Beginnende ruiter, controle galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danielf

Beginnende ruiter, controle galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 11:59

Hallo,

Ik rij nu sinds 7 maanden paard. In het begin heb ik veel privelessen genomen en ik denk dat ik voor mijn 7 maanden rij ervaring best aardig kan rijden. Inmiddels rijd ik niet meer op erg brave manage paarden maar mijn instructeur heeft mij op jonge paarden met wat meer pit, bloed gezet (ook een sport paarden stal) en ben ik bezig om de paarden mooi ontspannen en aan de teugel te laten lopen.

Nu heb ik bij het galoperen het idee dat ik geen volledige controle heb bij deze paarden. Bij rustige manege paarden ben je vaak meer bezig met drijven dan terugnemen, en als je ze terug neemt volgt er direct een reactie. Het simpelweg terugpakken bij deze jonge 'pittige' paarden gaat bij mij niet of pas na herhaaldelijk inkomen en lucht geven gebeurt er wat. Inmiddels is het twee keer mis gegaan waarbij mijn paard alleen maar harder ging galoperen. Op dat moment verkramp je, soort van paniek, paard gaat nog harder daardoor enz enz. Voor mij is het dan best lastig om toch te ontspannen (volle bak met ruiters en mijn paard aan het racen) niet te knellen en lucht durven geven met mijn teugel en weer inkomen. Zeker als mijn paard niet direct reageert op mijn teugel hulp.

Hebben jullie tips suggesties hoe het galop tempo en het compleet terugnemen naar draf onder controle te hebben bij paarden die zeg maar echt willen en gewend zijn te presteren op spring concours.

ennaile

Re: Beginnende ruiter, controle galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:03

op de volte, en helpt bij die sportpaarden de buitenteugel(die als rem dient) ook niet?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:04

Een betere, zelfstandige zit ontwikkelen.
Dus wees een bikkel, ga zonder zadel rijden. Ook de galop en draf overgangen.
(zou het wel eerst doen op die bravere paarden ;) )

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:12

Lijkt mij handig om te vertellen hoe je de hulp terug geeft.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 12:14

ennaile schreef:
op de volte, en helpt bij die sportpaarden de buitenteugel(die als rem dient) ook niet?

Op het moment dat ik inkom met de buitenteugel volgt er niet altijd direct een reactie. Ik weet dat dit aan mij ligt, waarschijnlijk zit ik niet ontspannen genoeg en dat wordt natuurlijk erger op het moment dat er niet direct een reactie volgt. Cirkel waar ik door heen moet. Het is geen auto maar toch zou het fijn zijn als het paard langzamer gaat, stopt op het moment dat ik het wil :-)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:14

Met jonge paarden moet je helemaal niet langzaam willen galopperen, dat kunnen ze namelijk meestal helemaal niet en als ze het wel doen is dat vaak op een manier waarbij de kwaliteit van de galop eraan gaat. Doorrijden dus.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:16

Misschien ben je nog niet helemaal klaar voor die sportpaarden?

ennaile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:16

_Esther_87_ schreef:
Met jonge paarden moet je helemaal niet langzaam willen galopperen, dat kunnen ze namelijk meestal helemaal niet en als ze het wel doen is dat vaak op een manier waarbij de kwaliteit van de galop eraan gaat. Doorrijden dus.

inderdaad, jonge paarden vinden het ook moeilijk om in balans te blijven dus gaan ze vaak of terug naar de draf of heel hard galoperen, en als je dit een beetje eng vind, zou ik toch echt weer naar de manege paarden gaan ;)

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 12:18

[quote="Air"]Lijkt mij handig om te vertellen hoe je de hulp terug geeft.[/]

inkomen met mijn buitenteugel en weer lucht dit herhalen. Ik probeer niet te hard te gaan trekken want dit werkt averechts. Dus ik trek kort aan de buitenteugel en geef weer mee en dit herhaal ik.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 12:22

Maartenn schreef:
Misschien ben je nog niet helemaal klaar voor die sportpaarden?

Misschien heb je gelijk, maar ik ben niet iemand van opgeven en ik wil weten wat er nu precies mis gaat en waarom. Ik heb een goede instructeur en hij legt alles goed uit en verklaard wat er misgaat maar ik denk dat het altijd goed is om zoveel mogelijk informatie, tips te krijgen vandaar mijn post.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:23

Danielf schreef:
Air schreef:
Lijkt mij handig om te vertellen hoe je de hulp terug geeft.[/]

inkomen met mijn buitenteugel en weer lucht dit herhalen. Ik probeer niet te hard te gaan trekken want dit werkt averechts. Dus ik trek kort aan de buitenteugel en geef weer mee en dit herhaal ik.

En je zithulp? Die is eigenlijk nog belangrijker als je teugelhulp...En de ondersteuning van je been ook bij een paard dat zelf nog niet in balans kan blijven in het terugkomen.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 12:32

[/quote]

[/quote]En je zithulp? Die is eigenlijk nog belangrijker als je teugelhulp...En de ondersteuning van je been ook bij een paard dat zelf nog niet in balans kan blijven in het terugkomen.[/quote]

Zithulp die ik geef: maak mijzelf zo zwaar mogelijk en probeer zo recht mogelijk en klein beetje achterover te gaan zitten als het paard langzamer moet. Paarden zijn wel jong maar niet zo jong dat ze nog niet voldoende ontwikkeld zijn eo balans hebben. Ze kunnen zeker langzaam galoperen en dat lukt bij mij ook soms. Oorzaak ligt (zoals vaak met rijden) bij mij.
Laatst bijgewerkt door Danielf op 19-02-12 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:33

Nou, daar gaat het dan dus mis.

Zwaar en achterover zitten geeft druk op de rug. Een paard dat correct terugkomt, bolt de rug...Dat gaat niet zo best samen.

Edit: Rechtop blijven zitten, dus, jezelf wel lang maken maar niet zwaar. Ik gebruik zelf mijn bovenbeen om ze op terug te laten komen, ik span dus niet aan in mijn zit zelf, niet boven op het zadel maar juist aan de zijkant waar mijn bovenbeen ligt.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 12:34

_Esther_87_ schreef:
Nou, daar gaat het dan dus mis.

Zwaar en achterover zitten geeft druk op de rug. Een paard dat correct terugkomt, bolt de rug...Dat gaat niet zo best samen.

Dus... Wat is volgens jou de correcte zithulp voor het terugnemen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:36

Ja sorry, was te snel. Heb het er hierboven bijgezet.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 12:42

Bedankt!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:40

Kun je dan niks met de tips die je instructeur geeft? Neem aan dat die wel op het moment zelf kan zien wat er mis gaat.

Misschien eens aan de longe zitles nemen met een heel makkelijk paard en daarop leren hoe je de juiste zithulpen geeft om terug in tempo te komen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:31

Als je hem niet onder controle krijgt of kunt inhouden hebben ze mij altijd gezegd om een volte te rijden, om te stoppen echt zo klein mogelijk, dan kan een paard gewoon niet snel gaan.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 13:20

zijn er nog meer mensen die tips hebben voor de juiste hulpen om terug te nemen in galop?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:37

Ik zou lekker doorblijven rijden. Je spreekt over jonge paarden, maar ze zijn niet zo jong dat ze nog niet in balans zijn..? Waarscheinlijk gaat het hier om GROENE paarden, dus die nog niet zo lang onder het zadel zijn, en nog veel moeten leren. Knap dat je dit mag na 7 maanden, dus blijkbaar rijd je goed! Ik rijd zelf al 10 jaar, en rijd nu elke week (sinds een maand terug) een merrie van 7 jaar. Dus nog best jong, maar je zou zeggen, sterk genoeg, en niet uit balans. Maar bedenk je wel TS, dat als jij altijd maar lekker hebt kunnen doen wat je wil, en vervolgens een zadel op je rug, dat je opzich wel kan dragen, en je je evenwicht nog wel kan bewaren, dit voor een paard al gek is. Dan komt er het inrijden, klimt er ineens iemand op je rug! Best wel heel erg zwaar ineens natuurlijk. Zo'n paard dat ' best jong' is, en net onder de man is, denkt ook van, oooh waar moet ik mijn voeten laten om niet om te vallen!? Het is logisch dat zo'n 'jong' paard hard gaat om zijn evenwicht te bewaren. Als jij met zware zandzakken moet lopen op je rug, ga je ook zo snel mogenlijk lopen om die zakken weer kwijt te zijn. Ik zou het zo bekijken als k jou was TS :)

Mijn tips om hiermee om te gaan: Lekker door blijven rijden, en volg de tips van je instructeur op. Die geeft duidelijk goed les, want ik lees hier dezelfde dingen als altijd tegen mij gezegd worden. Sluit los, sluit los. Loopt je paard VEEEEL te hard door? Sluit je een keer wat meer, en vul je dit aan met kuit. De merrie die ik rij, is in 3 weken tijd zo ontzettend veel vooruit gegaan in de galop!

Ik hoop dat het je lukt! Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:50

Dit klinkt mssn heel bot, en geloof me dit is echt niet zo bedoelt, maar vindt wel dat het waar is.
Je bent niet een beginnende ruiter maar een pas beginnende ruiter, en ook al gaat het ondertussen al vrij goed, tjaaa das leuk te horen, maar het is en blijft een pril begin.
>Paardrijden is iets dat je niet op een twee drie kan leren , daar doe je echt jaren en jaren over, ook al heb je er een beetje aanleg voor.
jij spreekt hier nu over het inrijden van jonge en zelfs over het inrijden van jonge en frisse paardjes, tjaaa daar ben je in jaren nog niet klaar voor, en het heeft ook geen enkele zin om daar heel veel info over te vergaren, daar raak je dan uiteindelijk alleen maar door in de war.
Paardrijden moet groeien, en je kan het enkel leren stapje voor stapje ,en sla je een reeks trappen over, tjaaa dan val je uiteindelijk toch ergens weer naar beneden, overschat jezelf nooit.
Paarden kunnen best gevaarlijk zijn.

Danielf schreef:
zijn er nog meer mensen die tips hebben voor de juiste hulpen om terug te nemen in galop?

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 15:16

aeolusnr1 schreef:
Dit klinkt mssn heel bot, en geloof me dit is echt niet zo bedoelt, maar vindt wel dat het waar is.
Je bent niet een beginnende ruiter maar een pas beginnende ruiter, en ook al gaat het ondertussen al vrij goed, tjaaa das leuk te horen, maar het is en blijft een pril begin.
>Paardrijden is iets dat je niet op een twee drie kan leren , daar doe je echt jaren en jaren over, ook al heb je er een beetje aanleg voor.
jij spreekt hier nu over het inrijden van jonge en zelfs over het inrijden van jonge en frisse paardjes, tjaaa daar ben je in jaren nog niet klaar voor, en het heeft ook geen enkele zin om daar heel veel info over te vergaren, daar raak je dan uiteindelijk alleen maar door in de war.
Paardrijden moet groeien, en je kan het enkel leren stapje voor stapje ,en sla je een reeks trappen over, tjaaa dan val je uiteindelijk toch ergens weer naar beneden, overschat jezelf nooit.
Paarden kunnen best gevaarlijk zijn.

Danielf schreef:

Sorry misschien was ik niet helemaal duidelijk. Paarden zijn wat jonger maar hoeven niet meer ingereden te worden. Rijden mee op concours en zijn echt wel al eea gewend. Allen zijn het wel degelijk andere paarden dan de "standaard" manege paarden. Meer bloed etc... Ik besef me ter dege dat ik een pas beginnende ruiter ben vandaar ook de vraag om wat tips. Mijn instructeur is een ervaren sport ruiter en instructeur en weet echt wel wat hij doet. Maar advies inwinnen kan volgens mij nooit kwaad. Bedankt voor al jullie reacties.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:36

Ik denk dat je eerst en vooral aan een onafhankelijke zit moet gaan werken, zodat je voorkomt dat je in paniek raakt, gaat spannen en dergelijke. Daarna kan je gaan werken aan de correcte hulp. Dus als ik jou was zou ik een stapje terug nemen en zitles nemen, leren rijden zonder steun aan de beugels (liefst nog zonder zadel) en de teugels. Succes nog :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:41

Jonge hete paarden zijn al een uitdaging op zich voor mensen die hun hele leven al rijden of een jaar of 10. Vind het heel wat dat jij daar al op rijdt en kunt rijden. Hoop dat je met een goede cap en bodyprotector rijdt want zelfs koele jonge paarden kunnen jolig en link zijn, laat staan de jolige met wat meer bloed.. Jonge paarden hebben veel duidelijkheid nodig en dus een ruiter die weet wat hij/zij doet om ze een goede basis te geven. Wat dat betreft vorm je dus zeker geen ideale combi want zowel de paarden als jij hebben nog niet veel ervaring. Jonge hetere paarden zijn ook gevoelig voor gedoseerde hulpen, als minder ervaren ruiter kun je snel overdoseren zeker als ze een beetje fris zijn. Ik hoop dat het goed gaat en vraag extra begeleiding als ze zo graag willen dat jij op dergelijke paarden rijdt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:44

Als je paard ervandoor gaat, en je verkrampt in je lichaam, en je kunt dat verkrampen NIET onderdrukken, ga dan een beetje staan in je beugels, zodat je niet echt in het zadel komt.
Dan vóelt je paard je spanning tenminste niet. En ga nergens knijpen met je benen. Gewoon leunen op je binnenbeugel in de bocht, en die buitenteugel er heel goed ibj aannemen. Je mag zelfs die buitenteugel er zo bij nemen, dat je hem in een hoek parkeert. Dan heel diep ademhalen en weer aanstappen.

Want veel mensen concluderen dat jij niet kunt zitten. MAar dat is nog niet aangetoond.
Jij schrijft over een soort van paniek. Dat brengt je in spanning en je lichaam verstijft dan. Daarmee schakel je jezelf uit. Want een stijf lichaam kan niet zitten, dat geeft niet mee in de beweging van een paard omdat het vastzit in het bekkengebied, het gebied dat los moet zijn om mee te kunnen geven.

Vandaar mijn tip om te gaan staan, want dan heeft het paard tenminste geen hinder meer van jou en DUS geen extra reden om jou te willen ontvluchten.

Blijf heel goed ademhalen! Als je goed blijft doorademen, laat je lichaam tenminste toch nog iets los. Vooral bij het exhaleren.

Verder heb je hierbij echt priveles bij nodig. Één op één aandacht. Echt, dit is best moeilijk en je doet waarschijnlijk dingen waarvan je jezelf niet bewust bent. Iemand moet continu op jou letten en je daarop wijzen. Priveles zou hierbij een hele goede investering zijn.