Lente en ik voor het eerst op HAW [filmpje]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Lente en ik voor het eerst op HAW [filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:40

Hallo bokkers,

Nou ik dacht ga toch maar even een filmpje erop zetten. Ik heb deze afgelopen week gemaakt.
Ik weet dat ik nog heel veel dingen moet verbeteren aan mn houding.
Commentaar laat ik aan jullie over, maar hou het wel aardig :o
Vind het al heel wat dat ik dit erop durf te zetten
Graag hoor ik tips, en onderbouwend commentaar want daar kan ik wat mee:)

Nog even wat informatie:
Lente is bijna 4 jaar
We zijn nu nog bezig met haar goed doorrijden
Misschien dat ik in de toekomst wel is een wedstrijdje ga rijden

Wat ik moet verbeteren is:
Minder drijven
Me handen stil houden
en mn houding
en wat meer verbinding met de teugels
zullen vast wel meer verbeterpuntjes zijn die hoor ik graag van jullie :j

Enne mn sjaal laat ik de volgende x af want die zit een beetje in weg :=

edit; zag dat je aan regels moest voldoen, dus heb het even bijgewerkt ;)

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:20

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammy_xxs

Re: Lente en ik voor het eerst op HAW [filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 09:32

@Larisse Dank je wel :D ben ook heel blij met mn paardje.
En mn beugels een gaatje langer, ik weet dat ik dat zou moeten doen maar dan verlies ik steeds mn beugels :o en ik weet niet echt hoe ik dat kan verhelpen...
En inderdaad moet ik wat meer overgangen rijden :j
Bedankt voor het fijne commentaar! :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 11:13

Rij ik zo slecht dat niemand verder tips wilt geven of rij ik zo goed dat er geen tips meer verder nodig zijn :o :+ Als er nog meer mensen zijn met tips of commentaar hoor ik het graag hoor :)

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:26

Je heb inderdaad een leuk paardje.
Probeer inderdaad overgangen te rijden zodat je paardje beter aan het been komt zo leert je paardje ook op zijn eigen benen te lopen i.p.v. dat jij hem elke keer been moet geven om door te blijven lopen. Dus overgangen naar stap/draf, draf/stap, en weer wat meer verruimen en terug laten komen. Wat je beugels betreft maak jezelf lang en probeer eens een paar keer in de week zonder beugels te rijden. Je hoeft natuurlijk niet een heel uur zonder beugels te rijden maar pak af en toe eens een volte mee zowel in stap als in draf, dit komt je zit ook tengoede. Succes ermee!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 12:20

@ Netam89, bedank voor de tips, zonder beugels gaan rijden zat ik inderdaad al aan te denken...maar dan is het toch moeilijk om licht te rijden, en ik heb begrepen dat doorzitten op een jong paard niet goed is?
En de overgangen jah moet ik zeker gaan doen, alleen lente heeft gwn dr buien. De ene dag is ze heel voorwaarts en hoef ik mn been amper te gebruiken, en de andere dag is ze weer lui en niet vooruit te branden vandaar dat ik dan steeds aanspoor omdat ik weet dat ze wel vlot kan lopen... 8)7
Maar alsnog ga ik wel veel overgangen rijden, want het kan alleen maar positiever uitpakken :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 12:20

En heb ik nog een vraagje loopt ze Lente zelf wel verder goed ontspannen? want ik vind dat ze wel lekker ontspannen loopt...en ziet het er heel slecht uit of valt het wel mee ,en denk ik dus te slecht over mn eigen want voor mijn gevoel zit ik er echt verschrikkelijk op :o

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:09

Sammy_xxs schreef:
@ Netam89, bedank voor de tips, zonder beugels gaan rijden zat ik inderdaad al aan te denken...maar dan is het toch moeilijk om licht te rijden, en ik heb begrepen dat doorzitten op een jong paard niet goed is?
En de overgangen jah moet ik zeker gaan doen, alleen lente heeft gwn dr buien. De ene dag is ze heel voorwaarts en hoef ik mn been amper te gebruiken, en de andere dag is ze weer lui en niet vooruit te branden vandaar dat ik dan steeds aanspoor omdat ik weet dat ze wel vlot kan lopen... 8)7
Maar alsnog ga ik wel veel overgangen rijden, want het kan alleen maar positiever uitpakken :)

Dat klopt wat je zegt, veel doorzitten op een jong paard is niet goed. Maar zeg ook niet dat je het elke dag moet doen desondanks doe je het één keer in de week. Je leert zo om recht te blijven zitten, met de beweging van je paard mee te gaan zo krijg je een bevestigde onafhankelijke zit. En dat leer je alleen door veel te oefenen. Probeer maar eens verschil te voelen tussen doorzitten met en zonder beugels, dan zul je merken dat je zonder beugels minder hoog uit het zadel komt en veel steviger zit.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:11

Het zit er wel goed uit, alleen zou ik je onderbeen iets meer naar achter leggen! En met de tempowisselingen ben ik het eens.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 20:41

@ netam89 , ja ik ga het ook wel proberen, en dan inderdaad 1 keer in de week bedankt voor de tip :D

@liekec ok bedankt voor de tip, ik ga er op letten!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:05

Ziet er netjes uit, en een leuk paardje heb je!
Let erop dat je niet constant drijft, rij meer overgangen zodat hij weg gaat op je been ipv geen reactie geeft zoals nu.
En ik vind persoonlijk dat je je handen wel wat hoger mag dragen, zeker als je meer verbinding gaat maken.
En als je met iets langere beugels ze kwijt raakt betekend dat niet dat je t niet meer moet doen he, gewoon blijven proberen,
uiteindelijk gaat t prima! Hakken uitdrukken en been op dezelfde plek houden, wedden dat je die beugel wel weer terugvind :j

Edit; dit paard stond toch trouwens tekoop?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:43

Wat een leuk apart paardje en jullie zien eruit als een leuke combinatie! Het drijven valt me inderdaad op, probeer consequent een reactie op je been te krijgen. Werken aan je houding wordt een stuk makkelijker als ze in een constant tempo loopt. Ik weet het niet zeker, maar soms lijkt het ook of je in je linkerheup iets knikt.

Als je zonder beugels wil gaan trainen, heb ik nogwel een tip. Als ik 'klaar' ben met trainen, dan pak ik altijd de stap, draf en galop op beide kanten nog een keertje mee zonder beugels. Mijn paard is dan al lekker los, ik laat haar wat meer vw/nw lopen, zodat ik goed kan concentreren op het zitten. Ik doe dit nu een paar weken en merk al resultaat.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 13:26

Loiz schreef:
Ziet er netjes uit, en een leuk paardje heb je!
Let erop dat je niet constant drijft, rij meer overgangen zodat hij weg gaat op je been ipv geen reactie geeft zoals nu.
En ik vind persoonlijk dat je je handen wel wat hoger mag dragen, zeker als je meer verbinding gaat maken.
En als je met iets langere beugels ze kwijt raakt betekend dat niet dat je t niet meer moet doen he, gewoon blijven proberen,
uiteindelijk gaat t prima! Hakken uitdrukken en been op dezelfde plek houden, wedden dat je die beugel wel weer terugvind :j

Edit; dit paard stond toch trouwens tekoop?

Ja dat drijven ga ik inderdaad zo min mogelijk proberen te doen, idd door meer overgangen doen .
En die beugels ja is echt een drama, ik verlies ze altijd alleen met galopperen, in dat filmpje was ik ze ook ff kwijt := maar tis echt vervelend, ik zal wel in ieder geval proberen mn hakken goed uit te drukken en mn benen stil houden :j

En ja ze stond te koop ja, maar heb er toch van af gezien kan het niet over mn hart verkrijgen om dr te verkopen :o

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 13:28

Tango1979 schreef:
Wat een leuk apart paardje en jullie zien eruit als een leuke combinatie! Het drijven valt me inderdaad op, probeer consequent een reactie op je been te krijgen. Werken aan je houding wordt een stuk makkelijker als ze in een constant tempo loopt. Ik weet het niet zeker, maar soms lijkt het ook of je in je linkerheup iets knikt.

Als je zonder beugels wil gaan trainen, heb ik nogwel een tip. Als ik 'klaar' ben met trainen, dan pak ik altijd de stap, draf en galop op beide kanten nog een keertje mee zonder beugels. Mijn paard is dan al lekker los, ik laat haar wat meer vw/nw lopen, zodat ik goed kan concentreren op het zitten. Ik doe dit nu een paar weken en merk al resultaat.

Dank je wel:D
En dat ik in mn linkerheup iets inknik is me nog niet opgevallen, maar ik zal erop letten:)
en wel een fijne tip ja, het is inderdaad makkelijk als ze al lekker los gereden is om dan pas zonder beugels te rijden! Ga ik zeker doen:J

amberveldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:33

Wauw wat een leuk kleurtje! :)
Maar over het filmpje; denk ik net als de rest veel over gangen maken. En ik denk ook wat meer afwisseling, ipv af en toe een volte. Meer actief achter elkaar bezig zijn . En met het reacie op been help overgangen ook heel goed! :) gewoon zo door gaan denk ik :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 18:18

amberveldman schreef:
Wauw wat een leuk kleurtje! :)
Maar over het filmpje; denk ik net als de rest veel over gangen maken. En ik denk ook wat meer afwisseling, ipv af en toe een volte. Meer actief achter elkaar bezig zijn . En met het reacie op been help overgangen ook heel goed! :) gewoon zo door gaan denk ik :)

Dank je wel!
en over de afwisseling, ik moet van mn lesgeefster juist veel rechte stuken en af en toe een grote volte maken, omdat ze soms scheef loopt...als ze wat meer rechter loopt kan ik wat meer figuren gaan maken ( wat ik ook graag wil want die rondjes word je niet goed van :') )
maar bedankt voor de tips!

amberveldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:24

Citaat:
Dank je wel!
en over de afwisseling, ik moet van mn lesgeefster juist veel rechte stuken en af en toe een grote volte maken, omdat ze soms scheef loopt...als ze wat meer rechter loopt kan ik wat meer figuren gaan maken ( wat ik ook graag wil want die rondjes word je niet goed van :') )
maar bedankt voor de tips!

Ja oke snap ik ! Het is ook nog een jonge pony , dom van me :')

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 11:49

:+ maakt niet uit

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:56

Ik heb het filmpje niet helemaal afgekeken. :o Maar even goed heb ik toch een belangrijke tip. Werk aan de lengtebuiging. Blijf daarbij zelf boven het midden van je paard zitten. Nu zie ik dat je naar binnen valt en het paard niet( in de juiste) lengtebuiging gaat. Succes.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 12:30

vur schreef:
Ik heb het filmpje niet helemaal afgekeken. :o Maar even goed heb ik toch een belangrijke tip. Werk aan de lengtebuiging. Blijf daarbij zelf boven het midden van je paard zitten. Nu zie ik dat je naar binnen valt en het paard niet( in de juiste) lengtebuiging gaat. Succes.

Ok dank je wel daar zal ik zeker op letten :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:56

Moderatoropmerking:
Ik heb wat reactie's verwijderd die niet aan de regels van HAW voldoen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:12

Allereerst: wat een leukerd! (lijkt wel een beetje op die van mij qua kleur ;))

Het ziet er zeker niet verkeerd uit. De punten die je zelf al aangeeft, daar ben ik het helemaal mee eens. Voor het minder drijven zou ik een zweepje meenemen. Zoals je eerder in dit topic al zei: Lente kan wel voorwaarts lopen. Dus been geven = reactie. Als deze niet komt geef je weer been, maar dit keer met een klein tikje van de zweep achter je kuit erbij. Daarop komt waarschijnlijk wel reactie. Zo niet, niet vooruit gaan slaan, (dat lost helemaal niks op!), maar een overgang terug rijden. (dus van draf naar stap bijvoorbeeld, of als je stapt halthouden). Dan een vlotte overgang naar voren maken. Een goede reactie is natuurlijk belonen.

Je paardje loopt nog een beetje met zijn koppie omhoog, maar geeft wel al af en toe aan met zijn hoofdje wat te willen zakken. Dit komt vanzelf, dus zeker niet met de teugels gaan zagen. Hij is nog jong, dus dat zijn hoofd in de nette houding op de loodlijn komt, gaat echt vanzelf komen.

Zoals velen voor mij al zeiden: je mag meer overgangen rijden.
Maar, ik zou als ik jou was (ondanks de leeftijd) ook iets meer figuren meepakken. Ik bedoel dan niet de moeilijke dingen als hele kleine voltes en gebroken lijnen. Maar gewoon eens wat vaker afwenden. Van B naar E of van C naar A. Je paard heeft dan geen 'steun' aan de bakrand en moet dus iets meer op eigen benen gaan lopen.
In het begin kan het een beetje wiebelig en kronkelig gaan, omdat ze dan heel erg op zichzelf zijn aangewezen en dat zijn ze dan nog niet echt gewend. Dat is niet erg. Laat maar zoeken.
Zelf kun je hem zo veel mogelijk helpen door zo recht mogelijk, met je gewicht recht boven je paard, te blijven zitten en op de teugels aan beide kanten evenveel druk te hebben.

Succes, gaat helemaal goedkomen met jullie!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 13:18

@ BernedetteO

Dank je wel!
En een fijne tips! Dat ze met dr koppie omhoog loopt klopt inderdaad, en inderdaad wilt ze al graag zakken maar ik denk dat ze dan een beetje moeite met dr evenwicht heeft want dan zakt ze en gaat ze weer omhoog, soms een heel rondje netjes en dan weer omhoog. Ze moet dr houding nog vinden...maar ik wil haar daar toe niet dwingen wil juist dat het uit dr eigen onstpanning komt :)

Enja ik maakt wel wat figuren, van hand veranderen grote volte van a-c enz...maar doe het niet heel vaak nee zal ik wel meer gaan doen. Wat ik wel ook doe sinds kort, is om niet meer op de hoefslag te rijden maar op de binnenhoefslag zodat ze inderdaad geen steun zoekt bij de bakrand wat ze wel erg doet, en dus meer op dr eigen benen leert lopen.

En wat betreft het zweepje, dat begin ik nu meer te gebruiken, eerst was ik beetje bang van dr reactie want ze reageerd er zo heftig op gelijk een sprong naar voren en gelijk helemaal uit dr ban...maar een tikje als ze niet doorloopt doe ik nu wel wat meer:)
En ik zal erop letten om recht om haar te blijven zitten.
Bedankt voor tips hier kan ik wel wat mee :D

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 13:19

Ik heb de hele week nog niet kunnen rijden, want ben geopereerd aan mn hand, maar vanaf donderdag ga ik weer rijden en dan gebruik ik zeker al jullie tips!

:D

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:21

wat een leuk paardje heb je daar zeg
ziet er ook heel netjes uit voor het begin
maar probeer je niet zo omhoog te drukken en wat onspannender te lichtrijden
en naar achteren te blijven zitten, teugels niet laten klapperen

hoop dat je er wat aan hebt, veel succes