Paard word lang tijdens de wedstrijd - springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Paard word lang tijdens de wedstrijd - springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 10:20

Hallo,

Ik rij een groot paard van 5 jaar oud. Het paard heb ik nu 3 keer L gestart, maar hij wordt te lang in het parcours en maakt dan gemakkelijk een foutje.
Zelf heb ik nu een aantal wedstrijden gefilmt en ik kan zien dat hij er net niet doorblijft in de ring en zich wat strak maakt. Wie heeft tips.
Het paard heb ik sinds maart 2011 en heeft daarvoor 1 keer L gestart bij een prof ruiter.

Ik heb dressuur en springles 1x in de 2 weken, dus dit probleem ga ik hun ook nog even voorleggen. Tot nu toe loopt hij in de les goed maar zo gauw hij de ring ingaat wordt hij sterk en zet hij de kop erop.
En dan komt er teveel spanning in het lijf vindt ik zelf.

Als je film wilt zien wil ik het via pb wel sturen, zo open in het topic liever niet.

Graag opbouwende kritiek.

Maureen95

Re: Paard word lang tijdens de wedstrijd - springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:21

misschein komt het opdtt je zelf ook een beetje gespannen bent als je de ring ingaat en je wit dan natuurlijk dat alles goed gaat

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 10:28

maureen16 schreef:
misschein komt het opdtt je zelf ook een beetje gespannen bent als je de ring ingaat en je wit dan natuurlijk dat alles goed gaat

Ik heb het zelf niet in de gaten, maar dat kan ongemerkt heel goed meespelen.
Het stukje is dat het paard op les heel goed springt en goed oplet. Maar in de ring lijkt het of hij zijn aandacht er niet altijd goed bij heeft. Of hij wat wegzakt.

Zelf kan ik de afstand ook niet goed zien en dat werkt niet in mijn voordeel. Dus als iemand nog tips heeft om dit te leren???

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:33

Dit is puur dressuurmatig. Als je dit voor elkaar hebt buiten de ring lukt het in de ring ook. Natuurlijk is dit hier soms wel lastiger door wat spanning en dat ze door wat rennen misschien sneller uit elkaar vallen maar dit is altijd een punt met een jong paard. Gewoon oefenen oefenen oefenen. Snap wel niet dat je dan al L start, zeker als je zelf aangeeft niet altijd de afstand te zien. In de B zijn deze fouten wat sneller te voorkomen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:36

Blue9 schreef:
Dit is puur dressuurmatig. Als je dit voor elkaar hebt buiten de ring lukt het in de ring ook. Natuurlijk is dit hier soms wel lastiger door wat spanning en dat ze door wat rennen misschien sneller uit elkaar vallen maar dit is altijd een punt met een jong paard. Gewoon oefenen oefenen oefenen. Snap wel niet dat je dan al L start, zeker als je zelf aangeeft niet altijd de afstand te zien. In de B zijn deze fouten wat sneller te voorkomen.

Eens. Al springen sommige paarden juist weer net wat makkelijker als het wat hoger staat (die van mij iig wel). In de B maakt hij makkelijk een foutje, terwijl hij in het L makkelijker de balken laat liggen.

Probeer hem goed op het achterbeen te houden en vergeet zelf niet te rijden tussen de hindernissen!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 10:42

[quote="PercyLeen]
Eens. Al springen sommige paarden juist weer net wat makkelijker als het wat hoger staat (die van mij iig wel). In de B maakt hij makkelijk een foutje, terwijl hij in het L makkelijker de balken laat liggen.

Probeer hem goed op het achterbeen te houden en vergeet zelf niet te rijden tussen de hindernissen![/quote]

Dit is ook de reden dat ik naar de L ben gegaan, in de B lette hij helemaal niet op, en de L is. Ik heb dit in overleg gedaan met mijn instructeur en die vond dat een beter idee.
Mijn paard deed niets meer op de sprongen in de B.

Dat is denk ik inderdaad het stukje dat ik vergeet dressuur te rijden tussen de hindernissen, omdat het zo snel op elkaar aankomt. Wie heeft hier nog tips voor?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 10:50

Ik heb de afstand niet zien met mijn instructeur besproken en die zegt altijd dat ik ritme moet houden, en dat het paard dan moet kunnen springen al is het dicht of veraf. Veraf lukt wel maar met name dicht is moeilijker. En dat heeft volgens mij te maken met niet voldoende op de achterhand

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:56

zelf ben ik echt een dressuurmuts en spring zo nu en dan BB..... maar zou het je niet helpen om regelmatig op oefenparcours te gaan? je krijgt dan wat meer ervaring op ander terrein (zodat de spanning misschien iets minder wordt als het er om gaat) en kan hem dan misschien een keer sluiten of een extra volte maken om hem weer wat korter te maken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:56

Probeer te blijven wachten, hand en been er aan en idd op het achterbeen houden.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 10:59

Tijn8 schreef:
zelf ben ik echt een dressuurmuts en spring zo nu en dan BB..... maar zou het je niet helpen om regelmatig op oefenparcours te gaan? je krijgt dan wat meer ervaring op ander terrein (zodat de spanning misschien iets minder wordt als het er om gaat) en kan hem dan misschien een keer sluiten of een extra volte maken om hem weer wat korter te maken.

Dit zou inderdaad kunnen, mogelijkheden genoeg. Dus dat ga ik inderdaad eens proberen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:01

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:04

Mijn verbinding is hier echt te slecht dus zal thuis eens kijken! Maar is dat bij jullie L :o Zo wordt bij ons de B gebouwd :+

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:06

Lijkt me eerder dat je paard niet voorzichtig genoeg is, niet echt wat te maken met opletten :)

filmpje gezien: die balk, tsja, das niet gecontroleerd gesprongen, je vliegt er naartoe, dus de kans dat je die balk ging hebben was vrij groot
Laatst bijgewerkt door xanax op 25-01-12 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:06

Dat is bij ons het eerste parcours L, vindt het zelf ook giga laag. Paarden hoeven niets te doen op zulke sprongen.

Welke provincie val jij onder dan?
Ik Drenthe.

Dit was zelfs nog een selectie wedstrijd voor de drentse kampioenschappen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:07

Toch zegt mijn instructeur dat niet, bij hem spring ik hoger, wat de sprong ook te goede komt. Dan is hij juist heel scherp.

Zou het kunnen liggen aan de hoogte?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:07

Dat hoeft niet ana! Die van mij laat zijn benen ook weleens hangen op een stijl omdat het hem te laag is en daar wordt ie laks van. En als er 1 voorzichtig is, is het die van mij wel (zie profiel) ;)

Ik rij in Twente, hier wordt dan ook wel vaak onbenullig gebouwd af en toe

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:14

Je paard bezig houden tijdens het parcours, binnenstellingen en buitenstellingen vragen; dat wil al eens helpen om meer samen te blijven. Ken het probleem wel, mijn paard doet dat ook. Ook zeker genoeg tempo erin houden, zodat de achterhand moet blijven komen.
Genoeg druk met je been houden ook, je moet ervoor zorgen dat je been boven de sprong zeker niet gaat zwabberen of loskomt, steeds hiel naar beneden, druk houden met je been en niet alles losgooien vanvoor. En ook niet gaan duwen met je zit!

Dat is wat mijn trainer blijft herhalen tegen mij, hoop dat jij er ook iets mee bent! :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:15

Wat bedoel je met 'er net niet door zijn'?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:20

X__Trees schreef:
Je paard bezig houden tijdens het parcours, binnenstellingen en buitenstellingen vragen; dat wil al eens helpen om meer samen te blijven. Ken het probleem wel, mijn paard doet dat ook. Ook zeker genoeg tempo erin houden, zodat de achterhand moet blijven komen.
Genoeg druk met je been houden ook, je moet ervoor zorgen dat je been boven de sprong zeker niet gaat zwabberen of loskomt, steeds hiel naar beneden, druk houden met je been en niet alles losgooien vanvoor. En ook niet gaan duwen met je zit!

Dat is wat mijn trainer blijft herhalen tegen mij, hoop dat jij er ook iets mee bent! :)

Zeker heb ik er iets aan.
Ik schrok eigenlijk een beetje toen ik mezelf zag rijden, dat ik ging duwen met mijn zit. Hoe leer je dat weer af?
Het komt bij dit paard vooruit uit dat hij in het begin heel traag kon zijn. Dat gaat nu al beter maar dan leer je jezelf z'n stom iets aan.

Waar ik tegenaan loopt op wedstrijden met binnen en buiten stelling is dat hij zich vastzet in de kaak, ik denk dat ik dan te weinig been heb?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:21

_Esther_87_ schreef:

Dat laatste knikje in de halshouding, nu blijft hij daar net boven hangen.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:23

Over wat je zegt over het hoger springen: dat vind ik zeker niet nodig, want je paard wordt er net minder voorzichtig van. Er zijn andere manieren om voorzichtigheid, en ook de technische vaardigheden bij te schaven. In-uitjes, lijntjes,.. zijn goed voor de reflexen en voorzichtigheid. Ook leggen wij vaak balken tussen het parcours om het gevoel van afstanden bij te schaven, en om ook meer te blijven rijden tijden het parcours, en zo meer samen te blijven.

Heb net je filmpje gezien, en ik vind hem niet extreem lang, maar hij blijft gewoon niet genoeg bezig. Ik zeg niet dat je hem met zijn hoofd van de ene kant naar de andere kant moet gaan pleuren, maar je moet wel iedere pas willen controleren.
De fout die je krijgt, kwam niet door het lang zijn, maar wel omdat je hem plots vooruit duwt. Je duwt hem als het ware in de voet. Had je gewacht, had hij waarschijnlijk geen fout gehad, en als hij die wel had dan was het zijn eigen fout geweest (en dat zou hij dan weten ook, en de volgende keer beter opletten)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:24

HBZ schreef:
_Esther_87_ schreef:

Dat laatste knikje in de halshouding, nu blijft hij daar net boven hangen.

Maar eh...hij moet toch zien waar die heen moet? Je kan toch niet verwachten dat je paard met de neus op de loodlijn door een springparcours loopt, dan gaan er ongelukken gebeuren lijkt me?

Ik zou eerder tussen de hindernissen een keer naar voor en terug schakelen zodat je het paard bij elkaar rijd, zonder aan de voorkant te zitten...Maar eerlijk gezegd klinkt het mij een beetje in de oren als een krachtprobleem. Hoe blijft hij thuis galopperen als je een aantal minuten achter elkaar galoppeert?

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:29

Wij hebben echt eenzelfde type paard! De mijne is ook traag, en ik heb ook de neiging te gaan duwen. Het is heel lastig dat weer af te leren. Je moet je dan echt weer gaan ontspannen en mee gaan met de beweging (ogen toe doen helpt al eens, maar doe dit niet tijdens je parcours hé ;) ) Oefenen om iets meer verlicht te rijden, waarbij je je zitvlak dicht bij je zadel houdt en je been lang. Bovenlichaam iets naar voren gelicht, maar nog steeds in een rechte lijn boven je been. De ongelofelijke moeilijkheid daarbij is én je paard actief houden én niet te lang laten worden. Hoe ik dat moet oplossen weet ik nog niet, ik laat het je weten eens ik erachter ben ;)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:31

@ esther_87_

Ja dat begrijp ik maar het gaat mij met name om het stukje tussen de hindernissen.

Thuis galoppeert hij goed, ontspant hij lekker. Maar ik merk wel dat hij moeite heeft met het verzamelen. Daar ben ik nu ook druk mee bezig. Het gaat daarbij om het stukje in elkaar schuiven.
Dus meer op de achterhand. Ik denk ook inderdaad dat het ook nog een stuk voorkomt uit een tekort aan kracht.
Hoe kun je een paard nog beter op de achterhand krijgen?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:35

X__Trees schreef:
Wij hebben echt eenzelfde type paard! De mijne is ook traag, en ik heb ook de neiging te gaan duwen. Het is heel lastig dat weer af te leren. Je moet je dan echt weer gaan ontspannen en mee gaan met de beweging (ogen toe doen helpt al eens, maar doe dit niet tijdens je parcours hé ;) ) Oefenen om iets meer verlicht te rijden, waarbij je je zitvlak dicht bij je zadel houdt en je been lang. Bovenlichaam iets naar voren gelicht, maar nog steeds in een rechte lijn boven je been. De ongelofelijke moeilijkheid daarbij is én je paard actief houden én niet te lang laten worden. Hoe ik dat moet oplossen weet ik nog niet, ik laat het je weten eens ik erachter ben ;)

Haha ja dat klinkt heel bekend.
Ik krijg van mijn instructeur nog wel eens te horen dat ik te zwaar ga zitten. Voor dit paard geen problemen mee, maar doordat deze zo traag kan zijn, en dan niet reageerde op been en een beetje aan het been bleef kleven, heb ik mezelf dat aangeleerd.

Kan het daarbij helpen om je beugel een gat langer te doen?

Probleem is bij mij ook dat het paard heel lekker kan galloperen en dat ik dan als het ware een beetje wegdroom, maar juist bij dit paard moet je heel scherp zijn.