Prachtige 4-jariga Haifa Van 't Meuleneynd aan het werk !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Prachtige 4-jariga Haifa Van 't Meuleneynd aan het werk !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:39

Hoi bokkers :D

Mijn opa heeft een jaartje geleden een prachtige drie jarige merrie gekocht, die we samen hebben opgeleerd.
Hij heeft haar ingereden etc. en ik nam ze mee in het parcours om wat ervaring op te doen. Aangezien ik het nu érg druk heb met school als ik met mooie resultaten wil slagen :D Hebben we gezocht naar een ruiter voor haifa. We moesten niet lang zoeken en vonden een ruiter op de manege zelf, die helaas na een kleine maand de manege moest verlaten wegens omstandigheden.. lang verhaal.

Maar dus, we moesten op zoek naar een nieuwe ruiter. Een oud stalgenootje was de eerste waar ik aan dacht, ze kon geweldig goed rijden en we hebben dus niet lang getwijfeld. Vandaag heeft ze met haifa getraind, en had ik mijn camera bij. Ik MOEST dus gewoon foto's hebben. :D

Helaas (bijna) geen foto's van het indrijde...
Ik vind haar een heerlijk en mooi paard, wat vinden jullie?

Haar lief koppie <3

Afbeelding

Aansingelen en klaar voor vertrek! :)

Afbeelding

Instappen

Afbeelding

Even lekker vooruit, heerlijke achterhand trouwens :D

Afbeelding

En een galopje

Afbeelding

Nog een drafje, weer de achterhand er lekker onder :)

Afbeelding

Even een sprintje trekken, ze is nog jong en kan zich nog niet zo lang een een stuk concentreren... Even "pauzeren" moet dus kunnen :D

Afbeelding

Toen ging ze springen, waar de training eigenlijk om draait. We doen alles rustig aan en zijn pas na drie kwartier begonnen met springen, helaas wou mevrouwtje nog niet springen :p We hebben trouwens goed ingesprongen, eerst balkjes en dan het kruisje links op de foto.

Afbeelding

Daarna ging het weer goed :D

Afbeelding

Einde van de training en lekker uitstappen :D

Afbeelding

Helaas was onze lieve amazone haar handschoenen vergeten aan trekken.. AUWTCH :D Ook een erg leuk hoofd dat haifa hier heeft :D

Afbeelding

Nog even poseren met haar vuile snoet :)

Afbeelding

En mijn moeder die ook nog even een foto van mij en mijn pony heeft genomen. Heb hem dan maar na de "fotoshoot" gereden... ik vind hem wel leuk :)

Afbeelding

Bedankt voor het kijken en een reactie zou heel fijn zijn :D

Ra_chel

Re: Prachtige 4-jariga Haifa Van 't Meuleneynd aan het werk !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:46

graag zou ik weten wat de reden is van de thiedemann?
ik zou liever zien dat ze laag en rond werd gereden zonder thiedemann ,maar lekker ontspannen de hand op zoeken, en pas wanneer de basisgangen bevestigd zijn en er een stabiele basis is ,dan zou ik pas aan springen gaan denken.
imo wil je nogal veel en snel voor een dier wat nog maar kort onder het zadel is.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:50

Ra_chel schreef:
graag zou ik weten wat de reden is van de thiedemann?
ik zou liever zien dat ze laag en rond werd gereden zonder thiedemann ,maar lekker ontspannen de hand op zoeken, en pas wanneer de basisgangen bevestigd zijn en er een stabiele basis is ,dan zou ik pas aan springen gaan denken.
imo wil je nogal veel en snel voor een dier wat nog maar kort onder het zadel is.

Ze is ten eerste niet kort onder het zadel, heeft een jaar lang de basis aangeleerd gekregen door middel van heel veel longeren enaf en toe rijden. Ze is dus geen puppy meer en heeft al heel wat bespiering. En zonder thiedemann is ze simpelweg niet te houden.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:51

ook ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachte van de thiedeman..
verder vraag ik me af hoe een jong paard die nog niet zo lang onder het zadel is al pijn in de handen kan bezorgen bij de ruiter?

het viel me trouwens op dat bij de 'aansingel foto voor vertrek' het paard al bezweet lijkt, kan ik verkeerd begrepen hebben hoor..
het ziet er vrij netjes uit :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:54

AdnerB schreef:
verder vraag ik me af hoe een jong paard die nog niet zo lang onder het zadel is al pijn in de handen kan bezorgen bij de ruiter?

het viel me trouwens op dat bij de 'aansingel foto voor vertrek' het paard al bezweet lijkt, kan ik verkeerd begrepen hebben hoor..

Ja ben ik er vergeten bij te zetten... Ze wordt altijd eerst gelongeerd, omdat ze nogal.. ja.. "bombastich" kan zijn :D

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:55

Ik vind het ook erg veel voor een 4 jarige en de thiedeman lijkt me ook niet nodig zo jong. Ik zou meer teruggaan naar de basis. nu moet ze in 1x longeren rijden en springen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 17:59

_Aurora_ schreef:
Ik vind het ook erg veel voor een 4 jarige en de thiedeman lijkt me ook niet nodig zo jong. Ik zou meer teruggaan naar de basis. nu moet ze in 1x longeren rijden en springen.

Kan ze best aan hoor... als je haar rijdt zonder te longeren, maak je wat mee denk ik.. en we zijn volop bezig met het "ontwennen" van de thiedenmann.
Hij staat nu ook op het laatste gaatje om binnen een week 1-2 gewoon met martingaal te rijden... Ook mede omdat het niet toegelaten is op wedstrijden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:02

_Aurora_ schreef:

wat een onzin zeg :roll:
ten eerst valt springen gewoon onder rijden en kun je in een training rustig toe werken naar het springen...
lijkt me dat ts niet een half uur lang met haar heeft gesprongen ofzo ;)
daarnaast worden veel jonge paarden voor het rijden aan gelongeerd...
en bovendien, het dier is 2 en als ik ts mag geloven is ze rustig aan sterker gemaakt en kan ze het prima aan...
jeetje zeg, nog even en we moeten van de pennybrigade van bokt wachten met een paard te rijden tot hij 20 is ofzo :roll:

leuk paardje ts, maar zou toch wel bij een jong dier graag zien dar er zonder hulpmiddelen gereden werd ;)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:05

M_D_H schreef:
_Aurora_ schreef:

ten eerst valt springen gewoon onder rijden en kun je in een training rustig toe werken naar het springen...
en bovendien, het dier is 2 en als ik ts mag geloven is ze rustig aan sterker gemaakt en kan ze het prima aan...
jeetje zeg, nog even en we moeten van de pennybrigade van bokt wachten met een paard te rijden tot hij 20 is ofzo :roll:

leuk paardje ts, maar zou toch wel bij een jong dier graag zien dar er zonder hulpmiddelen gereden werd ;)

Jeetje zeg sinds wanneer is bokt zo aangebrand???

Ten eerste, ik ben niet van de penny brigade ;) en ik blijf vinden dat het erg veel is voor een 4 jarige om eerst te longeren, dan fanatiek te rijden en dan nog eens te springen. Ze is aardig bezweet na het longeren en volgens TS kan het paardje moeilijk de aandacht erbij houden. Dan zou ik de training toch echt wat korter houden. Maargoed ieder zijn mening. Jammer dat je niet meer je mening kan zeggen zonder gelijk voor penny te worden uitgemaakt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 18:07

M_D_H schreef:
_Aurora_ schreef:

Dankje, hier werken we zeker naartoe. Binnen dit en twee weken zal ze hopelijk probleemloos zonder thiedenmann maar mét martingaal gereden kunnen worden. Nu is dit gewoon nog te vroeg omdat ze echt heel onstuimig kan zijn en er anders veel stress bij de ruiter, en dus na een tijd ook bij het paard, stress ontstaat. En dat willen we liever niet bij het rijden van een jonger paard... Natuurlijk doen we dit ook nog om gevaarlijke situaties te voorkomen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:08

het gaat om de manier waarop je je mening geeft terwijl ts al minstens 3?4? keer gezegd heeft dat ze het prima aan kan :)
persoonlijk, maar dat is persoonlijk zou ik stoppen op het moment dat het dier de aandacht nog bij het werk heeft...
maar afleiding kan door ze veel komen :) het is een jong dier en die zijn heel snel afgeleid :)
daarnaast is het ook een diertje met behoorlijk wat vacht... als ik mijn volwassen beestje aan het werk zet zonder dat ik hem geschoren heb is hij ook binnen 5 a 10 minuten doorweekt...

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:10

M_D_H schreef:
het gaat om de manier waarop je je mening geeft terwijl ts al minstens 3?4? keer gezegd heeft dat ze het prima aan kan :)
persoonlijk, maar dat is persoonlijk zou ik stoppen op het moment dat het dier de aandacht nog bij het werk heeft...
maar afleiding kan door ze veel komen :) het is een jong dier en die zijn heel snel afgeleid :)
daarnaast is het ook een diertje met behoorlijk wat vacht... als ik mijn volwassen beestje aan het werk zet zonder dat ik hem geschoren heb is hij ook binnen 5 a 10 minuten doorweekt...

het zeggen door ts wil niet zeggen dat ik een andere mening heb. Vond je eigen reactie nogal typisch.

Ts: succes met je paardje! Volgens mij zijn de tips niet nodig ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 18:11

M_D_H schreef:

Inderdaad, ze staat vaak buiten zoals je kan zien op de eerste foto, en hier wordt haar vacht behoorlijk dik van. Ze heeft ook geen deken op gehad deze winter. Behalve een zweetdeken na het rijden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:12

_Aurora_ schreef:
M_D_H schreef:

het zeggen door ts wil niet zeggen dat ik een andere mening heb. Vond je eigen reactie nogal typisch.

Ts: succes met je paardje! Volgens mij zijn de tips niet nodig ;)

en daarmee wil je zeggen dat?

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:14

Ik houd het hierbij ;) vond dat je nogal zwart wit op minn mening reagerrde. Maargoed laat maar ;) hoort hier ook niet thuis en de reden waarom ik nauwelijks nog reageer.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 18:17

AdnerB schreef:

Geen pijn, gewoon blaren... Kan gebeuren toch?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 18:35

DUS EVEN VOOR ALLE DUIDELIJKHEID :
je zal haar zeker nog tegenkomen in een volgend HAW topic :D hoogstwaarschijnlijk ZONDER thiedenmann waar ik zelf ook geen voorstander ben. Zoals je kan zien rijdt ik zelf zonder hulpmiddelen, geen sporen,zweep extra zwaar bit en bladibla... Hopelijk zal dit weldra ook zo bij haifa gebeuren, maar first things first. De thiedenmann kwijt raken dus.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:41

Super klinkt als een goed plan en ben benieuwd naar vervolgtopics

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:26

Heleennn schreef:
DUS EVEN VOOR ALLE DUIDELIJKHEID :
je zal haar zeker nog tegenkomen in een volgend HAW topic :D hoogstwaarschijnlijk ZONDER thiedenmann waar ik zelf ook geen voorstander ben. Zoals je kan zien rijdt ik zelf zonder hulpmiddelen, geen sporen,zweep extra zwaar bit en bladibla... Hopelijk zal dit weldra ook zo bij haifa gebeuren, maar first things first. De thiedenmann kwijt raken dus.

sorry maar als die fatsoenlijk gereden word heb je volgens mij geen tiedeman nodig :roll:
en daarbij vind ik het persoonlijk ook erg veel wat jullie met haar doen.

en rijteschnisch commetaar kan ikniet echt geven gezien er niet genoeg duidelijke foto's zijn geplaatst
Mischien dat de Amazone nog iets rechter kan gaan zitten en haar handen iets meer dragen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:19

TS, hieronder jouw reactie op een commentaar:
Dankje, hier werken we zeker naartoe. Binnen dit en twee weken zal ze hopelijk probleemloos zonder thiedenmann maar mét martingaal gereden kunnen worden. Nu is dit gewoon nog te vroeg omdat ze echt heel onstuimig kan zijn en er anders veel stress bij de ruiter, en dus na een tijd ook bij het paard, stress ontstaat. En dat willen we liever niet bij het rijden van een jonger paard... Natuurlijk doen we dit ook nog om gevaarlijke situaties te voorkomen.[/quote]

HUH? binnen een week of 2 zal ze hopenlijk wel met gewoon een martingaal gereden worden, het lijkt de omgekeerde wereld wel, beginnen met zoveel mogelijk eraan om dan langzaam af te bouwen?
Een jong paard leer je op zonder hulpteugels/sporen en zelfs eigenlijk zonder zweepje.
Als dan blijkt in het springen dat ze met bijv. 6 jaar erg sterk worden waardoor ze in de problemen komen tussen 2 hindernissen in, kun je een losse martingaal proberen om dit op te lossen...heeft dit paard ooit zonder hulpteugels gelopen onder het zadel? en waarom trek jij je handen kapot op een 4-jarige???

Edit: de foto's waarover je zegt dat de achterhand er zo mooi onderkomt....ik zie het niet hoor, wel een fijne krul in de hals.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:24

Over rijtechnische zaken spreek ik me niet uit, maar ligt het aan mij (kan ook natuurlijk) maar ik zie iets mis aan dat zadel, het heeft precies wat opvulwerk nodig ( geen kussens) en het ligt denk ik ook niet optimaal op haar rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:30

Ik denk dat jij nog niet klaar bent om dit paard te rijden, 4 jaar en thiedermann is not done :n En een excuus dat ie te sterk is dat komt door jouw manier van rijden. Aanleuning en nageeflijkheid komt van achter, ik zie jou alleen maar aan de voorkant bezig zijn.
Dus snel iemand anders ervoor zoeken die weet waar hij mee bezig is, maar ik betwijfel het, aangezien je begeleiding blijkbaar niet eens weet wat een grondbalk is...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:36

Joolien schreef:
Ik denk dat jij nog niet klaar bent om dit paard te rijden, 4 jaar en thiedermann is not done :n En een excuus dat ie te sterk is dat komt door jouw manier van rijden. Aanleuning en nageeflijkheid komt van achter, ik zie jou alleen maar aan de voorkant bezig zijn.
Dus snel iemand anders ervoor zoeken die weet waar hij mee bezig is, maar ik betwijfel het, aangezien je begeleiding blijkbaar niet eens weet wat een grondbalk is...

Lees deftig de openingspost en er wordt wel duizend keer vernoemd dat ik dit niet ben. Er staat zelfs een foto waar ik op mijn eigen pony zit... Een beetje aandachtig zijn voor je afkomt met kritiek.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:40

Een thiedemann eromheen hangen omdat het paard te sterk is?

Oeioei. De kunde stopt waar de hulpteugels beginnen.

Het zegt me ook wel wat dat de ruiter in kwestie pijn in haar vingers heeft.
Duidt in mijn ogen op trekwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:45

Heleennn schreef:
Joolien schreef:

Lees deftig de openingspost en er wordt wel duizend keer vernoemd dat ik dit niet ben. Er staat zelfs een foto waar ik op mijn eigen pony zit... Een beetje aandachtig zijn voor je afkomt met kritiek.

Leesprobleem sorry, kwam waarschijnlijk doordat de foto's meteen mijn aandacht trokken. Maar dan toch, doe er wat mee.