herkansing: Duncan weer @work, op film

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lon83

herkansing: Duncan weer @work, op film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 23:03

Vorige week opende ik een fototopic op HAW ([RT-HAW] Duncan (Sir Lui x Weltmeyer II) aan de HAW), waar ik zelf eigenlijk ook nogal van geschokt was. Die dag voelde Duncan super. Enorm voorwaarts en aan het been. Enige probleem was mijn reactie daarop... Ik zag op de foto's dat ik enorm terug ging rijden, en achterover in het zadel hing, waardoor ook mijn benen juist weer naar voren gingen steken. Ik kreeg fijn, onderbouwd commentaar, en ben deze week aan de slag gegaan.
Nogmaals: ik denk dat mijn houding in het betreffende topic meer een pechdag was, en dat ik nu een beter beeld kan geven.

Mijn vriend heeft vandaag 2x 10 minuten gefilmd, wat ook bijna mijn gehele training was. Ik ben bezig met wisselen van hoofd-halshouding, en veel met mijn eigen houding (handen!!). Duncan laat een paar keer in deze filmpjes zien wat voor fantastische giraffe hij wel niet kan zijn. Hij pakt op zo'n moment het bit vast, kop de lucht in en GAAAAAN. Dit doet hij nu ik probeer mijn handen meer te dragen. Hij merkt dat ik aan het zoeken ben naar de juiste positie, en maakt hier vervolgens keihard misbruik van. De onderhals komt er dan op, en vanaf dat moment heb ik niks te vertellen. Ik probeer dan gewoon los te laten, zodat hij niks heeft om tegenin te gaan, zodat ik hem daarna weer op kan pakken. Hij doet dit vooral wanneer hij wat heet wordt door bijvoorbeeld het galloperen, dus daar wacht ik dan vervolgens weer even mee.

Voorgesteld hebben we ons eigenlijk wel in het vorige topic, maar hierbij nogmaals:
Duncan: Sir lui van de Zuuthoeve x Weltmeyer II, bijna 8 jaar. Sinds 2 jaar in mijn bezit en van arrogante, dominante, verwende k*tknol veranderd in een werklustig dressuurpaard die gek is op knuffels. We komen echt van heel ver weg, dus ik ben allang trots op de huidige stand van zaken. Sinds oktober vorig jaar aan de wedstrijden, en dat gaat super ( 4 starts - 5 winstpunten - 3x winst)

De filmpjes zijn echt lang, dus hierbij _/-\o_ voor de mensen die alles bekijken :)

Kom maar weer op met commentaar!!

Lon83

Re: herkansing: Duncan weer @work, op film

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:16

Misschien waren de filmpjes toch té lang :')

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:59

Deze filmpjes zien er inderdaad al een stuk beter uit dan de foto's. Je houding is hier over het algemeen gewoon netjes. Her en der nog wat onbalans, maar dat hebben we allemaal. Netjes gereden!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:32

Dat is idd al een heel ander beeld als de foto's! Hier en daar wat momentjes waarin je bovenlichaam naar voren/achteren gaat en je benen dus ook anders gaan liggen (halsstrekken -> jij zakt wat met hem mee, wat oprijden en hij maakt zich sterk -> jij gaat net wat te ver naar achter om hem te kunnen houden waar je hem wilt hebben), daar herken ik de momentopnamen in van de foto's laatst, maar dat is hier maar 5% dus met recht momentopnamen te noemen. Misschien ook een fotograaf geweest met een talent voor het vatten van de leermomenten dan :))

Vind het er verder fijn uitzien, heb steeds stukjes eruit gepikt dus niet alles gezien ( :D ). Hij gaat gedurende de training steeds fijner lopen iig, is leuk zo'n groot verschil te zien! Ik mis nog een beetje lossigheid in de rug en hals, van mij mag je nog wat meer wisselen in hoofd-halshouding, tempo en buigingen zodat hij echt helemaal door zijn lijf gaat lopen :)

Even offtopic, maar wat een fijne buitenbak! Bodem ziet er heerlijk uit, en lekker groot!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 09:52

Dank :) filmpjes geven toch echt een beter beeld dan foto's.
Wat betreft lossigheid heb je helemaal gelijk vientje, dat is nog altijd erg moeilijk met hem. Soms wilt hij wel keurig mijn hand volgen, maar het is echt geen makkelijk paard om te rijden. Zoals mijn insyructrice altijd zegt: hij geeft je werkelijk niks cadeau... Elke overgang moet ik goed rijden, anders piept hij er weer van tussen... Om dan toch lossigheid vast te houden is erg moeilijk. Ik werk er aan :)
Buitenbak is zeker super. Heeft lang geduurd, maar nu echt perfect. Hoe meer regen hoe fijner :') erg goed gedraineerd, dus nooit plassen.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:35

Verder niemand met nuttige adviezen? Bijvoorbeeld over het giraffe-gedrag van Duncan? :) hij is dan zo enorm sterk... Als hij dat in proeven gaat doen kan ik het wel vergeten...

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:03

Lon83 schreef:
Verder niemand met nuttige adviezen? Bijvoorbeeld over het giraffe-gedrag van Duncan? :) hij is dan zo enorm sterk... Als hij dat in proeven gaat doen kan ik het wel vergeten...

Maar paard deed dat afgelopen paar weken ook heel de tijd door.. Dan even niet en dan wéér, net als je dacht dat het lekker ging. Bij hem lag het aan zijn gebitje, daarna niets meer aan de hand.

Mocht dat nu niet zo zijn, zou ik van je binnenbeen naar je buitenhand blijven rijden. (als het goed is doe je dit altijd al, om rond te rijden.) En mocht hij ertegenin komen, ophouding buitenhand en even flink je binnenbeen erbij. En eventueel veel voltes rijden.. Achtjes is altijd een fijne oefening geweest hiervoor. (voor mij dan, dat is voor ieder verschillend)

Ik vind juist dat je in stap en draf erg netjes zit, alleen in de galop opletten dat je blijft zitten en niet iets voorover gaat hangen.

Ziet er leuk uit :)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:22

Dank voor je reactie :)

Zijn gebit is op zich pas nog gecontroleerd, dus denk niet dat het daaraan ligt. Ik heb het idee dat hij het gewoon nog niet helemaal vol houdt om bovenin te lopen, dus daar een stuk conditie mist. Buitenhand-binnenbeen en achtjes werken hier inderdaad goed voor. Op het laatste filmpje zie je dat hij ook meer gaat schudden en 'slaan' met zijn hoofd. Dit komt volgens mij doordat hij op dat moment bezweet is, en er alweer vliegjes beginnen te komen. Daar reageert hij enorm heftig op, dus het zou ook daarmee te maken kunnen hebben... Tijd om het neusnetje en de hoofdkap weer tevoorschiijn te toveren.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:57

Ik heb ook even kleine stukjes bekeken. Giraffe-deel heb ik niet gezien.
Hij gooit zijn hoofd omhoog en gaat aan de wandel?

Volte op, controle terug, hand voor en weer rijden is het eerste waar ik aan denk.
Een 'nee' door de volte, indien controle terug is weer toestaan en gasgeven en dus 'braaf'.
Komt snel genoeg een punt dat hij denkt 'ik heb er niets aan, ze wordt er niet warm of koud van'.

Edit: ik heb een stuk gespot.
Je rijdt door, duwt je handen naar beneden, hij kachelt ook gewoon door. Tralalala, ik doe mijn hoofd omhoog en baas doet niets (behalve tegendruk geven).
Naast mijn eerste reactie/ingeving misschien nog iets wat kan helpen;
Ga direct terug naar stap, handen voor, niet ook 'sterk' worden, dat winnen we toch niet. ;) Pak hem vervolgens rustig weer op en draaf aan.
Of stuur de volte op, hou je hand er normaal aan (niet plat leggen, gewoon normaal contact houden) en ga schakelen op die volte (of pak een achtje).

Belangrijkste punt is dat je iets gaat 'veranderen' op het punt dat hij giraffe gaat spelen.
Niet je handen naar beneden drukken en 'niets' doen, dat werkt niet.

Wanneer je het aan voelt komen; ophouding en rijden, zet een figuur in.

Het stukje wat ik zag is wanneer jij een beloning geeft dat hij er direct 'uit komt'.
Geeft mij aan dat hij zichzelf niet dusdanig loslaat dat hij er zelf doorheen wil blijven, hij heeft jou hand nodig, hangt er een beetje tegenaan.
Varieer je veel in halshouding? Probeer dan dat hij zijn hals iets meer wil laten vallen, jou hand zoekt en meeneemt.
Longeer je ook met hulpteugel? Passoa of iets in die richting? Denk dat, dat verbetering kan brengen.
Te diep is niet goed, maar maak hem eens iets ronder en kijk of hij vervolgens jou hand wil volgen naar beneden.

De rest vind ik er overigens lekker relaxt uit zien. :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:17

Ik heb de giraffe ook gespot :D ik lees hierboven al erg goede tips waar je vast zo mee aan het werk kunt. Ik vind het wel opvallend dat hij dit zo aanpakt wanneer jij meer ruimte geeft, na het belonen op de hals. Doet hij dit altijd wanneer hij voor meer ruimte krijgt of ook wanneer je gewone aanleuning hebt?

Je houding en zit lijken hier inderdaad beter, maar je schuift vooral bij het doorzitten nog wat diagonaal. Romp te ver naar achter en daardoor gaan je benen te ver naar voren. Ik ziet het vooral in de overgangen terug. Herken je dat zelf ook?

Hoewel er iets meer verschillende hoofd-halshoudingen voorbij komen heb ik hem nog niet echt lekker zien uitzakken met de neus op kniehoogte, heb ik dat gemist?

Ik vind dat je een erg leuk paard hebt en het verbaast me niets dat je daar leuke punten mee rijdt, top hoor!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 23:27

Het zijn losse momenten waarop hij zich er zo uitdrukt. Echt van het ene op het andere moment. Hij is namelijk verder meestal echt op 2 vingers te rijden, hij hangt totaal niet op mij.
Bedankt voor de tips, ga kijken wat ik ermee kan. Probleem is alleen dat hij echt niet meer stuurbaar is op zo'n moment, dus achtjes en schakelen wordt moeilijk... Ook gelijk terug naar stap lukt niet, hij gaat juist enorm rennen als hij vastpakt. Zolang ik enigszins contact hou blijft hij met zn kop in de lucht, dus mijn oplossing nu is handen naar voren zodat hij zich niet meer kan vastzetten, en dan rustig weer oppakken.
Hij kan behoorlijk zakken met zn neus, maar dat lukt niet altijd. Vandaag liep hij weer te stofzuigen, wat hij een andere dag totaal niet doet. Langzaamaan gaat het steeds beter. Ik heb hem echt opnieuw lerren galloperen door hem te laten zakken aan de voorkant en daarmee op eigen benen te leren lopen. Toen ik kocht sprong hij alsmaar overkruist (als hij al gallopeerde). Wat dat betreft dus al een grote winst.

Wat betreft mijn houding bij overgangen: ik heb de neiging hem veel op mijn zit terug te rijden in overgangen, wat ik iets te sterk geinterpreteerd heb als achterover en benen naar voren ;) Ik probeer die hulpen nu weer wat subtieler te maken. Ik kon hem zo vanuit draf laten halthouden zonder de teugels aan te raken...

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:31

ik heb de foto's ook bekeken toen, en dit geeft inderdaad een ander beeld. Er zijn veel nuttige tips gegeven waar je zeker wat mee kan. Wel vraag ik me af of duncan het werk van achter wel aan zou kunnen? Ik heb het idee namelijk dat die flinke stukken onregelmatig loopt. Misschien komt dat door de spanning, en doordat je er mischien nog net iets teveel met je hand aan zit, dat die zich daar nog niet helemaal kan ontwikkelen..

Verder geeft dit me een veel beter beeld dan de foto's dus, wat dat betrefd zijn jullie op de goede weg.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:34

Even 'bokt-proof' wanneer al het medische is uitgesloten :+
Wanneer mijn paard het bit vast zou pakken en gaan rennen gaat ze direct de bocht om hupskee 'nee'.
Daarna poeslief handen weer voor.
Direct wanneer je het voelt, dan kun je snel even ingrijpen als het ware. Het is niet de bedoeling enorm te moeten hangen oid om hem even op zn plaats te zetten. :P
Gewoon snel, direct, 'nee'. En braaf en weer verder.
Kan ook in draf, je hoeft niet persee terug naar stap.

Gooi anders je teugels eens duidelijk los en vooruit.
Hoofd omhoog? Prima, maar mij heb je er niet mee.
Nu zie ik op het fimpje dat je toch nog teveel contact blijft houden. :)

Ik heb alleen het stukje gezien waarbij hij het deed toen jij een beloning gaf.
Vandaar mijn redenatie richting; heeft hij je hand teveel nodig?

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 07:27

filmpjes zien er idd veel beter ut dan foto's.

mbt giraffe gedrag :o 2 benen eraan 2 handen duidelijk sluiten en wachten tot hij weer komt, is hij ontspannen, direct mee ontspannen! je bent op de goede weg!
je zit vind ik helemaal nog niet zo slecht!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 09:09

Dank jullie voor de reacties.
@navidad: hij is achter soms wat 'onhandig'. Het is een enorme struikelkont, en gaat daar dan ook regelmatig de mist in (dit zijn trouwens ook vaak de momenten dat hij zn hoofd omhoog gooit en gaat giraffen). Het idee dat hij fysiek iets zou mankeren heb ik niet. De dierenarts heeft nooit iets bijzonders aan hem gezien. Wellicht een idee om wel een keer een fysio/ osteo erbij te halen om te kijken.
@pion: wellicht kan ik, lomp gezegd, omtrekken nog eens proberen. Losgooien is op dit moment inderdaad mijn oplossing, al probeer ik het vaak eerst nog met druk en benen op te lossen, wat eigenlijk nooit werkt. Ik moet eigenlijk zien te achterhalen wat dat werkt, zodat ik dat direct in kan zetten op het moment dat ik voel dat hij weer gaat. Het is trouwens echt iets nieuws voor hem, voor halverwege vorige week deed hij het niet. 't Is wel een slim dier, die toen ik hem kocht ook vol met trucjes zat...
@johanna, ik denk dus dat jouw oplossing mij helaas niet kan helpen... Handen sluiten betekent alleen maar hoofd hoger en nog harder gaan.

Fijn dat jullie positief zijn over het algemene beeld :) Groeit mijn zelfvertrouwen weer een beetje van ;) (die had toch een klein deukje opgelopen)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:45

Dat is nergens voor nodig hoor ;) alles als feedback zien, verbeterpunten.
Die zijn er altijd, bij iedereen.

Je moet inderdaad even verschillende manieren uitproberen, kijken wat voor jullie het beste werkt.
Dat stukje 'omtrekken' (lomp gezegd) gebruik ik wanneer ik voel dat mijn paard een sprintje wil gaan trekken.
Op het moment dat ik voel dat ze wil gaan grijp ik direct in. Dan hoef je maar een even en kort, zonder echte kracht in te komen.
Wanneer je te laat bent moet je idd kracht gaan gebruiken en dat werkt nooit. :+

Probeer iig zo snel mogelijk iets te veranderen in je rijden wanneer de giraffe om de hoek komt kijken. :)
Ga op ontdekkingsreis haha en vindt wat het beste werkt voor jullie.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:06

Als je zo doorgaat komt dat helemaal goed.
Ik lees even mee over het giraffegedrag. Het komt me nl bekend voor :D .

Ik wil nog wel een opmerking geven over het doorzitten. Ik heb het idee dat je in het doorzitten zelf ook nog vaak steun zoekt op de teugels.
Best kun je dan voorlopig blijven lichtrijden (evt zelfs bij de overgang naar galop).

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 11:51

Gelukkig ben ik niet de enige met een giraffe op stal/ in de wei :)
Ik heb niet het idee dat ik steun zoek bij de teugels met doorzitten, ik kan hem dan ook prima loslaten aan de voorkant. Misschien moet ik dat wel ook daadwerkelijk wat meer doen ;) Ik zit wel onafhankelijjk. Zoals ook in de filmpjes te zien is zit ik ook liever door dan dat ik lichtrijd, ik kan dan mijn handen stiller houden waardoor Duncan vaak ook wat rustiger is met zijn hoofd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:40

Ziet er alweer een stuk beter uit dan in het vorige topic lonneke, stukje meer ontspannen. Hij ziet er niet slecht uit duncan!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:04

Wat een verschil zeg. Ik heb de filmpjes zo goed als helemaal bekeken, maar je rijdt hem leuk.
Paar tips misschien, bij sommige overgangen lijkt het alsof je in de overgangen terug nog wat teveel terugneemt met je handen, wat meer met je zit terugrijden en niet te ver achterover gaan hangen. Gewoon verbinding blijven houden en doorrijden, alhoewel het ook wel lijkt alsof jij je er niet druk om maakt, je rijdt op sommige momenten netjes door, maar ik zou dan niet terug gaan naar stap (weet niet of je dat extra doet) want dan associeert hij het misschien met hoofd de lucht in = terug naar stap en dat is juist wat hij dan wil (maar jij dus niet neem ik aan).
Maar voor de rest ziet het er goed uit! Heel veel succes, jullie komen er wel! +:)+

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:46

hé lang geleden,daar is de look-a-like van mijn (inmiddels verkocht) Sir Lui'tje weer!
Ik weet nog dat je hem toen nog maar pas had,en twijfelde of het wel ging lukken tussen jullie,maar zo te zien gaat het al erg fijn!
Ik herken wel sommige dingetjes van hem in mijn Epos,die is nu ook eindelijk echt aan de bak en 't gaat best goed!
Veel geluk en succes nog samen!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:25

Voor het hooghouden van het hoofd: doe je handen dan ook eens omhoog en naar voren en veel been. Je doet je handen dus hoger dan zijn hoofd, wilt hij vanzelf wel gaan zakken (houdt hij niet lang uit en zal merken dat hoofd naar beneden houden een stuk prettiger is. Hoef je daarna maar enkele keren te doen en zal het spelletje niet meer leuk zijn. Verder wil ik je wel aangeven dat het hooghouden niets met dominant, arrogant of rotknol zijn te maken heeft, maar geheel met jou nog lerende positie en de ontwikkeling van het paard. Dus straf het niet af, wees enkel slimmer en ga daarna bij jezelf te raden waarom, aan de hand van jou foto's en video's.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 14:49

@pretty: het gaat erg goed met hem/ons! Al is dat inderdaad wel eens spannend geweest. Niet dat ik ooit getwijfeld heb hem wel te houden maar toch, ik had nooit durven hopen dat het zo'n fijn paard werd. Die Sir Lui's lijken geloof ik vaak op elkaar, er staat er nu ook een op sporthorses die echt een jongere kopie van duncan is/ lijkt.
@karlijnxxx: gelukkig vind ik hem ook geen rotknol, arrogant en dominant kan hij zijn, maar eigenlijk nooit tijdens het rijden :) Duncan is een paard die soms opeens een trucendoos open kan trekken. Het kan zomaar zijn dat hij dit trucje over twee weken weer vergeten is. Handen hoger dan zijn hoofd lijkt me hier niet de oplossing. Hij kan zo hoog met zijn hoofd dat hij mij een kopstoot geeft... En dat doet hij probleemloos. Dat was een jaar geleden zijn truc, heel hard slaan met het hoofd, naar boven en naar beneden. Ik heb er toen een martingaal bij gepakt, puur uit eigen veiligheid. De oplossing lijk ik nu vooral te moeten zoeken in zodra ik het aan voel komen hem op een kleine volte zetten met extra stelling en buiging, zodat hij zich er niet meer uit kan drukken.
Ik weet ook dat het komt doordat ik op zoek ben naar een nieuwe handhouding, dat heeft hij in de gaten en moet ook zoeken naar zijn nieuwe houding die daarbij hoort. Dat kost hem kracht en daar probeert hij onderuit te komen. Waar ik aan moet denken is vaak genoeg halsstrekken tussendoor, zodat hij nog niet al te lang die spanningsboog hoeft vast te houden.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:00

TS; ik heb je filmpjes in stukjes gekeken en eigenlijk viel me meteen al op dat je paard niet echt ontspant. Hij geeft wat na boven in de hals en krabbelt met zijn benen. Om het heel cru te zeggen.

Omdat hij niet echt helemaal nageeft in rug en hals, is het wegdrukken ook zo gebeurd.
Mijn merrie heeft daar ook een hele tijd last van gehad, tot ik een instructrice kreeg die mij in plaats van mijn hete merrie steeds weer terug rijden en nageeflijk wilde zien, juist meer ging werken op tempo.
In stap het gevecht niet aangaan, maar in draf werken tot je ook vlak voor de schoft de spieren ziet opbollen. Hiervoor moet je paard ook zijn rug aanspannen en lekker doordraven van achteruit.
Wij werkten dan voornamelijk op de volte en deden veel oefeningen om het paard recht te richten. Uiteindelijk gaat die lossigheid in alle spieren, stelling naar buiten, vierkante volte, enkele passen naar binnen/buiten wijken, ervoor zorgen dat je paard helemaal ontspannen en voorwaarts is. Pas dan kun je wat gaan terugnemen in tempo en heeft je paard zijn balans gevonden.
Ik zou dit paard graag eens zien tijdens een lang en laag training waarbij hij lekker voorwaarts loopt. Ik denk dat je dan al een heel ander paard hebt.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:02

Mocht je nou te laat zijn met stelling en volte als je het aanvoelt komen en je in het giraffemoment zit, wat gebeurt er dan als je echt gas geeft als hij zelf een sprintje wil trekken? En dan ook zo lang en hard als jij wilt, dus niet stoppen als hij zelf terug wil komen. Is voor die van mij de lol er snel af :+