hieronder.

Groetjs van Femke

kleinvosje

Re: Onder het rijden met mond klepperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:00

Vaak is het een aanleuningsprobleem. Je bent bijvoorbeeld erg streng met je handen, de pony gaat klapperen om te proberen onder de druk uit te komen. Ik zeg niet dat dit bij jou zo is, is een voorbeeld. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat het bit niet goed past. Het is zo een twee drie niet te zeggen.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:02

Kan volgens mij ook zijn dat de pony niet voorwaarts genoeg is.
Als dat het probleem zou zijn zou je hem voorwaartser moeten rijden. :)

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:06

kleinvosje schreef:
Vaak is het een aanleuningsprobleem. Je bent bijvoorbeeld erg streng met je handen, de pony gaat klapperen om te proberen onder de druk uit te komen. Ik zeg niet dat dit bij jou zo is, is een voorbeeld. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat het bit niet goed past. Het is zo een twee drie niet te zeggen.

Ikzelf reed er niet op,ik heb 3 verzorgpony's daar en reed op de andere 2.Bij Lotte,die er wel op reed,liep ze helemaal aan de teugel.We dachten ookal dat we een groter bit moesten proberen.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:07

bente_ schreef:
Kan volgens mij ook zijn dat de pony niet voorwaarts genoeg is.
Als dat het probleem zou zijn zou je hem voorwaartser moeten rijden. :)

De pony liep wel voorwaarts genoeg,ze draafde bijna toen je er net opzat.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:09

ik ben het daar niet helemaal mee eens
onze merrie deed het vooral door spanning, zodra iets spannends werd begon ze te klepperen

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:13

iloonaa__ schreef:
ik ben het daar niet helemaal mee eens
onze merrie deed het vooral door spanning, zodra iets spannends werd begon ze te klepperen

Ik denk niet dat ze onder de spanning stond.Zelf reed ik er een klein stukje op en ze voelde heel erg ontspannend

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:20

Klapperen is over het algemeen stress... Of eigenlijk, ik zie het alleen maar bij paarden die traumatische ervaringen hebben gehad in het verleden, een ernstige blessure hebben gehad of op dat moment hebben.

Door bijvoorbeeld teveel druk, of druk op verkeerde momenten (zagen e.d.) maagzweren, slecht gebit. Enz.

Mag ik vragen hoe je weet dat het paard ontspannen was? Ik heb nog nooit een ontspannen paard met zijn lip zien klapperen, echter alleen zwaar gestresste paarden.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:25

Ikzelf ken de pony ook. Ik zal het verhaal een beetje uitbreiden.

Het is een Haflinger die normaal superrustig is en nooit kleppert. Als het hoofdstel in is gaat ze beginnen met klepperen. Dit doet ze al heel lang. Ik heb nu ook gezien dat ze haar tong tussen haar tanden heeft en eigenlijk op haar tong bijt lijkt het. Ik heb een beetje geprobeerd of ze haar tong daar weg wou doen, had geen ideee wat ik wou gaan doen maar goed :P Ook al loopt ze aan de teugel ze blijft klepperen. Ze is voorwaarts genoeg....

Slecht gebit zou idd misschien kunnen. Geen idee of die pony's wel eens naar de tandarts gaan..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:27

Bij mijn paard is het een vorm van ontspanning :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:28

Ik ken er ook een die het altijd doet, is gewoon aangeleerd gedrag geworden.
Dus sprake van altijd stress gaat niet op..

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:31

Mijn paard doet het ook heel veel. Ik heb nu een Myler bit en het is stukken minder geworden. Het wil nog wel eens werken om haar toch iets voorwaartser te rijden, maar over het algemeen werkt dat ook niet super. Ze blijft het toch een beetje doen bij spanning of als ze boos is. Ook in het bos aan een lange teugel doet ze het nog wel. Al rijd ik de laatste tijd buiten vooral bitloos, dus veel minder, maar zelf bitloos doet ze het soms.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:34

Captain schreef:
Ik ken er ook een die het altijd doet, is gewoon aangeleerd gedrag geworden.
Dus sprake van altijd stress gaat niet op..

En waar komt dat aangeleerde gedrag vandaan..... precies... ;) (ik zei ook niet constant stress, maar vaak een uiting van stress, of een nare ervaring/ pijn in het verleden.)

@vibalu, serieus, dat heb ik echt nog nooit gezien, je bedoeld niet gewoon kauwen? Ben daar wel nieuwschierig naar :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:37

Dat zal inderdaad vast wel van stress gekomen zijn in die tijd maar nu loopt hij gewoon super ontspannen maar kleppert nog steeds.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:40

ken er 1 doet het al vanaf veulen af. Zelfs gewoon met het wandelen aan het halstertje kleppert ze al met der lippen

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:35

vibabu schreef:

Bij die van mij ook, zodra ik haar lange teugel geef met uitstappen begint ze :j

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:41

Bij mij is het als ik een fijne aanleuning heb en hij lekker rondjes hobbelt.

Het is echt een raar gehoor. Kauwen op het bit doet hij ook zo raar (het is gewoon een raar paard :D ) Bij kauwen op het bit doet hij net alsof hij op een stukje vlees aan het kouwen is met z'n lippen opgetrokken en gaat ie raar lopen :') (in stap dan)

Wel moeilijk uitleggen wat hij precies doet. Hij tilt z'n mondhoeken een beetje op en schuift dan met z'n lippen over elkaar heen (versie 1) of hij doet z'n onderlip naar beneden en weer omhoog (versie 2) Daar krijg je een smakkend/klapperend geluid van :')

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:30

vibabu schreef:

Bij de mijne ook. Wel een gezellig geluidje...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:34

Klappert ze met der lippen?

Of met haar kaak?

Mijn merrie klappert altijd met der kaak als ze lekker ontspannen wordt.
En loslaat.
Haar kaak laat ze dan ook letterlijk los en die kleppert dan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:38

ken de er een was expolitiepaard de ander manegepaard, hm weer wat geleerd, knarsetande deed er ook een krak indeens

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:59

Ze flappert alleen met lippen

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:37

Mijn paard begint die dingen te doen als we 'te ver' gaan. We zijn hard aan het werk, we doen nog iets extra's en dan merken we dat hij begint te klapperen met zijn lippen of zijn tong uitsteken (zelfs als we bitloos rijden)
Dan wordt het lastig en moeilijk en dan doen we dat eventjes en dan stoppen we om te belonen...

Bij een ander paard kan het misschien weer heel wat anders betekenen maar bij Blade is het overduidelijk dit :j

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:00

Nou bij die pony als je er naast staat met hoofdstel omdoen en je doet het bit in. Dan begint ze al met het geklepper :P

Dorien_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:21

Ik denk dat het per paard verschilt wat het betekend, net zoals schuimen. Bij het ene paard betekend het spanning en bij de ander ontspanning.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:42

chantal_bel schreef:
ken er 1 doet het al vanaf veulen af. Zelfs gewoon met het wandelen aan het halstertje kleppert ze al met der lippen
Bij ons is het alleen met het hoofdstel.
Navanja schreef:
Klapperen is over het algemeen stress... Of eigenlijk, ik zie het alleen maar bij paarden die traumatische ervaringen hebben gehad in het verleden, een ernstige blessure hebben gehad of op dat moment hebben.

Door bijvoorbeeld teveel druk, of druk op verkeerde momenten (zagen e.d.) maagzweren, slecht gebit. Enz.

Mag ik vragen hoe je weet dat het paard ontspannen was? Ik heb nog nooit een ontspannen paard met zijn lip zien klapperen, echter alleen zwaar gestresste paarden.

Je voelde wel dat ze heel onspannend was.Slecht gebit kan inderdaad wel.

daantjuhhh schreef:
Klappert ze met der lippen?

Of met haar kaak?

Mijn merrie klappert altijd met der kaak als ze lekker ontspannen wordt.
En loslaat.
Haar kaak laat ze dan ook letterlijk los en die kleppert dan.
Ze klappert met haar mond.Iets vergeten,ze heeft har tong tussen haar tanden,micchien helpt het iets
NeverGiveUp schreef:
Mijn paard begint die dingen te doen als we 'te ver' gaan. We zijn hard aan het werk, we doen nog iets extra's en dan merken we dat hij begint te klapperen met zijn lippen of zijn tong uitsteken (zelfs als we bitloos rijden)
Dan wordt het lastig en moeilijk en dan doen we dat eventjes en dan stoppen we om te belonen...

Bij een ander paard kan het misschien weer heel wat anders betekenen maar bij Blade is het overduidelijk dit :j
We reden gewoon even zonder zadel,klein stukje draven dus niet echt moeilijk.