4 jarige merrie na dipje weer onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keat

4 jarige merrie na dipje weer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:38

hallo,
dit is ciara, een 4 jarige upperville x witmar alazan x bazuin merrie.
ik heb haar zelf gefokt en wilde haar ook zelf opleiden.
dit ging in het begin goed, tot ze uit het niks veel verzet ging vertonen op het been.
dit uitte zich in slaan op het been, bokken en steigeren.

omdat dit zo opeens was, waren we bang dat ze lichamelijk ergens een probleem zou hebben.
ik heb haar door een ostheopaat laten nakijken. deze vond geen blokkades.
ze was erg heftig hengstig, dus heb haar op regumate gezet met de hoop dat ze ook minder lastig in omgang zou zijn.
we hadden geen last meer van de hengstigheid, maar onder het zadel bleef ze moeilijk en werd steeds gevaarlijker.
als laatste strohalm ben ik naar de kliniek gegaan. daar hebben ze een volledig kreupelheidsonderzoek gedaan.
ze vonden haar wat strak in de lendenen. dus hup, rug op de foto.
hier kwam gelukkig niks uit.
ze dachten dus dat ze wat strak was in de weke delen en moest aan fysiotherapie beginnen.
daarbij veel longeren.
dit ging super en ze ging erg vooruit.

ik mocht van de fysio weer gaan rijden en heb intensieve begeleiding gezocht.
ik ben 2 keer per weer bij iemand in de binnenbak gaan lessen. thuis bleef ik haar aan de longe trainen.
we zijn weer begonnen met mij erop aan de longe.
in het begin ging ze weer direct omhoog en bokte veel, maar door consequent rijden zijn we nu erg vooruit gegaan.

helaas zijn de lessen beeindigd, door andere redenen.
ik moet het dus weer gewoon zelf thuis proberen.

ik heb nu iets van 5 keer thuis gereden en het gaat elke keer weer beter.
ik kan er nu veel meer aan rijden.
wel is ze nog wat narrig op het been.
verder nog erg uit balans en rent af en toe wat onder me vandaan.
de aanleuning is nog wat onstabiel en op een of andere manier kan ik moeilijk mn handen stil houden.
hier heb ik op andere paarden nooit last van en stoor me eraan. ik denk dat het nog veel voorkomt uit de onbalans van ciara, waardoor ze ook steeds het bit links en rechts vastpakt.
toch vind ik het al helemaal super!

op en aanmerkingen zijn natuurlijk welkom, maar hou het wel rustig. we zijn van ver gekomen.

hier 2 filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=Sz3cKOKG46w&context=C3579448ADOEgsToPDskKTx7nI-RB9bwsTh_b_cZRO
http://www.youtube.com/watch?v=7xRDex4bpnU&context=C35e66f0ADOEgsToPDskLaGpbJhaXhQSFGu8yPBK0-

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:47

Goed dat je zo van ver bent gekomen! In het eerste filmpje beweeg je erg met je handen. Probeer die wat rustiger te houden. Je ziet ook dat je paard erg met zijn staart zwaait. Dit kan door je handen komen of doordat hij het rijden nog wat lastig vind.
Succes!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:52

Heb het idee dat je zadel iets klappert bij het lichtrijden, maar ik kan me ook verkijken.
verder vind ik dat je het spoor beter aflaat, gezien je ze tijdens galop naar mijn mening teveel gebruikt (waarv de spanning misschien vandaan komt?)
Ik zie nog veel spanning, maar dat zal vast beteren! Verder vind ik jullie een knappe combinatie en je rijdt zeker niet verkeerd.

keat

Re: 4 jarige merrie na dipje weer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 21:51

marjo_elise, het staartzwiepen is eigenlijk nog steeds verzet. het is echt een miepje.
mn handen moeten idd echt stiller. ik stoor me er ook enorm aan en heb er verder nooit last van.. erg apart.

unicor_kiss, ja het zadel ligt niet ideaal. het is eigenlijk van mn andere paard. ik ben ook op zoek naar een nieuw zadel.
ik begrijp wat je bedoelt omtrent de spoor. hier reed ik eerst ook niet mee, maar heb hem om gedaan voor de momenten dat ze in verzet ging.
mn spoor raakt haar buik niet hoor tijdens het rijden. dat weet ik zeker, want heb er ook erg op gelet. mn instructrice vond ook dat ik die om kon, omdat ik mn been er vanaf kon houden.
wel zitten de sporen hier nog wat hoog. ik heb ze nu zo gedaan dat ze zo laag mogelijk zitten. zo is de kans nog kleiner dat je ze gebruikt en ik probeer puur op het aanspannen van mn kuit te rijden.
meer was eerder ook niet mogelijk, want dan ging ze compleet over de flip.
bedankt voor je compliment.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 22:54

unicorn, ik heb nog eens heel goed het filmpje bekeken en zie nu ook wat je bedoelt met de spoor in galop.
tijdens het rijden merk ik niet dat ik haar raak (voel het niet en merk het niet aan haar. ze reageert er namelijk best duidelijk op), maar zal hier extra op letten.
denk dat het nu ook scheelt dat ik ze heel laag heb zitten, zeg maar in het verlengde van mn zool.
toch wil ik er naartoe om ze helemaal af te doen, dus zal dit eens gaan proberen.
bedankt voor je oplettendheid!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:07

Waarom ga je eerst doorzitten voordat je in galop aanspringt?
Het is heel duidelijk dat dit te moeilijk wordt voor het paard.
Je kan dan beter op het binnenbeen blijven lichtrijden en zo aangalopperen..
Zo belast je de rugspieren minder, en zal ze makkelijker aanspringen.
Let wel op.. niet onder je uit laten draven met aangalopperen, maar controle houden over haar draftempo.

Verder zou ik om te beginnen wat kleinere sporen (of geen) aan doen, en je handen echt stil houden.. maar dat was al gezegd ;)

Het is een heel leuk paard :j :j

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:24

keat schreef:
marjo_elise, het staartzwiepen is eigenlijk nog steeds verzet. het is echt een miepje.
mn handen moeten idd echt stiller. ik stoor me er ook enorm aan en heb er verder nooit last van.. erg apart.

het lijkt alsof je jezelf wat vasthoudt in schouder en elleboog, je hand is stil ten opzichte van je eigen lichaam ipv ten opzichte van dat van je paard :) let erop dat je meeveert in je elleboog :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:40

wat een negatieve reactie := ik vind het eerlijk gezegd super dat je de stap genomen hebt om haar na te laten kijken en onder begeleiding verder te gaan, weinig mensen die de perfecte ruiter benaderen en uiteindelijk is het de bedoeling dat jullie samen door 1 deur gaan :)
weet niet hoe lang jullie al bezig zijn, maar misschien een idee om als je zonder sporen verder wilt beenhulp nog met stemhulp te combineren? als je haar flitsender aan het been kan krijgen, houdt ze haar lendenen losser en maak je het jezelf aan de voorkant makkelijker. makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard, zoals alles met rijden :D

edit, oh, negatieve reactie boven me alweer verwijderd := nu reageer ik op mezelf :+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:31

Mooi paardje, ze toont alleen wel heel duidelijk dat ze last heeft van iets, dat zwiepen met de staart is geen goed teken,zadel of frustratie, dat moet iig opgelost worden, ze is pas 4 jaar.
Probeer toch zonder spoor en met volledig losse teugels te gaan rijden een tijdje, ook de sperriem zou ik eraf halen, zodat ze zich vrijer voelt om naar voren te kunnen, onder je uit rennen doen ze om in balans te blijven, laat haar maar lekker lopen,lopen,lopen, je rijdt goed genoeg naar mijn idee om haar op enkel je zit te sturen, doe dit dan ook maar, en laat die hals maar hangen waar zij dat wil, ook als ze omhoog komt in de hals, laat maar doen, dat komt vanzelf wel goed.
edit: zag een kort filmpje in de regen in het donker??? wow, wat een braaf beestje al, en knap dat je dat al doet!!!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:47

Ze zwiept constant wanneer je haar aandrijft met spoortjes.. Ik denk dat als je die achterwege laat je al een heel eind komt :)
Verder vind ik het er wel leuk uit zien, je hebt een nette houding en je hebt veel rust in je houding.

Ik denk dat je de momenten dat je paard in verzet gaat niet kan en moet willen oplossen met een spoortje :o Geef je paard de ruimte om zich te ontwikkelen in de gangen, het is nog wat onbalazig. Helemaal niet erg hor, maar dat ga je er echt niet uitrijden met een spoortje. Ik zou die lekker weer gaan gebruiken als je ze nodig hebt om je hulpen te verfijnen in de hogere dressuur oefeningetjes. Daar waar ze voor bedoeld zijn ;)

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:55

Over de spoor totaal geen commentaar, dat is eigen keus. Wel vind ik dat ze veel meer voorwaarts moet, ook aan de longeerlijn.
Ja een paard dat je voorwaarts rijd heeft meer moeite met balans, maar als ze braaf is buiten pak eens wat zandwegen. Dit is goed voor haar balans.

Als je haar zo terug in tempo blijft rijden zal ze nog strakker worden in haar lichaam.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:02

Over de sporen an sich heb ik geen commentaar, wel op het stukje dat je zegt dat je daardoor beter je been eraf kunt houden, volgens je instructrice. Je moet juist, hoe moeilijk ook je been eraan houden, ze zal je been toch echt moeten accepteren en doordat jij je been eraf wilt houden worden ze wiebelig en op het moment dat je been moet geven is dat ineens teveel voor dit dier. Je been zal er toch echt stil aan moeten kunnen liggen. Ik weet hoe moeilijk dit is aangezien ik er zelf ook zo 1 rijdt, maar ik merk wel dat als ik mijn been eraan kan laten liggen, dat ik op het moment dát ik been moet geven een veel minder explosieve reactie krijg.

Verder wil ik je adviseren om haar wat meer afwisseling te geven in de zin van figuren en (schijn)overgangen.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 21:29

bedankt voor jullie reacties!

over de spoor, het is niet iets wat ik graag wil.
let wel, ik reed zonder spoor maar ze had dan de lef om constant te slaan en stil te gaan staan op mn been. vervolgens kwam ze dan stijl omhoog. de momenten dat ze wel liep, ging ze ervandoor, bokte en kon ineens 380 graden omdraaien.
ik moest dus van mn instructrice sporen aan doen voor als ze dit gedrag vertoonde.
dit omdat ze het niet waagt om op de sporen stil te gaan staan en kan dus ook niet omhoog.
ik bedoelde ook niet dat ze zei dat ik mn been er dan meer af kon houden.
ze zei dat ik ze aan mocht, omdat ik mn been er goed vanaf kon houden en dus niet constant zat te prikken.
wel is ze nu zoals jullie zien al veeeeel braver, en ik ga ze morgen aflaten.
ik denk dat dat best moet lukken.
ik kan ( en durf ;) ) er nu echt aan te gaan rijden ipv meeliften en hopen dat ze niet te gek doet.
elke dag gaat zij, maar ook ik meer vooruit.

het staartzwiepen is zeker frustratie! of ze last van het zadel heeft, ik denk het niet.
het zadel ligt in balans, maar is iets te wijd. hiervoor heb ik een corrigerende prolite pad eronder liggen. dit alles met goedkeuring van mn zadelmaker.
wel is dit een tijdelijke oplossing en wil ik zo snel mogelijk een zadel aan laten meten.

dat filmpje in het donker was voordat het beter ging.
dat is gemaakt in de tijd dat ik het zelf nog aan het "proberen"was.
ze had toen blijkbaar een goede dag.
ze heeft ook echt 2 gezichten. aan de ene kant een heel erg braaf paard en aan de andere kant is het een sensibele donderstraal.
zo donker als op het filmpje was het eigenlijk niet hoor.
had goede verlichting, maar het valt op de camera erg donker uit.
ze was wel erg onzeker toen en vergat waarschijnlijk te klieren haha.

over het tempo ben ik het eens. ze mag nog meer vooruit.
heb dit eergisteren ook gedaan.
ook meer overgangen en figuren gereden.
ze werd wel weer een beetje drammerig, omdat ze echt aan het werk moest maar was uiteindelijk erg braaf.

de halshouding interesseert me niet zo.
zolang ze maar niet te diep loopt.
ik neem de teugels aan, maar meer dan sturen vraag ik niet van haar.
heb ook een lichte contact.
het zakken doet ze uit zichzelf, maar wil dus nogal eens te diep en te rond gaan.
je merkt dat ze, naar mate we langer bezig zijn, hara balans beter vind en ik kan dan ook fijn meer lengte geven.
ze strekt dan lekker haar hals en blijft toch mooi in tempo.
als ik er net op zit is dit nog lastig, omdat ze dus onder me vandaan rent en niet goed te sturen is.
zoals jullie gezien hebben, heb ik geen omheinde bak.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 22:41

owja, en mn hand! moet ik echt aan werken.
ik ga me er ook nog eens zo op zitten focussen, zodat ik mn ellebogen op slot zet.
dit verergert het alleen maar.
ik moet echt meer scharnieren.
confronterend zo'n filmpje, maar wel erg leerzaam!!

jade, gelukkig heb ik die negatieve reactie niet gezien.
het is al confronterend genoeg en ik doe mn stinkende best.
nee, ook ik ben geen anky.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:13

keat schreef:
owja, en mn hand! moet ik echt aan werken.
ik ga me er ook nog eens zo op zitten focussen, zodat ik mn ellebogen op slot zet.
dit verergert het alleen maar.
ik moet echt meer scharnieren.
confronterend zo'n filmpje, maar wel erg leerzaam!!

jade, gelukkig heb ik die negatieve reactie niet gezien.
het is al confronterend genoeg en ik doe mn stinkende best.
nee, ook ik ben geen anky.

And that's not a bad thing :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:22

Als je twijfelt over het zadel kan je altijd proberen te rijden met een ander, passender zadel

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:34

Volgensmij kwam jij toen bij ons lessen op borteldonk toch :)? Waarom ben je gestopt?
Ik vond 't een erg leuk beestje, ik zou alleen proberen 'm iets meer op z'n eigen benen te laten lopen, minder met je spoor continu inkomen.
Probeer d'r verder lekker voorwaarts te houden!

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:41

het beeld geeft idd een beetje onrust met je handen aan en sporen is eigen keus al zou ik daar zelf ook niet voor kiezen. ook heb ik het idee dat als ze wil zakken dat je niet echt mee gaat met je handen.
als ik jou was zou ik haar wat vaker aan de longe zetten en dan lekker lang en laag over de rug. dan zit je haar ook niet in de weg, misschien heb je er profijt van.......geduld dan kom je er vast wel.......succes.......

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:38

Erg herkenbaar dit probleem. Ik rij ook een merrie die dit gedrag vertoont en wat strak is in haar rug en lendenen. Dit paard komt ook op gruwelijke wijze omhoog, op het been. Komt er lekker tegen in zowel in stap draf of galop en staat in een keer op haar achterbenen, ook accepteerd dit paard het bit niet op goede wijze, omdat ze er geen vertrouwen in heeft en veel te veel met een te strenge en strakke hand is gereden door de vorige amazone. Heb je haar tanden na laten kijken? En eventueel haar eierstokken? Strak in der lendenen kan ook een kieste op de eierstokken zijn wat veel voorkomt bij merrie's. Dit paard wat ik rij is door de medische molen geweest, en mankeerd niks. Dit gedrag vertoont ze eigenlijk alleen met ruiter erop, aan de longeerlijn, met bijzet, vertoont ze dit gedrag niet. En ga ik uit van een ruiterfout, wat ook te voelen is. Ik rij dit paard met een los lichtelijk contackt, ook met dit weer als ze fris is, en probeer haar steeds wat meer op te pakken, Maar wat ik belangrijk vind is dat ze op mijn been gaat lopen, en er niet tegenin komt, Ik heb het geprobeertd met een zweep, wat bij haar echt averechts werkt en waar ze echt pisnijdig om kan worden, dus rij haar zonder iets of wat en gebruik enkel alleen mijn been en stem. Hierbij gaat het om vertrouwen, en het spelenderwijs wat aan leren, zodat het paard plezier in het werk gaat krijgen, en de ruiter zal gaan accepteren wat ze al steeds meer gaat doen.

Omdat ik met een licht contackt rij, eigenlijk meer los als licht, wil, ze nog wel eens aan de kletter gaan in het begin van het rijden nu met dit weer, maar dat laat ik voor zoals het is, en pak haar dan niet.. Ook gaat dit steeds beter.

Met zulke paarden raad ik je aan, om heel veel geduld te hebben, spoortje af te doen, en veel te werken met je stem. Dit probleem wat jij zegt klinkt me op alle vakken bekend in de oren, ik heb een paard in training met hetzelfde probleem. Heb je haar tanden al laten controleren?

Dressage_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:11

Ik heb niet alles gelezen. Maar hier een aantal tips/opmerkingen wat mij opvalt en waar je aan kunt werken.
-Houd je handen hoger, dan is de inwerking in de mond rustiger. Kortom handen meer dragen
-Schouders naar achter, trots zitten.
-Als ze zo heftig reageert op je been, sporen weg. Gaat dat niet, dan de sporen wat lager om je hak doen.
-Zorg voor meer kuitaanleg, ze moet je been accepteren. Zij moet zich aanpassen aan jou en niet andersom.
-Ik gebruik mijn stem veel bij jonge paarden, het is een herkenning en vooral ondersteuning voor ze. Zorg dat ze precies weten wat je wilt en hoe je het wilt. Dit kun je duidelijker maken met je stem, net zoals je bij het longeren doet.
-Het sleutelwoord: trainen, trainen, trainen, met de juiste instructie naast je.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 14:42

hallo,

Ik ben maandag en dinsdag met haar naar de binnenbak geweest.
In de bak was het erg druk en we reden met ongeveer 5 paarden in een 40 x 60 bak.
Ik was bang dat dit niet ging werken, omdat ze dit niet gewend was.
Ze was wel erg gespannen, maar buiten dat om erg braaf.
Ik heb haar flink vooruit gereden en dat deed ze erg goed.
Wel was sturen af en toe lastig, maar zodra ze lekker na gaf, werd het hele rijden een stuk rustiger.
Zodra ze het zo goed deed konden we ook fijn halsstrekken etc.
Alleen de galop gaf nog veel onrust, dus dit heb ik maar niet te veel gedaan nu het zo druk was.
Ik heb goed op mn handen gelet, en naar mij idee ging het beter. Er hangen veel spiegels in die bak dus ik kon goed naar mezelf spieken.
Mn spoortjes had ik nog wel om, maar zo laag mogelijk.
Op deze manier gebruikte ik ze echt niet, tenzij ik ze nodig had.
Zo kwam ze een paar keer tegen het been in en kon haar dus meteen goed vooruit zetten. Hierna reageerde ze weer super op mn kuit.

Ik krijg een aantal keer de opmerking over het filmpje dat ik minder met mn sporen moet tikken.
Nu wil ik niet eigenwijs doen, maar ik weet zeker dat ik ze eraf houdt in de draf. In de galop weet ik het niet. Ik zit in het filmpje nog best gespannen en te klemmen dus ik kan niet uitsluiten dat ik haar buik raakte.
Toch vind ik het heel logisch dat jullie er wat van zeggen. Ik ben normaal ook niet van sporen op een jong paard.
Zoals ik al zei zitten ze nu super laag en raak ik haar er echt niet meer mee.
Ze moeten uiteindelijk wel af, maar wanneer ze in verzet gaat kan ik het met een klein beetje spoor direct doorbreken terwijl ze zonder spoor wel eens door mn druk heen breekt.

@Navidad, De merrie is gescant op haar eierstokken. Dit omdat ze erg heftig hengstig was van de zomer en dus ook moeilijk begon te doen onder het zadel.
Hier kwam echter niks uit.
Het strakke in de lendenen komt naar mijn mening ook door verkeerd longeren.
Ik had les van een vrouw in het rechtrichten en longeren met dubbele longe.
Dit is uiteraard erg zinnig, maar ook heel moeilijk.
Het paard zette zich te veel vast aan de longe en kwam terug in tempo.
Bovendien vond die vrouw dat ze eerst bijv de stap, dan de draf en dan de galop in orde moest hebben. Zo kwam het dat we in de draf bleven steken en de galop niet aan de orde kwam.
Mn lesjuf was natuurlijk werelds erin, maar ik ben er niet kundig genoeg voor.
Ik heb erg veel geleerd, maar ik longeerde haar altijd in de bak bij gebrek aan longeercircel en dan is sturen soms erg lastig.
Ik denk dat het hier fout is gegaan.
Toen we met de fysio begonnen, moest ik haar ook weer flink longeren.
Dit doe ik nu met de goque.
Daar is ze erg mee opgeknapt.
Wel moet ik zeggen dat ze aan de goque soms gewoon TE laag gaat lopen. Net een stofzuiger.

Haar tanden zijn elk jaar na gekeken, en deze zomer zijn ook de wolfstandjes verwijdert. Helemaal in orde dus.

@Dressage, Ik merkte dinsdag idd dat ik soms mn kuit er te weinig aan heb. Ze heeft dan direct problemen met haar balans te vinden.
Zodra ik wel mn binnenbeen goed aanleg in de wendingen, zakt ze fijn van voor en komt goed de wending door.
Dit is nog steeds een soort angst om je been eraan te houden.
Toch is dat niet nodig meer, want haar reacties zijn al een wereld van verschil.
Eerder hoefde ik maar te denken om been te geven en ze bokte al.
Nu is ze al veel fijner te bewerken.

Het is jammer dat ik geen filmpje heb van hoe ze het deed in haar mindere periode....
Maarja dat soort dingen leg je liever niet vast _O-

_Juliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:49

Ik ben iets te lui om alles te lezen van de vorige reacties, dus sorry als ik dingen zeg die al gezegd zijn :)
probeer wat meer mee te veren in je elleboog, dan blijven je handen stiller.
Verder heel duidelijk zijn qua overgangen, in het eerste filmpje lijkt het alsof je naar galop wil, maar omdat zij sneller draaft laat je het ( nu kan ik me ook surieus miskeken hebben ).
op de sporen ga ik niets zeggen, want ik gebruik er zelf ook.
En als ze onder je vandaan loopt, vraag ze terug, een halve piste stappen, en dan zelf terug draf/galop vragen. Dat hielp toch super bij mijn paard.
Voor de rest vind ik wel dat je héél aardig rijdt! Als je leest van hoever je komt, vind ik dit echt al een prachtig resultaat!

Enjoy_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:29

Mag ik eerst eens vragen waarom je z'n zwaar bitje in hebt?

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 23:31

dat is geen zwaar bitje.
het is een enkel gebroken kneveltrens.
zoek maar op google.
uitermate geschikt om een jong paard mee in te rijden.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:39

Ten eerste, wat een mooi dier! Je bent ontzettend goed bezig zeg!

Toch is dat staart zwiepen iets waar ik me druk om maak.
Ik wil toch echt adviseren (hoe eng het de eerste keer ook is) je spoor af te laten. Een flinke spoor is naar mijn idee sowieso niet goed voor een jong paard, maar ik snap het wel. Maar ze is nu al zoveel verbeterd dat ik het gewoon eens zou proberen! Verder zou ik heel erg werken aan rust en vertrouwen. ze toont nog vrij angstig voor het onbekende naar mijn idee. zorg eerst weer voor wat lol met je knol. Ook zou ik lekker voorwaards rijden, teugels lekker losjes, lekker ontspannen. en vanuit daaruit aan een aan leuning werken. Ook zou ik je zadel na laten kijken, ziet er niet zo lekker uit. En dan weet je gelijk zeker dat er medisch-tuigage technisch niks mis is! Maar als hoofd doel zou ik vooral aan ontspanning werken, dan komt de rest van zelf wel.

Verder heb ik nog wel het een en ander aan te merken op je zit. Je beugels zitten naar mijn idee aan de korte kant, ik snap dit wel ivm eventuele bokken en gekkigheid, maar het beinvloed je hele zit. je gaat wat meer naar voren zitten daardoor, en zit ook niet zo ontspannen. Ík zou je beugels een gaatje langer doen, en je zelf eens langs gaan. daarmee bedoel ik, denk echt is over je zit na, hakken naar beneden, benen lang, rug recht, licht achterover leunen, losse schouders, ellebogen en polsen (waardoor je hand houding ook weer verbeterd) en voor je uit kijken. En daaruit weer lekker verder rijden. Als je dat een aantal keer tijdens het rijden even doorloopt, ga je automatisch beter rijden, en zo weet je ook zeker dat je je paardje niet in de weg zit, wat dat staartzwiepen weer kan verbeteren!

Heel veel succes, en jullie zijn al super bezig! Ik vind het erg knap dat je er zelf tegen aan bent gegaan, en je echt voor je paardje hebt gekozen, ipv je eigen lolletje. dat kunnen er veel hier niet zeggen!