schouders "loslaten"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

schouders "loslaten"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 19:33

hallo bokkers,

sinds een paar maand kan ik op een of andere manier mijn schouders niet loslaten..
ik weet niet hoe het kan, t kwam eigenlijk ineens..
ik denk er wel de hele tijd aan, maar het lukt gewoon niet..

zijn er bokkers met het zelfde probleem? of heb je misschien dé tip?

ik heb het op mn stage ook gevraagd, maar die zegt dat ze er niks aan ziet.. maar ik krijg gewoon kramp in mn schouderbladen en voel het zelf wel gewoon dat ik het vast hou..

alvast bedankt :)

Donkerblauw

Re: schouders "loslaten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:34

Heb je er last van onder het rijden, of ook in het dagelijks leven?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:34

Oh, dat heb ik ook! Met paardrijden. Ik merk pas dat ik met opgetrokken schouders heb gereden als ik eraf stap of de volgende dag enorm spierpijn heb. Ik heb ook nog geen oplossing maar lees even mee :)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 19:35

ik weet niet of dat met elkaar te maken heeft maar de laatste paar maanden heb ik wel erg pijnlijke steken in mn nek ( alsof er een scherp iets van binnen uit prikt.. )

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:37

ohh, hier heb ik ook altijd last van! Maar als we bijvoorbeeld moeten rennen ofzo dan heb ik er ook ontzettend last van!
Maar het punt bij mij is:
op de lespony's heb ik er totaal geen last van, maar toen ik een keer op het paard van mijn instructrice zat, toen had ik er enorm veel last van.. dus hoop eigenlijk ook op een gouden tip... :D

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:40

Hmm, weet niet of je er iets mee opschiet, maar bij mij is het aanspannen van bepaalde spiergroepen stressgerelateerd, dus ik moet dan eerst zorgen de oorzaak van de stress te stoppen voor ik mijn lijf weer kan inzetten zoals het hoort.. Altijd handig om dat eerst uit te sluiten ;)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:41

Ik lees ook even mee, want ik doe het ook als ik serieus aan het werk ga op de paarden, beetje boshobbelen heb ik er geen last van, maar met het echte rijden wel..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:42

Wat je kunt proberen is bewust je schouders aan te spannen, heel hard... tot vijf tellen en dan in een uitademing los te laten. Dit doe je gewoon thuis tot het je makkelijk afgaat.. daarna op het paard proberen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:42

Ik heb precies hetzelfde, ook die steken in mijn nek, maar ik heb hier al jaren last van. Ik blijf dit even volgen.
O ja, bij mij wordt het trouwens veel erger met stress.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 19:51

ik merk ook dat als ik gewoon op de bank zit of wat dan ook, ik mn schouders echt niet kan ontspannen..
ik probeer me nu een beetje te herrineren of ik rond die tijd nog ben gevallen oid, maar kan zo niks bedenken

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:53

Heb ik ook (gehad). Ik heb een jaren bij de fysiotherapeut gelopen met verkrampte nek en schouderspieren. Hadden ze net alles weer los en binnen een paar weken/maanden was het weer terug. Vorig jaar trof ik een fysiotherapeut die wat verder keek dan 'het is stress'. Bij mij heeft het verschillende oorzaken, o.a. verkeerde houding maar ook verkeerde ademhaling. Wanneer je te hoog ademhaalt (borst ipv buik ademhaling) kun je dus last krijgen dat je alles bovenin vast zet.

Wat mij super geholpen heeft is magnesiumpillen. Dit is een hele goede (natuurlijke) spierontspanner. Ik kon mijn schouders al dagen niet meer naar beneden krijgen en stond op het punt om de HA te bellen voor diazepam. Toevallig vond ik een kortingskaart van een natuurwinkel in mijn tas en besloot eerst daar even te informeren. Die adviseerde magnesium en toen ik zo'n pil nam leek het wel alsof ik in een warm bad stapte, alle spierspanning trok weg. Heerlijk.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 19:55

hm dat zou ik ook nog wel kunnen proberen :) maar is het dan niet zo dat je helemaal 'slap' word?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:59

Je hebt verschillende sterktes. Ik heb die van Solgar die zijn wat zwaarder en daar moest ik best wel aan wennen. Je hebt ze ook bij de gewone drogist (bv bruistabletten) en die zijn wat lichter. Ook in zeezout zit magnesium en als je daar een (voeten)bad mee neemt wordt het ook opgenomen via je huid.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 20:00

zee zout heb ik zelf nog liggen. heb een aantal dagen 3 x daags mn mond gespoeld met zeezout :+ maar merkte verder geen verschil ofzo

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:04

Maar dat spuug je weer uit toch? Ik voel zelf ook niet zoveel verschil door een voetenbad maar ach, baat het niet schaad het niet en het is ook lekker ontspannend.
Ik heb het met die pillen eerst 's avonds geprobeerd op een avond dat ik niet meer weg hoefde. Even kijken wat het effect was, nou dat was er binnen een half uur al. En ik heb er ook heerlijk door geslapen, dat was namelijk ook een probleem door die gespannen schouderspieren.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:05

Ik heb 2 jaar geleden een hele tijd met tintelende vingers rondgelopen doordat ik tijdens het paardrijden mijn schouders optrok en alle spieren aanspande. Gelukkig had de fysio een paar goede oefeningen om de boel weer los te krijgen :) Daarna een paar keer les van een vriendin gehad die er telkens maar op hamerde dat ik mijn schouders los moest laten en ik denk er tijdens het rijden nu ook vaker zelf aan. Wil niet weer dat getintel hebben...

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:10

Een goede proffesionele massage! ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:15

Heb je stress gehad? Kan zijn dat je onbewust steeds strammer bent gaan lopen en daardoor nu vast zit.

Hoe dan ook, een professionele massage is inderdaad een goeie. Zelf ook regelmatig je schouders los maken (armen langs je zwaaien) en je nek. En neem je rug dan ook meteen mee *\o/*
Probeer in het dagelijks leven er ook goed op te letten: niet onderuit gezakt op de bank zitten bijvoorbeeld.

Met rijden opletten dat je vanuit je schouders, ellebogen en polsen de bewegingen van het hoofd van het paard volgt. Zit je ergens vast? Even heeeeel diep inademen en dan als pudding in elkaar zakken en van daaruit weer naar de juiste houding.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:00

Tuurlijk zit er ook wat stress bij. Wat bij mij heel goed werkt zodra de spanning oploopt in mijn schouders. Ga terug naar stap en doe voor jezelf ook de benodigde oefeningen (armen wisselend naar voor en naar achter draaien) hiermee maak je je eigen spieren ook los. Succes ermee.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:02

Ik zou zeggen, ga eens naar de fysio. Die kan je gegarandeerd van je spierspanning afhelpen.

nikki23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:23

ik weet ook niet echt een goed antwoord.
het enige antwoord dat ik heb is gewoon lekker proberen te ontspannen maar als het echt vast zit dan idd even kijken bij de fysio :j

KimmLoveTenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:28

Ik merk het bij mezelf ook. Ik denk dat het (bij mij) komt doordat mn paard gaat trekken/hangen en ik daardoor te veel wil tegenhouden en mn schouders ga aanspannen. Als ik erop let gaat het beter maar zodra ik er niet aan denk komt het weer terug.

Misschien dat ik ook maar eens magnesium ga proberen :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:28

Ik heb net hetzelfde, ook die stekende pijn vanbinnen uit :j niet alleen als ik rij, ook als ik lang sta of zit
Ik ben er al verschillende keren voor naar osteopaat geweest, maar binnen enkele weken komt het terug.
Ik heb ook geen idee meer wat ik eraan kan doen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 16:51

een keer een proffecionele massage is iets wat ik zeker ga proberen. alleen word dit vergoed? zo niet wat zijn de kosten?
ik let er echt de hele tijd op, maar op een of andere manier lukt het gewoon echt niet

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:57

Ik heb hetzelfde. Heb zelfs een golf- en tennisarm, die spanning neem ik mee in mn schouders en nek wat zich uit in migraine. 3 jaar geleden voor het laatst fysio gehad en op werk kreeg ik 2 wekelijks stoelmassage. Die kreeg het redelijk los, maar je steeds bewust zijn van dat vastzetten vind ik erg moeilijk. Ik zit dan ook al gauw weer vast.

Zitlessen hebben mij erg helpen ontspannen, maar op werk en met rijden in de kou heb ik er erg last van. Als het weer richting slijmbeursontsteking gaat, dan begin ik weer met diclofenac (recept dokter). Dit is een onstekingsremmer en helpt ook tegen de hoofdpijn. Nadeel is dat ik gewoon doorga in de verkeerde houding omdat ik de pijn niet voel, dus dat is ook niet ideaal.
Afgelopen week weer veel pijn gehad. Wellicht is magnesium ook wat voor mij..