Wat te zeggen over deze houding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Wat te zeggen over deze houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 14:07

Hoi allemaal,

Mijn paard heeft een rugprobleem gehad, spieratrofie wel te verstaan. Dit is goed opgebouwd, gemasseerd en oefeningen mee gedaan waardoor ik nu weer langzaam aan met hem kan gaan rijden.
Omdat ik nu met de sneeuw zit en gebrek heb aan een binnenbak, heb ik nog geen les genomen. Nu rijd ik natuurlijk ook niet, maar heb er eventjes op gezeten voor een eerste rondje over de renbaan.

Hij liet zich braaf zadelen, zonder aan te vallen ( wat wel beweerd werd ), en liet mij braaf opstappen zonder weg te lopen, te draaien of te klooien.
Viel me reuze mee van hem! Je zou toch haast denken dat een paard als hij, die zoveel pijn in zijn rug heeft gekend, dit niet zo toe zou laten.

Algoed, omdat ik ben afgeknapt op boomzadels bij paarden in de groei, heb ik mijn boomloze zadel op gelegd.
Hij liep hier erg vrij onder en ik voelde dat hij zich goed kon bewegen. Aan zijn hoofd te zien had hij er ook plezier in, dus dat is allemaal positief uit gevallen!

Nu, zie hier, de houding van mijn arabje.
Afbeelding
Ik zit wat naar voren en mijn voeten zijn ergens waar ze niet horen. Dit was het eerste drafje met hem weer, na 7 maanden tijd, dus het was weer eventjes wennen.
Zie hier, vlak voordat we aan gingen springen in galop.
Afbeelding
En de galop.
Afbeelding

Nu heb ik hem bitloos gereden deze keer en niets van hem gevraagd, maar de houding die hij hier aanhoudt is denk ik niet ontspannend voor zijn rug.
Zou het beter voor hem zijn om zijn hoofd te laten zakken? Dit is zijn natuurlijke houding, zo loopt hij het liefst, maar ik betwijfel of dit bevorderend is voor zijn rug.

Omdat ik heel nieuwsgierig ben, vraag ik het maar hier :D
Als de sneeuw weg is, beginnen we uiteraard met lessen, dus liever geen zinloze reacties als: neem les. AUB _/-\o_

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:10

Hmm, ik vind het moeilijk om te oordelen. Ik vind de rughouding nog niet helemaal optimaal. Maar ik denk dat je er ook rekening mee moeten houden dat hij rugproblemen heeft gehad en een paard nu eenmaal niet perfect kan lopen na zo'n lange behandeling. Al met al zie ik het positief. Goed veel oefenen, doorgaan met massage en rustig aan opbouwen.

Heel veel succes :)

Jolindaa

Re: Wat te zeggen over deze houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 14:12

Ik vind hem niet ontspannen lopen, maar op dat moment was er zeker geen spanning voelbaar.
Op het oog vind ik het er ook niet gespannen (in de zin van pijnlijk) uit zien, maar hij zal natuurlijk wel de verkeerde spieren gebruiken denk ik zo.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:29

Vergeet niet dat het voor hem ook enorm wennen is en zeker gezien zijn behandeling.

Blijven masseren om hem bewust te maken van zijn spieren, dat kan helpen ;)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:35

Ik vind dit niet ok. Aan de staart zie je al dat je paard heel veel spanning in zijn rug heeft. Hij zou zijn hoofd verder moeten laten zakken met de neus op boeg-hoogte. De staart moet ontspannen naar beneden hangen

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:44

Een arab behoort zijn staart te dragen. Maar t lijkt wel alsof hij er wel veel mee zwiept, klopt dat? Dan zit m wel iets dwars. Een filmpje zegt denk ik meer dan deze foto's.
Voorwaarts neerwaarts rijden is in principe wel goed om weer meer balans te krijgen, net als veel stappen (stabiliserend).

Succes met je maatje! :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:51

yildiz schreef:
Een arab behoort zijn staart te dragen.

klopt maar dit vind ik het veel van het goede aangezien hij onder het zadel loopt en de ruiter moet dragen

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:53

@Abacab
Het is een arabier, die houden van nature hun staart al hoog.. Dus ik denk dat je dat in dit geval niet kunt verglijken. :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 19:00

Nopes hij zwiept helemaal niet. Onze renbaan ligt in open weilanden en dat betekent veel wind! Dat was deze dag ook het geval en het waaide werkelijk van alle kanten. Ja, staart dragen doet hij, zelfs als je met hem gaat wandelen :) het is idd een arab en die doet dat nou eenmaal.
Ik rijd nog niet met hem :) het weer zit erg tegen, maar zodra het weer opklaart en de bak weer begaanbaar is, ga ik weer met begeleiding rijden die mij met hem specifiek verder kan helpen.

Ik kan hem aan de lange lijnen (met bit) erg goed naar beneden vragen, maar hij valt dan volledig op de voorhand, welke al overbespierd is door verkeerde training bij de vorige eigenaresse.

Ik heb van mijn fysio/masseuze de opdracht gekregen om hem flink aan te laten draven op de renbaan omdat lange, rechte stukken zonder bakrand goed voor zijn balans zijn. Dit moet met hele losse teugel zonder enig contact. Na een rondje of 4/5 moet ik de teugels op maat maken en hem doorrijden. Volgens haar zakt hij dan in.
Enkel is dit het resultaat van het rijden met conpleet losse teugel :)

Even voor de mensen die denken te weten hoe hij loopt vanaf een foto: geef nuttig commentaar en trek geen loze conclusies :) nergens voor nodig.
Zodra het weer het toelaat, laat ik het filmen!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 18:54

Even wat nieuwe fotos van vandaag. Heb wat gestapt en een beetje rek- en strekoefeningen gedaan.

Oeps, zie nu dat de kwaliteit echt bagger is! Telefoon-kwaliteit!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Klein drafje, maar de grond was echt te hard, dus het waren hooguit 3 passen.
Afbeelding

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:18

op de foto,s druk de pony zijn rug weg, dus als je geen rugproblemen wil zou ik hem gaan trainen zodat hij een juiste stelling en buiging gaat krijgen en een juist gebruik van de achterhand,dus neem les in het rechtrichten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:26

Allereerst, ontzettend leuke pony!

Ik vind de bovenlijn van je pony niet optimaal voor een paard met rugproblemen, zo ga je rugproblemen nog meer in de hand werken en met een paard dat al last heeft van de rug wil je dat natuurlijk helemaaal vermijden.
Ik wil je de academische rijkunst aanraden(www.paardenbegrijpen.nl), dit kan je paard ontzettend goed helpen om de bovenlijn los te laten, de onderhals los te laten en zijn buikspieren te gaan gebruiken.
Het heeft mij en mijn paard onzettend veel geholpen. Mijn paard is inmiddels 14 en 8 jaar in mijn bezit, op 1,5 jarige leeftijd en heeft kissing spines..

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:28

Wat is je gewicht?
Op de bovenste foto's zie ik vrij forse bovenbenen.
De bovenkant kan ik niet goed inschatten door de bolle jas maar je lijkt mij vrij zwaar.
Voor een paard dat al rugproblemen heeft lijkt het mij niet erg goed als daar ook nog eens iemand met overgewicht op gaat zitten.

Dan kan je er nog zoveel fysiotherapeuten bij halen. Als een rug wordt overbelast gaat het nooit over.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:28

het paard ziet er happy uit! waar ik wel aan zou werken is het lang en laag, je bent zelf best stevig en als hij zijn rug dan zo wegdrukt ziet het er niet fijn uit! meer rugspieren trainen dit kan ook gewoon aan de longeerlijn he! door bijv een pessoa, als je snapt wat ik bedoel!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:09

lindsey schreef:
Wat is je gewicht?
De bovenkant kan ik niet goed inschatten door de bolle jas maar je lijkt mij vrij zwaar.
Voor een paard dat al rugproblemen heeft lijkt het mij niet erg goed als daar ook nog eens iemand met overgewicht op gaat zitten.

Dan kan je er nog zoveel fysiotherapeuten bij halen. Als een rug wordt overbelast gaat het nooit over.

zoooo lekker aardig . >;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:13

Wat voor rugprobleem had je paard?
Want spier atrofie is meestal een gevolg van????

Afhankelijk daarvan zal je je training aan moeten passen.
Als ik de plaatjes zo zie zou ik zeggen meer voorwaarts neerwaarts en lekker buikspiertjes trainen.
Gewoon je behandelend dierenarts vragen hoe je hem moet rijden? Dan wel je fysio?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:23

lindsey schreef:
Wat is je gewicht?

Hallloooo. Jeetje, kan een mens echt zo bot zijn??? Vast zelf een magere spriet hè?

TS: ik vind je helemaal niet te zwaar voor het paard, en ook van jezelf geen overgewicht. Paardje kan jou makkelijk dragen, ik zou me daar geen zorgen over maken. Ik denk dat het deels komt omdat je bitloos rijdt. Met bit lopen de meeste paarden op foto's op bokt al snel 'aan de teugel', lees: het is makkelijker met een bit om het paard in de krul te trekken. Bitloos gaat dit nou eenmaal niet! Gewoon lekker gaan sturen, zodat je buiging meepakt, dan gaat het vanzelf beter.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 21:28

Haha dat ik niet te zwaar voor hem ben, weet ik. Die ene reactie trek ik me dan ook niks van aan.

Ik heb gedacht om een trainingsweek te gaan volgen met de academische rijkunst! Lijkt me erg prettig, maar ik zit voorlopig aan huis gekluisterd met hem vanwege een trauma op de trailer.
Overigens heb ik een uitstekende instructrice, maar omdat de bak zo bagger was de laatste tijd heb ik helemaal niet meer gereden. Dit was de eerste dag dat de bak een beetje te doen is en ik wilde toch weer wat rondjes stappen :)
Hij is al veel soepeler als voorheen. Ik ben totaal niet bezig met de houding van het hoofd, want nageeflijk wordt een paard pas als het recht is, dus ik rij continu verschillende figuren. Achtjes, volte groter maken, dan weer kleiner maken, slangenvoltes, laat hem af en toe 2 of 3 pasjes wijken, enzovoorts. Verder rijd ik niet op de hoefslag, maar er een stuk vanaf om zijn balans te laten vinden. Verder doe ik nu nog alles in stap. Soms draaf ik een klein rondje tussendoor, maar zijn balans is erg slecht, dus wil hem het liever eerst in stap laten beheersen.

De bak is nu weer goed te doen, dus wil weer gaan beginnen met lessen. Weet iemand een goede instructie in de omgeving amsterdam die zich ook bezig houdt met de academische rijkunst? Dat sprak me erg aan namelijk en ik denk dat dit hem enorm kan helpen.

Ohja! Zijn trainingsschema is als volgt:
2x pw 20 minuten longeren met pessoa
1x pw 20 minuten figuurtjes stappen
1x pw 30 minuten stappen met dubbele lijnen

De rest van de week heeft hij vrij of wandelen we. Ik ben dus al erg bezig om die rugspieren tegemoet te komen. De spier-atrofie was gevolg van de verkeerde training van zijn vorige eigenaresse. Die heeft hem gereden met een niet-passend zadel en hem te kort in de bijzet gelongeerd.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:04

lindsey schreef:
Wat is je gewicht?

Ik ben redelijk zwaar en mijn beste vriendin, die 30 kg minder als mij weegt, maar ook wat kleiner is, heeft dezelfde bovenbenen als mij.
En oh, wat ben je vriendelijk _-:(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:40

Ons paard heeft ook een oude rugblessure, belangrijkste is goed actief maken en houden zodat hij fijn kan zakken aan de voorkant. Wij rijden hem veel vw-nw en letten daarnaast erg goed op de lengtebuiging en recht richten. Als we een check up nodig hebben laten we de fysio komen, die ons ook tips met rijden geeft. Weten we gelijk of we nog goed bezig zijn met hem.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 09:23

Ik heb idd oefeningen mee gekregen. Dat is op onze renbaan veel laten draven en dan geen sukkeldrafje, maar goed door draven om zijn hoofd te laten zakken. Zij zei echter dat ik hierbij mijn teugels volledig lang moet laten zodat er geen contact in de mond ontstaat, maar ik denk juist dat als hij op zoek is naar mijn hand, dat ik hem mijn hand wel moet laten vinden op een bepaald punt. Of zie ik dat helemaal verkeerd?
De renbaan is nu ook weer begaanbaar, dus daar ga ik vanmiddag eens rijden. De bak was deze x wel oke, maar niet om lekker in door te draven.

Lengtebuiging vindt hij nog moeilijk. Daarom laat ik hem af en toe een paar passen wijken op beiden kanten, want dan vouwt hij zich als het ware om mijn been om vervolgens te wijken voor mijn been. Hij stapt hierbij goed over en zet dan zijn binnen achterbeen erg goed onder de massa. Bij deze oefening zakt hij ook in. Op de volte begint het nu wat te komen, maar ik rijd hem hooguit twee x per week dus meer heb ik ook nog niet om te oefenen :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:31

De ruiter lijkt mij absoluut niet te lijden aan overgewicht..

lindsey schreef:
Wat is je gewicht?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:19

De lengtebuiging is ook iets wat je beetje bij beetje moet trainen. De korte spieren moeten langer worden en de langere spieren korter. Mijn advies is om dat via de academische rijkunst te doen en dan echt starten met het werken aan de hand. Op die manier leert je paard onbelast hoe het zijn lijf goed moet gebruiken en hoe het moet ontspannen, daarna kun je hetzelfde onder het zadel gaan doen en uiteraard ook aan de longe.
Longeren met de pessoa zou ik persoonlijk afraden, omdat je kans hebt dat je paard dan geforceerd in een houding gaat lopen en alsnog verkeerde spieren gaat trainen.

Als je kijkt op de website van Marijke de Jong, vind je ook een lijst van instructeurs rechtrichten/academische rijkunst. Daarbij staat ook vermeld in welke regio ze werken, is vast wel iemand die omgeving amsterdam werkt.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 14:52

Okee super! Ik ben wel al begonnen met schouder binnen en schouder voor aan de hand, om zo de lengtebuiging te krijgen die ik ook zien wil onder het zadel. Dit doe ik met kaptoom, want dit had ik al gelezen over de academische rijkunst.
Dit is iets wat hij erg goed doet. Ik denk ook niet dat het een gebrek is aan kunnen bij hem. Ik vraag me alleen af hoe ze het er ooit uit heeft kunnen krijgen ( de vorige eigenaresse ) en hoe ze het zo heeft kunnen verknallen.
Ik heb vandaag weer op de renbaan gereden. Veel gedraafd en lekker door gedraafd en dan zoekt hij inderdaad wel mijn handen op. Ik moet mijn handen wel vrij breed houden, anders schrikt hij op en drukt hij zijn rug weer weg. Ik heb gelijk even de tandarts gebeld, die komt ook zo snel mogelijk. Misschien zit er wel een tandje in de weg waardoor hij deze aanleuning niet prettig vindt.
Ik merkte wel aan hem, dat nadat hij had uitgevonden dat hij ook aanleuning kan zoeken, hij begon te briesen en soepeler lopen. Hij sprong hiervoor steeds aan in galop, maar nu wilde hij lekker op mijn tempo blijven draven en dat ontspannende gebries is altijd lekker om te horen :D

Ik ga even speuren op die site van marijke de jong!

nikki23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:17

als je paard wat gespannen is kun je ook de T-touch uitproberen, ik weet niet precies hoe dat gaat maar ik weet wel dat het echt werkt.
Misshien kun je daar wat mee als je op dat trefwoord gaat googlelen(of hoe je dat dan ook schrijft) :o