Arwen: een waarheidsgetrouwe training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Arwen: een waarheidsgetrouwe training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 14:52

Vaak vermoed ik dat de foto's en filmpjes op HAW alleen de beste momenten van de combinaties zijn. Daarom wilde ik nu eens een topic openen van een waarheidsgetrouwe training.
Daarvoor neme men:
- 1 waarheidsgetrouw paard
- 1 waarheidsgetrouwe ruiter
- 1 waarheidsgetrouwe cameraman
en de instructie om veel filmpjes te maken, de hele tijd door. Vervolgens plak je alle filmpjes die zijn gemaakt chronologisch aan elkaar en je zet er geen irritant muziekje onder. En voila: een zo waarheidsgetrouw mogelijk beeld van een training. Ik vind het effect wel leuk, omdat je ziet dat ze steeds beter gaat lopen.

Tijdens het inrijden was de cameraman nog niet gearriveerd: voor het filmpje begon hebben we nog even met langere teugel gestapt en gedraafd.

Ons lijstje:
- Arwen, 12 jaar, KWPN, Kigali x Joost
- In een ver verleden M1 dressuur
- Nu recreatiepaard ivm kissing spines en hoefkatrolontsteking, maar ze kan nog wel bereden worden hoor :P

Dit was de eerste serieuzere training van na de vorst. Af en toe is ze wel met bijrijdster (xVerax) in de manegeles geweest.

In deze training heb ik geprobeerd haar wat aan mijn been te krijgen en actief te maken. Je ziet ook dat ik tempowisselingen rijd, ook al had het terugrijden wat duidelijker gemogen. Ook denk ik dat het tempo over het algemeen wat te hoog lag, ook al was het wel mijn eigen tempo. Iets meer rust erin was naar mijn mening niet verkeerd geweest. Maar ik ben wel erg blij dat ze vlot doorliep en zich niet erg vastzette in de rug. Ook heeft ze de neiging wat in de hand te gaan hangen, maar dat viel vandaag nog wel mee.

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar, zowel kritiek (onderbouwd) als positief commentaar (onderbouwd). Schroom niet! :D

Afbeelding
(cap is af omdat ik dat mooi vond voor de foto *duikt* :P)

Check ook even het topic van mijn verzorgstertje: [RT-HAW] Springlesje @Manege op Arwen *Filmpje

Maureen95

Re: Arwen: een waarheidsgetrouwe training

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:01

ziet er leuk uit verbeterpuntjes:
trek je hakken minder op!
doe je elleboog niet in een valse knik
probeer niet op je teugels te leunen in galop
probeer je rug minder hol te trekken.

goed:
je zit aardig stabiel
je hebt een zachte hand
je paard en jij werjen goed samen!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:26

Leuk paard :) En ook super dat je het er zo gewoon opzet :D
Ben het niet helemaal met maureen16 eens;

Wat tips voor je:
-Bij elke versnelling lijk je je vast te houden aan de teugels, probeer meer je eigen zit te creeëren (zitles?)
-Je beugels een gaatje langer, en je kuiten gewoon lekker laten hangen, niet naar achteren trekken :)
- Houd tijdens het lichtrijden je handen stil, nu gaan ze een beetje mee in het lichtrijden en krijgt Arwen elke keer een ophouding.
- Probeer hem wat meer op zichzelf te laten lopen + vóór de loodlijn, hij hangt soms erg in de teugels en duikt achter de loodlijn, kropt zich op.

Denk dat veel puntjes vooral komen door een wat instabiele zit, je wiebelt soms alle kanten op. Zitles, zonder zadel oefenen aan de longeerlijn (zodat je niet op de teugels hoeft te concentreren) kan helpen.

Het laatste stukje, waar hij met lange teugel draaft, ziet er imo héél fijn uit, probeer vanuit daar naar oprichting en nageeflijkheid te komen, die ontspanning te houden.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:27

Wat een leuk paard :D

Het rijden ziet er fijn uit. Probeer je benen wat meer naar voren te houden. Nu leg je je benen erg ver naar achter als je drijft. Probeer ook wat meer rechtop te zitten in de overgangen. Dan lijk je erg naar achter te leunen/hangen. Verder ziet het er erg vriendelijk uit.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:29

oja en je moet je gezicht neit op je paard gericht houden maar naar waar je naar toe wilt:)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 15:31

Bedankt allemaal!

De zit is wel een beetje te verklaren door mijn nieuwe zadel, dit is de eerste keer dat ik echt dressuur rijd met deze Barefoot, Hij heeft een verplaatsbare beugelophanging en ik zit nog een beetje te pielen waar hij het beste kan hangen. Ik denk dat iets meer naar voren wat beter zou zijn.
Dat het lijkt alsof ik me vasthoud aan de teugsl (wat misschien ook onbewust zo is, geen idee) komt doordat ze zo lekker hard vertrekt. Ik kan daar inderdaad wat beter op inspelen van tevoren.

Wat bedoel je met 'meegaan met de handen bij het lichtrijden'? Dat zie ik zelf niet zo.
En wat bedoel je met 'valse knik', Maureen? Waar valt dat op?

Hij voelde vandaag niet zwaar op de hand, maar ik ben het met jullie eens dat hij er, zeker aan het eind van de training, best wat meer uit mag komen met zijn neusje. Het moet niet ten koste gaan van de bolling vande rug (kissing spines) maar dat hoeft natuurlijk ook niet :)

En Maureen: maar ze is zo mooi :')

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:36

Vooral het laatste stukje waar je meer ruimte geeft van voor zie je meer beweging oin de rug komen, daardoor een mooiere beweging over de benen en een duidelijk betere verbinding (ontspannen en losjes, op eigen benen, jij houd niet vast en paard kan dus niet gaan hangen op de teugels). Voor een paard met kissing spines is het verantwoordelijk om die houding meer aan te houden dan wat ik in het begin heb gezien: veel verzet, stijfjes in de achterhand en dus rug en te diep. In de laatste paar seconden zie je duidelijk meer lengte in de hals en rugspier (ontspanning), waarbij hij met zijn buikspieren de rug omhoog kan ''tillen''.

Ik zie dat jij veel terug zit (in draf en galop), je trekt idd je rug hol en beweegt achter de bewegingen van het paard. Je zit in principe teveel verzameld, probeer meer ontlastend te zitten waarbij je paard dus ook zijn rug meer kan gaan bollen (waarbij jij weer meer kunt gaan zitten).

Fijn filmpje, duidelijk!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:38

Dat dacht ik al, ik heb zelf sinds kort ook een boomloos zadel ( barefoot cherokee) en ik herken veel dingen van jou houding ook in mijn eigen houding. Lekker veel oefenen dan word het vanzelf beter :D.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:52

Ziet er goed uit over het algemeen hoor! Leuke combi zijn jullie :j

Je hebt je been idd ver naar achteren liggen en legt het nog verder terug bij de zijgangen. Zou idd best de BF kunnen zijn. Vind je trouwens goed in het zadel passen, je hebt duidelijk langere benen dan ik! (en je bent slanker!)

Arwen komt soms wat achter de loodlijn. Ook beweegt zijn hoofd wat heen en weer (zeker in het begin). Kan niet duidelijk zeggen waar dat aan ligt zo vanaf het filmpje.
Ook mag de galop wat meer gesprongen worden imo. Lijkt alsof het af en toe bijna viertakt wordt. Stukjes naar vooren galopperen zien er beter uit, maar bij het terugkomen verliest hij weer sprong.

Laatste met langere teugel uitdraven en galopperen ziet er super uit, paardje lekker los. Echt een voorbeeldplaatje voor mij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:42

Leuk dat jullie reageren! Ik had ook juist alles geplaatst om echt commentaar te krijgen waar ik wat aan heb. Leuk ook de complimentjes over het laatste stukje, dat vind ik er zelf ook fijn uitzien. Aan het begin van het rijden krijg ik haar echter nog niet zo, ik denk dan dat haar rug echt nog even los moet komen. Misschien eerder beginnen met langer maken en weer oppakken?

Ik zal de beugelophanging eens iets naar voren zetten, dat helpt vast in mijn beenligging.

ZusJacobs: waar zie je bijvoorbeeld een goed voorbeeld van dat ik achter de beweging aan zit? Ik zie het zelf niet zo (behalve bij de tempowisselingen) dus ik zou het graag zien :j

Safiera: hij mag inderdaad meer sprong hebben. Hij is sinds november echter niet meer serieus gereden dus zijn achterhand is behoorlijk wat slapper geworden, daar moeten we meer aan werken.
Ze loopt wel erg fijn onder je zadel! Ik zie wel een groot verschil met mijn vorige filmpje:
[RT-HAW] Het kan niet altijd perfect gaan... (filmpje)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:38

Zie inderdaad geen betere galop iig op dat andere filmpje. Geloof daar nog meer 4takt te zien zelfs.

Misschien zou je idd in het begin ook meer verschillende halslengtes kunnen vragen, een paar keer meer van galop naar stap (moeten ze achter ook meer ondertreden)... Of je zou in het begin al wat grove figuren kunnen galopperen (weet niet of je dat al doet?) In galop komt de rug vaak wat makkelijker los dan in draf is mijn ervaring. Heb het idee dat het draven niet veel verschil laat zien namelijk aan het begin of midden in je filmpje.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:34

Bedankt, daar zal ik eens wat mee gaan knutselen :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:40

Sheran schreef:
Bedankt allemaal!

De zit is wel een beetje te verklaren door mijn nieuwe zadel, dit is de eerste keer dat ik echt dressuur rijd met deze Barefoot, Hij heeft een verplaatsbare beugelophanging en ik zit nog een beetje te pielen waar hij het beste kan hangen. Ik denk dat iets meer naar voren wat beter zou zijn.

Zoiets dacht ik al :) Wist het wel, want heb dit topic uit het boomloze topic, maar wist niet hoe lang je er al mee reed. Dan hoef ik eigenlijk niets te zeggen over de instabiliteit, want die houd vanzelf op en dan heb je een bomvast zit. :o

Wat bedoel je met 'meegaan met de handen bij het lichtrijden'? Dat zie ik zelf niet zo.
Je handen gaan een stukje mee omhoog als je gaat "staan", en daardoor heb je een rukje in de mond omdat je de teugels daarmee iets strakker trekt. Je ziet het soms ook een beetje in de mondhoeken, dat net wat meer druk

Hij voelde vandaag niet zwaar op de hand, maar ik ben het met jullie eens dat hij er, zeker aan het eind van de training, best wat meer uit mag komen met zijn neusje. Het moet niet ten koste gaan van de bolling vande rug (kissing spines) maar dat hoeft natuurlijk ook niet :)

En Maureen: maar ze is zo mooi :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:32

Dat hoop ik Slofje, ik wil graag een bomvaste zit! :D. Het grootste 'probleem' waar ik nu nog tegenaan loop is dat mijn beugels nog niet lekker willen zitten. Ik weet nog niet welke positie fijn is en welke lengte. Morgen zet ik ze eens iets verder naar voren! Ik heb al wel een paar keer een buitenritje naar de manege gemaakt op dit zadel, maar dat was met fleecedeken en rijbroek en skibroek, dus niet echt representatief.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:35

Ik wordt niet zo blij van je filmpje.

Je houdt vast aan de teugels, zo lijkt het voor mij. Je onderbenen gaan veel te ver naar achter. Je spoort aan en houd vast van voren, dat lijkt mij niet echt fijn.

Ik wordt erg onrustig van het beeld, je paard lijkt het ook niet heel fijn te vinden. Ze loopt ook over haar tempo. Probeer meer op je zit te rijden ipv op je teugels.

Probeer liever eerst aan je eigen zit te werken voor je aan haar gaat sleutelen.

Sorry voor het negatieve maar ik vind het gewoon niet fijn eruit zien.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 23:47

Maritje, kun je me voorbeelden geven van waar ik volgens jou teveel op mijn teugels rijd? Ik heb namelijk zelf niet het gevoel dat ik met mijn handen zit te pielen of anderszins veel aan de teugels of aan haar mond zit. Ik zie zelf juist dat ik wel erg op mijn zit rijd, als ik haar terug wil nemen maak ik me lang en ga dieper zitten.
En hoe zie je dat mijn paard het niet fijn vindt? (geen kritiek hoor, ik ben gewoon oprecht benieuwd?) en waar ik dan zo aanspoor maar tegenhoud van voren? :)

Het zijn dingen die ik zelf niet zie, vandaar even de vraag, dan kan ik het zelf ook zien.

Over de zit had ik al enkele opmerkingen geplaatst in het topic: ik ben nog aan het sleutelen aan deze Barefoot en ik ben het ermee eens dat dit nog niet de optimale zit voor mij is.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:53

Ben het niet geheel met bovenstaande eens. Je hebt in principe een vrij vriendelijke hand. Maar vooral in het begin van het filmpje heb ik het idee dat je paard onder je uit loopt en ik zie daarbij dat je teveel steunt en tegenhoud op de hand maar daarnaast wel drijft met je been, waardoor je paard gaat zwaaien met zijn hoofd. Paard is op dat moment niet voorwaarts genoeg. Hij gaat wel hard, dat wel, maar hij is niet voorwaarts. Ik vind dat je nog wat gespannen in je zadel zit en vooral tijdens het doorzitten, zowel je armen zijn gespannen als je benen. Je legt je been te ver naar achteren en steunt hierbij teveel op je knieën. Denk er om: Binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel bij het aanspringen (naar de galop).

Het plaatje waar je tevreden over mag zijn is de galop en de laatste, waar je je paard de hals laat strekken. Jij ontspant hierbij zowel je boven als onderarmen en je benen lijken ook wat rustiger te liggen. Paard is op goed tempo en loopt niet onder je vandaan.

Ziet er over het algemeen niet slecht uit, als jij meer zou ontspannen zou het een heel fijn plaatje opleveren denk ik.
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 27-02-12 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:03

Uhm moeilijk uit te leggen.

Het kan ook mijn beeld liggen, het 'lijkt' voor mij dat je aan de teugels hangt.

Stel, als jij zonder teugels zou rijden, zou ze dan hetzelfde doen? Kun ja haar dan nog steeds overgangen laten maken?

Je hangt ook wat naar achter heb ik het idee. Je paard is best onrnstig met haar hoofd

In de eerste 30 sec bijvoorbeeld. Ze schud met haar hoofd, komt sowieso omhoog met aandraven. Jij spoort aan maar gaat meer 'hangen'.

Bij 42 sec hang je ook in haar mond, ze gaat dan hoofd schudden (oppostion reflex)

Daarna ook, paard gaat in 'protest' jouw reactie is meer 'vast houden' ik zou zelf kiezen voor teugels mee.
Overigens moet je veeel moeite doen om haar schouderbinnen oid te laten lopen. Je been gaat te ver naar achter.

Ik zou meer basis gaan oefenen.

Zet je beeld eens stil op 1.03 daarvoor geef je been, maar ondertussen ga je direct naar achter hangen. Dit snap ik niet.

1.13 paard weer in protest met hoofd en mond open doen, te veel druk op teugels.

Verder ga ik even niet. Ik vind dat je de teugels enkel voor verfijning en buiging etc moet gebruiken. Ik denk dat je de teugels nog te veel nodig hebt om te remmen enzo.

EDIT:

Dit vind ik een fijne manier van werken, misschien heb je er iets aan? http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YW ... ture=share

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 00:17

@Adamootje: dank je wel. Aan het begin had ik inderdaad weer wat moeite met het vinden van het tempo. Hierbij moet wel bedacht worden dat we begin november voor het laatst samen hebben gedressuurd. Het klopt dat ze daar qua tempo nog niet helemaal van mij is, daar reed ik de overgangen voor. Het helpt ook niet dat ik mijn zit nog niet helemaal heb gevonden in dit zadel.
Ik zal eens op de spanning letten: ik voel me namelijk helemaal niet gespannen.

@Maritje: dank je wel voor het uitzoeken! Ik heb even naar de momenten gekeken die je noemde. Ik snap nu beter wat je bedoelt. Op 30 sec wordt een tempowisseling gereden waar ik niet helemaal goed in mee kon komen door mijn nog wat onstabiele zit in dit zadel. Ze vertrok op een andere manier dan ik verwachtte en hoewel ik probeerde haar goed te volgen en haar niet te storen, is dat niet geheel gelukt.
Ik ben het ook met je eens wat betreft de eerste dertig seconden, dat komt onder andere door wat ik hierboven aan Adamootje heb geschreven. Ik probeer echter niet mijn hand 'vast te houden' maar 'op zijn plek te houden'. Ik geef bij dat soort acties eigenlijk nooit helemaal mee. Ten eerste ben ik daar niet snel genoeg voor en ten tweede was ze wel onrustig in het hoofd, maar niet aan het trekken aan mijn hand.
1:03: weer een tempowisseling die ik door balans nog niet goed op kon vangen. Ik probeer dat dan op te vangen door nog wel met mijn bekken mee te bewegen, maar mijn rug blijft dan wat achter. Ik had het idee dat ik haar zo minder in de weg zat dan als ik in het zadel zou gaan bonken omdat ik niet meekwam.

Schouderbinnen kostte naar mijn mening overigens niet veel moeite. Jammer dat het zo lijkt, dat moet natuurlijk niet :P. Het been naar achteren moet uberhaupt niet omdat het paard om dat been moet buigen.

De teugels heb ik absoluut niet nodig om te remmen, ik kan haar ook zonder zadel en hoofdstel rijden (en remmen :P). Het zal dus wel een iets vertekend beeld zijn, maar een beeld is een beeld en als veel mensen het zeggen zal ik er toch nog eens kritisch naar kijken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:21

Dank je voor je eerlijk :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:27

Wat mij opvalt, is dat je constant achter de loodlijn zit. Je schouders zitten achter je heupen. Daardoor lijk je ook niet goed mee te komen (daardoor kom je ook niet goed mee) en het geeft de illusie dat je aan de teugels 'hangt'. Hierdoor leg je ook je been zo snel naar achteren, want anders ben je je balans helemaal kwijt.
Probeer dus iets meer in een rechte lijn te gaan zitten, schouders boven heupen en hakken onder heupen (en dat zal voor jou waarschijnlijk als voorover vallen voelen) en het zal al een heel eind verbeteren.

Verder vind ik je een vriendelijke ruiter die op een rustige manier met haar paard samen werkt. Paard ziet er happy uit, netjes.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:36

@ maritje, Wat een ontzettend leerzaam filmpje! Gelijk opgeslagen in mijn favorieten.

@ Sheran, wat goed dat je hier je filmpje neerzet echt om te leren van anderen!! Waar dit topic voor bedoeld is (en tenminste niet alleen om complimenten te krijgen) Onze paarden verdiennen allemaal een ruiter die bereid is zo naukeurig naar zichzelf te kijken :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 14:00

Wat een mooi filmpje Maritje! Ik zie daar hele fijne beelden en het lijkt me ook uitermate geschikt voor een paard met kissing spines. Ik ga eens kijken wat ik daarmee kan doen. Fijn dat ze er ook uitleg bij geven, want ik probeer het wel eens maar wil misschien te snel.

Lalidan: dat kan het inderdaad ook nog zijn! Ik zal proberen meer rechtop te gaan zitten, misschien verbetert mijn beenligging daar dan ook van. Ik heb vandaag geexperimenteerd met verschillende beugelophangingen maar kwam toch hier terug. Hier liep Arwen het beste onder en als ik de ophanging verder naar voren plaatste schoten mijn benen over de wrongen heen en/of landde ik achterop het zadel. Ik moet in deze houding, die het paard blijkbaar ook prettig vind, dus een goede houding en evenwicht zoeken en ik kijk even of jouw tip helpt! Als ik mijn voeten uit de beugels doe hangen de beugels wel mooi onder mijn heupen, dus het ligt toch aan het zoeken van mijn eigen balans en houding.

Dank je wel [***] :). Daar is HAW toch ook voor? :)

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:52

Leuk paard.

Denk idd om je onderbenen,probeer ze meer op hun plek te houden ipv naar achteren te leggen.
En probeer vooral in de galop wat meer te schakelen. Daar gallopeert hij eigenlijk net wat onder zn tempo.
In draf zie ik je wel schakelen,maar in galop niet. Dus daar wat meer naar voren rijden :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:15

Ook in galop was ik zeker wel aan het schakelen. Probleem i dat ze haar achterhand nog niet goed onderbrengt en daardoor inactief wordt, of lichtelijk viertakt, zoals eerder werd gezegd.

Hier nog een filmpje van gisteren waarin ik haar wat langer laat: