Uit het niets....een run nemen of omdraaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bibi40

Uit het niets....een run nemen of omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 11:29

Tralala.....lekker ontspannen aan het rijden en dan }> in één keer een run nemen of binnen een fractie van een seconde omdraaien
Wie herkend dit en benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost

rienne

Re: Uit het niets....een run nemen of omdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:31

Ja 1 van mijn verzorgfriezen doet dat ook.

Tja, beter opletten (bij mij het geval), en hem goed bezig houden dat hij niet snode plannetjes kan uitvoeren

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 11:32

Klopt.......haha

Anoek66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:17

ah dat is eng he dat doet mijn verzorgpony ook weleens in het bos als ie geen zin meer heeft xD
de oplossing?uhmm....niet al te ver van stal en opletten!

nikki23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:11

misschien schikt je paard/pony ergens steeds van??
Paarden zien veel beter dan wij, dus het zou best kunnen dat hij ergens van schrikt :j
Gewoon goed in het zadel blijven zitten en weer verder rijden, als hij/zij idd ergens bang voor is, moet je gewoon het voorbeeld geven.
Dus lekker relaxt blijven en veel langs het stuk gaan waar je pony/paard schrikt. Als je laat zien dat er niets aan de hand ziet door rustig en zelfverzekerd er langs te blijven rijden, help dat misschien

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:14

Ja dat doet mijn (normaal zeer brave) paard ook. Komt van het weer en gaat vanzelf weer over :)
Tot die tijd, rustig blijven en je paard goed aan het werk zetten

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 16:17

Is inderdaad gebleken. Nu het weer boven 0 is, is het een stuk minder. Toch blijft het vervelend om zo oplettend te rijden. Nog niet eraf gevalle....*knock-*knock*:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:33

Gebeurt natuurlijk niet "uit het niets". Ik snap wel wat je bedoelt, maar er gaan wel degelijk signalen aan vooraf. Als je die leert herkennen kan je beter op het gedrag inspelen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:23

Geen signalen bij mijn paard iig
Hij is juist erg braaf, nageeflijk dravend en dan gaat ie er ineens vandoor. Merk niks in zn lijf qua spanning, orenspel of whatever. ;)

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:03

Mijn paard is wat dat betreft gelukkig heel braaf..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:05

heeel herkenbaar, had mn vorige paard zeker een handje van haha! Op een gegeven moment leer je aanvoelen wanneer het gaat gebeuren (bepaalde spierspanning, koppie komt er een fractie van een seconde op) en bij mij hielp het om hem goed te begrenzen, op te sluiten tussen mn benen en het tempo bewust wat lager te zetten. Heeft wel een jaar of 8 geduurd hoor voordat het helemaal beheersbaar was, maar daarna geen last meer van gehad.

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 20:07

Oh 8 jaar maar haha. Hij is nog jong, maar het klopt wel. We blijven positief......

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:09

Leorah schreef:
heeel herkenbaar, had mn vorige paard zeker een handje van haha! Op een gegeven moment leer je aanvoelen wanneer het gaat gebeuren (bepaalde spierspanning, koppie komt er een fractie van een seconde op) en bij mij hielp het om hem goed te begrenzen, op te sluiten tussen mn benen en het tempo bewust wat lager te zetten. Heeft wel een jaar of 8 geduurd hoor voordat het helemaal beheersbaar was, maar daarna geen last meer van gehad.

Zo zie je maar de aanhouder wint..:D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:09

Probeer gewoon op die fractie van tijd te letten voordat het gebeurt (niet onbewust spanning gaan opbouwen natuurlijk), maar er is "iets" dat ie doet voordat het gebeurt, dat weet ik zeker.. leer dat te voelen, dan ben je al op de helft. Oh en MOCHt ie zich omdraaien... meteen nadat ie weer onder controle is, terugdraaien en dezelfde kant weer op gaan.

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 20:11

Gewoon fijn te weten dat er meer last van hebben haha

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:21

Leorah schreef:
Probeer gewoon op die fractie van tijd te letten voordat het gebeurt (niet onbewust spanning gaan opbouwen natuurlijk), maar er is "iets" dat ie doet voordat het gebeurt, dat weet ik zeker.. leer dat te voelen, dan ben je al op de helft. Oh en MOCHt ie zich omdraaien... meteen nadat ie weer onder controle is, terugdraaien en dezelfde kant weer op gaan.

Ik ga hierin mee..
zelf ook een merrie gereden die dit af en toe deed, maar een andere variant (deed ze wel alleen maar op wandeling). Steigeren, draaien op de achterhand en dan gaan rennen als ze de ruimte had. Paard had waarschijnlijk bij de vorige eigenaar geleerd dat ze via steigeren vanonder het werk kon komen, het steigeren (niet het rennen) deed ze ook id piste..
Met veel geduld en consequent zijn is dit er zo goed als uitgegaan. Heb onzettend veel van dat paard geleerd.

abby21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:49

Ik heb ook een tijd zo'n paard gereden. Echt uit het niets ineens omdraaien. Hij gaf geen signalen vooraf; niet met zijn oren of spanning in zijn lijf of wat dan ook. Niks van dat alles aan signalen. Heb er wel van geleerd hoe je goed moet blijven zitten. :D vooral mee proberen te gaan in de beweging. Heb verder helaas geen oplossing

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:51

Mijn paard deed dit ik ook heb het opgelost door hem meer bezig te houden veel overgangen te rijden figuren te rijden etc etc... die van mij deed het puur uit vervelening en om te testen hoe ver hij kon gaan :)

Blijf hem voor door dingen van hem te blijven verlangen.

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 21:15

Verveling kan wel eens kloppen.....2 rondjes hoefslag en meneer verveeld zich al. Hij pakt alles best snel op! Verder een superpaard hoor!!!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:17

Die van mij ook maar zodra hij de mogelijkheid kreeg om zelf iets te bedenken draaide hij ook om zijn as en spurtte er tussen uit.

Zodra je denk of iets voelt zet hem aan de gang en blijf hem voor dan is het zo voorbij :j

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 21:19

Ga ik mee aan de slag, bedankt voor de tip

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:23

Ik heb er ook zo ééntje gereden. Daar bleek het een 'pijnkwestie' te zijn. De arme stakkerd probeerde onder het werk uit te komen, logisch want hij bleek een flink rugprobleem te hebben.Verder met opzadelen of iets dergelijks merkten we niets daarvan.
Weet je dus heel zeker dat het niets medisch is?

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:26

jaaa ik meld me!
mij paard is gwn nagekeken enzo , geen rugproblemen enzo
als je hem niet laat werken neemt die een loopje met je, ik moet hem blijven bezig houden anders draaien we half stijgerend om en draven we vrolijk verder ( jaja halve rollback hihi *D :o ) maargoed succes met je probleeem

bibi40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 22:10

Het zou kunnen, maar merk dat het extra erg is met heel koud weer zoals de afgelopen periode.......kijk het nog even aan en anders laat ik daar maar eens na kijken. Verder is er niets raars met hem......oh ja toch haha. Er zijn altijd kabouters in de bak haha.........ik zie ze zelf nooit!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:17

Dan kan ie ook wat stram zijn in de rug misschien.... heb je er toevallig al een deken op liggen in de winter?