Limit moet er weer aan geloven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenx

Limit moet er weer aan geloven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 09:24

Het is alweer een hele poos dat ik hier rijdfoto's van Limit en mij heb geplaatst, het is überhaupt een tijd geleden dat er foto's zijn gemaakt door allerlei omstandigheden. Nu we eindelijk weer echt aan de slag zijn met een nieuw zadel en na osteopathie behandelingen vond ik het tijd om weer wat foto's met jullie te delen.

Ik heb To Limit nu 3 jaar, het is een KWPN'er die vaak liever lui dan moe is. Het niveau is denk ik net B ofzo, ben niet heel erg mee bezig gaat mij vooral om het plezier en onze band en dat ziet wel goed :) We werken ook hard aan voorwaarts rijden. Het voorwaarts neerwaarts blijft nog lasig, en dan vooral het langer worden in zijn nek. Om hem te ondersteunen duik ik zelf alle kanten op want natuurlijk niet de bedoeling. Mijn zit is dus niet echt om over naar huis te schrijven. Dit komt ook doordat we hard aan het werk zijn met rechtmaken op lange zijden en stelling.

Het fotografie talent van mijn moeder is niet echt geweldig (lees: 10x achter elkaar klikken en de rest van de tijd niet meer), maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is. Ik zie dat er om deze reden ook toevallig veel foto's de ene kant op zijn, en weinig galop foto's. Foto's staan niet op volgorde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galopfoto, ben hier wel tevreden dat ik mijn teugels eindelijk wat korter heb zodat mijn handen wat omhoog kunnen.
Afbeelding

Hier ben ik tevreden over :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uitstappen, richting lang en laag
Afbeelding

Ik stoor mezelf vooral aan mijn benen die onderhand 3 meter naar voren mogen, en dan zie je ook dat mijn beugels wel op maat zitten maar dat ik ze nu mega optrek. Ook mijn handen, zijn achterhand gebruik en halshouding moeten beter :)

btw voor de mensen die opletten: ja dat is mijn foto open programma ding die ik er niet goed afgesneden heb toen ik ze ging opslaan :P

Irma_Maandag

Re: Limit moet er weer aan geloven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:32

Wat is je vraag voor ons met de foto's?

Op het eerste gezicht ziet het er voor mij uit alsof het paard in eenzelfde tempo rondloopt, met vrij weinig impuls. Mijn tip zou zijn om dit dier scherper te maken aan de hulpen, mn been.
Ik zie dat je een zweepje in je hand hebt; die zou ik zo nu en dan op het juiste moment ook gebruiken. Ik zie je kuit constant drijven, vaak met opgetrokken hak. Beter kun je een duidelijke korte kuithulp geven. Gebeurt er dan niets? Dan nogmaals een korte kuithulp, met tegelijkertijd een tik van je zweep achter je kuit erbij. Krijg je em beter voorwaarts, dan zou ik gaan schakelen in tempo door veel (schijn-) overgangen te gaan maken. Wordt de aanleuning waarschijnlijk ook beter van.
Succes!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:37

Ik vind je zadel te ver naar voren liggen, je benen mag je inderdaad langer majen en je mag je handen meer dragen. Probeer je benen aan te leggen en kuithulpen te geven en niet aansporen met je hak. Daardoor gaat nu je been ver naar achter, bij een lang been met kuithulp blijven ze op de plaats. Verder lijkt het alsof je rug wat hol is, probeer je bekken te kantelen, dan ga je ook meer mee in de beweging van je paard.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:39

Ik vraag me af of jij je been optrekt, of dat hij niet aan het been is waardoor jij steeds moet drijven. Ik denk het 2e, omdat er ook foto's zijn waarbij je been minder naar achteren ligt :) Daar zou ik dus mee aan het werk gaan :) Daarnaast is de uitstapfoto netjes. Daaruit moet je verder werken, deze houding moet hij ook in draf krijgen :) Ik zou heel erg veel overgangen gaan rijden met hem. In stap netjes erdoorheen, aandraven, ben je hem weer kwijt, stappen. weer netjes erdoor, aandraven. Zorgen dat hij actief wegdraaft, dan bevorder je ook dat voor het been zijn :) Hij zal in het begin dan zijn hoofd omhoog doen, even niet erg vinden ;) eerst voor het been en actief, daarna pas de rest :)
Als je het dan een poosje in draf kunt volhouden dat hij er netjes doorheen loopt, kan je daar ook in schakelen. ook daarin het voorwaarts het belangrijkste vinden. raak je hem helemaal kwijt? overgang maken. Vergeet ook niet om veel voltes te rijden, worden ze ook fijn van :)

Je bent zeker op de goede weg, ik hoop dat je wat met de tips kunt :)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 09:43

Klopt impuls blijft heel lastig. Ik probeer consequent te zijn maar vooral als ik wat langer rijd heeft hij lak aan beenhulpen. Hij heeft bij mij altijd 3 kansen, maar ik zal er eens mee aan het werk gaan. Ik rijd nu vooral veel naar uitstrekken, en dan stap - stilstaan - draf en overgangen met galop. En ik heb eigenlijk juist het idee dat hij eindelijk wat meer door loopt eigenlijk. Maar wat je zegt we zijn er nog lang niet :)

Gister inderdaad heel erg bezig geweest met stap draf overgang, dankje voor je tip daar ga i mee verder :)

Mijn been optrekken is een eeuwig trekje, daar moet ik echt vanaf. Is vooral mijn binnenbeen omdat hij daar nog wel eens doorheen wil lopen. Over hoefslagen is het minder maar inderdaad zijn voltes veel fijner.

Dankjullie voor de tips :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:54

xlisamarie schreef:
Klopt impuls blijft heel lastig. Ik probeer consequent te zijn maar vooral als ik wat langer rijd heeft hij lak aan beenhulpen. Hij heeft bij mij altijd 3 kansen, maar ik zal er eens mee aan het werk gaan. tips :)

Hij is pas 3, wellicht wordt hij na enige tijd moe, waardoor hij dan luier wordt. Desondanks moet hij ook dan door blijven lopen. Indien nodig kun je de training aanpassen (inkorten) als hij echt op is, maar alleen omdat jij dit aanvoelt, niet omdat hij lui begint te worden.
Voor zijn duidelijkheid zou ik van de drie kansen die hij telkens krijgt, er gewoon 1 maken. Nu train je er eigenlijk in dat hij niet direct hoeft te reageren! Eén keer om iets vragen (wat hij al kent uiteraard!) is ook reactie....

Je bent er al flink mee bezig, maar ik zou het allemaal wat gaan verscherpen....

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:57

hij is geen 3 toch? je hebt hem 3 jaar toch?
van die 3 kansen idd 1 maken :j worden ze stuk scherper van :j
Goed dat je bezig bent met die overgangen, is erg goed voor ze, vooral voor paarden die al wat lui zijn :)

En als hij op een gegeven moment moe wordt, niet te lang doorprutsen ;) beter een 20 minuten fanatiek en goed, dan daarna doorprutsen en het werkt niet meer ;) natuurlijk dat wel gaan uitbouwen naar 25 minuten en verder ;)

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:48

LIMIT :+:

Ik zou iig kwa houding proberen je handen meer te dragen en inderdaad je hakken meer uitdrukken/je benen niet optrekken. Maar dat kan natuurlijk niet zomaar even aangepast worden, daar zul je eventjes mee bezig moeten en aan moeten wennen. Ook zie ik inderdaad dat het lijkt alsof hij wat traag is, en dat is hij ook wel zeg jij dus dat komt vanzelf goed als je daar wat meer aan gaat werken :)
Verder vind ik het er netjes uitzien en jullie zijn zoooo hard vooruit gegaan! Stelletje toppertjes zijn jullie en ik kom binnenkort ook eens fotograaf spelen! :):)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 14:14

hahaha nee hij is geen 3 meer, hij alweer 11 :)

Ik ga er mee aan de slag dankjulliewel :) het probleem is vooral hij is goed op het been, totdat hij loskomt en zelf mijn hand opzoekt vanaf dat moment gaat de rem er ook op. Natuurlijk werk ik hier hard aan :)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:26

Kan het misschien zijn dat je dan té graag wil dat hij daar blijft, en er dan misschien onbewust minder aan gaat rijden? Ik kan dit niet zien op de foto's, en zelfs van een filmpje is dat lastig te zien. Maar het is wel iets wat ik vaker zie :) Zn koppie laag is niet het belangrijkste, actie, vanuit achteren, dat is het belangrijkste :)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 14:48

Ja dat is wel een beetje zo, moet ik ook meer vanaf maar dit gaat de laatste tijd al wel beter moet ik zeggen :) Je hebt helemaal gelijk!

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:44

Ziet eruit als een heel braaf paard dat ongeacht welke ruiter er op hem zit netjes doet wat hij moet doen, mooi beest ook. Naast alles wat er al gezegd is kan ik er 1 ding aan toevoegen: Op de galopfoto zie ik dat je hele lichaam naar links gedraaid is, ook al rijd je links om of wil je een volte nemen. Altijd naar voren blijven kijken en recht blijven zitten. Omdat je op de linkerhand lijkt te rijden meen ik te zien dat je paard in de verkeerde galop zit. Verder is het een prima plaatje :)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 16:22

Nee dat is net de overgang terug naar draf :+
Dankje voor de tip :)
hij is inderdaad heel braaf zal nooit gemeen worden, maar echt lopen dat doet hij ook niet zomaar moet je aardig aan het werk. Mij begint het nu net een beetje te lukken :)

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:15

Hij geeft het je niet kado ;) doen de meeste niet hoor, maar een beetje karakter is leuk toch! Je galoppeerde niet dus (ik vond het al zo vreemd), maar ook voor stap en draf geldt dat je je niet zo ver hoeft te draaien, je linker arm en schouder komen erg ver naar achter op die foto. Loopt hij wel eens weg over zijn buitenschouder? Als dat is waarom je je binnenteugel (en daarmee je linker arm en schouder) zover naar achter trok, kan ik je als tip mee geven dat je ook wat extra buitenbeen kan gebruiken. (dit gaat over de foto waar 'galopfoto' bovenstaat)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 17:32

Op de linkerhand wil hij inderdaad nog wel eens over rechterschouder weglopen, ik weet niet of ik dat daarom doe? Zal eens in de gaten gaan houden :)

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:44

xlisamarie schreef:
Op de linkerhand wil hij inderdaad nog wel eens over rechterschouder weglopen, ik weet niet of ik dat daarom doe? Zal eens in de gaten gaan houden :)

Haha het zou me niet verbazen, ik heb dit soms ook, laat ik mijn binnenteugel te lang (ze pakt het van me af), als ze dan wegloopt over haar buiten schouder zit ik tevergeefs te klungelen met die veel te lange binnenteugel, waarbij ik mijn arm ook veel te veel naar achter haal. Binnenteugel vast houden en buiten been eraan. Oefening baart kunst! :D

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:07

alsjeblieft juist niet aan je binnenteugel als hij over de buitenteugel wegloopt := dan krijg je alleen nog maar meer stelling waardoor hij nóg meer over de buitenschouder gaat weglopen... juist buitenteugel erbij, en idd buitenbeen :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:12

Wat een leuk paard heb je zeg!
Vind alleen dat je erg gespannen zit, en je teugels vrij strak hebt..
Voorderest, vind ik het er erg netjes uit zien :)

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:09

sharonalover schreef:
alsjeblieft juist niet aan je binnenteugel als hij over de buitenteugel wegloopt := dan krijg je alleen nog maar meer stelling waardoor hij nóg meer over de buitenschouder gaat weglopen... juist buitenteugel erbij, en idd buitenbeen :j

Dat zegt ook niemand hoor :) Binnenteugel 'vasthouden' en buitenbeen erbij.. trekken tot je lichaam draait maakte ik haar juist duidelijk dat dat niet de bedoeling is en ze leek dit ook wel te begrijpen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:13

ziet er vriendelijk uit, mij vielen je onderbenen meteen op, maar dat heb je zelf wel in de gaten.
Niet te ver naar achteren en hak uitdrukken.
Succes!

P.S. Leuke vos!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:13

Wat een mooi en lief paard om te zien! Zoals eerder gezegd, zou ik veel schakelen en overgangen maken om hem scherper aan je been te krijgen (en hierin zelf
consequent optreden.
Verder lijkt het alsof hij op beide kanten door je binnenbeen heen valt (waarschijnlijk ook omdat hij niet scherp aan je binnenbeen staat). Probeer
bijvoorbeeld de hoeken wat verder mee te nemen, voltes te openen/te sluiten om hem zo meer om je binnenbeen heen te krijgen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:26

Wat fijn om te lezen dat je kritisch bent op jezelf en je precies weet waar je leerpunten liggen. Veel ruiters negeren hun leerpunten of zoeken excuses, jij benoemt ze zelf al, erg knap!

Ik vind dat je jullie zeker wel als B-waardig mogen bestempelen. Ik zie een ontspannen beeld en een paard dat met gemak zijn rondjes loopt. Het mag iets pittiger en minder braaf worden, daar heb je hierboven al goede tips voor gekregen. Voorwaarts houden en proberen om de hoofdhalshouding wat te wisselen. Succes!

Wat is de afstamming van je paard? Is het een Gelders type?

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 11:28

Die tips voor dat binnenbeen ga ik meteen mee aan de slag. Had al bedacht vandaag zonder beugels te rijden, wellicht ook goed voor mijn beenhouding.

Voltes verkleinen en vergroten moet ik inderdaad meer doen :+ maar hoefslagen rijd ik al nooit, altijd binnenhoefslagen dus dat scheelt al :)

@shirleyp dankjewel! Hij is van Voltaire, een springer dus niet gelders al zou je dat wel zeggen. Hij is meer het klassieke type en daarom ook afgekeurd als hengst vroeger..

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:07

ga eens lekker op je paard zitten en voel zijn bewegingen... schouders laten hangen, benen lang en niet klemmen, hakken uitdrukken en je handen in de teugels laten hangen. adem in---adem uit. denk aan de schommelstoel!!
als ik jou rughouding zie moet ik meteen aan vroeger denken toen ik nog een klein meisje was. op deze manier houd je rug het niet lang uit en krijg je last van je rug. (spreek uit ervaring)

een paard wat "lui" is zou ik alleen maar naar voren werken vanuit je zit. achterop je zitbeenknobbels gaan zitten en niet blijven drijven. laat hem die fout maken als hij terug in tempo valt. zolang jij hem telkens op dezelfde manier blijft corrigeren dan valt vanzelf het kwartje dat hij voorwaarts moet blijven.

wat betreft je binnenbeen... vergeet dan niet je buitenbeen om hem te begrenzen.. anders valt hij daar weer over. zelf vind ik het fijn om mijn paard op voltes en rechte lijnen de achterhand 1 pasje om te wijken.
je begrenst dan de voorhand en zet alleen de achterhand om.
voltes openen en sluiten... blijf wel rechtzitten op je paard en begin in stap.

nog 1 klein dingentje... ik zie op foto's dat je middel/ringvinger naar voren steekt. houd je teugels gewoon vast. als je paard zich ontspant dan open je licht je handen. als je de teugels te los vast heb... er hoeft maar wat te gebeuren en hij geeft een ruk,. dan ben je de teugels kwijt.

leuk paard trouwens!! sorry voor de lap tekst... enne.. beste stuurlui staan aan wal he!! hihi

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 17:54

Dankjewel, hier heb ik echt wat aan :) Laat ook zien dat ik op de goede weg want veel van die oefeningen doe ik al ja voor die dingen, dus moet het wel gaan verbeteren :) MIjn rug houdt het all niet uit en dat komt niet door het paardrijden ;) Heb best wel erge vorm van scoliose en vanuit daar heb ik altijd een iets holle rug, heeft de fysio mij verteld en die begeleid mij ook d.m.v. oefeningen. Zo'n scoliose krijg je alleen nooit weg en het is bij mij best wel. Dus vandaar die rug van mij, ik ben daar hard mee bezig maar als het normaal al niet lukt wordt het met paardrijden nog veel moeilijker