Paard loopt achteruit bij het opstijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nononsense

Paard loopt achteruit bij het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 16:11

Mijn verzorgpaard heeft n stokmaat van ong. 1,75 mtr, maar staat niet stil tijdens het opstijgen. Heel onhandig (en gevaarlijk), want vaak kom ik er gewoon echt niet op.
Als ik heb haltgehouden in het midden v/d bak begint het eigenlijk al. Zo gauw ik de teugels op maat maak en op wil stijgen heeft ie al n paar passen achterwaarts gedaan. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen om dit op te lossen. Heeft er iemand tips voor me ?

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:13

Wat gebeurt er als je je verzorgpaardje in een hoek zet met opstappen ? zodat ze niet achterwaarts kan lopen ? of heb je dat nog niet geprobeerd ? :+ Doet ze dit ook bij anderen of als er iemand naast staat die haar beet houd ?

_Gill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:22

Als je paard dit doet, probeer dan consequent te zijn. Doet hij/zij een stapje naar voor, vraag je hem/haar op een vriendelijke manier terug & omgekeerd. Het paard moet het commando 'Terug' wel kennen. Stap pas op als hij rustig stilstaat. Vergeet niet te belonen. Als je opgestegen ben, blijf dan nog even staan. Zo is het voor het paard duidelijker. :)

Imre

Re: Paard loopt achteruit bij het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:26

Stap je op met een krukje, of zo vanaf de grond? Wat doet hij als je de teugels wat losser laat? Misschien trek je hem onbedoeld in de mond, waardoor hij achterwaarts gaat om die druk te ontwijken?

romeeroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:34

Ja mijn fries doet dat ook en ik stap op met krukje

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:34

Helemaal opnieuw beginnen. Je paard echt vanaf het eerste moment leren dat hij stil moet staan. Dit kan hij snel doorhebben of het wat langer laten duren.

Dus: Zodra je je teugels op maat maakt zet je paard een stap naar achter. Begin met hier corrigeren. Net zo lang, tot hij stilstaat als je de teugels op maat heb gemaakt. Dan pas ga je verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:35

Waarschijnlijk vind hij het gewoon niet fijn als jij van beneden af die hele reis naar 1.75 mter maakt door aan de zijkant van hem te gaan hangen. Ik zeg dus, krukje erbij en kijken of je iemand kan vinden die een paar keer helpt met opstappen zodat hij vertrouwd raakt ermee.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:37

als je onder de staart kijkt zit er een knopje.
Als je die indrukt zal je paard naar voren gaan lopen :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:20

Ga eens naar je lichaamstaal kijken. Wellicht maak je jezelf onbewust wel heel groot en geef je, je paard het signaal om achterwaarts te gaan. Dan is die alleen maar gehoorzaam.

romeeroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:18

quartel schreef:

Die snap ik niet egt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:17

GVL ---> RT - P

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:33

Weet je zeker dat je zadel goed ligt en past op je paard?
Het paard kan het jou niet vertellen en het zou zijn manier kunnen zijn om jou duidelijk te maken dat hij het niet fijn vind.
Ieder paard protesteert op z'n eigen manier: hij vlucht, vecht of zet de knop om en accepteert het, met alle gevolgen van dien.

Caroline
Flevo Horse Support

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:23

romeeroy schreef:
quartel schreef:

Die snap ik niet egt

Schop onder de kont geven :+

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:09

_Gill_ schreef:
Als je paard dit doet, probeer dan consequent te zijn. Doet hij/zij een stapje naar voor, vraag je hem/haar op een vriendelijke manier terug & omgekeerd. Het paard moet het commando 'Terug' wel kennen. Stap pas op als hij rustig stilstaat. Vergeet niet te belonen. Als je opgestegen ben, blijf dan nog even staan. Zo is het voor het paard duidelijker. :)

Hij gaat achteruit, dus terug is niet echt de oplossing, bovendien verandert dan je eigen positie tov het paard ook weer. Wellicht is er weining vertrouwen bij het paard en wil hij weten wat je daar aan de zijkant doet, je zit tenslotte wel in zijn 'dode hoek'...
In een hoek zetten kan wellicht helpen, maar een tikje op de billen wanneer hij achteruit stapt kan ook helpen.
Succes!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:16

Wil hij achteruit gaan? Fijn, dan mag hij achteruit gaan. Maar wel zover als dat jij wil. Dus als je bijv. een keer je paard in de lengte van de bak zet, met zijn neus naar de A zegmaar, en hij gaat achteruit, dan ga je naar voren en vraag je hem verder achteruit, een paar meter. Ook als hij geen zin meer heeft in achteruit gaan, mag hij nog wel een stukje! Mogelijk dat je paard dan denkt 'euhh maar daar had ik geen zin in' en blijft hij de volgende keer stilstaan.

@FHS: ik denk dat als het zadel een probleem is, Ts dat ook wel tijdens het rijden zal merken. Denk dus dat dit paard een beetje wil uitproberen. Consequentie is de sleutel! :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:28

blijft hij achteruit lopen of is het maar een pasje of 2? kan zijn dat hij niet helemaal in balans staat en dat nog net even wil corrigeren voor je opstapt, maar zou wel consequent blijven mocht hij er een spelletje van maken, dus wel opstappen en hem indd eerst een poosje stil laten staan voor je je verder gaat! in de hoek zetten met z'n achterste in de hoek is indd ook een goeie maar kijk wel uit dat ie dan niet ineens naar voren vliegt! denk eraan teugels niet te kort en in een vloeiende beweging proberen op te stappen als je steeds half half gaat doen kan hij er ook makkelijk een spelletje van maken, maar heeft ie dit altijd gedaan? of alleen nu het kouder is? en zou ook het zadel even nakijken en kijken hoe anderen opstappen bij hem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:29

Paard loopt achteruit bij het opstappen? Dan parkeer je hem toch met zijn waarde achterwerk in een hoek van de bak?

Wie niet sterk/lenig/groot is, moet slim zijn...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:30

Kijk eens waarom je paard aan de wandel gaat, hij probeerd je wat duidelijk te maken!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:47

Cassidy schreef:
Paard loopt achteruit bij het opstappen? Dan parkeer je hem toch met zijn waarde achterwerk in een hoek van de bak?

Wie niet sterk/lenig/groot is, moet slim zijn...

Of.. wie niet sterk is, moet maar gaan kijken waarom je paard dit doet. 9/10x ligt de oorzaak echt bij de ruiter en is het verstandig om dat eens eerst op te lossen.

romeeroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:41

annebe schreef:
Kijk eens waarom je paard aan de wandel gaat, hij probeerd je wat duidelijk te maken!

nou ....ja ik heb naast haar stal buiten de bak een kruiwagen mat wortels uit het veld liggen niet altiojd maar kan het daar
dan aan liggen?

XxXik /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:48

romeeroy schreef:
annebe schreef:

nou ....ja ik heb naast haar stal buiten de bak een kruiwagen mat wortels uit het veld liggen niet altiojd maar kan het daar
dan aan liggen?

XxXik /3

Hahahahahhahha!
Oh meen je dat serieus? Nee.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:54

Daar heeft mijn paardje ook een tijdje last van gehad. Als hij achteruit loopt, moet jij hem net zolang achteruit drukken totdat hij het opgeeft, hier leert hij van dat jij de baas ben, je moet dit gewoon net zo lang vol totdat het een keer afgelopen is. Het werkt niet bij ieder paard, maar bij mijn jonge pony heeft het wel geholpen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:57

Change3x schreef:
Daar heeft mijn paardje ook een tijdje last van gehad. Als hij achteruit loopt, moet jij hem net zolang achteruit drukken totdat hij het opgeeft, hier leert hij van dat jij de baas ben, je moet dit gewoon net zo lang vol totdat het een keer afgelopen is. Het werkt niet bij ieder paard, maar bij mijn jonge pony heeft het wel geholpen!

Dat heet: je paard breken.
Lijkt me geen goede basis ofwel?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:04

ijssnuiver schreef:
Change3x schreef:

Dat heet: je paard breken.
Lijkt me geen goede basis ofwel?

Ik zie dit niet als 'de baas zijn over een paard', maar ben het wél met de methode eens.

Mijn verzorgpony loopt naar voren bij het opstappen. Ik zet haar telkens weer achteruit, net zolang tot ze weet van: 'Nu moet ik stilstaan'. Ik mep haar niet achteruit, ga niet lopen schreeuwen, maar ik blijf de rust den zelve. En ik zet haar vanuit mijn lichaamstaal achteruit. En na een keer of 5 snapt ze het. We zijn er natuurlijk flink mee aan het oefenen.

Hierbij is het belangrijk dat je zelf rustig blijft, anders maak je het alleen nog maar erger. Van mijn part zet je haar 20x achteruit, uiteindelijk zal (moet) er toch een knopje bij haar omgaan. Ga eens flink aan de slag met het opstappen, besteed er goed de tijd aan.

Je moet niet iets hebben van: 'Nu ga ik eens lekker de baas zijn over mijn paard en haar eens goed aanpakken'. Dat is al de verkeerde instelling, als je met paarden bezig gaat. Ik vind dat je moet corrigeren vanuit die rust (al is het soms moeilijk). Toon respect voor je pony/paard en dan krijg je het dubbel en dwars terug ;)

Uitzonderingen daargelaten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:16

Ik vind dat je eerst moet kijken naar andere problemen. Past het zadel, singel, ander tuigage. Hoe word er gereden en opgestapt? En hoe is je lichaamstaal naar het paard toe?