Galopwissel Hoe doe je dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pegasus154

Galopwissel Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 09:53

Nou halloooo!! Ik hoop dat deze vraag hier juist staat :o
Ik heb ook rond zitten neuzen of ik mijn vraag hier ergens te vinden kreeg. Wat niet zo het geval is.
Je kan eventueel dezelfde vraag naar mij linken ;)

oké, wat ik wil weten. Ik begrijp die galopwissel nog niet zo. En hoe je dat moet doen. Ik zou het echt heel graag willen leren!! Dus kun je me uitleggen hoe dat zit. En hoe je die dan kunt uitvoeren?

Bedankt voor je hulp alvast _/-\o_

xxx

AdnerB

Re: Galopwissel Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:56

op welk niveau rij je?
als je hier nog niet aan toe bent zou ik hier niet mee beginnen..

als je wel al tegen dit niveau aan loopt dan kan je deze vraag beter stellen aan je instructrise!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:57

Wat is je niveau van rijden??

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:01

Ik denk dat je lesgever het beter uit kunt leggen dan wij zo via het internet.
En zij/hij kan waarschijnlijk ook beter zien of je eraan toen bent samen met je paard.

pegasus154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 10:38

Groom, al 6 a 7 jaar rijervaring. We beginnen nu ook al met het wijken :p

Nou, dat is zo het probleem. Ik begrijp haar instructies niet :'). Vandaar dat ik hier wat tips en zo zoek. Om er een beter idee over te krijgen. Want dat zomaar doen? Nee, dat doe ik niet. Soms moet ik het uitvoeren. Wat niet zo schitterend lukt.
Mijn instructrice is heel goed hoor. Maar het is zo iemand die in een zeer moeilijke taal spreekt dat ik niet zo versta. xD Ik weet het klinkt idioot :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:42

Bedoel je dat je rijniveau groom is..?
En als jij en je instructrice niet dezelfde taal spreken moet je een andere zoeken :D

pegasus154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 10:54

Ja,

Und, nee ze spreekt Nederlands hoor. Maar dan zo boerentaal. En ik leer heel veel van haar en zo. Ze is echt ontzettend goed met les. Want de meesten begrijpen haar. Alleen heb ik daar soms zo veel moeite mee :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:57

Maar het is helemaal niet erg om extra uitleg te vragen of het gewoon te zeggen als je iets niet begrijpt...Daar is ze juist instructrice voor!

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:58

Als je bezig bent met wijken denk ik dat de galopswissel nog niet echt op datzelfde niveau ligt of zie ik dat verkeerd?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:00

ik ben het eens met claudia....ik kan wel wijken, maar van galopwissels heb ik geen verstand. Ik ben L1 niveau, dus ik ben daar gewoon nog niet aan toe (a)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:01

Als je haar uitleg niet begrijpt kan je beter iemand anders zoeken, of vragen of ze het anders wil uitleggen.

En ik zal het niet 'ik ben AL met wijken bezig want ik rij pas een jaar en dat kan ik ook al :+

En verder ben ik het okk met Claudia eens :j

pegasus154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 11:12

Ik kan nog niet wijken :') ik ben er nog mee bezig :')

Hmm echt? Tjee, ze zei wel dat het heel moeilijk was om uit te voeren =-

Maar ik wilde gewoon wat meer over galopwissel weten. Gewoon, hoe je je houding moet stellen. En wat is dat eigenlijk? Ik ben er miss nog niet klaar voor. Ik wilde er gewoon meer over weten. Das alles :3

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:15

Als je nu pas wijken aan het leren bent, duurt het nog wel jaren voordat je galopswissel aan de beurt is.
Dus laat het lekker voor wat het is en ga aan de gang met dat wijken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:20

pegasus154 schreef:
Ik kan nog niet wijken :') ik ben er nog mee bezig :')

Hmm echt? Tjee, ze zei wel dat het heel moeilijk was om uit te voeren =-

Maar ik wilde gewoon wat meer over galopwissel weten. Gewoon, hoe je je houding moet stellen. En wat is dat eigenlijk? Ik ben er miss nog niet klaar voor. Ik wilde er gewoon meer over weten. Das alles :3

Een galopwissel is inderdaad moeilijk. Zelfs met mijn Z1 paard was het niet gemakkelijk om te leren!
Je kan er eigenlijk pas aan beginnen als je makkelijk kan schakelen tussen verzamelde, arbeids en middengalop. Als je contragalop goed bevestigd is. Als je paard volledig recht is in zowel de linker als de rechtergalop. Als je makkelijk wat binnen en buitenstelling kan vragen op een rechte lijn, zonder dat je paard scheef wordt. Kortom als zowel de voor- als achterhand van het paard volledig onder controle hebt en kan plaatsen in galop.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:22

pegasus154 schreef:
Nou halloooo!! Ik hoop dat deze vraag hier juist staat :o
Ik heb ook rond zitten neuzen of ik mijn vraag hier ergens te vinden kreeg. Wat niet zo het geval is.
Je kan eventueel dezelfde vraag naar mij linken ;)

oké, wat ik wil weten. Ik begrijp die galopwissel nog niet zo. En hoe je dat moet doen. Ik zou het echt heel graag willen leren!! Dus kun je me uitleggen hoe dat zit. En hoe je die dan kunt uitvoeren?

Bedankt voor je hulp alvast _/-\o_

xxx

lesnemen...
als je zelf nul ervaring hebt moet je daar niet in je eentje aan beginnen prutsen, doet meer kwaad dan goed meestal

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:26

Hoe zit het met je paard? Als jij nog maar net bezig bent met wijken (en dat lukt nog niet) dan zal je paard ook nog niet bevestigd zijn op galopwissels. En die zal het óók moeten leren. Dus jouw instructrice kan jou wel precies zeggen hoe jij het moet doen, maar dat wilt nog niet zeggen dat je paard dan ook gelijk weet wat het met die hulpen aan moet. En ik denk dat het nog wel even duurt voor jij zover bent dat je je paard kunt vertellen hoe het een galopwissel moet springen.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:28

Als je er al aan zou beginnen zou ik uitleg vragen aan iemand en beginnen met een paard dat dit goed kan ( sommige manegepaarden maken zo'n mega rare sprong en dat is niet zo handig om het te leren)

pegasus154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 11:33

@MiniMouse: Ja, je hebt gelijk. :p Maar ik wilde er gewoon meer over weten. Hoe dat nu eigenlijk zit en zo. En reken maar dat ik eerst op het wijken richt!!

@_Esther_87_: Hartelijk dank, dat wilde ik nou juist weten :p Hoe dat nu zo zit. Dank je ;p _/-\o_

@sympie: Nou, miss laters dan. Het is duidelijk dat ik nog lang niet op dat niveau zit ^^

@Savannah_XxX: Hmmm, nou dat zou ik best idd doen. Een paard met dat ervaring. En bedankt voor die waarschuwing hehe :p

@Amaris: Wel, ze kent het echter nog niet. We zijn haar zo wat aan het leren hoe het moet. En het lukt nog lang niet :') Ze begrijpt me niet zo goed. Anderen ook niet. Ze is zo'n bijzonder koppig dier. Want we krijgen haar ook niet echt aan de teugel. Ze is echter niet zo'n simpel diertje :p

En bedankt iedereen voor de tips en zo. Dat laat me echt goed nadenken en leer ik ook wat bij ^^

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:36

Als je je paard nog niet eens nageeflijk en ontspannen aan de teugel kunt rijden, dan heb je bij galopwissels nog helemaal niets te zoeken.
Als wijken nog niet goed gaat, waarom zie je dat dan niet als uitdaging om goed te krijgen?

Waarom in hemelsnaam nu al aan galopwissels denken?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:39

Oh, en nu ik wat meer over je paard lees nog wat extra info.

Om een correcte galopwissel te springen (dus met de achter- en voorbenen gelijk) moet je paard wel echt eerst los door het lijf en goed over de rug zijn. Dus ook correct nageeflijk. Ook moet het gewicht al een klein beetje op het achterbeen zijn, anders zullen de meeste paarden de wissel 'naspringen' dus eerst voor wisselen en de pas daarna pas achter. Dat is niet wat je wil.

Verder is het heel lastig om met verschillende mensen een paard zoiets te leren. Iedereen geeft de hulp net iets anders of zit net weer anders wat de verwarring voor het paard alleen maar groter maakt. Vreemd dat dit zo word aangepakt, zowel voor jullie als voor het paard geen fijne manier om het te leren!
Het timen van je hulp is ook heel belangrijk, een paard kan namelijk alleen maar van galop wisselen in het zweefmoment, dus als alle benen van de grond zijn. Als jullie per ongeluk een hulp geven op het moment dat het paard dus in een andere fase van de galopsprong zit zal hij onmogelijk op dat moment de wissel kunnen maken...wederom verwarring.

Kortom, voorlopig lekker dooroefenen met eenvoudiger dingen (die ook al moeilijk genoeg zijn) en tegen de tijd dat je echt toe bent aan het rijden van een galopwissel, vraag om een ervaren paard om het eerst een aantal keer te voelen en te leren hoe en vooral wanneer je je hulp moet geven.

pegasus154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 11:43

@Amaris: o.0 Nou, ik weet niet wat het is maar de instructrice heeft gezegd dat ze niet aan de teugel kan bereden worden. Omdat ze nogal heftig met haar hoofd schud enzuu

En we zijn er mee bezig >.< EN ik wil gewoon er meer over weten. Ik wil gewoon graag weten het zit. Of mag dat niet? Iemand anders die haar had bereden kreeg haar in een perfecte galopwissel. Gewild. Dus ik wil het fijne daarvan weten.

@_Esther_87_: Dank je, t'his idd lastig om het haar te leren met verschillende mensen. Maar ze had het onlangs echt uitgevoerd. De instructrice zei dat ze het perfect galopwissel had uitgevoerd. Doelbewust snap je? En ik wilde het fijne daarvan weten. En je advies is heel handig.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:04

Er komen twee dingen in het topic voorbij die door de war worden gehaald:

1. De ruiter is rijtechnisch nog niet toe aan een galopswissel. Dat is hier het geval. Aan je posts te zien beschik je over onvoldoende kennis over dressuur rijden om een goede galopswissel te rijden of zelfs aan te leren.

2. Het paard is nog niet toe aan een galopswissel. Dat hoeft hier niet perse het geval te zijn. Je kunt een B-paard ook prima een vliegende wissel aanleren. Vaak wordt dit ook bij jonge paarden al gedaan, het gaat dan vaak sneller dan wanneer je een volhardend contragaloppeur na vijf jaar training een wissel wilt laten springen. Je moet een jong paard wel direct leren dat hij niet na mag springen, anders krijg je zo'n mislukte trek-hem-in-de-andere-galop-wissel die je bij het springen veel ziet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:30

Ik zou een andere instructrice nemen als je haar n iet begrijpt, galop wissel is nog te meoilijk als je niet een sweet te wijken, en via de pc leer je dat niet, ga eerst eens aan je ruitet gevoel werken, leer in je zit voelen waar en wanneer de benen van het paard zijn, leer eerste eens de hulpen in je zit van schouderbinnen en travers en denk niet te ver vooruit, een goeie galop wissel kunnen maar heel weinig mensen maken , want heel veel ook z ruiters hebben geen ruiter gevoel dus het jou uit leggen is dan ook niet mogelijk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:35

shirleyp schreef:
Er komen twee dingen in het topic voorbij die door de war worden gehaald:

1. De ruiter is rijtechnisch nog niet toe aan een galopswissel. Dat is hier het geval. Aan je posts te zien beschik je over onvoldoende kennis over dressuur rijden om een goede galopswissel te rijden of zelfs aan te leren.

2. Het paard is nog niet toe aan een galopswissel. Dat hoeft hier niet perse het geval te zijn. Je kunt een B-paard ook prima een vliegende wissel aanleren. Vaak wordt dit ook bij jonge paarden al gedaan, het gaat dan vaak sneller dan wanneer je een volhardend contragaloppeur na vijf jaar training een wissel wilt laten springen. Je moet een jong paard wel direct leren dat hij niet na mag springen, anders krijg je zo'n mislukte trek-hem-in-de-andere-galop-wissel die je bij het springen veel ziet.

Maar een paard dat niet nageeflijk gereden kan worden is zeker niet toe aan een wissel.
En inderdaad, ieder paard kan wisselen, kunnen ze als veulen in de wei al. Maar het paard moet wel degelijk balans hebben en goed kunnen schakelen wil je hem meteen ene correcte wissel kunnen leren....Naderhand corrigeren is lastiger.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:39

midgie schreef:
...een goeie galop wissel kunnen maar heel weinig mensen maken , want heel veel ook z ruiters hebben geen ruiter gevoel dus het jou uit leggen is dan ook niet mogelijk.

Er zijn ook veel Bokkers zonder taalgevoel, maar daarom mogen ze nog wel berichten plaatsen en anderen dingen uitleggen.

Een galopwissel is een lastige oefening, maar hij is niet onmogelijk. Misschien moeten we stoppen met het ophemelen van enkele dressuuroefeningen? Een paard correct laten verruimen naar een middendraf is in mijn ogen net zo lastig als het rijden van een functionele galopswissel. Het fine-tunen van die galopswissel is lastig, daar heeft je paard kracht en souplesse voor nodig, maar het aanleren van een wissel op zich is geen rocket science. Nogmaals: Maar ik denk dat de betreffende ruiter voor beide oefeningen nog niet voldoende onderlegd is.