RechterGALOP een DRAMA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bibi40

RechterGALOP een DRAMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 11:24

Linkergalop gaat goed, maar de rechtergalop is drama.
Alles al geprobeerd en het helpt allemaal, maar hij blijft het lastig vinden en gaat dan toch weer overkruist zitten. Voor goed, achter fout.
Wie heeft er een zeldzame tip :j

Rochiril

Re: RechterGALOP een DRAMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:31

Doet het paard dit ook zonder ruiter, aan de longe bijvoorbeeld? Of loopt hij dan zonder om te springen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:34

Meestal komt dat door scheefheid van het paard. Dus eerst rechtrichten dat gaat vast helpen.

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 11:34

Aan de longe doet hij dit ook. En weet hij dat het fout is en gaat gelijk weer draven en springt gelijk weer aan.....wederom verkeerd. Na een keer of...gaat het dan goed

Kirstten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:35

Wij hadden dit ook met een paard op de manege, voor de hoek een balkje neerleggen en daar over heen aanspringen! Bij dit paard heeft dat goed geholpen

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:53

In schouderbuiten aangalopperen.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:11

Heeft het paard hier altijd moeite mee gehad? Mijn paard had laatst ineens moeite met de linkergalop en toen wist ik dat ik de chiropractor erbij moest halen. Er bleek een forse blokkade bij het bekken te zitten.

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:14

Heeft hij altijd gehad. Als ik hem dan aan de longe met de zweep z'n achterhand extra activeer, wil hij wel eerder goed aanspringen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:41

Wat doe je aan rechtricht oefeningen onder het zadel en aan delonge, werk je met stelling en buiging, je zou kunnen aan springen door in de travers de schouder iets meer naar buiten te zetten zodat het buitenbeen goed ondertreed en dan zelf vooral ontspannen blijven zitten dus werk ook aan je onafhankelijk zit , je benen doen wat anders dan je zit ,

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:44

ja inderdaad, komt vaak door scheefheid van het paard, probeer hem eerst recht te richten.
Neem een vaakbekwame instructeur in de hand en die zal de fout zo kunnen zien en verhelpen.

Wil je zelf al wat proberen: probeer te voelen hoe hij nu loopt, welke kant buigt de hals in, welke kant gaat de kont op.
Probeer hem dan helemaal tegengesteld te rijden, wellicht gaat het dan wel.
Is moeilijk, maar komt goed, succes!

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:50

Bedankt en ga ermee aan de slag:-)

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:41

Ik heb een probleem gehad met de linkergalop, 3 maanden geleden heb ik een andere instructeur gekregen bij de club en met zijn trukje zit in nu na 3 maanden nooit meer verkeerd en spring ik super netjes aan. Ik was al 2 jaar bezig, dus dat zegt wat. Mijn paard zat ook altijd overkruist, ik moest hem naar buiten laten kijken en met het zweepje in de buitenhand rijden iets harder gaan draven en dan van de korte zijde een soort halve volte maken en als je dan bijna bij de hoefslag bent geef je de galop hulp en tik je hem met de zweep aan (hij kijkt dus naar buiten). Na een tijdje ging dit moeiteloos en ben ik mijn zweephulp gaan vervangen door een sterke beenhulp en nu gaat t gewoon vanzelf.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Edit: maar de zweep in de buitenhand was heel belangrijk, zeker niet in de binnenhand willen houden!

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 14:47

Dat is iets nieuws, ga ik proberen. Thanks.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:01

Klopt het dat het paard het ook erg moeilijk vindt om naar rechts te buigen (naar links gemakkelijker)?
Gebruik je de buitenteugel voldoende?

Probeer eens de volte in draf te sluiten en bij het openen pas aan te galopperen. Hou het kort. Een rondje is meer dan genoeg. Dan weer terug naar de draf. Gaan draven vóór het moment dat je paard weer over wil springen naar de verkeerde galop. Dat kun je aanvoelen, doordat de kadans van de galop niet meer regelmatig wordt maar chaotischer.

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 15:04

Klopt, maar niet altijd. Het kan zo per week verschillen ....dat hij aan de ene kant meer vast zit. Tip die ik al eens kreeg is buitenhand heel overdreven vd hals af. Dat werkte ook even.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:06

bibi40 schreef:
Klopt, maar niet altijd. Het kan zo per week verschillen ....dat hij aan de ene kant meer vast zit. Tip die ik al eens kreeg is buitenhand heel overdreven vd hals af. Dat werkte ook even.

Een lichaam is nu eenmaal niet constant en de ene keer kost iets je meer moeite dan de andere keer. De ene keer ben je meer in vorm dan de andere keer. Dat hebben paarden ook.
De buitenteugel heb je gewoon heel hard nodig. Je mag het paard wel iets naar binnen stellen achter de oren, maar de nadruk zal moeten liggen op de buitenteugel, en het gewicht zowel van de ruiter als het paard, zal moeten liggen op de buitenschouder van het paard.

Maar ik denk wel dat je geholpen zou zijn met een fysiotherapeut. Die kan je tips geven en een mogelijke blokkade weghalen bij het paard. Veel paarden die vastzitten in het bekkengebied en in de lendenenpartij, dat stukje achter het zadel. En dat leidt gemakkelijk tot dergelijke problemen in het rijden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:11

Kijk eens op www.paardensymmetrie.nl

Ik had er ooit eentje die daar ook moeite mee had. Eén behandeling en het was over!

Sherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 08:53

Klinkt alsof je paard het erg moeilijk vind. Hoe je dit aan moet pakken is per paard verschillend.
Wel zul je merken hoe vaker en hoe langer de goede galop wordt volgehouden hoe makkelijker het wordt omdat het dan getraind wordt.

Er zijn verschillende manieren voor een verkeerde galop; scheef paard, een blokkade, ongetraind en ga ze maar door.. Probeer eerst voor jezelf uit te vinden waardoor het komt.

Wellicht is het een idee om met een bijzetje de rechterstelling aan de longe te creeeren en dan kijken of er nog steeds alleen een verkeerde galop komt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:21

Sherha schreef:
Wellicht is het een idee om met een bijzetje de rechterstelling aan de longe te creeeren en dan kijken of er nog steeds alleen een verkeerde galop komt.

Dan gaat hij zich gewoon vastzetten op het bijzetje rechterstelling en naar links trekken. En de kans dat hij dan verkeerd aanspringt wordt dan alleen maar groter.

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 10:26

Dat klopt, dat werkt niet altijd. Heb ik al eens geprobeerd.
Soms wel hoor, maar bij mijn paard niet meer.

Oefenen oefenen....en rustig blijven.....komt het weer goed (zeg ik dan maat weer haha) en.......er vooral LOL blijven hebben

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:31

Wat kan helpen, en wat Noraly ook al zo'n beetje zegt geloof ik, is om hem helemaal over de binnenschouder in galop te laten 'vallen'. Dus met buitenstelling. Dan MOET hij wel in de goede galop aanspringen (zijn binnenbeen naar voren zetten).
Als dat goed gaat kun je hem steeds een beetje rechter maken.

Ik ken een fries die was ook draaaama met aanspringen. Zijn eigenaresse heeft het bijna opgegeven. Nu is ie kampioen z1. Houdt dus moed! :)

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 10:36

Ga ik proberen:-)

Sherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:15

Langcara schreef:
Sherha schreef:

Dan gaat hij zich gewoon vastzetten op het bijzetje rechterstelling en naar links trekken. En de kans dat hij dan verkeerd aanspringt wordt dan alleen maar groter.

Het kan inderdaad zijn dat dat gebeurt, dat zie je snel genoeg.. er zijn paarden die hier wel veel baat bij hebben..

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:23

Dit is zo'n veel voorkomend probleem (vind ik overigens best kwalijk...) en de oplossing is relatief zooo simpel. Neem goed les!!!
Ga eens werken aan je lengtebuiging en buiging in de hoeken. Binnenhand van de hals(!!) en met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden. Hij moet helemaal om je binnenbeen heen buigen, dus niet alleen de hals. Goed je buitenbeen en buitenteugel erbij houden ter begrenzing(!); vooral in het begin heeft 'ie die "steun" nodig. In het begin op de volte houden en in het begin niet te lang doorgaan. Je kunt beter een paar goede stukken hebben en dan weer naar draf gaan dan dat je doormoddert totdat het weer fout gaat.

Je paard moet net zo gebogen zijn als de lijn die je op dat moment rijdt. Ik heb nu echt al zoveel paarden gezien met dat probleem en allemaal is het op deze manier eenvoudig op te lossen.

Maar het schort dan echt enorm aan je basis. Dus nogmaals: neem goed les!
En een ding; dat overspringen ligt noooit aan je paard maar aan jou!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:30

Oh en de tips om z'n kop naar buiten te trekken vind ik echt heel slecht! Als je iets níet moet doen, is dat het wel... Ga eens opzoek naar de oorzaak ipv symptomen te bestrijden. Je wil dat er echt niet in rijden dat je paard met z'n kop naar buiten en z'n reet naar binnen gaat lopen! Er worden zoveel paarden helemaal naar de kl.te gereden.

Je moet je paard leren buigen in z'n hele lijf door dit op de juiste manier te doen en 'm dan niet weg te laten lopen aan de buitenkant. Dus goed begrenzen met je buitenteugel en vooral buitenbeen. Oplossing ligt ook niet in heel veel stelling vragen; integendeel. Lichte stelling hebben en gewoon om je binnenbeen heen laten buigen waarbij je dus je binnenhand van de hals brengt. Dan zal hij naar binnen willen vallen (en dus brengen veel ruiters hun binnenhand naar buiten cq over de hals; heel fout!) en dan is het dus zaak dat je 'm met je binnenbeen naar je buitenteugel rijdt.

Zal in het begin niet al te gemakkelijk zijn, dus dan komen we alweer op het punt: neem goed les! En niet van een geiten wollen sokken persoon die roept "handjes naar voren, neusje eruit, lekker lang richting halsstrekken" maar gewoon investeren in een beetje knap les.