F10 met manegepaard Wylie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

F10 met manegepaard Wylie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 18:24

Hoihoi!

Vandaag heb ik met Wylie mijn eerste F10 proefje gereden. Het ging voor mij érg goed. Wylie is een sterk paard, dat vooral na de galop soms moeite heeft met draf en doorzitten. Deze hele proef moest ik doorzitten, dus dat zou een probleem kunnen worden.
Dit ging eigenlijk allemaal erg goed. Hij werd wel sterk, maar ik kon hem wel terugzetten in draf.
De proef begon lekker, lezer zegt vrolijk: H-G-M door een S van hand veranderen. En ik denk. Huh. Dat kan toch niet? En rijd met mijn blonde kop door. Kon natuurlijk wel gewoon...
Daarna ging het eigenlijk allemaal wel goed. Links aangalopperen ging wat onstuimig, en hij ging wat hard. Rechtergalop ging naar mijn idee netter aangalopperen maar ging toch harder door de bochten.

Halthouden is lastig, dit heeft hij eigenlijk niet gedaan. Begingroet, stond hij enorm scheef, tussendoor moesten we nog 4 seconden stil staan, dit waren er 2. Eindgroet stond hij ook niet stil.

Hele fijne en eerlijke jury, met terechte punten en een eerlijke beoordeling. Uiteindelijk ben ik 1e geworden met 213 punten (210 is een winstpunt). Punten zeker verdiend. Ik was de enige in de klasse met een winstpunt...

Ja, Wylie word met een stiek gereden. Niet mijn keus, ik heb er ook niets over te zeggen. Hier ook liever niet op ingaan.

De punten waar we aan moeten werken voor een volgende proef:
  • Stilstaan/halthouden
  • Galop, en dan vooral overgang draf
  • Proef kennen :Y)

Foto's van het inrijden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's van de proef:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Filmpje van de proef:

Wees lief voor me :o

unicorn_kiss

Re: F10 met manegepaard Wylie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:53

Ik kan echt niet anders dan op de stiek in te gaan, de drang is te groot :+ Op dit paard heeft het duidelijk geen toegevoegde waarde, aangezien hij niet nagefelijk loopt, bovendien hangt hij te kort. Ik zou de elastiek er dus eigenhandig afhalen ;) Verder netjes gereden, nette houding, mag veel actiever!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 18:54

Dat is dus het punt: Ik mág het stiek er niet afhalen, hij MOET met stiek lopen. Ik heb er NIETS over te zeggen.

Sarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:20

Ja dat zag ik ook al dat je op het groenhorst barneveld zit!
Nog nooit gezien haha.

Verder heb je wel een nette houding en het mag wat actiever allemaal!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:20

Jammer zeg.. maar je kan toch echt wel de slof langer/losser laten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:22

unicorn_kiss schreef:
Jammer zeg.. maar je kan toch echt wel de slof langer/losser laten

Zoveel langer kon hij niet, in de les liep hij hier prima op. Houd je er dan nu over op? Dat is het jammere als je geen eigen paard hebt, geloof me, ik zou het zelf heel anders aanpakken.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:24

Vind het er wel goed uitzien. Heb ook F10 gereden en ik weet hoe moeilijk het is om je hele proef door te moeten zitten. Maar mag je met elastiek een FNRS proef rijden? Ik weet dat je vanaf een bepaalde F (volgens mij F10) niet meer met martingaal mag rijden. Verder rij je wel goed.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:25

Marjoow schreef:
Dat is dus het punt: Ik mág het stiek er niet afhalen, hij MOET met stiek lopen. Ik heb er NIETS over te zeggen.

Dat is echt heel jammer, het is een leuk paard ik denk namelijk wel dat je genoeg ervaring hebt om zonder elastiek te rijden! :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:30

Rubio_lover schreef:
Vind het er wel goed uitzien. Heb ook F10 gereden en ik weet hoe moeilijk het is om je hele proef door te moeten zitten. Maar mag je met elastiek een FNRS proef rijden? Ik weet dat je vanaf een bepaalde F (volgens mij F10) niet meer met martingaal mag rijden. Verder rij je wel goed.

Doorzitten op Wylie is niet heel moeilijk, hij zit super <3
Ik weet niet hoe het zit, maar elk paard dat met een hulpteugel loopt, heeft dit tijdens de les ook om :)

knetterhard schreef:
Marjoow schreef:

Dat is echt heel jammer, het is een leuk paard ik denk namelijk wel dat je genoeg ervaring hebt om zonder elastiek te rijden! :)

Soms is het echt wel fijn hoor, vond hem met de thiedemann alleen wel fijner. Hij kan zich zo onwijs sterk maken, dat er soms geen beginnen aan is. Als hij dan helemaal geen hulpteugel om heeft, en zijn hoofd lekker omhoog kan doen, dan rent hij gewoon onder je weg. Ik zou het anders aanpakken, maar (als ik geluk heb) rijd ik hem 1x per week, en soms moet hij ook in beginnerslessen lopen helaas.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:38

vind je een erg nette houding hebben,
wat ik bij de inrij-foto's zie, is dat je handen anders hebt, als in je proef, misschien makkelijker, om ze op 1punt te houden, en tja, over de stiek kan je weinig van zeggen, idd ligt dit bij de manege mensen, verder zou ik zeggen, ga zo door :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 23:39

Klopt inderdaad, bij het inrijden ging het wat relaxter, misschien dat het daaraan ligt :) Bedankt :)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:59

kan komen door de spanning, al vind ik persoonlijk je handen in de proef mooier hebben.
dan heb je ze meer bij elkaar, maargoed, dat verschilt ook per persoon :)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:41

is wel erg rottig tegenover je tegenstanders want vanaf F8 geloofk moeten je proberen zelf standig een paard ontspannen over zijn rug laten lopen in de proef dus ik vind het tegen over je tegenstanders
niet leuk want hun moeten denk ik zonder en jou hoeft inpricipe nikswant dat stiek houd zijn hoofd omlaag
er zit geen andere rede voor mij bij dat het stiek word gebruikt ontspannen over zijn rug loopt hij niet
dus een rede van stiek nee zou niet weten waarom

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 11:42

zosja24 schreef:
is wel erg rottig tegenover je tegenstanders want vanaf F8 geloofk moeten je proberen zelf standig een paard ontspannen over zijn rug laten lopen in de proef dus ik vind het tegen over je tegenstanders
niet leuk want hun moeten denk ik zonder en jou hoeft inpricipe nikswant dat stiek houd zijn hoofd omlaag
er zit geen andere rede voor mij bij dat het stiek word gebruikt ontspannen over zijn rug loopt hij niet
dus een rede van stiek nee zou niet weten waarom

Je weet niet wie mijn tegenstanders waren, ik was de enige met een winstpunt en dat is echt niet vanwege het stiek. Wylie is (helaas) niet het enige paard op de manege met een hulpteugel :=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:46

Je spreekt toch niet van 'tegenstanders'? Het zijn collega's? Rijden doe je toch voor de lol?

Misschien wordt het tijd een leuk verzorgpaard te zoeken? Je rijdt goed genoeg volgens mij.
Ik zou er niet echt vrolijk van worden om een paard verplicht met hulpteugel te moeten rijden....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 11:48

Ninx schreef:
Je spreekt toch niet van 'tegenstanders'? Het zijn collega's? Rijden doe je toch voor de lol?

Misschien wordt het tijd een leuk verzorgpaard te zoeken? Je rijdt goed genoeg volgens mij.
Ik zou er niet echt vrolijk van worden om een paard verplicht met hulpteugel te moeten rijden....

Ja ik had een leuk verzorgpaard ;) Zie profiel hoe dat is afgelopen...
Ik wil er verder eigenlijk niet op ingaan. Hulpteugel kan ik niets aan doen, back ontopic, want dat is heus niet het enige wat er te zeggen valt over deze proef ;)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:56

ik begrijp dat je niets over het stiek te zeggen heb en waarom die er om hangt begrijp ik ook niet helemaal maar nu hangt het paard op het stiek
hij zou beter lopen als je hem idd actiever rijdt en je hem zelf nagefelijk probeerd te rijden ipv dat het stiek hem zo naar beneden trekt (dus zo dat het stiek wat losser komt te staan) dan loopt het paard ook wat swingender zeg maar en meer op zn eigen benen!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 11:58

Actiever? Sorry, maar hij moet juist terug in tempo, hij is actief genoeg. Echt.

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:04

Ik vind dat je erg netjes zit, maar probeer allebei je handen op een hoogte te houden.
Je ziet nu op de foto's dat je ene hand soms hoger staat dan je andere

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:20

Actiever betekent niet dat het tempo omlaag moet..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:22

Supervixen schreef:
Actiever betekent niet dat het tempo omlaag moet..

Dat snap ik.

Maar hij is té actief, waardoor hij over zijn eigen tempo loopt en vaak zijn passen niet netjes afmaakt. Vooral in de lessen. Hij is actief genoeg.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:36

Nee, paard is niet actief.... Er zit een verschil in loperigheid en activiteit. Door hem actiever de rijden activeer je de achterhand waardoor het paard zich meer kan gaan dragen en ook nageeflijk kan worden doordat het de rug en halsspieren kan gaan ontspannen. Enige probleem is dat je door het gebruik van het elastiek zelf lastiger kunt voelen wanneer het paard op de juiste manier nageeft, nu is dit nog teveel van voren geregeld.

Omdat je het elastiek er niet af mag halen, kun en moet je het gaan gebruiken als hulpmiddel om zelf consequenter te worden. Ga experimenteren met het tempo, zorg ervoor dat de achterhand nog meer geactiveerd wordt zodat hij op een gegeven moment zichzelf meer gaat dragen (en een knappen juf die doorheeft dat jij het stiek stiekem een paar cm losser zet).

Voor een F proefje vind ik het net genoeg, het mag net even wat meer spetterender gereden worden, iets minder braafjes. Gewoon lekker door oefenen!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:45

Nou het lastige is dus dat hij in de les heel anders loopt. Ik zelf heb echt geen last van wedstrijdstress, maar ik merk wel aan hem dat hij het spannend vind om alleen in die bak te lopen. Dat doet hij namelijk echt bijna nooit.
Omdat hij zo sterk kan worden, en dan gemakkelijk onder me vandaan loopt heb ik meer mijn handen vol aan het controleren van zijn tempo dan het "spannende". Daarom ben ik zelf ook zo tevreden met deze proef, hij luisterde beter naar de overgangen terug, waar ik de vorige keer moeite mee had. Daar heb ik hem gewoon in de proef teruggezet naar stap, en weer aangedraaft omdat hij alleen maar wilde aangalopperen. Daarna ging het weer prima.
Ik was daarom al heel erg blij dat hij met zijn tempo meer bij mij bleef.

Ik moet ook zeggen, als ik het filmpje zie, ziet het er veel minder "explosief" uit dan hoe ik het voelde. Aanspringen bijvoorbeeld, dat kan hij enorm explosief doen, en dat heb ik dus ook 2x zo ervaren. Op het filmpje valt dat wel mee. De rechtergalop ging voor mijn gevoel veel te hard, ik vond dat hij daar een stuk kleiner mocht galopperen, maar ook dat valt erg mee op het filmpje

Het is lastig dat hij in de proef zo anders is dan in de les, want dan is het oefenen ook moeilijker.

Bedankt voor je punten iig :) Daar kan ik wel wat mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:55

F10, welk niveau is dat ong. L2? En mag je nu met deze winstpunt gelijk een klasse hoger? Of moet je dan toetsen doen? (ik begrijp niets van dat stelsel :P )

Ik vind dat je het paard leuk rijdt, maar hij loopt niet goed over de rug. Mag idd wat achter van achteren.
Misschien toch opnieuw zoeken voor een leuk verzorgpaard? Jammer dat deze manege het zo aanpakt met hulpteugels. Is daar trouwens een reden voor TS?
Heb ook eens paarden gehuurd bij een manege en deze werd met Thydeman gereden omdat het paard rugklachten zou hebben en zo over de rug bleef lopen o.a. Ik vond het zelf een raar verhaal maar ze verzekerden me dat het beter was voor het paard.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:01

Nee, ik weet niet welke F gelijk staat aan L2 ofzo, ik weet alleen wel dat je in F12 wijken krijgt :P
Ik moet 4 winstpunten halen om naar de F11 te mogen :)

Ik weet niet echt waarom de paarden hulpteugels hebben. Er is ooit iemand geweest die me vertelde dat dat is zodat ze over de rug lopen, maar dat zie ik niet :P