Weigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

urgalover

Weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 15:56

Hey bokkers,
Ik heb een probleem met springen. Als ik naar een sprong toe rijd versnelt mijn paard, maar net voor de sprong weigert ie |( Zorgen dat ie niet versnelt voor de sprong helpt niet. Het rare is dat hij wel springt over hindernissen van ongeveer een meter (heb ik een keer geprobeerd en dit deed ie wel... :? )Cavalleti en lage kruisjes doet ie ook zonder problemen.

Tips? xxx

Mon__Amie

Re: Weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:15

Sowieso die snelheid minderen, te snel over de sprong zorgt voor problemen.
Kom eventueel in draf aanrijden, en galopeer net voor de sprong aan.
Om het weigeren te voorkomen, goed opsluiten tussen je benen, en je teugels erbij houden.
Als die er langs gaat, ken je proberen 2 balken aan de zijkant van de hindernis te zetten,
zodat je paard wat meer steun heeft.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:28

voltes maken voor de sprong zodat die leert dat die niet hoeft te versnellen als die naar een hindernis rijdt. maar hoe weigert die? gaat die gewoon recht stilstaan voor de hindernis of rent die langs de hindernis weg?

hanna_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:30

Het paar goed tussen je bene houden en Neit te vroeg naar voor zitten
Dan krijg je een zere neus ;). Misschien help het :)

Veel geluk

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:34

Vooreerst moet je eens definieren hoe jouw paard weigert.. Loopt hij zij erlangs, of gaat ze op 3 galopsprongen raar doen, of stopt ze eerder net vlak vlak voor de hindernis op het laatste en blijft ze ervoor staan...

Misschien kruipt je paard door het versnellen op de voorhand waardoor hij/zij het uiteindelijk toch niet ziet zitten (of een rotkarakter heeft zoals de mijne ;-) ). Gaat je paard zich lang maken?

Misschien is een filmpje duidelijker...

urgalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 18:22

Mon__Amie: Ik rij altijd al in draf aan omdat ik niet genoeg hem niet in kan houden als ik aanrij in galop. 2 balken aan de zijkant van de hindernis te zetten heb ik al geprobeert, maar hier heeft hij bang van :(
deruijter: hij rent langs de hindernis weg of stopt net voor de hindernis (en struikelt hierbij vaak over de staanders :') := )
inesje15: Hij loopt erlangs of stopt net voor voor de hindernis.

Dankje iedereen voor de tips *\o/*

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:25

heeft die dit altijd gedaan of is het van de laatste tijd?

urgalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 18:32

Hij doet dit zolang ik weet altijd al. Hij heeft alvast nooit een ongeluk ofzo gehad met springen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:38

ik denk dat je misschien met te weinig overtuiging naar de hindernis rijd.
maarja achter de reden van het weigeren kun je eigenlijk alleen komen als je het paard
ook werkelijk ziet rijden. want de reden is voor elk paard anders.
Ik heb soms paarden gehad met weinig vertrouwen, dit kun je makkelijk oplossen door gewoon
het vertrouwen terug te winnen. maar dit is dus onwaarschijnlijk voor jou geval

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:13

Als het een vertrouwenskwestie is, dat is geen kwestie van even vertrouwen opbouwen. Dit duurt meestal jaren :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:17

Bij de paarden die het vertrouwen waren kwijt geraakt, duurde het bij mij nooit erg lang
om het vertrouwen te winnen.

urgalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 20:02

vertrouwen lijkt me raar, want over hoge hindernissen springt ie wel...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:07

Dan vermoed ik dat t in jouw manier van rijden ligt...
sluit m goed op, been aan houden, ook al versneld hij
goed blijven zitten.
gebruik je wel een drafbalkje?
aangezien je toch alleen vanuit draf komt wil dit ook
wel eens helpen, het plaatst je paard beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:45

Spring je met begeleiding?
Vanaf bokt kunnen wij niet zien waarom je paard weigert. Zo te horen ligt het aan jouw manier van rijden maar het is moeilijk te zien hoe en wat.
Dus neem eens een springles met je paard, een instructrice kan zoveel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:47

deruijter schreef:
voltes maken voor de sprong zodat die leert dat die niet hoeft te versnellen als die naar een hindernis rijdt. maar hoe weigert die? gaat die gewoon recht stilstaan voor de hindernis of rent die langs de hindernis weg?

Een volte maken helpt niet, een paard weet dan niet dat hij terug moet, hij moet alleen langer wachten, dus legt de link niet.
Als je controle wilt behouden voor een sprong werkt het beter om een paar keer halt te houden voor de sprong, zodat het paard na een paar keer mee terug gaat denken en zelf voor de sprong terug komt. Werkt 10 keer beter en is leerzamer voor het paard.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:54

Nou dat stoppen zou ik ook niet zomaar gaan doen zonder begeleiding hoor Jolien, voor het zelfde geld associeert je paard 'naar een hindernis rijden' met 'trekken in de mond'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:59

inesje15 schreef:
Nou dat stoppen zou ik ook niet zomaar gaan doen zonder begeleiding hoor Jolien, voor het zelfde geld associeert je paard 'naar een hindernis rijden' met 'trekken in de mond'...

Dan zal ik iets meer uitleggen wat ik bedoel.

Je neemt een kruisje met drafbalk ervoor. Je rijdt aan, en op ruime afstand voor de sprong maak je je overgang naar stap en daarna naar halthouden(uiteraard oefen je je overgang of ken je de overgang al, netjes op zit, been sluiten en hand sluiten). Dit doe je zo dat hij voor het drafbalkje halthoudt. Dan ontspan je, draai je rustig weg en draaf je weer aan. Dit doe je een paar keer maar maakt de overgang steeds korter, na een paar keer zal je paard zelf terug komen omdat hij weet dat hij moet halthouden. Als je merkt dat hij ontspannender wordt, draaf je een keer rustig door over de sprong. Niet meteen hard met been inkomen maar rustig begeleiden. Zorg dat het kruisje zo laag is dat hij er als t ware stappend over heen kan.
Zodra je merkt dat hij weer heet wordt en oncontroleerbaar richting de sprong gaat, doe je weer halthouden. Je zult merken dat het paard daarna sneller meedenkt.

Dit kun je ook doen als je paard na de sprong hard doordenderd, maar dat is wel een stuk lastiger.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:07

Ik snapte wel wat je bedoelde hoor, maar voor TS -die geen les krijgt- kon het anders overkomen natuurlijk. Maar met deze met de uitleg erbij kun je niet meer missen...

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:44

Joolien schreef:
deruijter schreef:

Een volte maken helpt niet, een paard weet dan niet dat hij terug moet, hij moet alleen langer wachten, dus legt de link niet.
Als je controle wilt behouden voor een sprong werkt het beter om een paar keer halt te houden voor de sprong, zodat het paard na een paar keer mee terug gaat denken en zelf voor de sprong terug komt. Werkt 10 keer beter en is leerzamer voor het paard.

ik doe dit beide. maar ik ga niet 10 keer achter elkaar stil staan voor de hindernis, leer je weigeren juist aan volgens mijn trainers.
En in de praktijk werken die voltes gewoon heel goed voor mij, en bij mijn paarden dringt het al snel tot ze door dat ze rustig moeten aanrijden naar de hindernis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:46

De voltes heeft niet als effect dat het paard denkt dat hij rustiger moet, als ruiter creeer je meer controle in zo'n volte.
Het leert echt geen weigeren aan. Je moet wel zeker zijn in de hulpen en weten wat je doet met juiste begeleiding, dan is er niks fout aan. Uiteraard moeten je hulpen goed zijn, je moet je hulpen klein kunnen brengen. Maar uiteraard is elk paard wat op wedstrijdniveau springt goed aan de hulpen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 21:52

Joolien schreef:
De voltes heeft niet als effect dat het paard denkt dat hij rustiger moet, als ruiter creeer je meer controle in zo'n volte.
Het leert echt geen weigeren aan. Je moet wel zeker zijn in de hulpen en weten wat je doet met juiste begeleiding, dan is er niks fout aan. Uiteraard moeten je hulpen goed zijn, je moet je hulpen klein kunnen brengen. Maar uiteraard is elk paard wat op wedstrijdniveau springt goed aan de hulpen.

Mijn paarden rijden na deze oefening heel rustig naar de hindernissen. En ook in rechte lijnen. Het is dus niet zo dat ik alleen vanuit
voltes rustig naar de hindernis kan rijden. Maar misschien past deze oefening gewoon beter bij mij dan bij jou. Want zowel de oefening
die jij beschrijft als deze oefening geeft hetzelfde resultaat bij mij, en ik vind deze oefening bij mijn paarden zelfs effectiever werken als die andere oefening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:01

deruijter schreef:
Joolien schreef:

Mijn paarden rijden na deze oefening heel rustig naar de hindernissen. En ook in rechte lijnen. Het is dus niet zo dat ik alleen vanuit
voltes rustig naar de hindernis kan rijden. Maar misschien past deze oefening gewoon beter bij mij dan bij jou. Want zowel de oefening
die jij beschrijft als deze oefening geeft hetzelfde resultaat bij mij, en ik vind deze oefening bij mijn paarden zelfs effectiever werken als die andere oefening.

Maar dat komt doordat jij meer controle kunt creeren binnen de volte. Is ook niks mis mee, maar dat betekend niet dat het paard daardoor rustig wordt. Maar dat is een stukje paardenpsychologie en is lastig uitleggen.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:13

mijn paarden worden door deze oefening wel rustig haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:28

deruijter schreef:

Doordat je meer controle hebt ja, en dat is goed. Maar vaak krijg je scheve paarden voor de hindernissen omdat ze verwachten dat ze weg moeten draaien, dan heb ik liever een paard wat terug komt omdat hij verwacht dat hij moet halthouden.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:31

Joolien schreef:
deruijter schreef:

Doordat je meer controle hebt ja, en dat is goed. Maar vaak krijg je scheve paarden voor de hindernissen omdat ze verwachten dat ze weg moeten draaien, dan heb ik liever een paard wat terug komt omdat hij verwacht dat hij moet halthouden.

ik varieer met beide oefeningen. Je krijgt echt geen scheve paarden als je deze oefening soms doet haha.