Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
brighteyes85 schreef:doet ze dit ook met longeren?
ik heb het namelijk gehad met mijn gelderse die niet meer rustig te krijgen was na de galop en uiteindelijk bleek dat het zadel niet goed lag en ze vast zat in haar rug. doordat ik ging verzitten voor de galop (onbewust en still working progress) kreeg ze last van het zadel wat verkeerd op haar rug drukte en pijn deed. daar probeerde ze als het ware voor weg te lopen.

Wennii schreef:Zou het, naast het zadel wat je uiteraard even goed moet laten controleren, aan de balans en/of kracht kunnen liggen? Ik heb een friese ruin gehad waar ik ook vrij lang met dit probleem heb gestoeid. Friezen hebben over het algemeen toch een wat zwakkere rug en lendenpartij en bij hem lag het aan een combi van kracht die er niet was, en balans die daardoor ook niet helemaal goed was en dus ook niet kon verbeteren.
Ik ben daarom toen heel veel met hem gaan werken daaraan, balkjes meenemen, een laag kruisje springen, gewoon puur om die achterhand flink te laten werken en onder te laten treden. Langzaamaan kwamen er meer spieren op aan de achterkant en kon hij zichzelf makkelijker dragen.
Regelmatig aan de longe gehad met dubbele lijnen om hem eerst zelf zijn balans te laten zoeken daarin, zonder dat ik hem in de weg kon zitten.
Uiteindelijk sprong hij heerlijk rustig, ontspannen aan en kwam ook goed terug, maar hij hield het niet zo lang vol. Dat hebben we echt heel erg uit moeten bouwen. Conditie had hij genoeg, lang galopperen kon hij prima, maar hij miste het aan kracht om dat klein en gecontroleerd te kunnen doen.
Sassol schreef:Hier een Gelderse met looplust, bij haar scheelt het als je de 1e galop dan ook even een tijdje volhoudt. Pas terugnemen als je weer contact hebt een een beheerste galop.
Heeft je fries wel genoeg balans in de galop?
Langcara schreef:Veel friezen vinden galopperen gewoon ontzettend moeilijk. Dat komt omdat ze niet zo'n goede balans hebben en achter niet genoeg kracht om goed onder te treden om dus bij elkaar te blijven in de galop. Het gevolg is dat hij dus uit elkaar loopt en snel moet galopperen om uberhaupt in de galop te kunnen blijven.
de galop levert nu spanning op voor jouw merrie en wat je beschrijft lijkt op vluchtgedrag.
Als je een fries zover hebt dat hij goed gesloten kan blijven in de draf en fijn nageeflijk, moet je proberen hem ook zo te rijden in de galop en dan zul je zien dat het gemakkelijker gaat.
Mijn vraag is of ze dus in stap en draf al goed nageeflijk loopt? Help haar met haar balans in de galop: gebruik heel goed die buitenteugel, ZELFS als dat het gevolg heeft dat ze iets naar buiten gesteld loopt.
Door die buitenteugel zal ze zich iets zekerder voelen en misschien rustiger galopperen. Vergeet de voltes en de wendingen nog even. Dit is nog te hoog gegrepen.
Gooi het in ieder geval niet op ongehoorzaamheid. Want dit doet ze uit onmacht.
Langcara schreef:Met balans bedoelt ze, of je paard rustig kan galopperen zonder dat ze terugvalt in draf, en of de kadans in galop goed blijft. Met een goede balans kan een paard goed gesloten galopperen, zonder kan een paard dat niet, en gaat het dus te hard omdat het anders meteen terugvalt in draf.
In galop gaat er een knop om en begint het racen. Hierna kan hij ook niet meer dat fijne contact onderhouden in draf want dan wilt hij alleen maar naar voren.Jolindaa schreef:en wat doe jij dan?Mijn halve hackney heeft dit heel erg. Eenmaal aan het draven, dan neemt hij een prachtige aanleuning aan waar ik enorm trots op ben! Naarmate het draven vordert, gaat hij iets harder draven,
Jolindaa schreef:nog iets harder, nog iets harder en uiteindelijk draaft hij zo hard dat hij in de galop valt.