Zeer sterke drang naar voor.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sc1990

Zeer sterke drang naar voor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 21:58

Hallo iedereen,

Bij deze heb ik een vraag en een probleem waar ik echt al 2 jaar met worstel.
Ik rij namelijk met een friese merrie waar redelijk veel temperament in zit.

Tijdens het inrijden krijg ik haar altijd mooi rustig en lekker ontspannen maar vanaf ik gegalopeerd heb wilt mevrouwtje ongeloofelijk vooruit!
Die draf is gehaast en niet meer ontspannen nadien. Verplaats ik mijn gewicht springt ze meteen aan in de galop.
Als ik dan nogmaals galopeer, is die galop gejaagd en totaal niet ontspannen. Daarbij is ze ook nogmaals zeer sterk.

Nu heb ik alles al geprobeerd;
Rustig proberen te krijgen met mijn stem en strelen,
Haar kordaat opnemen en vingers sluiten bij elke pas dat ze vooruit klauwt.
Maar beide zonder resultaat.

Niemand van jullie die hetzelfde probleem heeft meegemaakt ?

brighteyes85

Re: Zeer sterke drang naar voor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:14

doet ze dit ook met longeren?
ik heb het namelijk gehad met mijn gelderse die niet meer rustig te krijgen was na de galop en uiteindelijk bleek dat het zadel niet goed lag en ze vast zat in haar rug. doordat ik ging verzitten voor de galop (onbewust en still working progress) kreeg ze last van het zadel wat verkeerd op haar rug drukte en pijn deed. daar probeerde ze als het ware voor weg te lopen.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 22:24

brighteyes85 schreef:
doet ze dit ook met longeren?
ik heb het namelijk gehad met mijn gelderse die niet meer rustig te krijgen was na de galop en uiteindelijk bleek dat het zadel niet goed lag en ze vast zat in haar rug. doordat ik ging verzitten voor de galop (onbewust en still working progress) kreeg ze last van het zadel wat verkeerd op haar rug drukte en pijn deed. daar probeerde ze als het ware voor weg te lopen.

Ja tijdens het loungeren is het ook.
Vanaf ze gegalopeerd heeft is ze ontzettend vooruit!
Ook de galop nadien is aan de lounge ook gejaagd. Het draven nadien ook.
Ik vind het zo jammer aan haar want ze is prachtpaard! Enkel weet ik persoonlijk niet goed hoe met deze eigenschap om te gaan.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:31

hoe reageert ze op je stem? bijv met grondwerk?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:37

Hoe ligt je zadel, foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 07:07

Vraag is idd of je zadel past, alleen bij mijn merrie is het bv zo, zit ik met mijn ademhaling te hoog (in mijn borst ipv in mijn buik) doet ze ook zo. Breng ik mijn ademhaling omlaag, dan is het tempo onmiddellijk weer bij mij.

Aan de longe hetzelfde :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 08:15

Dat is idd ook een mogelijkheid.

Ik dacht aan het zadel omdat de paarden die ik heb gereden met dit gedrag zonder zadel ineens wel op zit en ontspannen te rijden waren. De laatste had net een op maat aangepaste wintec, door de zadelmaker, maar ik voelde en het zadel brugde. Het lag verder goed in evenwicht en wat niet te groot of te klein, maar in het midden hadden de kussens dus geen contact, alleen voor en achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 08:25

Er zijn meer mogelijkheden :j

Paarden kunnen idd heel loperig worden van een zadel dat niet past. Maar ik vraag me af waarom dat dan pas ná de galop is, je zou het dan verwachten bij het losrijden, vooral omdat het paard dan nog wat fris is, en dus heftiger reageert, juist ook op zulke dingen.
Een gespannen zit van de ruiter, na de galop is ook een mogelijkheid, om een voorbeeld te geven. Veel instructeurs zijn vooral bezig met de houding en het lopen van het paard, maar niet met de interactie met de ruiter, en juist dat is vaak de aanleiding tot bepaald gedrag.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 08:33

Zou het, naast het zadel wat je uiteraard even goed moet laten controleren, aan de balans en/of kracht kunnen liggen? Ik heb een friese ruin gehad waar ik ook vrij lang met dit probleem heb gestoeid. Friezen hebben over het algemeen toch een wat zwakkere rug en lendenpartij en bij hem lag het aan een combi van kracht die er niet was, en balans die daardoor ook niet helemaal goed was en dus ook niet kon verbeteren.
Ik ben daarom toen heel veel met hem gaan werken daaraan, balkjes meenemen, een laag kruisje springen, gewoon puur om die achterhand flink te laten werken en onder te laten treden. Langzaamaan kwamen er meer spieren op aan de achterkant en kon hij zichzelf makkelijker dragen.
Regelmatig aan de longe gehad met dubbele lijnen om hem eerst zelf zijn balans te laten zoeken daarin, zonder dat ik hem in de weg kon zitten.

Uiteindelijk sprong hij heerlijk rustig, ontspannen aan en kwam ook goed terug, maar hij hield het niet zo lang vol. Dat hebben we echt heel erg uit moeten bouwen. Conditie had hij genoeg, lang galopperen kon hij prima, maar hij miste het aan kracht om dat klein en gecontroleerd te kunnen doen.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:25

heel veel overgangen rijden terug! dan gaat je paard ook terug denken en wacht hij op jou hulpen,ik zelf heb het probleem ook gehad, en het werkt ook egt! hopelijk heb je er wat aan

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:09

Hier een Gelderse met looplust, bij haar scheelt het als je de 1e galop dan ook even een tijdje volhoudt. Pas terugnemen als je weer contact hebt een een beheerste galop.

Heeft je fries wel genoeg balans in de galop?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 08:27

Galop activeert, dus er zijn best veel paarden die daar loperig/heet van worden. Telkens als je paard onder je uit loopt, meteen een gang terug, eventueel halthouden. Alleen hele kleine stukjes galopperen. Kan zijn dat je de eerste paar weken meer stil staat dan wat anders, maar het werkt. Paard moet leren dat jij het tempo bepaald. Dus eerst werken aan tempo controle en dan weer verder opbouwen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:57

Idd mee eens met Asio, mits er geen fysieke klachten zijn. Met mijn gelderse ruin ook hier druk mee bezig. Hij probeert zicht met kracht en tempo wat onder het werk uit te komen omdat ik ook niet consequent genoeg ben. Heel duidelijk maken van IK bepaal het tempo en niet jij. Desnoods onder begeleiding. Verder lekker aan het werk gaan.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:50

Mijn fries is ook zo, wat helpt is met heel veel rust en regelmaat rijden. Niet trekken en veel voltes en overgangen. Als ik losrijd probeer ik haar nog niet nageeflijk te rijden, ze gaat dan ook vrij vlug maar rustig blijven lichtrijden en stil blijven zitten. Ik begin in stap met voltes van 10 meter, rechtstellen en ook wat stukjes wijken oefenen zodat ze netjes op zij gaat voor het been. na een kwartiertje is ze dank lekker ontspannen en zakt mooi. Dan draaf ik rustig aan (eerst was dit neit rustig maar naar mate ik dit vaker zo deed gaat het alleen maar beter!) en begin met wat grote voltes door de baan. Later ga ik de voltes wat kleiner maken en maak ik overgangen naar stap aan het einde van de voltes en draaf daarna weer rustig aan en zo komt er ook weer onstpanning in. Om minder stress en vlugheid te hebben na het galloperen gallopeer ik nu aan vanuit stap, dit klinkt gek maar ik rijd ook gewoon B en zelf mij lukte het met mijn groene paard. Dit helpt veel. Je maakt een halve volte halve baan naar x, houd hier halt en maakt dan de volte af en halverwege spring je aan, gaat de galop ook veel rustiger!

Hoop dat je hier wat aan hebt is een beetje een lang warrig verhaal, als je meer wilt weten vraag maar hoor,
Wat ik me afvraag, heb jij toevallig ook een Doaitsen?

Groetjes Noraly

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:58

Veel friezen vinden galopperen gewoon ontzettend moeilijk. Dat komt omdat ze niet zo'n goede balans hebben en achter niet genoeg kracht om goed onder te treden om dus bij elkaar te blijven in de galop. Het gevolg is dat hij dus uit elkaar loopt en snel moet galopperen om uberhaupt in de galop te kunnen blijven.

de galop levert nu spanning op voor jouw merrie en wat je beschrijft lijkt op vluchtgedrag.

Als je een fries zover hebt dat hij goed gesloten kan blijven in de draf en fijn nageeflijk, moet je proberen hem ook zo te rijden in de galop en dan zul je zien dat het gemakkelijker gaat.

Mijn vraag is of ze dus in stap en draf al goed nageeflijk loopt? Help haar met haar balans in de galop: gebruik heel goed die buitenteugel, ZELFS als dat het gevolg heeft dat ze iets naar buiten gesteld loopt.
Door die buitenteugel zal ze zich iets zekerder voelen en misschien rustiger galopperen. Vergeet de voltes en de wendingen nog even. Dit is nog te hoog gegrepen.

Gooi het in ieder geval niet op ongehoorzaamheid. Want dit doet ze uit onmacht.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 20:08

brighteyes85 schreef:
hoe reageert ze op je stem? bijv met grondwerk?

Ze reageerd perfect op mijn stem. Stap,draf, galop halt. :)

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 20:11

Wennii schreef:
Zou het, naast het zadel wat je uiteraard even goed moet laten controleren, aan de balans en/of kracht kunnen liggen? Ik heb een friese ruin gehad waar ik ook vrij lang met dit probleem heb gestoeid. Friezen hebben over het algemeen toch een wat zwakkere rug en lendenpartij en bij hem lag het aan een combi van kracht die er niet was, en balans die daardoor ook niet helemaal goed was en dus ook niet kon verbeteren.
Ik ben daarom toen heel veel met hem gaan werken daaraan, balkjes meenemen, een laag kruisje springen, gewoon puur om die achterhand flink te laten werken en onder te laten treden. Langzaamaan kwamen er meer spieren op aan de achterkant en kon hij zichzelf makkelijker dragen.
Regelmatig aan de longe gehad met dubbele lijnen om hem eerst zelf zijn balans te laten zoeken daarin, zonder dat ik hem in de weg kon zitten.

Uiteindelijk sprong hij heerlijk rustig, ontspannen aan en kwam ook goed terug, maar hij hield het niet zo lang vol. Dat hebben we echt heel erg uit moeten bouwen. Conditie had hij genoeg, lang galopperen kon hij prima, maar hij miste het aan kracht om dat klein en gecontroleerd te kunnen doen.

Het zadel is het zeker en vast niet.
Ze heeft een phryso die speciaal voor haar afgemeten is.
Ik rij haar soms ook eens met andere zadels of zonder zadel en dan is dit hetzelfde. Ook bij andere ruiters is ze loperig na de galop.
Volgens mij is het ook zo omdat ze moeilijk haar balans vindt in galop ze daarom zo snel gallopeerd denk ik.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 20:12

Sassol schreef:
Hier een Gelderse met looplust, bij haar scheelt het als je de 1e galop dan ook even een tijdje volhoudt. Pas terugnemen als je weer contact hebt een een beheerste galop.

Heeft je fries wel genoeg balans in de galop?

Wat bedoel je precies met balans?
Ik merk wel dat ze zelf galop wel fijn vindt.
Maar het voor haar echt zeer moeilijk is om traag te galloperen en in stelling te galloperen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:15

Met balans bedoelt ze, of je paard rustig kan galopperen zonder dat ze terugvalt in draf, en of de kadans in galop goed blijft. Met een goede balans kan een paard goed gesloten galopperen, zonder kan een paard dat niet, en gaat het dus te hard omdat het anders meteen terugvalt in draf.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 20:22

Langcara schreef:
Veel friezen vinden galopperen gewoon ontzettend moeilijk. Dat komt omdat ze niet zo'n goede balans hebben en achter niet genoeg kracht om goed onder te treden om dus bij elkaar te blijven in de galop. Het gevolg is dat hij dus uit elkaar loopt en snel moet galopperen om uberhaupt in de galop te kunnen blijven.

de galop levert nu spanning op voor jouw merrie en wat je beschrijft lijkt op vluchtgedrag.

Als je een fries zover hebt dat hij goed gesloten kan blijven in de draf en fijn nageeflijk, moet je proberen hem ook zo te rijden in de galop en dan zul je zien dat het gemakkelijker gaat.

Mijn vraag is of ze dus in stap en draf al goed nageeflijk loopt? Help haar met haar balans in de galop: gebruik heel goed die buitenteugel, ZELFS als dat het gevolg heeft dat ze iets naar buiten gesteld loopt.
Door die buitenteugel zal ze zich iets zekerder voelen en misschien rustiger galopperen. Vergeet de voltes en de wendingen nog even. Dit is nog te hoog gegrepen.

Gooi het in ieder geval niet op ongehoorzaamheid. Want dit doet ze uit onmacht.

In stap en draf loopt zij gewoonweg subliem!
Mooi ontspannen aan de teugel. Geen druk, echt een droom om mee te rijden!
Maar wat je zegt klopt inderdaad. Als ik haar dwing om in de galop mooi naar binnengesteld te lopen gaat ze nog harder rennen.
Ik rij al 12 jaar dressuur en heb dit probleem niet echt gehad met andere paarden (warmbloeden) . Zelf merk ik dat mijn trainer het zelf ook niet goed weet.De ene dag moet ik haar heel consequent rijden; bij elke pas begrenzen. Andere dag moet ik haar kalmeren met mijn stem en gewoon lekker laten rennen. Daarom zit ik een beetje in de knoop.

Ook wilt mijn trainer dat ik stilletjes aan de galopwissel begin aan te leren. Wat ik gek vindt zolang die galop nog niet gecontroleerd is.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 20:24

Langcara schreef:
Met balans bedoelt ze, of je paard rustig kan galopperen zonder dat ze terugvalt in draf, en of de kadans in galop goed blijft. Met een goede balans kan een paard goed gesloten galopperen, zonder kan een paard dat niet, en gaat het dus te hard omdat het anders meteen terugvalt in draf.

Neen dat kan ze echt niet.
Ze kan niet rustig galoperen zonder in draf te vallen.
Of in stelling galoperen zonder in draf te vallen.

Hoe kan men dan die balans aanleren?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:04

Buitenteugel er aan en nog even niet op de volte. Probeer je paard nageeflijk te rijden in de galop met gebruik van buitenteugel, en stel haar niet naar binnen, eerder iets naar buiten. Met de binnenteugel mag je wat vragen maar zodra ze zich daar vast zet moet je ontspannen.

Let goed op de kadans van de galop:
Heb je een mooie padabam-padabam-padabam, dan loopt ze nog wat gesloten. Maar dat kost kracht en ze zal dat niet volhouden. Misschien maar een lengte van de bak. En dat kun je ook horen, want die kadans zal chaotischer worden omdat ze langer wordt en uit elkaar valt. Je moet haar terug nemen in draf zodra je dat voelt gebeuren, of als je het niet voelt, zodra je hoort dat de kadans dus chaotischer wordt.

Dan opnieuw in de draf je paard nageeflijk rijden in een prettig tempo en weer overnieuw aanspringen.

Het aanspringen in galop heeft in deze fase meer waarde, dan de galop zelf. Dus korter galopperen en vaker aanspringen. Veel belonen als ze het goed doet, want ze voelt zich onzeker hier in.

Het tempo in galop dat jij voorwaarts noemt, is onzekerheid en gebrek aan balans.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:32

Oefen de galop vooral nog even buiten, en laat ze zo wennen. Lange rechte stukken en rustig de ontspanning op zoeken. Eerst maar eens galopperen, daarna netjes galopperen. (Vind de uitspraak van je instructeur dan ook erg raar en krijg mijn vraagtekens bij je instructeur?) Ook zonder ruiter is het nog best lastig op zo'n volte (aan de longe).

Als kind ging het rennen ook nog niet zo beheerst en soepel als nu, dat duurt even. Je moet de juiste spieren trainen, het een aantal keer gedaan hebben en zelfs nog struikelen volwassenen met enige regelmaat.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:55

Mijn halve hackney heeft dit heel erg. Eenmaal aan het draven, dan neemt hij een prachtige aanleuning aan waar ik enorm trots op ben! Naarmate het draven vordert, gaat hij iets harder draven, nog iets harder, nog iets harder en uiteindelijk draaft hij zo hard dat hij in de galop valt.
Zolang hij draaft, is het ontspannen en met een fijn contact. Hij is nu eenmaal 50% hackney en die draven erg makkelijk :') In galop gaat er een knop om en begint het racen. Hierna kan hij ook niet meer dat fijne contact onderhouden in draf want dan wilt hij alleen maar naar voren.

Wat ik momenteel doe is hem veel overgangen laten rijden. Vooral draf-middendraf-draf. Om meer controle te krijgen over die drafpassen. Als dit onder controle is kan ik werken aan de galop.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:39

Jolindaa schreef:
Mijn halve hackney heeft dit heel erg. Eenmaal aan het draven, dan neemt hij een prachtige aanleuning aan waar ik enorm trots op ben! Naarmate het draven vordert, gaat hij iets harder draven,
en wat doe jij dan?
Jolindaa schreef:
nog iets harder, nog iets harder en uiteindelijk draaft hij zo hard dat hij in de galop valt.

En waar was jij dan al die tijd? Wees je heel sterk bewust van het tempo. Tempocontrole is bepalend voor hoe hij loopt.
Als je hem ook maar íets voelt versnellen, al is het maar een pasje ruimer of een stukje meer spanning, dan moet je dat al de kop in drukken. .Doe je dat niet, dan gaat het escaleren. En hoe meer het escaleert, hoe meer je moet ingrijpen en hoe harder. En dat verstoort de harmonie weer meer.

Probeer je dus scherp bewust te zijn van wat er in je paard gebeurt en wat hij doet met het tempo. Hoe sneller je ingrijpt, hoe consequenter je bent, en hoe minder je hoeft te doen. En je moet er naar streven om zo weinig mogelijk te doen, dan stoor je je paard ook het minst.