binnen kort eerste wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mes_Leong_x3

binnen kort eerste wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:13

hey hey eerst en vooral zal ik mezelf even voorstellen
ik rij ondertussen al 9 jaar paard en ga binnen kort mijn eerste dressuur wedstrijd rijden
Het gaat hier om een tinker <3 van 17 jaar en heeft zeker nog voldoende energie. :j
Het is een thuis wedstrijd, op verplaatsing doen we niet aan mee.( Het is niet mijn paardje ;( )
Nu is mijn vraag denken jullie dat ik er klaar voor ben op eens mee te doen met een wedstrijd.
Het gaat om een initiatie proef (zonder galop) en een b proef. _/-\o_
liefst tips en leuke commentaar waar ik uit kan leren.
Dat ik niet perfect rij weet ik zelf ook wel.
Wij doen mee aan de wedstrijd voor de ervaring en niet om te winnen :o
Tenslotte is deelnemen belangrijker dan winnen. *\o/*
alvast bedankt :wave:
hier is alvast een link :
http://www.youtube.com/watch?v=JKPXeJr8 ... hA9LQk0bFR

en nog een link: ( in het begin was hij even wat te actief )
http://www.youtube.com/watch?v=TiwEnRR_ ... DgG0RMqUAN

Anoniem

Re: binnen kort eerste wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:23

Mmm wat moet ik hier van zeggen.
Ik vind het er totaal niet fijn uit zien. Hij is rechtsom onregelmatig en draaft helemaal niet lekker en is heel slecht aan het been.
In het tweede filmpje vind ik hem wat rennerig wat eerder lijkt doordat jij hem gigantisch in de weg zit. Ik kan het niet goed zien maar het lijkt alsof je zadel totaal niet passend is en je drukt de achterkant van het zadel in zijn rug.

Ga eerst eens kijken of hem niet iets mankeert, want het ziet er niet goed uit.
Daarnaast zou ik hard gaan werken aan reactie op been. Neem een zweepje mee en geen reactie op het been is tikje achter het been, hij moet vlugger worden, nu moet je eerst 6 keer drijven voordat je wilt aandraven.
Verder zou ik niet teveel van voren vragen, zolang hij niet lekker loopt heeft dat namelijk geen zin, je trekt hem als het ware in de krul, maar nageeflijkheid heeft alles te maken met het hele lijf.

Maar eerst even het lijf en zadel nakijken, want zolang dat niet goed is, zal er weinig verbeteren.
Dus nee, geen wedstrijdje gaan rijden.

Mes_Leong_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:47

@joolien: alle sinds bedankt voor je commentaar,
dat het zadel niet pas geef ik je voledig gelijk in. Maar daar kan ik spijtig genoeg niets aan doen want zoals ik al zei het is niet mijn paardje. Het is een kinderzadel doordat de eigenaar veel kleiner is als ik zelf.
En ik vind het enorm slecht zicht en vind idd dat ik daardoor te ver achter zit. Nu gaan ze een groter zadel mee nemen (dat niet in hun kast past) om te kijken of dat beter gaat zijn.
En ook over het benen geven geef ik je voledig gelijk. Ze hebben me al vaak vertelt om eventueel met sporen te rijden maar dat zie ik niet zitten (mijn mening). Nu ga ik inderdaad proberen zoals je zei met een zweep te rijden en zodra hij niet reageert een tikje geven.
Bedankt voor je commentaar.
De wedstrijd is nog even dus we kunnen nog oefenen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:54

Mes_Leong_x3 schreef:
dat het zadel niet pas geef ik je voledig gelijk in. Maar daar kan ik spijtig genoeg niets aan doen want zoals ik al zei het is niet mijn paardje. Het is een kinderzadel doordat de eigenaar veel kleiner is als ik zelf.
En ik vind het enorm slecht zicht en vind idd dat ik daardoor te ver achter zit. Nu gaan ze een groter zadel mee nemen (dat niet in hun kast past) om te kijken of dat beter gaat zijn.
En ook over het benen geven geef ik je voledig gelijk. Ze hebben me al vaak vertelt om eventueel met sporen te rijden maar dat zie ik niet zitten (mijn mening). Nu ga ik inderdaad proberen zoals je zei met een zweep te rijden en zodra hij niet reageert een tikje geven.

groot gelijk, de mensen die je dat hebben geadviseerd hebben er totaal geen kijk op. Spoor is absoluut niet om paard nog harder/feller te prikken. Of om paard die tegen been zijn feller te maken, sterker nog op langere termijn is het averechts!. Dikke onzin dus. Je moet gewoon minder drijven, helemaal als je met deze hoeveelheid drijven toch geen reactie krijgt en daarmee ook genoegen neemt.

Verders is er heel veel ruimte voor verbetering, maar super slecht vind ik het niet (muv van het 2e filmpje). Het mag veel actiever (maar dan bedoel ik niet het rennerige gedrag uit het 2e filmpje) heb je ook meer beweging om daar mee verder te werken. Hoewel dat met een slecht zadel (en onbalans ruiter) natuurlijk weer heel lastig maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:57

Sporen hebben in dit geval weinig zin idd, omdat hij ook dan net zo weinig zal reageren dan zonder, je moet het echt trainen dat hij actief wordt.

Mes_Leong_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 20:09

@knert: ik heb idd het gevoel dat ik weinig balans heb. Ik weet persoonlijk niet drekt een oplossing hiervoor want heb dit anders nooit gehad. Goed aansingeleng gebeurt altijd want ik kijk het geregeld na tijdens het rijden voor de zekerheid. Weet jij toevallig hoe dit komt en wat ik er aan kan doen ??

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:12

Door veel overgangen te rijden kan je haar actiever maken voor je been.

Mes_Leong_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 20:17

Debbie00 schreef:
Door veel overgangen te rijden kan je haar actiever maken voor je been.

bedankt voor je reactie.
Ik zal er zeker op oefenen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:21

Mes_Leong_x3 schreef:
@knert: ik heb idd het gevoel dat ik weinig balans heb. Ik weet persoonlijk niet drekt een oplossing hiervoor want heb dit anders nooit gehad. Goed aansingeleng gebeurt altijd want ik kijk het geregeld na tijdens het rijden voor de zekerheid. Weet jij toevallig hoe dit komt en wat ik er aan kan doen ??

met goed aansingelen kom je er niet alleen. Zadel moet goed achter de schouderspieren liggen. (ik houd altijd duimbreedte aan). Vanuitgaande dat dit goed is gedaan moet een zadel ook passen. En dit zadel past niet bij jou.
De eigenaar heeft een andere zitmaat. Heel vervelend, maar misschien is een eigen zadel wat? Let er wel op dat je deze met toestemming eigenaar laat passen op het paard.

edit:2e filmpje lijkt het zadel op de schouderspier te liggen. Kan het rennerige ook verklaren. En de daaropvolgende trekkende reactie van jou en nog meer onbalans in zadel. Het staat allemaal met elkaar in verband.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 12-02-12 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:22

Balans krijg je gedeeltelijk door het zadel. Dit zadel past jou voor geen meter. Mocht dat andere zadelniet passen dan zou ik wat eigen geld investerenen een passende voor jouw eigen bips kopen. Kunje altijd weer doorverkopen immers.

Mes_Leong_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 20:52

alvast bedankt voor de tips ik ga er zeker en vast iets aan doen. grts

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:46

Mes_Leong_x3 schreef:

Ehm, het zadel past niet voor jou, akkoord, maar erger nog, het zadel past niet op het paard, ligt ook echt niet lekker, kiept naar voren.
Verder is het paardje duidelijk onregelmatig rechts achter, als ik me niet vergis lijkt het alsof ze een "losse knie" heeft.
Het is wel duidelijk een hele lieve brave, probeert ook echt zijn best te doen.
Je beugels mogen 2 tot 3 gaten langer, en je moet echt proberen om niet zo met je handen te bewegen, op 2.30 kun je goed zien dat je zaagt.
Daarnaast sturen met je zit en benen, niet met je handen, teugels netjes stil en handen naar voren.

Eerst even iemand die er verstand van heeft naar het zadel laten kijken(en de rug), en een DA zou zich moeten uitspreken over de achterbenen, vooral rechts. Sorry, is natuurlijk niet leuk om geen hele leuke reacties te krijgen, maar ik bedoel het eerlijk en ten gunste van het paard.

Mes_Leong_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 22:02

freeride schreef:
Mes_Leong_x3 schreef:

Ehm, het zadel past niet voor jou, akkoord, maar erger nog, het zadel past niet op het paard, ligt ook echt niet lekker, kiept naar voren.
Verder is het paardje duidelijk onregelmatig rechts achter, als ik me niet vergis lijkt het alsof ze een "losse knie" heeft.
Het is wel duidelijk een hele lieve brave, probeert ook echt zijn best te doen.
Je beugels mogen 2 tot 3 gaten langer, en je moet echt proberen om niet zo met je handen te bewegen, op 2.30 kun je goed zien dat je zaagt.
Daarnaast sturen met je zit en benen, niet met je handen, teugels netjes stil en handen naar voren.

Eerst even iemand die er verstand van heeft naar het zadel laten kijken(en de rug), en een DA zou zich moeten uitspreken over de achterbenen, vooral rechts. Sorry, is natuurlijk niet leuk om geen hele leuke reacties te krijgen, maar ik bedoel het eerlijk en ten gunste van het paard.

vind je reactie heelmaal niet erg, ben juist blij dat mense tips komen geven, daar leer ik alleen maar van bij.
Anders zou ik het natuurlijk niet hier plaatsen. Op mijn handen geef ik je volledig gelijk en moet er egt vaak met op de vingers tikken.
En ik ben van principe als je filmpje of foto's hier op plaats moet je er tegen kunnen als mensen iets zeggen, anders moet je het er niet opzetten.
Maar alvast bedankt voor de comantaar en de hulp

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:06

het commentaar op het rijden is al gegeven. wil even mijn complimenten geven over hoe je met dit commentaar om gaat.
zie vaak dat mensen direkt in de aanval gaan als er commentaar wordt gegeven.

Mes_Leong_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:00

roelie74 schreef:
het commentaar op het rijden is al gegeven. wil even mijn complimenten geven over hoe je met dit commentaar om gaat.
zie vaak dat mensen direkt in de aanval gaan als er commentaar wordt gegeven.

dank u wel, Inderdaad als je soms de commentaren hier op bokt leest vind ik het soms wel overdreven gereageerd. Maar ik ga zeker mijn best doen en op alles oefenen :D

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:28

Hoe jij reageert op het commentaar is wel erg netjes zeg!
Ik denk dat een keer een proefje geen kwaad kan maar veel en langdurig rijden op een veel te
klein zadel, daar ben ik geen voorstander van moet ik zeggen. Slecht voor de rug van het paard
én misschien krijg jij er zelf ook wel last van. Het rijden in het eerste filmpje ziet er nog niet
zo verkeerd uit op het feit na dat hij niet goed aan het been is en je hem vaak aan moet sporen.
maar het zier er iig stukken beter uit dan het tweede filmpje. daar zit je er in zijn mond en
rent hij compleet onder jou uit.

probeer een beetje een tempo tussen het eerste en het tweede filmpje te vinden.
activer dan het eerste en beheerster al in het tweede filmpje.

Succes met je wedstrijd.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:15

Tip: Bij het tweede filmpje was ie 'wat te actief' en wat doe jij daar tegen? TREKKEEEEN. Nee, geen goed idee. Je pony had duidelijk te veel energie en die moest ie even kwijt. Mijn pony is ook een energiebom, dus ik laat haar vaak gewoon de eerste 10 minuten alleen maar galopperen. Ze hoeft niks, niet naar beneden of weet ik veel wat. Maar dan is die energie er ten minste uit!
Verder met ik het volledig eens met Joolien.

Mes_Leong_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 17:29

@X_Audrey en @ FI.risje
bedankt voor de tips, ik heb vandaag weer gereden en de tips van hier boven op gevolgt en het ging egt al veel beter Hij liep supper op tempo en heb er ook op gelet op het zagen en wanneer hij te snel ging me dan zwaarder maken in plaats van te trekken en dat ging ook al veel beter,
nog maars bedankt voor de tips ik ga er zeker en vast iets met doen

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:36

Graag gedaan :D .

kellistjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:24

Voor je balans zelf zou je een keertje bij iemand een zitles kunnen plannen...gewoon zonder beugels en teugels aan de longe...Daardoor leer je vertouwen op je paard en voel je hem aan...maar dan moet je iig wel eerst een goed passend zadel hebben...Qua rennen kan je heel simpel oplossen...Ik heb ook een rennerig paar onde mijn kont e ben zelf ook geneigd meteen te gaan trekken... Dus snap waarom je het doet...maar werkt in prenciepe alleen maar averechts ;) elk paard reageert anders op een aanpak...Die van mij reageert elke keer anders.dus wat je zou kunnen proberen is: zodra je merkt dat hij gaat rennen, ga je hem op je zit terug rijden...lukt dat niet? dan laat je hem gewoon lekker rennen(wel contact me je teugels houden!!!), maar zodra hij dan b.v inkakt omdat hij moe is, dan geef je hem hulp om weer harder te gaan....net zo lang tot hij op je lichte druk na gaat geven en je voelt dat hij toegeeft met zijn mond ;) ...Hoop dat dit je een beetje helpt :D Leuke combinatie zijn julli wel!! Maar moet nog wel wat werk gebeuren ;)

Mes_Leong_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 19:37

kellistjuh schreef:
Voor je balans zelf zou je een keertje bij iemand een zitles kunnen plannen...gewoon zonder beugels en teugels aan de longe...Daardoor leer je vertouwen op je paard en voel je hem aan...maar dan moet je iig wel eerst een goed passend zadel hebben...Qua rennen kan je heel simpel oplossen...Ik heb ook een rennerig paar onde mijn kont e ben zelf ook geneigd meteen te gaan trekken... Dus snap waarom je het doet...maar werkt in prenciepe alleen maar averechts ;) elk paard reageert anders op een aanpak...Die van mij reageert elke keer anders.dus wat je zou kunnen proberen is: zodra je merkt dat hij gaat rennen, ga je hem op je zit terug rijden...lukt dat niet? dan laat je hem gewoon lekker rennen(wel contact me je teugels houden!!!), maar zodra hij dan b.v inkakt omdat hij moe is, dan geef je hem hulp om weer harder te gaan....net zo lang tot hij op je lichte druk na gaat geven en je voelt dat hij toegeeft met zijn mond ;) ...Hoop dat dit je een beetje helpt :D Leuke combinatie zijn julli wel!! Maar moet nog wel wat werk gebeuren ;)

bedankt voor de tip, ik ga er zeker wat aan doen en misschien is een zit les inderdaad geen slecht idee. Ik ga er zeker wat aan doen.
Bedankt voor je tips =)

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:48

op het eerste gezicht vind ik hem nog niet wedstrijdklaar
beetje slordig, niet actief, jij werkt hem tegen door je niet vaste zit

probeer stil te zitten en niet op je paard te gaan leunen, voor je gevoel verder naar achteren dan normaal zou een veel netter beeld geven handen bij elkaar rug recht boobies naar voren, lekker bekakt voor je idee
en heel veel overgangen en tempowisselingen rijden, kijk waar je heen wilt dan rijd je er ook echt heen en worden de lijnen netter, veel oefeningen doen voltes, 8tjes, maak hem soepel

en het zou niet verkeerd zijn om zelf ook oefeningen te doen voor je balans, als je balans goed is zal je je paard ook minder storen tijdens het rijden, wat heel goed om te doen is lekker ouderwets HOELAHOEPEN

krijg je nog een lekker strak kontje van ook

heel veel succes en plezier want daar gaat het om, lekker oefenen
komt dat proefje helemaal goed +:)+

Mes_Leong_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:11

karin1994 schreef:
op het eerste gezicht vind ik hem nog niet wedstrijdklaar
beetje slordig, niet actief, jij werkt hem tegen door je niet vaste zit

probeer stil te zitten en niet op je paard te gaan leunen, voor je gevoel verder naar achteren dan normaal zou een veel netter beeld geven handen bij elkaar rug recht boobies naar voren, lekker bekakt voor je idee
en heel veel overgangen en tempowisselingen rijden, kijk waar je heen wilt dan rijd je er ook echt heen en worden de lijnen netter, veel oefeningen doen voltes, 8tjes, maak hem soepel

en het zou niet verkeerd zijn om zelf ook oefeningen te doen voor je balans, als je balans goed is zal je je paard ook minder storen tijdens het rijden, wat heel goed om te doen is lekker ouderwets HOELAHOEPEN

krijg je nog een lekker strak kontje van ook

heel veel succes en plezier want daar gaat het om, lekker oefenen
komt dat proefje helemaal goed +:)+

bedankt met voor je reactie
ben al zeker aant oefenen op de tips van hierboven en ook bedankt met jou tips
daar ben ik zeker en vast wat mee en ga ik zeker op oefenen
Nogmaals bedankt :D

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:12

FIrisje schreef:
Graag gedaan :D .

Zelfde reactie hier.

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:32

wauw, jij hebt echt een goeie instelling zeg! je wilt zó graag! echt toppie, met zo'n houding kom je dr zeker wel! is t niet morgen dan wel over een tijdje.
verder heb ik niet veel toe te voegen aan wat al is gezegt!
die zitles wat iemand hierboven ook voorstelde, is echt een goed en leerzaam iets! als je een goeie instructrice hebt die je hiermee wilt helpen, heb je er echt wat aan!
en het is nog superleuk en goed voor de band tussen jou en je paard. maar idd, eerst dat zadel..
heel veel succes ermee, jij komt er wel met je paardje!