Paard stapt rechts korter dan links

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesdix

Paard stapt rechts korter dan links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:04

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Paard stapt rechts korter dan links

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:17

Pezen eens laten scannen?

Tussenpees geeft ook vaak dit soort symptomen als deze geirriteerd of geblesseerd is.
Echter herkennen veel dieren artsen dit toch niet, omdat het paard niet duidelijk kreupel is en vaak de pees geen verdikking heeft of warmer is. Of zo miniem dat het niet opvalt.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:20

Rechtsvoor zijn er fotos getrokken en is een echo gemaakt, niks speciaal te zien

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:34

Mijn vorige paard stapte rv korter als lv..
Zijn rechtervoet was ook steiler, en zijn linkervoet dus platter.
Thermografie wees uit dat zijn rechter voorbeen ook koudere plekken had, met een graad of 10 verschil.

Mijn paard bleek een probleem in de nek te hebben, waardoor hij in zijn lijf ging compenseren.. ;)
En waarschijnlijk heeft het doorbloedingsprobleem in zijn rechter voorbeen ook dát als oorzaak gehad.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:21

Na laten kijken door een osteopaat of een fysiotherapeut, klinkt inderdaad als een probleem met een andere oorzaak dan puur de benen zelf (zoals bijvoorbeeld mijn voorganger zegt).

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:30

Hij is al eens behandeld door een osteopaat. Ik ben er heel tevreden van. Toen zat ik ook al met dat probleem en ik merkte geen verschil wat de stap betreft..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:49

Mijn paard werd ook met regelmaat behandeld door een osteo en masseur, beide konden niks ontdekken.
Thermografie leverde niks concreets op, bloedonderzoek en tandarts ook niet.
Alleen op röntgen was wat verkalking te zien, en de scan liet helemaal goed zien wat er aan de hand was..

Maar... moet er wel bij vermelden dat mijn paard ook aangaf dat er wat aan de hand was.
Dat waren hele subtiele signalen, maar toch duidelijk genoeg.

Mijn advies.. luister naar je eigen gevoel.. :o

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 08:54

Op rontgenfoto is niks te zien, ik weet het ook niet meer..

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:20

Hoi,
mijn paard stapte in het begin nog erger dan die van jou. Het leek wel of die van mij bijna op drie benen liep. Maar doordat ik nu een hele goede hoefsmid heb, die haar voetjes (een steile en een platvoet) gelijk kan maken, en doordat ik altijd goed oplet tijdens het stappen dat ik haar door mijn zit (dus heel stil zitten) en mijn handen (niet te korte teugels) niet in de weg zit tijdens het stappen, stapt ze nu heel goed voor haar doen..
Ik weet niet hoe oud jou paard nu is, maar bij een jong paard is dat makkelijker te veranderen. Ook is de stand van de hoeven bij een jong paard makkelijker te veranderen. Als je de stand bij een ouder paard gaat veranderen, kan dit juist ook problemen veroorzaken..
Succes!

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 09:56

Mijn paard is bijna 9 jaar nu

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:47

ik weet niet of ze een steil voetje en een platvoetje heeft, want dan zou je eens met je hoefsmid moeten overleggen, of hij haar miss voorzichtig wat rechter kan zetten..

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 12:05

Rechts is steiler, maar hij zet de linker zo recht mogelijk. Hij is tegen het principe van de steile voet platter te zetten

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:41

Mijn paar stapt links korter dan rechts, bleek uiteindelijk vanuit de hals te komen, dat probleem is gelukkig opgelost maar hij stapt nog steeds kort lang doordat de boel (zenuwen etc) daar zo lang (jaren) knel heeft gezeten. Het is al wel een stuk beter geworden maar het is niet zeker of het ooit helemaal over zal gaan. Is nu ook deels gewoonte geworden. Gelukkig heeft hij er geen meer last van. Hij vond het ook altijd moeilijk om zijn hals rond te maken, dan ging hij ook in verzet, nu niet meer. Wij zijn erachter gekomen door de gekomen door de fysio, die heeft ons door gestuurd naar de DA (Lingehoeve). ( hij bleek veel vocht aan de linkerkant tussen de 6e en 7e halswervel te hebben waardoor zenuwen etc in verdrukking kwamen die in verbinding staan met zn been
Die van mij stapt ong hetzelfde als die van jouw, maar als hij erg heet is en veel spanning heeft en je houd hem tegen word het erger.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:59

hoe komt het dat een steiler voetje dan een kortere pas zet?

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 11:38

Geen idee, nu is het weer erger...

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:22

Het komt ook niet voort uit je zadel? Dat je zadel het paard belemmert in de schouderbeweging?
Dat je paard bijvoorbeeld de ene schouder verder naar voren heeft staan als de andere?

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:16

dat kan inderdaad. een osteopaat erbij gehad?

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 21:59

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:35

ik volg dit ook even.
ik rij sinds kort een paardje
die stapt ook niet helemsal zuiver als je der oppakt..
als ik der lang en laag laat lopen is ze wel zuiver.
maar met oppakken wordt ze wat overhaas ten onregelmatig..
de draf en galop is 100% zuiver

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:39

ooit naar links achter gekeken? ken wel paarden die bijvoorbeeld rechtvoor kreupel waren, en het probleem links achter zat.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:40

Mijn paard liep rechts achter/links voor niet zuiver. Heb er een masseur bij gehad, en hij zat inderdaad vast in zijn rug, waarschijnelijk naar aanleiding van een valpartij op de wei. Masseur is een paar keer langs geweest en ik ben zelf ook met hem aan de slag gegaan, ondertussen loopt hij weer helemaal goed.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:44

Beide hoeven hebben een verschillend bewegingspatroon als de hoeven zo verschillend zijn. Daardoor zal het ene been korter onderweg zijn voor het neer gezet wordt dan het andere. Als je zou kunnen filmen en vertraagd af kunt speln dan zie je dat het korte steile voetje op de toon land vervolgens de hiel neerzet en weer vertrekt. De plattere voet land plat op de grond en vertrekt weer. Bij het vertrekken moet het paard de hiel verder optillen voor de toon van de grond komt en kan dan pas aan de zwaai naar voren beginnen. De hoef wordt hoger op getild en kan daardoor ook verder wegstappen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:46

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:53

Kopietje van mezelf:
We horen soms wel eens discussies over het feit dat paarden links korter stappen dan rechts of andersom. Wanneer men goed nadenkt, is dit onmogelijk om de volgende reden: wanneer ik 100 meter ver stap met mijn paard legt het paard zowel met linkse als de rechtse benen dezelfde afstand af. Het is wel mogelijk dat de linkse benen verder achter de loodlijn stappen dan de rechtse waardoor men soms denkt aan een lange en een korte pas. Toch zou het voor een paard onmogelijk zijn rechtuit te lopen met een korte en lange pas.  Bedenk bijvoorbeeld:
Rechts 100 passen van 1 meter = 100 meter
Links   100 passen van 80 cm   =  80 meter
Het is dus een vergissing dat paarden een korte en een lange pas maken.
Dit verschijnsel wijst alleen maar op het niet correct rechtgericht zijn van het paard, zodat het zich niet op de juiste manier verzamelt.

Twee ongelijke voorvoeten wijzen overigens ook op ongelijke druk op de voorbenen. Dus een scheef paard.
Kortom: zie link Elibeest.

Heb net je filmpjes bekeken. En zoals ik het kan zien, is je paard echt heeeeeeel erg linksgebogen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:26

Vonnie84 schreef:
Kopietje van mezelf:
Toch zou het voor een paard onmogelijk zijn rechtuit te lopen met een korte en lange pas.  Bedenk bijvoorbeeld:
Rechts 100 passen van 1 meter = 100 meter
Links   100 passen van 80 cm   =  80 meter
Het is dus een vergissing dat paarden een korte en een lange pas maken.
Dit verschijnsel wijst alleen maar op het niet correct rechtgericht zijn van het paard, zodat het zich niet op de juiste manier verzamelt.

Net als wij zal het paard zich elke pas een beetje corrigeren zodat hij niet in rondjes rond gaat hobbelen. Jouw theorie is een wat grove versimplificering, maar leuk bedacht (door wie dan ook). Een paard kan wel degelijk met een been verder stappen dan met het andere. Wat niet wegneemt dat het niet recht gericht zijn ook een oorzaak van dit verschijnsel kan zijn. Misschien/waarschijnlijk een combinatie van beide verschijnselen.
Leg eens uit Vonnie, kan een paard werkelijk zo scheef zijn dat het er uit gaat zien als kreupelheid....?? Heb ik nou nog nooit gezien, en ik heb al wel heel wat scheve paarden gezien...