Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
liekec schreef:Heb je geïnformeerd over het martingaal? Zoals wat het allemaal voor bijwerkingen heeft enzo? Is het jouw paard? Als ik jou was zal ik beginnen met Parelli, dat doe ik ook met mijn tinker die eerst ook altijd door me heen liep, en het heeft geholpen!
Tammy_ schreef:Hoe lang/ vaak komt je paard uit de stal, en staat hij dan met andere paarden? Hoe veel keer in de week rijd je? Het kan namelijk zijn dat hij gewoon zijn energie niet kwijt kan en daarom zo lastig is. een martingaal tegen het hoofd omhoog gooien zou wel kunnen, dan kan je nog gewoon blijven sturen. meer 'inspelen' hoe bedoel je dat?
Hebben jullie verder ook les met rijden?
setteke schreef:kellylero schreef:ik heb ook wel is gelongeerd voordat ik op hem ging maar ik heb daar niet altijd tijd voor..
En hielp dat?
aerdenhout1 schreef:Ik vrees dat het paard de baas is over jou!
Dus dat word toch even op je strepen gaan staan.
Ik zou daar wel even hulp bij zoeken, want als je dat niet echt goed doet kan het erger worden en gevaarlijker in de zin dat het paard ook nog eens kan gaan bijten of trappen.
Zoek dus even iemand die weet hoe ze je er mee kan helpen en kan uit leggen wat je moet doen.
Dit paard heeft duidelijk even iemand nodig die hem weer op z'n plek zet!
En voor lieve woordjes is het ben ik bang al te laat.
kellylero schreef:Tammy_ schreef:Hoe lang/ vaak komt je paard uit de stal, en staat hij dan met andere paarden? Hoe veel keer in de week rijd je? Het kan namelijk zijn dat hij gewoon zijn energie niet kwijt kan en daarom zo lastig is. een martingaal tegen het hoofd omhoog gooien zou wel kunnen, dan kan je nog gewoon blijven sturen. meer 'inspelen' hoe bedoel je dat?
Hebben jullie verder ook les met rijden?
mijn paard komt zo'n 2 uur buiten per dag en hij staat alleen maar kan wel spelen met de paarden die naast hem staan in de paddock, in de paddock doet hij eigelijk nooit veel vaak staat ie stil of loopt ie ff een rondje en gaat graven soms gaat ie gek doen in de paddock. we wisselen alles af, de ene dag longeren we dan rijden en de andere keer grondwerk. met meer inspelen bedoel ik dat ik hem meer in bedwang kan houden
Jolindaa schreef:Oliebol: meesterlijke uitdrukkingMijn moeder had met haar oliebol precies hetzelfde. Hij is van het type ''tank'' en een houdini in hart en nieren. Wat resulteerde in een paard wat door je heen loopt, over je heen loopt, onder je vandaan rent en als het hem dan nog niet zint, ontsnapt hij uit de bak, paddock of zelfs stal.
je moeder luste em "rauw" Peetstap schreef:Jolindaa schreef:Oliebol: meesterlijke uitdrukkingMijn moeder had met haar oliebol precies hetzelfde. Hij is van het type ''tank'' en een houdini in hart en nieren. Wat resulteerde in een paard wat door je heen loopt, over je heen loopt, onder je vandaan rent en als het hem dan nog niet zint, ontsnapt hij uit de bak, paddock of zelfs stal.![]()
je moeder luste em "rauw"
Jolindaa schreef:deze:Haha ja hij heet eigenlijk Ollie, maar ik noem hem altijd Oliebol want het is gewoon een vreselijke pannekoek, hahaha.
Ik gooi met eten hier
en fraaie glans over zijn lijf.Peetstap schreef:Jolindaa schreef:deze:Haha ja hij heet eigenlijk Ollie, maar ik noem hem altijd Oliebol want het is gewoon een vreselijke pannekoek, hahaha.
Ik gooi met eten hier
Ollekje. FriesxAndalusiër.
Wat een mooi koppie heeft ie
Jolindaa schreef:Ik denk inderdaad dat je hier een probleem hebt in je leiderschap.
Mijn moeder had met haar oliebol precies hetzelfde. Hij is van het type ''tank'' en een houdini in hart en nieren. Wat resulteerde in een paard wat door je heen loopt, over je heen loopt, onder je vandaan rent en als het hem dan nog niet zint, ontsnapt hij uit de bak, paddock of zelfs stal.
Mijn moeder is met hem aan de slag gegaan aan de hand. Niet meer erop gegaan en hem eerst goed de baas gegaan aan de hand. In een volledig afgesloten paddock, met driedubbele lijnen en flink stroom erop. Hier was het voordeel aan dat hij hier niet uit kwam zonder vast komen te zitten in het draad. Beetje cru, maar het was een oplossing. Hij bleef binnen de ruimte.
Hier veel gedaan, veel kunstjes geleerd om een band te scheppen. Bezig te zijn met je paard zonder dat je er gelijk op moet springen om hem dressuurkunstjes te laten doen. Uiteindelijk is zij na 6 maanden zover dat het paard haar volgt waar zij staat. Als ze opstapt is dit niet anders. Hij wordt nu bitloos gereden en puur op balans.
Ik denk dus toch dat je moet beginnen met op de grond een goede basis te leggen qua leiderschap. Zoek iemand met verstand van zaken die je door middel van een join-up eens kan helpen om even de verstandhoudingen tussen mens en paard te verbeteren.
Vanaf dit punt kun je verder bouwen en deze verstandhouding onderhouden.
Rijden als laatste prioriteit.
Peetstap schreef:Gaat om je eigen ruin ?
Je geeft een bitje weinig info over hoe je paard is kwa karakter.
Hoe gedraagt ie zich in de niet rijden omgang ? op stal eigen box e.d. , is ie dan je ook de baas en neemt ie een loopje met je ?
Krijg de indruk dat het boefke je aan het testen is hoever ie kan gaan en daarbij het spel en de dominantie door elkaar heen haalt, geef je in omgang duidelijk je eigen grenzen aan ?
Mag ie ook graag aan je jas o.i.d knabbelen b.v. ?
Haal er es iemand bij die je kan tonen hoe je meer respect van hem kunt krijgen, en doe dat is vaker als een keer.
zit je met dit persoon op een lijn kwa invloed dan kun je vandaar uit verder gaan opbouwen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een paard zich compleet andere gedraagt bij een ander.
Dan is het uitzoeken het hoe en waarom die ander wel overwicht en respect heeft.
Lastig genoeg want dat is vaak een taal zonder woorden.
[RT-P] Een Thiedeman-teugel! > thiedemann
Meningen zijn hierover verdeeld, bij het ene paard is het niks de ander heeft er baat bij.
Zie die dingen wel opvallend vaak bij managepaarden...
Maar als ie in de normale stal & weide omgang, in de ontspanning ook probeert over je heen te lopen, heb je aan alle hulpmiddelen niks.
kellylero schreef:Jolinda schreef het al: "Ik denk dus toch dat je moet beginnen met op de grond een goede basis te leggen qua leiderschap."ik geef duidelijk mijn grenzen aan maar vaak helpt dat niet, hij doet het zo weer, hij is heel uitdagend bezig de laatste paar maanden. verder was hij toen ik hem kreeg een zeer lief rustig en onwijs braaf paard en deed geen stap verkeerd!
hoezo zou een thiedeman in zo'n situatie niet helpen denk je?