Ik heb sinds een jaar een 4 jarige San Remo ruin, december 2010 gekocht en super blij met hem.
Cadanz (noemen hem Cas) is vanaf het begin een ontzettend werkwillig,vrolijk en eerlijk paard geweest, geen rare fratsen tijdens het rijden, braaf op wedstrijd en in de omgang. In aug was ik ons aan het voorbereiden voor de Kampioenschappen toen Cas ineens begon te staken (lees huppen met aandraven en niet voorwaarts willen) Heb hem na laten kijken en er bleek een wervel in zijn rug vast te zitten... kampioenschappen voorbij laten gaan en hem na een rustperiode van 2 weken weer opgepakt, leek allemaal prima te gaan maar het huppen in de hoeken vooral linksom bleef een probleem, met instructie proberen op te lossen, buitenteugel er meer aan, meer voorwaarst rijden enz. Dit leek in eerste instantie de oplossing maar het is weer terug gekomen ,ook werd Cas de laatste 3 mnd wat opgefokt,zuur op stal maar ook zuur bij aanrakingen op zijn lijf ik vond hem ook "hard" aanvoelen dus een masseur vanHappy athlete erbij gehaald die met gevaar voor eigen leven hem heeft gemasseerd
(voelde ook veel spanning in zijn lijf maar geen blokkades o.i.d) Omdat het niet verbeterde heb ik Cas mee genomen naar Harrie van den Bosch en hebben we mijn zadel helemaal pas laten maken, ook de tandarts erbij gehaald en de da heeft hem gecheckt en bloed getrokken, tandarts vond geen haken e.d. bloedbeeld was perfect, magnesium was iets laag maar niet noemenswaardig...
Dus ben ik het in het voer gaan zoeken, ik voerde Hartog concept en de muesli van Hartog aangevuld met kuil.
Heb hem 3 weken terug van het krachtvoer afgehaald en hem op hooi gezet (ong 9 kilo per dag) Sinds vorige week geef ik hem 3 maal daags Agrobs wiesencops en de aspero. Cas is beslist opgeknapt, vrolijker op stal, losser in zijn lijf en rustiger dus weer gaan rijden, Mijn vriendin erop gezet en uiteraard rijdt zij er zo op weg, hij probeert het 1x en dan is het over, zij voelt absoluut goed aan of het paard iets "dwars" zit maar zij zegt hij juist dat hij erg los in zijn lijf is, loopt fijn nageefelijk enz.
Het huppen werd de laatste dagen beperkt tot 1 a 2 x dus ik was erg blij voelde ook lekker los aan met rijden maar nu komt het .... vandaag stap ik op, meneer schrikt op zijn manier ergens van en begint met zijn hupje op de linkerhand, ik houd zoals aangeraden mijn buitenteugel er goed aan en hij slaat linksaf en begint echt een rodeo niet in volle galop maar echt bol en hoofd tussen zijn benen, je voelt het al na ong 5 bokkesprongen vloog ik eraf..... Volgens mijn viend schrok hij van het ijs dat van het dak gleed, uit eerdere ervaringen weet ik dat als Cas schrikt hij een sprongetje maakt en dat is het dan wel.
Dus nu is mijn twijfel is hij me nou aan het uitproberen of......
Volgens mijn vriendin heb ik hem de laatste tijd wat terughoudend gereden omdat ik bang was dat hij het huppen zou uitbreiden naar omhoog gaan, bokken maakt me niet zoveel uit maar omhoog gaan daar pas ik voor
Wat moet ik hier mee aan????het filmpje is van afgelopen zondag het huppen begint ong bij 1 min 20.
Volgens mijn vriendin wil hij ook wel wat aan je been 'plakken" dus ik moet echt met het voorwaartse aan de gang maar blokkeer gewoon als hij in de hoek terugkomt en gaat huppen stom he?