Springlesje @Manege op Arwen *Filmpje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xVerax

Springlesje @Manege op Arwen *Filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 00:39

Hallo Allemaal!

Ik heb vandaag een leuk springlesje gehad op Arwen & Sheran heeft dit voor mij gefilmd.
Arwen is mijn verzorgpaard sinds november 2011.
Dit was overigens de eerste keer dat ik met haar sprong.
Ik merkte ook na de les dat we alleen rechtsom hadden gesprongen :+
Balkjes lopen hebben we wel aan beide kanten gedaan, springen alleen rechtsom.

Paardlief:
Naam: Arwen
Ras: KWPN
Leeftijd: 12 (2 Mei 1999)
Eigenaresse: Bokker Sheran
Afstamming: Kigali x Joost

Ons vorige topic:
[JITP] Les & Wedstrijd met Verzorgpaard Arwen @Manege

Ikzelf rijd nu ongeveer 4 jaar.
*Mijn eigen commentaar

x Mijn haar beter onder mn cap stoppen (Ik heb er zo haat aan als het er zo doorheen zakt :+ )
x Consequenter zijn met galop aanspringen & overgangen.
x Iets meer met bovenlichaam naar voren in verlichte zit (Vooral met balkjes lopen)
x Op sommige momenten met lichtrijden echt meer gaan zitten :o

Nou dat was mijn zelfbelediging weer :+
Tips zijn zeer welkom, maar houdt het aub lief :)

Marjo

Re: Springlesje @Manege op Arwen *Filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 01:19

Wat me gelijk opvalt in het begin van het filmpje: Handen stil houden. Het ziet er naar uit alsof je enorm zit te zagen in de mond.

En voor je haar: Probeer knipjes of speldjes ;)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:27

Van mij mag ze wel wat actiever hoor :) vooral de galop.
Hou je been wat stiller,na 3x geen reactie op je been, tikje :j

Ik hoop dat ik het goed heb gezien,ben niet zo goed in de dressuur :')

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:29

Mag idd veel actiever en ik vind ook dat je zaagt, t hoofd van je paard gaat helemaal heen en weer..
Als je m aan de teugel wilt rijden kun je beter een beetje druk op beide teugels geven en dan gaat ie van zelf naar beneden om die druk weg te krijgen.
Maar dan moet je m eerst voorwaarts hebben voordat je dat doet !

Vind t wel n leukerd! :D

ymke1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:07

Hee Veer! :)

Wat ik vooral zie op het filmpje is dat Arwen veel voorwaartser en actiever mag lopen, ik krijg het idee dat je een beetje op de rem rijdt. Dus ik zou zeggen, rijdt haar naar voren, maar d'r actief, persoonlijk vind ik dat altijd fijn door tempowisselingen in draf en stap, maar het is maar net wat je zelf fijn vind en goed werkt :).
Arwen's hoofd gaat idd in het begin van het filmpje te veel heen en weer, door onrustige handen. Probeer je handen ontspannen te houden en op een vaste plaats, en dan rustig contact met de mond houden, als je rustig contact hebt en Arwen loopt daarbij actiever en voorwaartser, zal je zien dat ze je hand wilt opzoeken :). In stap heb je dit al voor elkaar, dan ontspant Arwen en komt ze ook netjes je hand opzoeken :).
Je houding vind ik erg netjes, alleen het lijkt dat je je bovenlijf een beetje vasthoud, misschien een beetje spanning? Ik weet het niet zeker, ben geen deskundige.
Over het springen heb ik geen commentaar, daar weet ik zelf te weinig van af, maar ik vind het er wel netjes gecontroleerd uit zien!

Lekker door blijven rijden, je gaat al vooruit! :D Vind jullie een leuke combi!

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 13:19

Bedankt allemaal.
Ik ben me er gister ook wel van bewust geworden dat linksrechts kneepjes geven niet de manier was, de manier die Sabina_S uitlegt wordt vanaf 2.10 ook uitgelegd door de instructeur, en ik merkte dat dat ook een stuk makkelijker ging :+
Eindelijk na 4 jaar rijden eens een keer een uitleg gekregen over nageeflijk rijden >.>

Voorwaartser en actiever kan ook kloppen, ik reed een beetje op de rem omdat ik bij het laatste dressuurproefje te horen kreeg dat paardlief te veel de leiding nam qua tempo, wat ook wel klopte, daarom probeerde ik het tempo in deze les een beetje te bepalen.

@Ymke, wat bedoel je met bovenlijf vasthouden? ;)

ymke1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:32

Ik bedoel dat het lijkt dat je bovenlijf wat spanning heeft, alsof je jezelf daar een beetje vastzet, dat je daar niet helemaal ontspannen bent en je een beetje stijf houdt. Ik meen dat af en toe te zien in je filmpje, kan dit kloppen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:48

:wave:

Ik vind dat jullie echt vooruit gaan! Leuk om te zien :). In stap nageeflijk rijden gaat al echt veel beter dan in het begin, en in draf komt het ook nog wel. Aan het begin heb je inderdaad je handen erg onrustig, maar naarmate het filmpje vordert wordt dat al beter :).
Ik ben het ermee eens dat ze wat actiever mag lopen, maar dat moet ook weer niet verward worden met 'hard', wat ze nu voornamelijk doet. Dan valt ze op de voorhand en loopt ze vooral heel hard door. Met het rijden van tempowisselingen krijg je haar wat actiever, zonder dat ze heel hard gaat en je haar dus kwijt bent (zoals op de wedstrijd). Af en toe gewoon even de rem gebruiken dus! Lang maken, ophouding geven en weer ontspannen. Zorgen dat ze op al je hulpen reageert.

Je zit heel netjes op dit zadel vind ik :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 14:20

Sheran schreef:
:wave:

Ik vind dat jullie echt vooruit gaan! Leuk om te zien :). In stap nageeflijk rijden gaat al echt veel beter dan in het begin, en in draf komt het ook nog wel. Aan het begin heb je inderdaad je handen erg onrustig, maar naarmate het filmpje vordert wordt dat al beter :).
Ik ben het ermee eens dat ze wat actiever mag lopen, maar dat moet ook weer niet verward worden met 'hard', wat ze nu voornamelijk doet. Dan valt ze op de voorhand en loopt ze vooral heel hard door. Met het rijden van tempowisselingen krijg je haar wat actiever, zonder dat ze heel hard gaat en je haar dus kwijt bent (zoals op de wedstrijd). Af en toe gewoon even de rem gebruiken dus! Lang maken, ophouding geven en weer ontspannen. Zorgen dat ze op al je hulpen reageert.

Je zit heel netjes op dit zadel vind ik :)

Bedankt! :)

ymke1996 schreef:
Ik bedoel dat het lijkt dat je bovenlijf wat spanning heeft, alsof je jezelf daar een beetje vastzet, dat je daar niet helemaal ontspannen bent en je een beetje stijf houdt. Ik meen dat af en toe te zien in je filmpje, kan dit kloppen?

Ik ga dr eens op letten :)
Kan misschien ook komen omdat ik behoorlijk last van mn rug had die dag :+

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:00

je handen stil houden maar ik lees nu ook al dat je daarmee bezig bent ! zelf hou ik helemaal niet van springen, maar dit ziet er goed uit hooor :D

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:16

Dankjewel! :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:21

Verder nog tips? *Bijv. over mn springhouding.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:28

Misschien iets meer meegeven boven de sprong, in de zin van dat je je handen iets meer njaar voren kan brengen. je bovenlichaam gaat dan vanzelf mee :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 14:38

:)
Dankje.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:30

Ik heb ook nog wat foto's van vandaag (geen springen)
Waarbij ik haar wat langer laat in dr hals.
Hier mogen ook nog tips over gegeven worden :)
*Behalve dat ik naar het mooie paardje onder me kijk, was een beetje aan het bekijken hoe ze met haar hoofd liep :')
Ook andere kant op gereden natuurlijk :+ Staat alleen niet op foto.

Hand niet op knie leggen
Afbeelding

Ik zit scheef & Arwen kantelt hoofd iets.
Afbeelding

Ze komt weer iets omhoog, maar verder fijn & tevreden over mn houding, afgezien van naar het mooie paardje kijken :+
Afbeelding

Afbeelding

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:51

Ik zelf houd mijn handen wat hoger om meer te voelen in zijn mond en dat helpt mijn 4 jarige pony om te ontspannen en dan kan ik hem ook voorwaarst rijden en bepaal ik het tempo. misschien ook wel een tip voor jouw
en je kunt bijvoorbeeld ook soepeler worden in je bovenlijf door goed met je schouders mee te draaien dan geeft je mooie brave paardje waarschijnlijk ook makkelijk na;)

ik vind haar in het springfilmpje netjes en beheerst en als jij ontspant zal zij het ook doen, en dan kun je ook meer tempo gaan vragen.

maar goed bezig als je haar pas vanaf november rijd!

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:54

Dankjewel! :D
Zal je tips eens uitproberen ;)

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:00

ze zeggen ook wel is voorwaarts neerwaarts rijden volgens mij.
dus eerst actief rijden achterhand er goed onder, dan gaan ze uit ontstanning je hand
opzoeken en dan helpt het linksrechts vragen wel en hoef jedus niet te zagen of heel veel druk te geven!
foto's van t rijden later in het topic vind ik al een heel stuk beter maar wel meer contact met de mond houden dus teugels opmaat haha:)
verder netjes en leuk paardje:)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:52

Het was de bedoeling om bij die foto's wat langer & lager te rijden. ;)
verder bedankt voor de tips!

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:13

het eerst stelling vragen(schouders draaien en gevoel hebben in de mond) door de hand wat hoger te dragen komt vanuit de klassieke dressuur en rechtrichten en ik vond het ook raar eerst . maar doordat je buiging vraagt onspant het paard, laat het zijn spieren los ( lees over zijn rug lopen)en dan kan het pas echt voorwaarst en los door zijn lijf heen lopen. en na lang nadenken en paar keer uitproberen was ik overtuigt. het was mij nog nooit zo uitgelegd, maar ieder zijn ding. ik voel me er erg prettig bij omdat ik dan volledig controle heb over zijn tempo.

nu ben ik een paniekhaasje en mijn haflingerkruising bomproef en als ik bezig ben met het stelling vragen word ik er zelf rustig van en geconcentreerd. ik heb dan zijn aandacht en is hij ook beter aan mijn been.
voor mijn alleen maar voordelen om op die manier te rijden. en geef dan ook graag tips mee aan anderen, wat die er mee doen is aan hun.

ik hoop in ieder geval dat mijn uitleg waarom de hand hoger gedragen zou moeten worden en meedraaien met de schouders( stelling en buiging) helder is anders moet je het zeggen hoor!..

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 23:18

Na een paar keer nalezen is het helder ja ;)
Ik ga het eens uitproberen! :)

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:28

Probeer wat meer met je benen te sturen en minder druk op de teugels te leggen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:33

Moet je niet in de verlichte zit over balkjes heen???

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 10:38

@Roos bedankt voor de tip. kun je misschien nog een paar momenten in het filmpje noemen waar ik teveel met mn teugels stuur?

@liekec dat is het probleem dus, dat WAS verlichte zit :')
Voor mijn gevoel 'hing' ik al echt naar voren maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn :+

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:31

liekec schreef:
Moet je niet in de verlichte zit over balkjes heen???

Nee dat hoeft niet. Al kan het geen kwaad om het wel te doen. al zou je gewoon eens in galop een paar rondjes in je beugels blijven staan om balans te vinden.

Wat mij opvalt is dat je voor het springen vrij lang zit. Maar volgens mij spring je ook met een dressuur zadel. Dat kan best op deze hoogte maar het maakt het voor jezelf niet makkelijker omdat je helemaal geen steun voor je knieen hebt. Er mag inderdaad een veel actiever tempo gereden worden. Ik denk dat als je wat vlotter doorrijdt de sprong ook makkelijker wordt.

Ga je verlichte zit gewoon eens lekker oefenen tijdens het dressuur rijden. Goed steun op je beugels en je balans zoeken.

Jullie zijn een leuke combi!