Onderbenen stilhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Onderbenen stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 14:31

:wave:

Leuk is dat altijd, de confrontatie met jezelf als je na een lange tijd eens op de fílm bent gezet in plaats van op de foto.
Dan zie je ineens hoe erg je onderbenen bewegen.. Terwijl ik niet, echt níet iedere pas aandrijf.
Voor mijn gevoel duw ik gewoon netjes m'n hakken naar beneden en zit ik 'stil'. Maar dan zit ik naar mezelf te kijken en mijn voetjes bewegen overal heen.. ;( Lijkt net alsof ik constant aan het bijdrijven ben! Het ziet er totaal niet lekker uit om naar te kijken..

Ik rij trouwens zonder sporen, dus lekprikken doe ik dan godzijdank weer niet. Maar vervelend is het wel!

Iemand hetzelfde probleem, advies, dé gouden tip? Help := ?

Sjors

Re: Onderbenen stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:33

Ik wou net een topic gaan openen, en toen zag ik deze!
Ik heb er ook erge last van. Vooral als ik uit de galop terug ga naar de draf dan bewegen de benen ook zo erg. En ik kan er niks aan doen, iemand tips?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:08

misschien moet je eens proberen zonder beugels te rijden. als je dat regelmatig doet krijg je vanzelf een meer ontspannen houding en je benen blijven beter op hun plek liggen. Je moet wel je hakken goed uit blijven drukken als je je beugels uit hebt :)

rosannebax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:14

Zonder beugels rijden is inderdaad een hele goeie oefening! Heb het zelf ook gedaan, het gaat natuurlijk niet in een paar keer maar veel oefenen! Succes

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 00:20

Dat is inderdaad wel een goede tip.. Nu jullie t zo zeggen, dit heb ik vroeger (jaren terug) met mijn vorige pony echt heel regelmatig gedaan. En had dit probleem ook veel minder.. Met mijn huidige pony heb ik nog nooit zonder beugels gereden.. Maar dat durf ik ook nog niet zo goed omdat t een onvoorspelbaar draakje is.. :=

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 00:38

Ik heb hier erg veel last van gehad.. maar het is echt, en geloof me maar, een questie van tijd.. het is niet zo dat je even lang gaat zitten en dat het dan moet werken.. dit kun je eigenlijk niet leren maar moet je gewoon onder de knie krijgen.. questie van tijd..

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 00:39

rosannebax schreef:
Zonder beugels rijden is inderdaad een hele goeie oefening! Heb het zelf ook gedaan, het gaat natuurlijk niet in een paar keer maar veel oefenen! Succes

Ben ik het niet mee eens.. je gaat stuiteren en valt uit balans, dit is niet echt confortabel voor je paard / jezelf.. maar daar verschillen de meningen erg over..

Never_Mind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:38

Ik heb ook precies hetzelfde probleem, dus ik lees even mee :)

Maar wat ik dan heb als ik zonder beugels ga rijden, dat ik vooral met m'n knieën en bovenbenen ga klemmen.
Dan krijg ik dus nooit m'n onderbenen stil en op hun plek :=

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:26

Ik had hier ook hele erge last van.
Toen ik met langere beugels met gaan rijden is het bij mij minder geworden
Wat @blubdevis zegt het is inderdaad een questie van tijd, ik heb hier minimaal een jaar last van gehad.
Af en toe heb ik het nog steeds maar het is stukke minder geworden

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:26

Never_Mind schreef:
Ik heb ook precies hetzelfde probleem, dus ik lees even mee :)

Maar wat ik dan heb als ik zonder beugels ga rijden, dat ik vooral met m'n knieën en bovenbenen ga klemmen.
Dan krijg ik dus nooit m'n onderbenen stil en op hun plek :=

Als je zonder beugels rijd probeer dan je benen lang te laten en te ontspannen

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:28

blubdevis schreef:
rosannebax schreef:

Ben ik het niet mee eens.. je gaat stuiteren en valt uit balans, dit is niet echt confortabel voor je paard / jezelf.. maar daar verschillen de meningen erg over..

Maar dat moet je dan toch juist proberen om stil te blijven zitten en niet te gaan stuiteren? ;)

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:59

hmm zonder beugels rijden is denk ik toch het beste. want het is dan juist de bedoeling dat je goed in evenwicht blijft & daardoor ga je minder je onderbenen bewegen :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:03

haha, toen ik mezelf laatst op film zag schrok ik me dood :wow:
Ik stak mijn benen altijd erg naar voren, ik rijd nu met langere beugels en ik heb een paar lessen gehad waarbij de instructie mij constant wees op mijn benen. Nu gaat het gelukkig beter :=

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:04

Cynn_x schreef:
Dat is inderdaad wel een goede tip.. Nu jullie t zo zeggen, dit heb ik vroeger (jaren terug) met mijn vorige pony echt heel regelmatig gedaan. En had dit probleem ook veel minder.. Met mijn huidige pony heb ik nog nooit zonder beugels gereden.. Maar dat durf ik ook nog niet zo goed omdat t een onvoorspelbaar draakje is.. :=

Misschien kan je iemand zegmaar je paard laten longeren,
En dan jij met zadel zonder beugels?

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:32

nikkialex schreef:
Cynn_x schreef:

Misschien kan je iemand zegmaar je paard laten longeren,
En dan jij met zadel zonder beugels?

Een zitles bedoel je? Dat heb ik ook gedaan en dat beviel mij echt heel goed! Vriendin van me haar paard laten logeren is stap en draf en dan zelf proberen evenwicht te houden met armen gespreid enz! Daardoor blijf je goed stilzitten en je benen ook op de goede plek te houden en stil te houden! ;)

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:16

Zonder beugels rijden en om te controleren of je het goed doet zakdoekjes er tussen doen, vallen deze moet je harder oefenen.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:41

Ik heb het een beetje geleerd met aan de longeerlijn en teugels los laten.. gewoon rijden zonder je teugels vast te houden.. veel mensen zoeken (onbewust) steun op hun teugels.. Try..

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 23:42

blubdevis schreef:
Ik heb het een beetje geleerd met aan de longeerlijn en teugels los laten.. gewoon rijden zonder je teugels vast te houden.. veel mensen zoeken (onbewust) steun op hun teugels.. Try..

Wat heeft dat met je onderbenen te maken? :o?

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:49

veel dus.. als je steun zoekt heb je geen balans.. en hou je dus je hele lichaam niet stil..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:05

Leg je been aan vanuit je heup. Dus niet je onderbenen draaien om je tenen naar voren te doen, maar je hele been, dat kan niet zo heel ver, maar net voldoende. Je knie komt daardoor op de juiste plek te liggen zonder dat je moeite hoeft te doen deze op zijn plaats te houden. Verder heel je been af laten hangen, niet alleen het gedeelte vanaf de knie wat je gebruikt om je hakken laag te krijgen, alles... Laat je enkel veren en zet zo min mogelijk gewicht op je voeten, dat lukt natuurlijk niet, maar daarmee zak je wat meer in het zadel dan dat je er op zit. Je zult nu het gevoel hebben dat je heel lang wordt, maar dat is dus ook de bedoeling. Begin in stap met oefenen en bouw verder naar galop, tis best lastig op een goede zit te ontwikkelen.
Om je benen goed te laten liggen is het bij het lichtrijden van belang dat je lichtrijd alsof je iedere keer je navel naar je kin optrekt. Daarmee gebruik je je buikspieren goed en stoor je niet met je benen. Ook hierbij geldt, begin maar eens in stap met "lichtrijden", en niet aan de teugels trekken hè.

Blijven oefenen. Doe tijdens het oefenen een keer een stukje je ogen dicht ontspan je en verbeeld je dat je op een grote skyppybal zit. Voel je hoe je rug en heupen de beweging van je paard volgen, welke beweging maken je schouders en bovenlijf? is die gelijk aan die van je heupen? Dan onspan je nog niet genoeg. Als het goed is moet je voelen dat die een soort tegengestelde beweging aan je heupen maken. Je hoofd volgt weer wel de beweging van je heupen. Gek he, maar zou ben je bezig om balans te houden zonder dat je je paard hindert.
Wat ik je nu uitgelegd is een stukje van de basis. Zit het even niet mee, keer dan terug naar deze basis en begin opnieuw.

Annieeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 02:49

had er eerst zoveel last mee om me benen stil te houden omdat ik voor dit paard een 'sloom' paard had haha en nu sinds 2 maanden 1tje die gelijk wegschiet hou ik mijn benen netjes stil haha :+

Annieeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 02:51

Cynn_x schreef:
blubdevis schreef:

Wat heeft dat met je onderbenen te maken? :o?

dan leer je zitten zo heb ik het ook eens moeten doen op dat 'slome' paard haha toen liep die wel hard en hij zat echt niet lekker als ik moest doorzitten mijn instructrice was ook heel leuk streng (dat is wel fijn hoor!) ze had me beugels en teugels eraf gehaald en steeds als ik mijn zadel vast wilde houden liet zei mijn paard op hol slaan dus ik moest wel los laten! :$

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:56

Ik lees ook even mee. Vindt dit topic wel interessant. Ik heb het voornamelijk met doorzitten. Met lichtrijden wiebelen mee onderbenen veel minder.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:58

probeer constant te denken: hakken extreem uitdrukken, hakken extreem uitdrukken etc. etc..

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:47

pfff....bij mij is het ook echt vreselijk! ik heb gisteren de beugels maar een gaatje langer gedaan, maar tsjee!!! t wordt alleen maar erger!
Ik kan op mijn paard niet zonder beugels rijden, omdat ik bij hem nog niet bezig ben met doorzitten...
Ik weet precies hoe ik moet zitten, maar het lukt me gewoon echt niet. Steunen op de teugels doe ik niet, want zelfs met lange teugel gaan mijn onderbenen nog alle kanten op. Ik heb ook het idee dat ik lichtrijd vanuit mijn voeten, want iedere keer als ik ga staan, steek ik mijn voeten af....M'n paardje is vrij slank, dus als ik m'n tenen naar binnen draai, heb ik daar ook geen steun... Ze blijven gewoon wiebelen...
Ik laat mijn benen wel lang, want ik verlies m'n beugels niet. Zelfs in galop blijven ze lang....
Ik word er echt gek van!!!